رفتن به مطلب

بررسي تطبيقي منسوجات ايران ساساني و روم شرقي (بيزانس)


ارسال های توصیه شده

منسوجات بافته شده در دوران ساسانيان (225-630م.)-كه آخرين مرحلة هنر كهن شرقي است- به لحاظ زيبايي بصري، نقوش نمادين و تزييني، كاربرد رنگ و فن بافت، از شاخصه‌هاي هنر ايران زمين به شمار مي‌روند. آوازة اين منسوجات در جهان كهن، بسياري از تمدن‌ها از جمله تمدن‌هاي مجاور مانند بيزانس را به سمت وام گرفتن از نقوش اين پارچه‌ها سوق داده ‌بود. در اين مقاله سعي شده تا پس از ترسيم پيش زمينه‌هاي تاريخي، سياسي و هنري و ارتباط امپراتوري ساساني و روم شرقي با روش تاريخي، تحليلي و مقايسه اي، به بررسي چگونگي تأثير بافته‌هاي ساساني بر منسوجات بيزانس پرداخته شود. تمركز بررسي حاضر بر نقش ‌مايه‌ها، مضامين به كار رفته در طراحي بافته ها و تركيب‌بندي منسوجات ايران ساساني و امپراتوري بيزانس بوده، ضمن اين كه توجه به تقابل نقش و معنا نيز از نظر دور نمانده است. با وجود قلت نمونه‌هاي باقي مانده از منسوجات ادوار مورد بررسي- به ويژه دورة ساساني- مقايسة آنها، نشان از تأثير ژرف نقوش نمادين و تزييني منسوجات ايران ساساني بر منسوجات روم شرقي دارد. اين كه با وجود اقتدار آيين مسيحيت به عنوان دين رسمي اين امپراتوري، مفاهيم نمادين و نقوش مذهبي ايران باستان همچنان جلوه بخش هنر ايشان است، خود نكته‌اي در خور تأمل است.

 

کلیدواژه‌ها : منسوجات(بافته) ، ابريشم، نقش، مفهوم نمادين، ايران ساساني، ‌روم شرقي(بيزانس). ، Textile, Silk, design, Symbolic Concept, Sassanian Persia, Byzantine

 

نویسنده: دكتر محمد رضا پورجعفر ، فريناز فربود

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...
اونوقت چرا دانلود نداشت:ws38:

 

شرمنده. لینک خراب شده بود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...