رفتن به مطلب

طيف‌سنجي پلاسماي جفت شده القايي


ارسال های توصیه شده

دستگاه ICP يا پلاسماي جفت شده القايي، يك سيستم آناليز عنصري است كه نوع طيف‌بيني آن، طيف‌بيني نشري و روش اتم‌سازي آن از طريق پلاسما صورت مي‌گيرد.

پلاسما، مجموعه‌اي از الكترون‌ها و يون‌هاي مثبت گاز آرگن داراي انرژي بالا و دمايي در حدود 10000°k ‌است. اين محيط بوسيله امواج راديويي (RF:Radio Frequency) با توان بالا ايجاد مي‌شود.

با توليد ميدان مغناطيسي، الكترون‌ها و يون‌هاي پلاسما را در محيطي مغناطيسي در مسيرهاي مدور با شتاب خيلي بالا به حركت در مي‌آورد. اتم‌هاي خنثي آرگن در درون پلاسما در اثر برخورد با ذرات باردار در حال حركت، يونيزه شده و بدين ترتيب بقاي پلاسما ادامه مي‌يابد. نمونه از ميان يك مجراي باريك مكنده بوسيله جريان آرگن در پلاسما پخش، سپس انرژي الكترون‌ها و يون‌ها به نمونه منتقل و باعث اتمي‌شدن و برانگيختگي آن مي‌شود. بدين ترتيب پرتوهايي با طول موج‌هاي خاص عناصر موجود در محلول منتشر مي‌شوند كه موقعيت طول موج نشان دهندة نوع عنصر و شدت آن نشان دهندة مقدار عنصر در نمونه است. دقت اندازه‌گيري عناصر در اين سيستم در حد قسمت در بيليون(ppb) است.

كاربرد اين دستگاه در مطالعات و بررسي‌هاي شناخت مواد و فن‌آوري‌هاي كهن عبارتست از:

· آناليز كمي و كيفي در محدوه‌هاي مختلف، از عناصر با درصد بالا تا عناصر كم مقدار در مواد معدني و آلي به منظور بررسي فني آثار

· تعيين عناصر كم مقدار در كليه آثار به‌منظور تعيين منشاء و شناخت اصالت اشياء

· بررسي كمي و كيفي عناصر در محصولات حاصل از فرسايش و خوردگي و هم‌چنين آناليز بقاياي كوره‌هاي (سرباره‌ها) مكشوفه از محوطه‌هاي باستاني

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...