رفتن به مطلب

تصاویری دیدنی از پنهان کاری در اعماق دریاها


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

تصاویری دیدنی از پنهان کاری در اعماق دریاها / مراقب سنگ باشید! مجله نشنال جغرافی در گزارشی تصویری به معرفی جانورانی پرداخته است که در اعماق دریاها برای بقا و فرار از دست شکارچی و یا پیدا کردن شکار، خود را شبیه به محیط می کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، در دنیای حیواناتی که بر روی زمین زندگی می کنند اغلب، مواردی از استتار و به شکل محیط درآمدن دیده می شود.

اکنون مجله نشنال جغرافی جانورانی را معرفی کرده است که در دریاها خود را از دید شکار و یا شکارچی پنهان می کنند. درحقیقت به نظر می رسد که بعضی از بزرگترین استادان استتار در طبیعت ساکن اعماق آبها هستند و به همین دلیل ارتش آمریکا در تلاش است تا از روش مخفی شدن این حیوانات نسخه برداری کند.

هشت پای تغییر شکل دهنده

 

این هشت پای مقلد که Thaumoctopus mimicus نام دارد مخلوقی است که در آبهای جنوب آسیا زندگی می کند. این حیوان قادر است با تغییر رنگ، خود را به طور کامل شبیه به یک سری از جانداران دریایی از شیرماهیها و ستاره های دریایی تا مارهای دریایی کند. این جانور در سال 1998 کشف شد.

 

641012_orig.jpg

صیاد ماهی منگوله دار

 

این ماهی با نام علمی Rhycherus filamentosus یکی از 200 گونه صیاد ماهی است که با تواناییهای خود در استتار می تواند تغذیه کند. این ماهی برای پنهان شدن از طویل کردن خارهای پشتی خود که به یک قلاب متصل هستند استفاده می کند. این قلابها توسط باکتریهای نورتاب می درخشند و ماهیها را جذب می کنند. در این لحظه یک دهان بزرگ از زیر این منگوله ها ظاهر می شود و آنها را می بلعد.

 

641011_orig.jpg

کروکودیل ماهی

 

حتی چشمهای این ماهی شکارچی که Cymbacephalus beauforti نام دارد با رشته هایی که روی پلاکها را می پوشانند مخفی می شود. این رشته ها برای مخفی شدن بهتر این استاد استتار کاربرد دارند.

 

641010_orig.jpg

رنگهای سپیداج

 

حتی این سپیداج که یک جانور نرم تن از خانواده سرپایان است قادر است رنگهای خود را تغییر دهد و برای مخفی شدن از دست جانوران شکارچی خود را به رنگ محیط در بیاورد. پوست این حیوان از حداکثر 10 میلیون سلول رنگی تشکیل شده است که همانند یک تلویزیون با وضوح تصویر بالا عمل می کنند. توانایی این جانور در تغییر رنگ آنچنان بالا است که ارتش آمریکا با امید برای بهبود فناوریهای استتار دستگاههای خود درحال مطالعه بر روی آن است.

 

641009_orig.jpg

مراقب سنگ باشید!

 

Synanceia verrucosa یا ماهی سنگی بر روی سدهای مرجانی هند و اقیانوسیه زندگی می کند و خود را شبیه به سنگهای مرجانی می کند. این جانور با داشتن 13 خار پشتی زهردار، یکی از سمی ترین ماهیهای دنیا است.

 

641008_orig.jpg

ماهی که غور غور می کند

 

همانطور از نامش پیداست این وزغ ماهی غور غور می کند اما زمانی که یک شکار ظاهر می شود مهارت خود را در استتار کردن نشان می دهد. سطح آمونیاکی که از این حیوان ترشح می شود 10 تا 20 برابر بیشتر از آمونیاک انسان است. به همین دلیل توسط صنایع دارویی برای تولید داروها و با هدف مبارزه با بیماریهای مختلف انسان مورد بررسی قرار گرفته است.

 

641007_orig.jpg

ترومپت ماهی

 

Aulostomus maculatus یک ماهی سدهای مرجانی است که قادر است برای شگفت زده کردن شکار و جذب آن با پوزه دراز خود به سرعت تغییر رنگ دهد.

 

641006_orig.jpg

ماهی مکنده

 

تصویری از یک ترومپت ماهی که درحال مکیدن شکار است. این حیوان نه تنها قادر به استتار است بلکه بسیار زرنگ است.

 

641005_orig.jpg

همانند برگی در میان باد

 

ماهی برگی شکل (Taenianotus triacanthus) نه تنها شبیه به یک برگ است بلکه حتی شبیه برگی که در معرض باد قرار دارد رفتار می کند.

 

641004_orig.jpg

یک کم اژدها یک کم برگ

 

Phycodurus eques که با عنوان اژدهای دریایی برگی نیز شناخته می شود شباهت ویژه ای به جلبکهای دریایی سواحل استرالیا دارد.

 

641003_orig.jpg

یک خارپشت برای دوست

 

Periclimenes colemani که با نام میگوی کامنسال نیز معروف است به خوبی خود را در میان خارهای زهردار یک خارپشت دریایی قرمز پارک ملی کومودو در اندونزی پنهان کرده است. نقاط آبی خارهای خارپشت دریایی محتوی سمی است که این میگو نسبت به آن ایمن است.

 

641002_orig.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...