رفتن به مطلب

ممنوعیت فعالیت نسل چهارم موبایل تا 2 سال در ایران


mohsen 88

ارسال های توصیه شده

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حالی که مدیرعامل همراه اول از انجام فاز آزمایشی پیاده ‌سازی نسل چهارم موبایل در کشور خبر داد اعلام کرد: هیچ اپراتوری تا دو سال آینده مجاز نیست خدمات نسل چهارم را حتی به صورت آزمایشی در کشور ارائه کند.

 

به گزارش مهر، سرعت انتقال داده ها امروزه یکی از مهمترین دغدغه های توسعه دهندگان فناوریهای موبایل است و گفته می شود که شبکه های جدید "نسل چهارم" با افزایش سرعت 10 برابری اطلاعات نسبت به شبکه های فعلی می توانند تا حد بسیاری این دغدغه ها را کاهش دهند.

در کشور ما شبکه های تلفن همراه بر پایه نسل 2 و 2.5 جی اس ام است که با ارتقای تکنولوژی قادر به پشتیبانی از خدمات نسل 2.75 موسوم به EDGE نیز هستند اما قرار است تا کمتر از یک ماه آینده سیمکارتهایی با قابلیت نسل سوم وارد بازار شوند که امکان دسترسی همزمان به صدا و تصویر و جابجایی اطلاعات با سرعت بالا – حداکثر تا 2 مگابیت بر ثانیه - را برای مشترکان فراهم می کنند.

 

این در حالی است که هم اکنون فناوری نسل چهارم که امکان استفاده از اینترنت را در هر مکانی با سرعت بسیار بالا و از طریق گوشیهای موبایل ممکن می سازد در کشورهای مختلف جهان راه اندازی شده که به اعتقاد کارشناسان می تواند فرصتهای بزرگ و فضای وسیعی را برای رشد اقتصاد دیجیتالی کشورها ایجاد کنند.

 

پیاده سازی فاز آزمایشی نسل چهارم موبایل توسط همراه اول

 

به گزارش مهر چندی است مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار در راستای ارتقای فناوری و کیفیت شبکه موبایل همراه اول از تصمیم این شرکت برای ورود به نسل چهارم شبکه موبایل خبر می دهد.

 

وحید صدوقی سال گذشته اعلام کرد که این اپراتور برای ارتقای فناوری و کیفیت شبکه درصدد آماده سازی شبکه خود برای اجرای نسل چهارم موبایل در کشور است و هفته گذشته نیز بار دیگر تاکید کرد: فاز آزمایشی پیاده ‌سازی نسل چهارم در حال انجام است و پس از کسب مجوزهای لازم از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این طرح به صورت رسمی پیاده‌سازی خواهد شد.

 

وی تعداد مشترکان GPRS همراه اول را 4 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: این به معنای این است که 4 میلیون مشترک همراه اول از اینترنت روی بستر موبایل استفاده می کنند. همچنین با ارتقای شبکه همراه اول از نسل 2 به نسل چهارم ، عرضه 4G در موعد قانونی و پس از راه اندازی فاز پایلوت آن قابل انجام خواهد بود.

 

صدوقی رویکرد همراه اول را برای ارتقای فناوری و کیفیت شبکه ، انتخاب نسل چهارم موبایل عنوان کرد و تاکید کرد:هم اکنون در تلاش برای خرید تجهیزات و آماده سازی شبکه برای ارتقا به نسل چهارم هستیم.

 

ممنوعیت فعالیت اپراتورها در زمینه نسل چهارم موبایل

 

اما معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص اقدامات همراه اول برای ورود آزمایشی به عرصه خدمات نسل چهارم موبایل در کشور تاکید کرد: تا پایان دوره حفاظت اپراتور سوم هیچ اپراتوری نمی تواند حتی به صورت آزمایشی خدمات نسل سوم و چهارم موبایل را ارائه کند.

 

لطف الله سبوحی با بیان اینکه براساس پروانه اعطا شده از سوی رگولاتوری ، ارائه خدمات نسل سوم در طول دوره حفاظت در انحصار اپراتور سوم است ، گفـت: بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تا سپری شدن دوره حفاظت دو ساله طبق پروانه اپراتور سوم موبایل ، هیچ اپراتور دیگری نمی تواند خدمات نسل های بالاتر از نسل دوم را ارائه کند.

