رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

جام جم آنلاين: رشت، شهر معماري هاي چشم نواز با ساختار روستايي است که علاوه بر حفظ اصالت روستايي در خانه هاي ابريشيمي نماد معماري اصيل گيلاني با گچ بري ها وآئينه کاري هاي بي نظير مربوط به دوران قاجاريه را به رخ مي کشد.

100908995654.jpg

به گزارش مهر، اين شهر خانه هاي قديمي با قدمت بيش از يک قرن از معماري اروپاي شرقي تا معماري هاي اسلامي را در خود جاي داده است؛ بناهايي مانند عمارت شهرداري، پست، هتل ايران و ساختمان استانداري قديم و مسجد حاج صمد خان با گچ بري هاي بي نظير و خانه زيبايي شوراي شهر از آن جمله اند.

قصه، قصه شهر هزار ساله است که روزگاري مرکز تجاري حکومت صفويان بود و 80 سال پيش راه آهن داشت، شهري که دروازه فرنگ بود روزگاري به داشتن بام هاي سفالي به خود مي باليد و شهرابرهاي باران خيز و باران هاي نقره اي معروف بود وهست.

بازار ماهي فروشان با هياهوي صياداني که نماد دريا هستند، باغ محتشم، خانه و مزار ميرزا کوچک خان سردار پرآوازه گيلاني، موزه شهر رشت، بقعه متبرکه امام زاده هاشم (ع)، داناي علي و خواهر امام از جاذبه هاي ديدني شهر رشت است که زيبايي اين شهر را دوچندان کرده است.

موزه ميراث روستايي رشت

موزه ميراث روستايي رشت که موزه که در نوع خودش در خاورميانه بي نظير است و مي توانيد به 100 سال پيش برگرديد و با زندگي و معماري سنتي مردم گيلان در آن دوره اشنا شويد.

شهرستان رشت امروزه به عنوان مرکز راه هاي بازرگاني گيلان، بازار تجارت، واردات و صادرات مطرح است و همچنين از موقعيت هاي تاريخي، باستاني، جاذبه هاي طبيعي، زيارتي، مذهبي و امکانات جهانگردي فراواني برخوردار است.

مراکز تاريخي و باستاني اين شهر مي توان به آرمگاه "ميرزا کوچک خان" نام برد، آرامگاه ميرزا کوچک خان جنگلي معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت و در محله سليمان داراب واقع شده است، در حال حاضر بنايي ساده اما زيبا روي قبر ميرزا کوچک خان ساخته شده است.

 

"کاروانسراي لات" از ديگر جاذبه هاي تاريخي رشت است، اين کاروانسرا که نزد اهالي محل به کاروانسراي شاه عباسي نيز شهرت دارد در 35 کيلومتري جنوب رشت و در چهار کيلومتري امامزاده هاشم (ع) واقع شده است.

 

کاروانسراي لات حياطي مربع شکل دارد که در هر ضلع آن به طول 27 متر، هفت شاه نشين (ايوان) و اتاق ساخته اند، کاروانسرا با آجر و ملاط ساروج ساخته شده است.

"چشمه‌ آب شور لاکان"

چشمه‌ آب شور لاکان" از جاذبه هاي طبيعي اين شهر است، در انتهاي جاده رشت - لاکان، يک جاده‌ خاکي ديده مي شود که اين نقطه را به شهر صنعتي رشت متصل مي کند. در ميانه جاده روستاي "آقا دانا پير" قرار دارد که در شرق آن، جنگل انبوه و زيبا دامن گسترده است، چشمه آب شور لاکان در دل اين جنگل و در جنوب رشت قرار دارد.

 

مردم منطقه چشمه را مقدس و آب آن را شفا بخش مي دانند و در فصل تابستان براي درمان بيماري هاي پوستي با آب چشمه حمام مي کنند.

 

"چشمه چشما گل سه شنبه" از مناطق ديدني شهر باران است، اين چشمه در روستاي "طالم سه شنبه" از توابع بخش سنگر در 12 کيلومتري جاده رشت - قزوين واقع شده است.

 

در کنار چشمه درختي تنومند ديده مي شود که مورد احترام اهالي است، از آب معدني چشمه در درمان بيماري هاي پوستي به ويژه جوش هاي صورت و بدن استفاده مي شود.

 

اماکن زيارتي و مذهبي شهرستان رشت شامل مسجد صفي ( سفيد )، مسجد جامع جور، بقعه‌ آکاشا ( عکاشه )، بقعه آقا سيد دانيال و ساير موارد است.

 

مسجد "صفي (سفيد)" از بناهاي مذهبي زيباي شهر رشت است که در دوره صفويه ساخته شده است، اين مسجد گچ بري ها و کاشي کاري هاي زيبايي دارد و به دليل قدمت تاريخي،‌ از اهميت فرهنگي، هنري و جهانگردي بسياري برخوردار است.

مسجد "جامع جور" در لشت نشاء

مسجد "جامع جور" در لشت نشاء يکي از بناهاي معروف گيلان است و در سال 1206 هجري قمري ساخته شده است، مسجد ياد شده با 380 مترمربع مساحت با آجر خشتي ساخته شده است، اين مسجد دو طبقه و پنجره هاي منبت کاري شده دارد.

 

بقعه‌ "آکاشا ( عکاشه )" در رود برده، درفاصله 1.5 کيلومتري شمال منطقه سنگر از توابع رشت قرار دارد، بر اساس کتيبه موجود بقعه در سال 920 هجري قمري ساخته و بام آن از سفال است.

 

بقعه "آقا سيد دانيال" اين آرامگاه در کوچصفهان رشت واقع شده است، مزار امامزاده در بنايي با نقشه مستطيل شکل قرار دارد که به نام "خشت مسجد" معروف است، غرفه‌ زنانه که بدنه آن با طرح هاي زيباي ستاره هاي هشت پر، هشت ضلعي و چهار ضلعي تزئيني زينت شده در قسمت شمالي قرار دارد، اين امامزاده به امام موسي کاظم ( ع ) منسوب است.

 

به هر حال رشت آلبومي از ديدني ها بي نظير طبيعي، تاريخي و مذهبي چشم نواز است که خاطرات زيبا را در ذهن مسافران اين ديار ماندگار مي کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...