رفتن به مطلب

مسجد رو به تخریب «ورزنه» گلپايگان


ارسال های توصیه شده

 

 

مسجد جامع ورزنه اصفهان كه از آن به عنوان يكي از آثار مهم دوره تيموري ياد مي شود، در حالي رو به تخريب و نابودي است كه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به علت نداشتن اعتبار هيچ اقدامي براي حفاظت از اين اثر نكرده است.

به گزارش ميراث خبر، مسجد جامع ورزنه يكي از آثار مهم دوره تيموريان است كه در وسط شهر ورزنه در شرق اصفهان واقع شده است. اين اثر تاريخي به علل زيادي از جمله بي توجهي مسوولان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و همچنين عبور و مرور وسايل نقليه در حال ويراني است.

ماشاءالله شفيعي، رئيس شوراي شهر ورزنه درباره پيگير هاي صورت گرفته جهت نجات مسجد جامع اين شهر تاريخي گفت: تاكنون مكاتبات زيادي براي نجات مسجد انجام گرفته است. در پي اين مكاتبات رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان نيز به محل مسجد آمدند و شرايط بحراني آن را از نزديك ديدند. اما هنوز حتي قدمي براي مرمت و نجات اين مسجد تاريخي برداشته نشده و گفته مي شود كه اعتبارات براي انجام اين كار كم است.

وي درباره وضعيت بحراني مسجد گفت: مسجد جامع ورزنه از جمله مساجد زنده كشور است. اين مسجد بيش از 500 سال قدمت دارد و اكنون بخش هاي زيادي از سقف، سردر و ديوارهاي آن ترك برداشته است. اين ترك ها به خصوص در سردر مسجد آن قدر بزرگ است كه حتي پيشنهاد شده تا در مسجد به روي نمازگزاران نيز بسته شود تا مبادا بر اثر فروريزي سردر كسي آسيب ببيند. به گفته شفيعي در يك روز مانده به عيد نوروز مراسمي به نام آرپا در مسجد جامع ورزنه براي تسلي روح رفتگان برگزار مي شود كه بيش از 2000 نفر در اين مراسم شركت مي كنند و به همين خاطر تجمع بزرگي در مسجد شكل مي گيرد. در صورتي كه سردر و يا سقف مسجد در اين روز بريزد، اتفاق جبران ناپذيري رخ مي دهد.

شفيعي درباره اعتبارت اين مسجد تاريخي گفت: تاكنون اعتبار قابل توجهي براي اين مسجد تخصيص داده نشده و حتي اعتبارات تخصيص داده شده نيز پرداخت نشده است.

وي تاكيد كرد كه مسجد در حال فروريختن است و اگر مورد مرمت اضطراري قرار نگيرد، تنها تا سال آينده مهمان مردم ورزنه است.

براساس مدارك موجود بناي اوليه مسجد جامع ورزنه بر روي بقاياي يك آتشگاه قديمي بوده است كه از تاريخ دقيق آن اطلاعي در دست نيست، اما ساختمان مسجد جامع به صورت كنوني را براساس نوشته هاي سردر مسجد به زمان تيموريان منسوب مي دانند.

پس از احداث اين مسجد اهالي دور تا دور آن خانه هاي خود را بنا كردند به طوري كه در حال حاضر مسجد جامع تقريبا در وسط شهر قرار دارد.

 

 

 

"خبر مربوط به اسفند 87"

لینک به دیدگاه

مرمت مسجد 500 ساله ورزنه آغاز شد

جام جم آنلاين: مسجد جامع ورزنه يكي از آثار مهم دوره تيموريان است كه در وسط شهر ورزنه در شرق اصفهان واقع شده است. اين اثر تاريخي که به علل زيادي ازجمله بي‌توجهي مسئولان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و همچنين عبور و مرور وسايل نقليه در حال ويراني بود؛ قرار است مورد مرمت قرار گيرد.

100904660954.jpg

به گفته دفتر مرمت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان، مرمت مسجد 500 ساله ورزنه با اعتبار 35 ميليوني آغاز مي‌شود. درحال حاضر وضعيت اين مسجد تيموري وخيم است.

 

به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي، «فريبا خطابخش»، مدير دفتر مرمت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان با اعلام اين خبر گفت:«ذپيش از اين به علت کمبود بودجه قادر به مرمت مسجدجامع ورزنه نبوديم؛ اما در سالجاري اعتباري بالغ بر 35 ميليون تومان براي آن درنظر گرفته شده و هم اکنون مرمت اين مسجد تاريخي آغاز شده است.»

 

مسجد جامع ورزنه يكي از آثار مهم دوره تيموريان است كه در وسط شهر ورزنه در شرق اصفهان واقع شده است. اين اثر تاريخي به علل زيادي ازجمله بي توجهي مسئولان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و همچنين عبور و مرور وسايل نقليه در حال ويراني است.

 

پيش از اين گفته شده بود که مسجد تاريخي ورزنه اعتباري نزديک به 100 ميليون تومان نياز دارد.

 

خطابخش دراين‌باره گفت:« اعتبار 35 ميليوني براي مسجد ورزنه، اعتبار خوبي است. با اين پول مي‌شود بخش زيادي از مشکلات آن را حل کرد.»

