رفتن به مطلب

با ذهن خود برانید!


bme.masood

ارسال های توصیه شده

1bci.jpg

 

اخیرا محققان آلمانی موفق به طراحی نوعی سیستم ثبت فعالیت های مغزی گشته اند که می تواند با دریافت اطلاعات از مغز راننده، اتومبیل را هدایت کرده و بدین ترتیب رانندگی تنها با فکر کردن به بعضی فرامین محدود و پرکاربرد در رانندگی مانند پیچیدن،ترمز گرفتن و کاهش شتاب و ... میسر می گردد ......

 

 

BCi یکی از حوزه های تحقیقاتی بسیار جالب در مهندسی پزشکی است که در آن از قوا و انرژی های مغزی جهت انجام امور مختلفی که پیرامون انسان وجود دارد بهره گرفته میشود. این بار در طی استفاده ای جالب از قدرت مغز، محققان آلمانی موفق به طراحی اتومبیلی گشته اند که مجهز به تکنولوژی ثبت فعالیت های مغزی می باشد. امروزه ماشین های خودکار (Robotic cars) در حال گسترش هستند و نمونه هایی از آنها از قبیل اتومبیل مخصوص نابینایان که توسط محقیقن در دانشگاه علوم و تکنولوژی وریجینا طراحی شد، وجود دارد و هم اکنون نیز تلاش های زیادی جهت ساخت این گونه اتومبیل ها با امکانات بهتر صورت می گیرد.

 

سیستم ثبت به کار رفته در این اتومبیل دارای هدستی مجهز به 16 حسگر که وظیفه ثبت فعالیت های مغزی و ارسال آنها به واحد پردازش را برعهده دارند، می باشد. اطلاعات ثبت شده توسط این سنسور ها به رایانه موجود در اتومبیل ارسال گشته و در آنجا بعد آنالیز های مربوطه تبدیل به سیگنال دستور العمل می گردد و راننده لازم است تنها به چرخش به سمت راست یا چپ و یا توقف اتومبیل و یا فرامینی از این دست فکر کند، تا تغییر مورد نظر به وسیله سیستم خودکار به اتومبیل اعمال گردد.

 

22bci.jpg

 

 

این اتومبیل هنوز قابلیت استفاده همگانی و رود به بازار مصرف را نداشته و یکی از مشکلات آن این است که توانایی ثبت فرامین را برای برخی از افراد داشته و برای برخی دیگر ندارد و محققین در پی یافتن پاسخ این پرسش هستند که چرا برخی از افراد به راحتی با سیستم های BCI ارتباط برقرار می کنند اما برخی دیگر در سازگاری با این سیستم ها دچار مشکل هستند.

 

با مراجعه به لینک زیر می توانید به صورت تصویری با نحوه عملکرد این سیستم آشنا شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

Khat.jpg

.

.

Khat.jpg

ترجمه حمید ضمیری (دانشجوی کارشناسی مهندسی پزشکی)

.

وب سایت مهندسی پزشکی مشهد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...