رفتن به مطلب

الگویی جهانی برای صنعت خودرو


ارسال های توصیه شده

الگويی جهانی برای صنعت خودرو

 

مقدمه

در سال 1926 تويوتا به عنوان يك كارخانه ريسندگي وجود داشت. پدر موسس اين شرکت به کار فرش مشغول بود و از اين رو, ساكيشي تويودا كه سالها در راه شغل پدر خود فعاليت مي كرد اين كارخانه را راه انداخته بود و در سال 1894 باهوش سرشار خود يك ماشين بافندگي صنعتي ابداع كرده و ساخته بود. او در سال 1924 نوع تمام اتوماتيك آن را ساخت و دو سال بعد كارخانه اتوماتيك ريسندگي تويوتا، پابه عرصه وجود نهاد. پسر كنجكاو و مستعد او، كيشيرو كه در رشته مهندسي مكانيك از دانشگاه توكيو فارغ التحصيل شده بود دركارخانه پدر مشغول به كار شد اما همه توجه و همت او صرف توليد موتور خودرو شد. در سال 1930 كيشيرو تحقيق بر روي موتورهاي گازوئيلي را آغاز كرد و سه سال بعد بخش خودرو را در قسمت كوچكي از كارخانه ريسندگي پدر راه انداخت. در سال 1935 اولين كارخانه خودرو تويوتا آغاز به كار كرد و سال بعد لوگوي تويودا به تويوتا تغيير يافت. يك سال بعد يعني سال 1937 شركت تويوتاموتور به طور رسمي افتتاح شد. بدين ترتيب يكي ازموفق ترين كارخانجات ريسندگي ژاپن در بين دو جنگ جهاني با تغيير گرايش، به كارخانه خودروسازي تبديل شد. بلافاصله پس از راه افتادن شركت خودرو، اصول مديريتي نويني در اداره كارخانه به كار گرفته شد. در سال 1938 سيستم just in time (عرضه بدون انبار) به كار گرفته شد. دو سال بعد مؤسسه تحقيق و توسعه (R&D) تويوتا افتتاح شد. سال 1951 سيستم بررسي و پذيرش ايده‌هاي نوين در تويوتا فعال شد.اولين محصول تجاري شركت تويوتا، كاميون 5/1 تني G1 بود. در طي جنگ جهاني دوم تمام كارخانه دراختيار جنگ بود و براي ارتش كاميون توليد مي كرد. در سال 1935 با توليد اولين خودرو مدل A1 و سال بعد مدل AA رؤياي توليد يك خودرو شخصي محقق شد.در سال 1952 با مرگ موسس شرکت خودرو سازي تويوتا، مسئوليت اداره شركت برعهده ايجي تويودا پسر عموي او قرار گرفت. وي توانست طي سالهاي بعد تويوتا را به يكي از شركتهاي بزرگ خودروسازي جهان تبديل كند. در سال 1977 مركز فني تويوتا در آمريكا افتتاح شد و سال 1984 همكاري تويوتا با جنرال موتورز آغاز گرديد.

 

توليد در تويوتا

تويوتا يك شركت معمولي توليد خودرو نيست. از همان آغاز راه اندازي شركت، اصول و مباني بكر مديريتي در شركت به كار گرفته شد. اين همان وقتي بود كه مهندس جوان در كارخانه ريسندگي پدر خود با ايده گيري استفاده از نوار نقاله، خط مونتاژ توليد موتور گازوئيلي كوچكي را با كمك ديگران راه انداخت.موسس تويوتا معتقد بود: "هيچ فرايندي را نمي‌توان كامل ناميد و هميشه جايي براي بهبود وجود دارد و همين انديشه بهبود بود كه فرايند كايزن يا بهبود مستمر را در تويوتا نهادينه كرد."ماجراي تولد شركت جديد توليد خودرو در گوشه كوچكي از كارخانه ريسندگي پدر، انديشه ساده و بي ريخت و پاش و نوع آوري در محيط كار را در ذهن و دل كاركنان شركت جديد جاي داد و بدين ترتيب تويوتا، سيستم توليدي به دنيا عرضه كرد كه به سيستم توليد ناب شهره گشت. سيستمي كه مبتني بر انديشه اي ناب بود. زيرساخت اصلي سيستم توليد تويوتا، فلسفه حذف كامل اتلافهاست. تويوتا معتقد است شرايط ايده آل براي توليد وقتي است كه ماشين آلات و افراد با هم كار كنند تا بدون هيچگونه اتلافي ارزش افزوده ايجاد شود. اونوتايشي, يکي از متخصصان تويوتا, در توسعه انديشه كايزن در تويوتا نقش مهمي داشت. او با ابداع سيستم كانبان، بعد ديگري از سيستم توليد تويوتا را تقويت نمود و با دمينگ همكاري نزديكي داشت.

