رفتن به مطلب

اسلوب سياه قلم در نگارگري ايران


ارسال های توصیه شده

اسلوب سياه قلم از شيوه هاي هنري نگارگري ايران است كه از همان ابتداي رواج نگارگري شماري از نقاشان با اين اسلوب شروع به كار كردند و آثاري پديد آوردند كه امروزه جزو بازمانده هاي هنر نگارگري ايران به شمار مي رود . از نقاشاني كه با اين شيوه كار مي كرده? طوريكه به سياه قلم هم شهرت يافته? استاد محمد سياه قلم? نگارگر مرحله نخستين مكتب هرات است . آثار متعددي از اين نقاش به جاي مانده و تفسير ها و توجيه هاي گوناگوني را در بين هنر پژوهان جهان برانگيخته است. از اينها گذشته? مي توان منشاء نقاشي سياه قلم را در كارگاه هنري آل جلاير يا مكتب تبريز – بغداد سده هشتم هجري جستجو كرد. در ديوان اشعار سلطان احمد جلاير كه در سال 798 ه . به وسيله مير علي تبريزي - واضع خط نستعليق – كتابت شده? هفت تشعير وجود دارد كه با شيوه سياه قلم كار شده است. اين طراحي ها را به استاد عبدالحي? نقاش دربار آل جلاير? نسبت داده اند. نگارنده در اين مقاله پس از ارائه تعاريف اين اسلوب به سير تاريخي و تكويني اين شيوه در نگارگري ايران پرداخته و آن را از سده هفتم تا سده دهم هجري كه جاي خود را به شيوه آب و رنگ كاري مي سپارد? باز كاويده است. در اين بازكاوي بعضي از آثار نقاشان ادوار مختلف بررسي و ارزيابي شده است.

 

کلیدواژه‌ها : اسلوب سياه قلم، استاد محمد سياه قلم، استاد عبدالحي، تشعيرهاي ديوان سلطان احمد جلاير، آب و رنگ كاري ، siyah galam style ,Muhammad siyah galam , ustad Abd al ، hayy , Brush drawing , Topkapi saray museum albums

 

نویسنده: دكتر يعقوب آژند

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...
×
×
  • اضافه کردن...