رفتن به مطلب

سطوح واقعیت و تحلیل پدیده های شهری


ارسال های توصیه شده

سطوح واقعیت، تمایز بین سطوح و تبیین هریک از مهمترین دغدغه های فکری اندیشمندان، روش شناسان و جامعه شناسان فرانسوی است. برخی از مهمترین متفکران فرانسوی مانند گورویچ بخش از اندیشه خود به تبیین سطوح واقعیت در پدیده های اجتماعی اختصاص دادند. هانری لوفور (Henri Lefevre) نیز که از جمله فیلسوفان و جامعه شناسان مارکسیست فرانسوی است، در خلال بحث های خود در باب شهر و زندگی شهری به مباحث روش شناختی پرداخته است.

لوفور در سطوح واقعیت و تحلیل پدیده های شهری سه سطح را در تحلیل پدیدهای شهری تشخیص می دهد: شهر از منظر فرآیند های عام، شهر به عنوان سطح متوسط و در نهایت سطح روابط مستقیم و بلاواسطه در شهر. روابط این سه سطح در طول مقاله بررسی شده است. با ذکی این مطلب که شهر ضروریات زندگی شهری را به یک سبک تبدیل می کند در هنر و معماری ظهور می یابد، بر بهره های نظری و تجربی که دیدگاه نشانه شناسی می تواند در تحلیل پدیده های شهری برای ما داشته باشد تأکید میکند. سپس به نقد دیدگاه نشانه شناسی در تحلیل پدیده های شهری می پردازد. مهمترین آثار هانری لوفور در دهه 1930 انتشار یافت و تا زمان مرگش یعنی سال 1991 ادامه یافت.

 

نویسنده: هانری لوفور

ترجمه: زهرا تشکر

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...