 

به گفته وي؛ با شروع مرمت مسجد اعتبارات بيشتري براي آن درنظر گرفته مي‌شود.

 

تاكنون مكاتبات زيادي براي نجات مسجد انجام گرفته است. در پي اين مكاتبات رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان نيز به محل مسجد سفر كرده و شرايط بحراني آن را از نزديك ديد.

 

مسجد جامع ورزنه ازجمله مساجد زنده كشور است. اين مسجد بيش از 500 سال قدمت دارد و اكنون بخش‌هاي زيادي از سقف، سردر و ديوارهاي آن ترك برداشته است. اين ترك‌ها به خصوص در سردر مسجد آنقدر بزرگ است كه حتي پيشنهاد شده تا در مسجد به روز نمازگزاران نيز بسته شود تا مبادا بر اثر فروريزي سردر كسي آسيب ببيند.

 

چندي پيش عبور يك دستگاه كاميون از كنار مسجد و برخورد آن با سردر باعث افزايش ميزان تخريب مسجدجامع ورزنه شد.

 

از مسجد جامع ورزنه به عنوان يكي از شاهكارهاي معماري دوره تيموريان ياد مي‌شود. محراب مسجد از كاشيكاري زيبايي ساخته شده و در مجاورت آن منبري بنا شده است. دور تا دور هلال محراب با خط ثلث بر زمينه لاجوردي آيات 37 تا 41 سوره آل عمران نوشته شده و در پايان آن تاريخ 847 ه‍ . ق ذكر شده است.

 

اين مسجد همچنين داراي دو ايوان است كه يكي در سمت شمال و جنب مناره و ديگري در سمت جنوب و در نزديك گنبد مسجد واقع شده است. هلال داخل ايوان جنوبي شامل كتيبه زوجي كوفي ثلث بوده، كتيبه كوفي با آن خط طلايي و كتيبه ثلث آن با خط سفيد بر زمينه لاجوردي آراسته شده است.

 

بين دو ايوان شمالي و جنوبي حياط مربع‌شكل قرار دارد كه حوضي در ميان آن وجود دارد. همچنين در قسمت مغرب و مشرق مسجد به صورت طولي دو شبستان قرار دارد و مناره جلوي مسجد با ارتفاعي در حدود 20 متر داراي يك راه پله آجري مارپيچ براي دسترسي به قسمت بالاي آن است. در كتيبه‌هاي تاريخي سردر مسجد جامع بر زمينه لاجوردي نام شاهرخ بهادرخان و محمود ب مظفر ورزنه‌اي ملقب به عماد و نام خطاط آن سيد محمد نقاش آمده است.

 

 

 

"خبر مربوط به فروردین 88"

لینک به دیدگاه

مرمت مسجد جامع ورزنه در استان اصفهان

جام جم آنلاين: مدير اداره ميراث فرهنگي محور شرق استان اصفهان از آغاز مرمت مسجدجامع ورزنه از هفته آينده خبر داد.

100833918838.jpg

حميد محمدنژاد در گفت‌وگو با ايسنا، بيان كرد: به‌دنبال استعلام اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان از برخي كارشناسان مرمت در اين استان براي مرمت كاشي‌كاري سردر و گنبد مسجدجامع ورزنه، قراردادي با پيمانكار بسته شد. اكنون پيمانكار مورد نظر موظف است با تجهيز كارگاه، مرمت تزيينات كاشي‌كاري سردر و گنبد مسجدجامع ورزنه را انجام دهد.

او با اشاره به نشست بخش‌هايي از مسجدجامع ورزنه در سال‌هاي گذشته، اظهار كرد: جداره‌ها و ايوان اصلي اين مسجد در سال‌هاي گذشته نشست‌هايي داشته است. البته اكنون تثبيت شده و گسترش نداشته است. در مجموع، فرسودگي مصالح نتوانسته است جلوي رانش تاق‌ها را بگيرد. به همين دليل، با پايان مرمت كاشي‌كاري سردر و گنبد مسجد تا پايان امسال، سال آينده بحث استحكام‌بخشي بنا و مرمت جداره‌ها در دستور كار قرار مي‌گيرد.

محمدنژاد با اشاره به سياست‌ سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي سپردن مرمت‌ها به بخش خصوصي، گفت: سپردن اين‌گونه پروژه‌ها به اين بخش از دو طريق انجام مي‌شود؛ پيمانكار پروژه‌هايي كه به مرمت‌هاي تخصصي نياز داشته باشند، از طريق استعلام از ميان كساني كه شرايط را دارند، انتخاب مي‌شود. در غير اين صورت، پروژه‌هاي مرمتي به مناقصه گذاشته مي‌شود.

او توضيح داد: اكنون مناقصه شش پروژه آب‌انبار «كوهپايه»، بادگير «اسفنداران»، كاروانسراي «ورزنه»، بافت تاريخي روستاي «قهي»، مسجد «شيرعلي كفرود» و مسجد و گلدسته «رامشه» در محور شرق استان اصفهان در دست انجام است.

 

 

 

"خبر مربوط به بهمن 89 "

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...