رفتن به مطلب

کروماتوگرافي گازي و طيف سنجي تبديل فوريه-مادون قرمز (gc/ft-ir)


ارسال های توصیه شده

مجموعه‌اي از دو دستگاه طيف‌سنجي تبديل فوريه-مادون قرمز و ميكروسكوپ مادون قرمز و يك دستگاه كروماتوگرافي گازي است كه به يكديگر متصل شده‌اند و امكان جداسازي و آناليز مواد را به‌طور همزمان فراهم مي‌كنند.

طيف سنجي تبديل فوريه – مادون قرمز، بررسي نواحي و شدت جذب يا عبور پرتوهاي مادون قرمز از مواد است كه در طول موج‌هاي مختلف اين پرتوها صورت مي‌گيرد. حاصل اين بررسي شناسايي كيفي ماده مورد نظر است. اين روش به‌عنوان يكي از مهمترين و دقيقترين روش‌هاي طيف‌سنجي براي شناسايي و تعيين ساختار مولكولي مواد آلي مثل: انواع روغن‌ها، چسب‌ها، رزين‌ها، رنگدانه‌ها، الياف، كنترل كيفيت و درجه خلوص مواد، بررسي واكنش‌هاي كهنگي تسريعي، شناسايي برخي از مواد معدني مثل كربنات‌ها،‌ سولفات‌ها ، فسفات‌ها و سيليكات‌ها محسوب مي‌شود. روش مذكور به‌عنوان روش ميكرو تخريبي در مطالعه آثار شناخته شده است كه با حساسيت بسيار زياد شناسايي نمونه‌ها را در حد چند ميكرو گرم يا كمتر ممكن مي‌سازد.

در صورت نياز به بررسي‌هاي نقطه‌اي و يا عدم امكان نمونه‌برداري از آثار، عمل طيف‌سنجي مي‌تواند توسط ميكروسكوپ مادون قرمز صورت گيرد.

كروماتوگرافي گازي يكي از دستگاه‌هاي جداسازي مواد است كه با تبديل كردن ماده مورد نظر به بخار يا گاز و عبور آن از يك فاز ساكن اجزاء‌ سازنده‌اش را از يكديگر جدا مي‌كند. حاصل اين جداسازي تعيين تعداد و مقدار اجزاء سازنده در هر ماده است.

شناسايي هر كدام از اين اجزاء مي‌تواند توسط دستگاهي مثل ft-ir صورت گيرد. به همين لحاظ با اتصال دو دستگاه كروماتوگرافي و تبديل فوريه - مادون قرمز ضمن جداسازي اجزاء تركيبي مواد و خارج شدن هر جزء از دستگاه كروماتوگرافي و برخورد پرتوهاي مادون قرمز عمل شناسايي با تهيه و تفسير طيف مربوطه امكان‌پذير مي‌گردد. شرط جداسازي يك ماده به‌وسيله روش كروماتوگرافي گازي آن است كه نمونه مورد آزمايش در حين حرارت و تبديل شدن به گاز تجزيه نشود.

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...