 

توليد به هنگام (just in time)

توليد به هنگام روشي است كه در آن هر قطعه، درست در زماني كه به آن نياز است توليد يا وارد مي شود و هيچ کالايي در انبار دپو نمي شود. به عبارت ديگر، سوال اصلي در توليد به هنگام اين است: چه چيز نياز است؟ چه وقت نياز است؟ چه مقدار نياز است؟ بدين ترتيب مي توان هزينه انبار و ضايعات ناشي از معطلي را حذف كرد و بهره وري را افزايش داد. لازمه اين كار ارتباط بسيار قوي با تامين كنندگان قطعات و مديريت صحيح زنجيره تامين است. ايده توليد به هنگام در تويوتا به خوبي توسعه داده شد. شايد ايده اوليه طرح چنين رويكردي، كمبود فضا و امكانات توليد در بخشي از كارخانه توليد موتور خودرو بود اما چندي بعد به عنوان روشي مقرون به صرفه مورد استفاده بسياري از صنايع قرار گرفت.

 

كانبان

كانبان يك سيستم متفاوت و متمايز از چک ليست هاي متداول براي كنترل است. نياز ايستگاههاي مختلف در خط توليد به صورت يک فهرست تهيه شده است و عبور آن از ايستگاههاي خط توليد به معناي موفقيت آميز بودن آن مرحله است. كانبان يك لغت ژاپني است به معني كارت، بليط و علامت. كانبان در سيستم توليد تويوتا ابزاري است براي مديريت جريان و توليد مواد. به كانبان، روش سوپرماركت نيز گفته مي شود زيرا ايده اوليه از فروشگاههاي تجاري بزرگ گرفته شده كه از كارتهاي كنترل استفاده مي كنند و كليه اطلاعات مربوط به محصول مثل اسم، كد، محل انبار و مانند آن در كارت نوشته مي شود.

 

اتوماسيون (JIDOKA)

اين مفهوم توسط مؤسس تويوتا، مطرح شد. JIDO به مفهوم اتوماسيون است و JIDOKA يعني اتوماسيون با نظارت انساني؛ يعني ماشيني كه به آساني حركت مي كند و تحت پايش و نظارت يك اپراتور است. اتوماسيون بر دقت در جزئيات تمركز دارد و به ساخت محصولات بسيار كيفي منجر مي شود. در اين ديدگاه كيفيت بايد در طي فرايند توليد به دست آيد و محصول نهايي داراي ويژگي هاي کيفي مورد نظر باشد.

 

چشم انداز تويوتا

چشم انداز شركت تويوتا چنين است: "ما قصد داريم براساس اصول اساسي خود در توسعه پايدار جامعه مشاركت داشته باشيم. بدين منظور تعامل باز و منصفانه مديريت با ذينفعان، كاركنان، محيط زيست، جامعه و شركاي كسب و كار بسيار مهم است. ما عمليات كسب و كار خود را يكپارچه و صادقانه انجام مي دهيم."