 

وی اضافه کرد: پروانه ارائه خدمات نسل سوم ( 3G) در حوزه تلفن همراه به شرکت تامین تله کام داده شده و ارائه خدمات نسل سوم تا دو سال در انحصار این اپراتور است. براین اساس در طول این مدت هیچ اپراتور دیگری نمی تواند خدمات نسل سوم و چهارم را حتی به صورت آزمایشی ارائه کند.

 

سبوحی پیش از این نیز گفت: در حال حاضر در انتظار ورود نسل سوم به بازار موبایل هستیم و طبق قانون تا گذشت دو سال از زمان بهره برداری نسل سوم موبایل در کشور، نسل چهارم قابل پیاده سازی نخواهد بود.

 

وی همچنین از آغاز فاز مطالعاتی نسل چهارم موبایل در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر داد و گفت: در مرحله انتخاب مشاور برای انجام فاز مطالعاتی این فناوری جدید هستیم اما تا زمانی که نسل سوم موبایل در کشور پیاده سازی نشود صحبت از نسل چهارم موبایل موضوعیت ندارد و هم اکنون هیچ یک از اپراتورهای موبایل کشور مجوز ورود به عرصه این فناوری را ندارند. همچنین تامین تله کام نیز موظف به ارائه نسل سوم موبایل است و در پروانه فعالیت این اپراتور به نسل چهارم اشاره نشده است.

 

نسلهای موبایل در ایران در مقایسه با دیگر کشورها

 

در حالیکه قرار است سیم کارتهایی با قابلیت نسل سوم موبایل بزودی وارد کشور شود و با انحصار دو ساله اینترنت با حداقل سرعت 512 کیلوبیت بر ثانیه را برای مشترکان موبایل فراهم کند شبکه نسل چهارم موبایل که می تواند به صورت تئوری اطلاعات را با سرعت بیش از 170 مگابیت بر ثانیه انتقال دهد و سرعت آن حداقل 22 برابر سرعت شبکه نسل سوم است در اغلب کشورهای دنیا راه اندازی شده است.

 

این انقلاب فناوری هم اکنون در آمریکا، ژاپن، برخی کشورهای اروپایی، کانادا، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و ارمنستان و بسیاری کشورهای دیگر پیاده سازی شده و ارزیابیها نیز نشان می دهد که تا سال 2015 حدود 5 میلیارد نفر در دنیا به شبکه نسل چهارم متصل خواهند شد.

 

اما در این رابطه رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با مهر ضرورتی برای ارائه نسل چهارم موبایل در کشور احساس نمی کند و معتقد است که تنها تفاوت نسل چهارم موبایل با شبکه نسل سوم در خدمات ارزش افزوده آن است به نحوی که خدمات نسل چهارم موبایل با پهنای باند بیش از 80 تا 100 مگابیت در ثانیه ارائه می شود.

 

وی گفت: برداشتمان این است که در شرایط فعلی کشور، هنوز چنین خدمات ارزش افزوده ای از نظر محتوایی تعریف نشده است. در ضمن ما باید یک دوره ای نسل سوم موبایل را تجربه کنیم تا خدمات ارزش افزوده آن فرهنگسازی شود و مردم از آن استفاده کنند. طبیعتا زمانی که این نیاز در جامعه به صورت مشخص احساس شود برای ارائه نسل چهارم موبایل در کشور هم اقدام خواهد شد.

 

در این میان کارشناسان معتقدند که با وجود ارائه سرویس اینترنت پرسرعت بی سیم (وایمکس) در کشور و نیز خدمات ارزش افزوده نسل 5/2 موبایل (GSM)، ایجاد شبکه نسل سوم هدر دادن منابع ملی و نوعی موازی کاری در این بخش است و تا راه اندازی این شبکه در ایران، 3G تبدیل به نسل منسوخ شده موبایل می شود که هیچ گونه توجیهی برای اجرا نخواهد داشت.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
بالاخره ما نفهمیدیم این edge چی هست.

 

5 سال پیش یه گوشی خریدم همه جاش نوشته بود edge.

