رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

شبستر یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است که ناحیه ی خاور استان واقع شده است. شبستر در درازای خاوری 45 درجه و 42 دقيقه و پهنای شمالی 38 درجه و 11 دقيقه و در ارتفاع 1400 متری از سطح دريا واقع شده است.

رود فصلی شبستر از مناطق خاوری شهر می گذرد و آب آن به مصرف كشاورزی و باغ داری می رسد.

شبستر از شمال با مرند از باختر و جنوب با درياچه اروميه و از خاور با شهرستان هريس هم جوار است.

شهر شبستر در مسير راه اصلی تبريز – سلماس است.

فاصله شبستر تا سلماس و تبريز به ترتيب 93 و 67 كيلومتر است. راه آهن تبريز – تركيه از 4 كيلومتری شهر عبور می كند.

 

تاریخچه شهر

برپایهٔ اسناد و آثار تاریخی همچون تپهٔ حسنلو در دیزج‌خلیل و کول‌تپه در قره‌تپه ثابت شده که منطقهٔ شبستر پیش از ورود آریایی‌ها به فلات ایران مسکونی بوده و حکومت‌های محلی اورارتو و ماننا بر این منطقه تسلط داشته‌اند. همچنین آرامگاه شیخ محمود شبستری درگذشتهٔ سال ۷۲۰ هجری در شبستر قرار دارد و نیز تیمور لنگ پس از فتح تبریز در سال ۷۷۸ هجری وارد شبستر شده و در این باره می‌نویسد:

 

در روزهای آخر جنگ تبریز، شیخ مسعود نوهٔ شیخ محمود شبستری از شبستر نزد من آمد و مثل دیگران شفاعت سکنهٔ تبریز را کرد و از من خواهش نمود که بعد از غلبه بر تبریز، شهر را مورد قتل‌عام و تاراج قرار ندهم و چون قسمتی از سکنهٔ شهر یعنی اهالی محلهٔ شام بر سلطان احمد شوریدند، دورهٔ جنگ کوتاه شد. من از این‌که تبریز را گشودم و از قتل‌عام و تاراج صرف‌نظر نمودم، قبل از این‌که وارد آذربایجان شوم، میل داشتم که اگر روزی قدم به آن کشور گشودم، به شبستر بروم و بر سر مزار شیخ محمود شبستری فاتحه بخوانم و برای وی طلب آمرزش کنم؛ چون آن مرد نیکوکار بر گردن من حق داشت؛ زیرا من از خواندن کتاب او به‌نام گلشن راز خیلی چیزها آموختم و شیخ محمود شبستری در آن کتاب مرا با اسرار ازلی و ابدی آشنا کرد. کتاب او با این‌که کوچک است، اما چون گوهر می‌باشد و با وجود کوچکی قیمت بسیار دارد

 

محصولات کشاورزی

شبستر يک منطقه ی كشاورزی است و باغ های ميوه و تاكستان ها، شهر را در ميان گرفته اند.

فرآورده ها و محصولات كشاورزی شبستر را گندم، جو، بنشن، دانه های روغنی، گياهان علوفه ای، گلابی، سيب، گردو، زردآلو، گيلاس، آلبالو، گوجه، آلو و هلو تشکیل می دهد. دام داری و دام پروری از فعاليت های بسيار مهم شهرستان شبستر به شمار می آید.

اين امر به دليل وضعيت خاص منطقه و وجود مراتع غنی از رونق كامل برخوردار است. فعاليت اين شهرستان در زمينه زنبورداری نيز چشم گير است.

لینک به دیدگاه

مسجد جامع تسوج

تسوج يكي از بخشهاي شهرستان شبستر مي باشد و در 35 كيلومتري غرب شبستر واقع شده است . مسجد جامع تسوج را منسوب به دوره ايلخانيان مي دانند . شبستان اين مسجد داراي بيست ستون سنگي و چهار ستون آجري است . همه ستونها داراي پايه ها و سرستونهاي مقرني هستند و سي و پنج گنبد آجري بر روي آنها جاي گرفته است . بر اين ايوان مدخل اين مسجد فرماني از سلطان محمد خدابنده صفوي به خط ثلث برجسته بر روي سنگ مرمر يك پارچه نقر شده است . اين فرمان مبني بر حذف ماليات كوزه فروشان به تاريخ 989 هـ . ق است . آخرين تعمير كامل مسجد در سال 1252 هـ . ق و به امر محمدشاه قاجار صورت پذيرفت .

 

مقبره شيخ محمود شبستري

مقبره سعدالدين محمودبن عبدالكريم بن يحيي از عرفاي بزرگ و مشاهير آذربايجان و صاحب مثنوي معروف «گلشن راز» در باغي موسوم به گلشن راز در شبستر واقع و در جوار مقبره شيخ محمود شبستري آرامگاه استاد او «بهاء الدين يعقوب تبريزي » نيز قرار دارد . اين آرامگاه در اواخر قرون هفتم هـ .ق ساخته شده ولي در زمان قاجاريه توسط حاجي ميرزا آغاسي وزير محمدشاه تجديد عمارت گرديد . در سال 1267 هـ . ق دو قطعه سنگ نبشته مرمر با خط نستعليق برجسته روي قبرها نصب گريده است . سنگ مزار شيخ محمود شبستري سال وفات او را 720 هـ . ق در 33 سالگي ذكر كرده است . در سال 1297 هـ . ق اين بنا به امر ميرزا حسن خان سپهسالار پيشكار ايالت آذربايجان مرمت شد

لینک به دیدگاه

بندر شرفخانه

 

بزرگترين بندر ساحلي درياچة اروميه است كه در شهرستان شبستر واقع شده و رشته اي از راه آهن تبريز. جلفا كه از صوفيان منشعب مي شود به شرفخانه منتهي مي شود. در اين بندر تأسيسات نسبتاً مهم بندري و انبارهاي كالا وجود دارد. اين بندر در شمال شرقي درياچه ، در فاصله 49 كيلومتري صوفيان و 30 كيلومتري جنوب شبستر و 88 كيلومتري شمال غربي تبريز واقع شده است . در فصل تابستان تعداد از مردم به منظور استفاده از آب و لجن درياچه براي آب درماني و لجن درماني ، به اين بندر وارد مي شوند .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...