 

فرهنگ سازماني تويوتا

فرهنگ سازماني تويوتا مي گويد: اگر هم كامل بودن دور از دسترس باشد اما فرايند تلاش براي دستيابي به آن منجر به نتايج مطلوبي مي شود. فرهنگ ارزش افزايي سازمان از طريق توسعه انساني در تک تک کارکنان و مديران به دست مي آيد. فرايند درست، نتايج درست به بار مي آورد. به حل ريشه اي مسائل پرداخته مي شود و توسعه يادگيري سازماني هدف قرار مي گيرد.در تويوتا فرهنگي آميخته با اخلاق و ارزشها حکم فرماست چنانکه بنيانگذار آن در سال 1935، اخلاق نامه تويوتا را بدين شرح اعلام كرد:الف) همواره به ياد خدا بودن تا شكر نعمتهاي او را به جا آورده شود.ب) همواره وظيفه شناس بودن و در همه خوبي ها سهمي داشتن.ج) همواره كوشا و خلاق بودن.د) پرهيز از اتلاف وقت خود و ديگران.ه) کوشش براي ايجاد فضاي گرم و دوستانه در محيط كار.در سال 1992 اصول فرهنگ سازماني تويوتا منتشر و در 1997 ويرايش شد. اين اصول, فلسفه و چشم انداز جهاني شركت را خلاصه مي كند:1 – احترام گذاشتن به زبان و روح قانون هر ملت و صادق بودن فعاليتهاي شركت درجهت اينكه يك شهروند جهاني خوب باشد.2 – احترام به فرهنگ و آداب هر ملت و سهيم شدن در توسعه اقتصاد و اجتماع از طريق فعاليتهاي شركت در جامعه.3 – وقف كردن خود براي توليد محصول ناب و ايمن و بهبود كيفيت فعاليتهاي خود در هر كجا.4 – خلق و توسعه فناوري هاي پيشرفته و توليد محصولات و خدمات نمونه و برجسته كه نيازهاي مشتريان جهاني را برآورده سازد.5 – ايجاد فرهنگ خلاقيت فردي و ارزشهاي تيمي، به منظور اعتماد و احترام.6 – رشد و توسعه از طريق مديريت نوآوري.7 – رفتار با شركاي كسب و كار و مشتريان بر اساس رشد پايدار و سود متقابل.

در سال 2001 ويژه نامه راه تويوتا (TOYOTA WAY) منتشر شد كه در آن ارزشها و روشهاي مشاركت افراد در سازمان جهاني تويوتا بيان شده است. راه تويوتا به روح سازماني حاکم بر شرکت تويوتا در توليد و روشهاي آن اشاره دارد و در سراسر دنيا گسترده شده است.

 

فروش

درآمد خالص شركت تويوتا در سال 2005، 8/185 ميليارد دلار و سود خالص آن 12/12 ميليارد دلار بوده است. اين درآمد با توليد 647/711/7 خودرو به دست آمده است. از اين مقدار، 4684965 خودرو در ژاپن توليد شده و بقيه در خارج از ژاپن. هم اكنون تويوتا پس از جنرال موتورز با درآمد 6/192 ميليارد دلار و دايملر كرايسلر با درآمد 1/186 ميليارد دلار سومين خودروساز برتر جهاني و نخستين خودروساز ژاپن است. رشد روزافزون تويوتا به گونه اي است كه به زودي رقيب دوم خود را پشت سر خواهد گذاشت و دور نيست كه با عقب گذاشتن جنرال موتورز به غول برتر خودروسازي جهان تبديل شود.تويوتا در سراسر ژاپن 12 كارخانه توليدي دارد. بازار خارجي تويوتا 170 كشور را در برمي گيرد. شركتهاي توليد و تامين قطعات خارجي سازنده تويوتا 52 شركت و در 27 كشور جهان پراكنده است. در سال 2005، در ژاپن 65798 نفر در كارخانه هاي شركت كار مي كرده اند كه با احتساب 523 شركت زنجيره تامين كه 231 شركت آن در خارج از ژاپن مستقر است، اين تعداد به 285977 نفر مي رسد. در سال 2005، تويوتا 800 ميليون دلار در زمينه تحقيق و توسعه هزينه كرده است. آخرين دستاورد فناوري تويوتا، توليد خودروي هيبريدي سينرژي است. در اين فناوري امكان صرفه جويي در مصرف سوخت، صداي كمتر و رانندگي بهتر تعبيه شده است.

 

 

مصطفی مومنی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...