اتفاقا" خيلي وقت پيش يه مطلب كاملي دربارش خونده بودم.الان دقيق خاطرم نيست متاسفانه.

 

 

تكنولوژيهاي موبايل و gsm با توجه به امكاناتي كه ارائه ميكنن تو دسته هاي مختلفي طبقه بندي ميشن.....حالا edge چه جور اينترنتي ارائه ميده رو دقيق نميدونم.اما وقتي سرعت اينترنت تو موبايل نسل سوم از 512 فراتر نميره بايد يه چيزي تو مايه هاي 256 كيلو بايت بر ثانيه باشه.

لینک به دیدگاه

edge یک جور فناوری هست که با بهینه کردن gprs میتونه سرعت بالاتری ارائه بده ولی با این حال نمیتونه به سرعت نسل سوم برسه برای همین از edge به عنوان نسل 2.75 نام میبرند.......

برای این که بدونید شما زیر منطقه تحت پوشش EDGE قرار گرفتید یا خیرکافیه به گوشی خودتون نگاه کنید :

اگر حرف G و(در بعضی گوشیها مثل سونی اریکسون مثلث وارونه) رو دید یعنی که شما ارتباط EDGE ندارید و با GPRS کانکت هستید

اگر حرف E رو دیدید یعنی این که EDGE برقرار هست و میتونید از ان استفاده کنید.

این فناوری متفاوت از امکانات گوشی بوده و قابل انتقال از طریق شبکه های ارتباطی است.........

EDGE با رابط سیگنال دهی که برای ارتباط از طریق امواج رادیویی استفاده می شود کار می کند . EDGE/EGPRS می تواند بر روی تمام شبکه هایی که از GPRS برخوردار است کار کند ....................

مزایای فناوری EDGE

از جمله مزیت های این فناوری می توان به ایجاد اتصال سریع ، کار کردن با ظرفیت بالای دیتا و تعامل متقابل با شبکه های GSM برای پوشش جهانی اشاره کرد .................

 

گرچه EDGE نیازی به تغییر در سخت افزار و نرم افزار مرکزی شبکه جی اس ام ندارد، ولی ایستگاه های پایه (BTS) باید ویرایش شوند. انتقال دهنده های سازگار با EDGE باید نصب شود و زیرساخت ایستگاه پایه (BSS) باید برای پشتیبانی از EDGE به روزرسانی شوند. تلفن همراهی که از فناوری EDGE پشتیبانی کند هم نیاز است..................

 

گرچه EDGE نیازی به تغییر در سخت افزار و نرم افزار مرکزی شبکه جی اس ام ندارد، ولی ایستگاه های پایه (BTS) باید ویرایش شوند. انتقال دهنده های سازگار با EDGE باید نصب شود و زیرساخت ایستگاه پایه (BSS) باید برای پشتیبانی از EDGE به روزرسانی شوند. تلفن همراهی که از فناوری EDGE پشتیبانی کند هم نیاز است.....................

روش های انتقال

EDGE می تواند با استفاده از ۴ تایم اسلات به سرعت ۲۳۶٫۸kbit/s برسد (حداکثر سرعت تئوری، ۴۷۳٫۶kbit/s با استفاده از ۸ تایم اسلات می باشد) و به همین خاطر توانست پیش نیازهای شبکه نسل ۳ را از اتحادیه بین المللی مخابرات کسب کند، و در خانواده IMT-2000 توسط ITU به عنوان استاندارد نسل ۳ پذیرفته شد. همچنین EDGE حالت داده مداری را نیز توسعه داد که HSCSD نامیده می شود.............

شمای کدگذاری و رمزگشایی EDGE

کدگذاری و رمزگشایی

طرح (MCS) سرعت

(kbit/s/slot) کدگذاری

MCS-1 8.8 GMSK

MCS-2 11.2 GMSK

MCS-3 14.8 GMSK

MCS-4 17.6 GMSK

MCS-5 22.4 8-PSK

MCS-6 29.6 8-PSK

MCS-7 44.8 8-PSK

MCS-8 54.4 8-PSK

MCS-9 59.2 8-PSK

 

رده بندی

در عمل EDGE شبکه مابین نسل ۲ و نسل ۳ می باشد. در حالی که دستگاه های داری EDGE در کلاس ۳ به طور آشکار نسل ۳ نیستند، دستگاه های دارای کلاس ۴ و بالاتر داره پهنای باند با سرعت بیشتری هستند و به همین جهت از برخی فناوری های نسل ۳ (مانند ۱xRTT) بالاتر هستند، به همین جهت EDGE معمولاً به عنوان فناوری شبکه نسل ۲.۷۵ رده بندی می شود.............

