رفتن به مطلب

سلاح ضد تانک هوا پرتاب ماوریک


ارسال های توصیه شده

سلاح ضد تانک هوا پرتاب ماوریک

موشک هوا به زمین هدایت تلویزیونی ای جی ام65 ماوریک را باید اولین موشک ضد تانک ساخته شده برای پرتاب از هواپیما دانست. تاریخجه ماوریک به اوائل دهه 60 میلادی بر می گردد. در آن زمان نیروی هوایی و دریایی امریکا خواهان موشکی هدایت شونده بودند که بتوان آن را بر ضد اهدافی چون تانکها ، توپ ، سنگرهای سبک وکشتیهای کوچک نظامی استفاده کرد.

 

upqf0xzuk1z9zh0n6pz9.jpg

 

نمونه پایه این موشک در سال 1972 رسما وارد ارتش امریکا شد. این مدل که AGM65E نام داشت دارای هدایت تلویزیونی بود و دارای برد 3 کیلومتر و توانایی انجام عملیات تنها در روز و در آب و هوای مناسب را داشت. ولی موشکهای هدایت تلویزیونی چون ماوریک چگونه کار میکند. این نوع جنگ افزار دارای یک دوربین بر روی دماغه خود هستند که زیر یک محفظه شیشه ای قرار داده شده است. خلبان هواپیمای خود را به طرف هدف برگردانده و دوربین سر موشک را روشن می کند. تصاویر به صورت مستقیم ( مانند دوربین های مدار بسته ) در درون مانیتور کوچکی در درون کابین پخش می شوند. خلبان با کمک تصاویر این دوربین که توانایی درشت نمایی تصویر تا فاصله زیادی دارد هدف را پیدا کرده و دوربین را روی آن قفل می کند.

 

f3w536c3o54hvhxqm8qg.jpg

 

tst1cpjpx7gqovtlvz1k.jpg

 

بعد از شلیک ، موشک به صورت خودکار به طرف هدف هدایت شده و در این لحظه دوربین موشک تنها هدف را در دید خود دارد و به هدف خود برخورد می کند. اولین سلاح هوا پرتاب هدایت تلویزیونی بمب والی AGM62 بود که به طور گسترده ای در نیروی دریایی امریکا در جنگ ویتنام استفاده شد. تنها مدلهای D ، F.G این موشک دارای هدایت تصویر بردار فروسرخ است.

این روش هدایت ( تصویر بردار فروسرخ ) در واقع همان هدایت تلویزیونی است با این تفاوت که دوربین دارای سیستم فروسرخ می باشد و می تواند در شب نیز با اتکا به این روش تصاویری با ***** فروسرخ در اختیار خلبان بگذارد. مدل e ماوریک نیز تنها مدل هدایت لیزری این موشک می باشد. موشکهای هدایت لیزری به وسیله پرتوی لیزری تابیده شده از قلاف هدف گیری لیزری هواپیما به طرف هدف و دنبال کردن امواج منعکس شده لیزر از هدف توسط موشک ، به طرف هدف خود هدایت می شوند.

lpf9tfa3nzz86av2p2d7.jpg

 

 

ماوریک دارای مدلهای بسیاری است که شامل a اولین نمونه (1972) تولیدی با برد 3 کیلومتر ، مدل b دومین نمونه (1974) با برد 8 کیلومتر و توانایی محدود در انجام عملیات در آب و هوای بد ، مدل d نمونه دوربردتر(1983) با برد 16 کیلومتر با هدایت تصویر بردار فروسرخ ، مدل e مدل هدایت لیزری (1989) با برد 16 کیاومتر ، مدلf دارای هدایت تصویر بردار فروسرخ برای نیروی دریایی با برد 25 کیاومتر ، مدل g مدل دور برد مدلهای a و b با برد 25 کیلومتر دارای هدایت تصویر بردار فروسرخ. مدلهایa وb و d قابل بهسازی تا مدل جی هستند. از سال 1972 تا کنون چهل هزار فروند از این موشک ساخته و به کشورهای زیادی چون ایران ( مدل ای و بی در زمان شاه پهلوی ) ، عربستان ، ترکیه ، اسرائیل ، یونان و تعدادی از کشورهای عضو ناتو صادر شده است

wjr2l31h3lgs61obodtq.jpg

ماوریک در مدل مختلف دارای سرجنگنده های با وزن 56 تا 135 است. این وزن سرجنگنده برای در هم کوبیدن هر تانکی کافی است ولی برای حمله به اهداف مستحکم چون بناهای بتنی یا پلها و آشیانه ها بسیار ناچیز است. این موشک توسط جنگنده هایی چون a7 , a10 , f4 , f5 , f15 , f16 , f18 , جنگنده عمود پرواز av80b و هلیکوپتر s70 حمل و شلیک می شود. البته هیچ جنگنده ای چون a10 تاندربلت 2 از این موشک در عرصه جنگ استفاده نکرده است. تاندربلت که یک جنگنده ضد تانک است از ماوریک به عنوان اصلیترین سلاح (البته در کنار توپ عظیم 30 میلیمتری خود) بر ضد تانکها استفاده می کند. ماوریک تا کنون در جنگهای زیادی چون اعراب و اسرائیل 1982 ، ایران و عراق ، جنگهای خلیج فارس 1991-1998-2003 ، و در گیریهای بالکان 1999 استفاده شده است.

g86pmf9i26ewai76svcc.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...