رفتن به مطلب

آشنايي با دو و ميداني


MOJTABA 77

ارسال های توصیه شده

آشنايي با دو و ميداني

 

 

doo-0929-mm.jpg

 

 

دو و ميداني ناب‌ترين و اصيل‌ ترين رشته ورزشي است که از ريشه يوناني اتلوس به معني مبارزه و تلاش گرفته شده و به اندازه تاريخ آفرينش انسال قدمت دارد

پيشينه برگزاري اولين مسابقات دو، پرش و پرتاب در جهان باستان به يونان و ايرلند بازمي‌گردد.

 

 

در مورد تاريخچه دو و ميداني در بازي‌هاي المپيک روايات مختلفي وجود دارد اما نام کوروبوس به عنوان اولين قهرمان اين مسابقات در 884 سال قبل از ميلاد ثبت شده است. کوروبوس در مسابقه دو 200 متر که تنها مسابقه ادوار اوليه بوده، برنده شده است.

يوناني‌ها به برگزاري مسابقات دو سرعت، پرش طول، پرتاب ديسک و نيزه ادامه دادند و قهرمانانشان به اوج شهرت رسيدند تا هنگامي که تئودوسيوس امپراطور روم، در سال 393 پس از ميلاد پايان دوران باستاني بازي‌ها را اعلام کرد.

از آن زمان تا قرن نوزدهم ميلادي، دو و ميداني در مسابقات نظاميان اروپايي به حيات خود ادامه داد تا اينکه در انگليس شکل مدرن اين ورزش پايه‌گذاري شد.

 

 

doo-0929-mm1.jpg

 

 

در سال 1896 که آغاز دوره مدرن بازي‌هاي المپيک بود، دو و ميداني همان مفهومي را داشت که امروزه از آن استنباط مي‌شود. از اين ورزش در کنار مسابقات شنا به عنوان قلب بازي‌هاي المپيک ياد شده است.

 

شعار دو و ميداني در المپيک به زبان يوناني سيتيوس، آلتيوس، فورتيوس به معني سريعتر، بالاتر و قويتر است.

طولاني‌ترين رقابت در ميان مواد مختلف دو و ميداني، دوي 42 کيلومتر و 195 متر ماراتن است که ريشه در تاريخ يونان باستان دارد. فيليپيدس مسافت شهر ماراتن تا آتن را مي‌دود تا خبر پيروزي آتني‌ها بر پارسيان (ايران) را اعلام کند و سپس مي‌ميرد.

 

پرش طول، پرش ارتفاع و سه گام به علاوه پرش با نيزه موادي هستند که در زمين واحد انجام مي‌شوند. رشته‌هاي پرتابي شامل پرتاب وزنه، چکش، ديسک و نيزه است اما رقابت مورد علاقه يونانيان مواد چندگانه شامل 10 گانه براي مردان و 7 گانه براي زنان است.

امروزه دو و ميداني با رشته‌هايي همچون فوتبال، بسکتبال، تنيس و واليبال به عنوان پرتحرک‌ترين رشته‌هاي ورزشي جهان رقابت مي‌کند.

 

سابقه حضور زنان در مسابقات دو و ميداني المپيک نيز به بازي‌هاي 1928 آمستردام برمي‌گردد. اگرچه برنامه بازي‌هاي المپيک از سال 1932 فرق کرده و نسبتا استانداردتر شده است اما برنامه مسابقات مردان و زنان تقريبا مثل هم است و تفاوت‌هاي اندکي دارد. دوي 3000 متر زنان براي اولين‌بار در المپيک پکن گنجانده شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...