امیدوارم جواب سوالتون رو گرفته باشید ......

 

لینک به دیدگاه
در این میان کارشناسان معتقدند که با وجود ارائه سرویس اینترنت پرسرعت بی سیم (وایمکس) در کشور و نیز خدمات ارزش افزوده نسل 5/2 موبایل (gsm)، ایجاد شبکه نسل سوم هدر دادن منابع ملی و نوعی موازی کاری در این بخش است و تا راه اندازی این شبکه در ایران، 3g تبدیل به نسل منسوخ شده موبایل می شود که هیچ گونه توجیهی برای اجرا نخواهد داشت.

 

به نظر من سرمایه گذاری روی شبکه وایمکس هدر دادن سرمایه ملی بود چون وایمکس یه تکنولوژی هست که تو جهان به علت ضعیف بودنش و نداشتن توجیه اقتصادی متوقف شده و دیگه روی اون کار نمیکنن........

در صورتی که نسل سوم و چهارم تکنولوژی هایی هستند که رو به پیشرفتند و در تمام دنیا داره روشون تحقیقات وسیعی انجام میده........

 

بنده فکر میکنم مسئله وایمکس هم یه جور به شخصیت های سیاسی ربط پیدا میکرده اگرنه اگه میخواستن علمی و اصولی کار کنن نسل سوم رو کسترش میدادند.......

 

و این آقا که میگن نیاز احساس نمیشه گویا از آمارهای سازمان جهانی مخابرات خبر ندارند که ایران رو فاقد اینترنت میدونند به خاطر سرعت فوق العاده پایین و زیر حد استاندارد. من نمیدونم تعریف ایشون از احساس نیاز چیه؟؟؟؟..........

لینک به دیدگاه
به نظر من سرمایه گذاری روی شبکه وایمکس هدر دادن سرمایه ملی بود چون وایمکس یه تکنولوژی هست که تو جهان به علت ضعیف بودنش و نداشتن توجیه اقتصادی متوقف شده و دیگه روی اون کار نمیکنن........

در صورتی که نسل سوم و چهارم تکنولوژی هایی هستند که رو به پیشرفتند و در تمام دنیا داره روشون تحقیقات وسیعی انجام میده........

 

بنده فکر میکنم مسئله وایمکس هم یه جور به شخصیت های سیاسی ربط پیدا میکرده اگرنه اگه میخواستن علمی و اصولی کار کنن نسل سوم رو کسترش میدادند.......

 

و این آقا که میگن نیاز احساس نمیشه گویا از آمارهای سازمان جهانی مخابرات خبر ندارند که ایران رو فاقد اینترنت میدونند به خاطر سرعت فوق العاده پایین و زیر حد استاندارد. من نمیدونم تعریف ایشون از احساس نیاز چیه؟؟؟؟..........

اتفاقا" اريو جان اون اوايل كه وايمكس اومده بود تو يه جمع مخابراتي اكثرا" اظهار نارضايتي ميكردن و همين گفته شما رو تكرار ميكردن كه چرا با توجه به اينكه الان بايد روي موبايلهاي نسل سوم و چهارم سرمايه گذاري بشه تازه رفتيم سراغ وايمكس؟

لینک به دیدگاه
اتفاقا" اريو جان اون اوايل كه وايمكس اومده بود تو يه جمع مخابراتي اكثرا" اظهار نارضايتي ميكردن و همين گفته شما رو تكرار ميكردن كه چرا با توجه به اينكه الان بايد روي موبايلهاي نسل سوم و چهارم سرمايه گذاري بشه تازه رفتيم سراغ وايمكس؟

 

بله محسن جان واقعا این کارشون غیر اصولی بود حالا چه دلیلی داشت که اینطور حمایت شد خدا میدونه .ما هم نمیدونیم..........:banel_smiley_52:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...