رفتن به مطلب

ياتاقانهاي موتور


ارسال های توصیه شده

* ياتاقانهاي موتور :

يا تاقانها در جايي از موتور كه رابطه حركتي بين قطعات وجود دارد سوار مي شوند ياتاقانها تكيه گاههاي قطعات بوده و حركتشان را كنترل مي كنند و اجازه چرخش و يا لغزيدن با حداقل اصطكاك را به آنها مي دهند قطعات دوار بايد به آزادي چرخش كرده و نبايد حركت عرضي و يا طولي زيادي داشته باشند.

ياتاقانهاي اصلي موتور عبارتند از 1- ياتاقانهاي ثابت ميل لنگ 2- ياتاقانهاي متحرك يا سر بزرگ شاتون 3- بوش گژن پين پيستون 4- ياتاقانها ميل بادامك

- ياتاقانهاي ثابت و متحرك ميل لنگ

در ياتاقانهاي ثابت و متحرك ميل لنگ از نوع پوشش دقيق استفاده شده است اين ياتاقانها شكاف دارند كه از دو نيمه جهت سهولت مونتاژ استفاده شده اند هر دو نيمه مشابه بوده و شامل يك فولاد فنر قوس داده شده يا برنز كه پشت آن يك لايه نازك فلز ياتاقان مانند آلياژ رسوب يا آلياژ قلع و مس و يا آلياژ آلومينيوم متصل به سطح داخلي آن پوشيده شده است. بين سطح داخلي ياتاقان و محور محرك فاصله اي براي ايجاد فيلم روغن ناشي از روغن كاري وجود دارد كه در بوشهاي دقيق مي شود اين فاصله را به راحتي بدست آورد. سوراخ هاي روغن در بوشهاي ياتاقانهاي ثابت با سوراخ روغن در پوسته سيلندر منطبق اند يك شيار حلقوي هم دور سطح ياتاقان ماشين كاري شده و روغن را به گذرگاههاي عبور روغن ميل بادامك تا ياتاقانهاي متحرك مي رساند سر بزرگ شاتون در بعضي موتورها داراري سوراخيه كه روغن با عبور از آن بتواند تا گژن پين را روغن كاري كند قبل از جازدن بوش، قطرش كمي بزرگتر از دهنه ياتاقان است كه اين امر بوش را كه تضمين كننده فشار آن به ديواره ياتاقان است تامين مي كند.

- بوشهاي پين پيستون يا گژن پين :

پيستون ها و شاتونهاي آلومينيومي به ندرت از بوش هاي جدا استفاده مي كنند آلياژ خود آنها از فلز ياتاقاني خوبي است بنابراين سطوح داخلي محل قرار گرفتن پين پيستون و سر كوچك شاتون ماشين كاري شده سنگ خورده و گژن پين مستقيماً با سطوح پرداخت شده آنها در ارتباط است اما پيستون هاي چرخي و شاتونهاي آلياژ فولادي نياز به بوش زدن جدا دارند.

- ياتاقانهاي ميل بادامك :

ميل بادامك در محفظه لنگ و يا در سر سيلندر توسط يك سري ياتاقانهاي ساده نگهداري مي شود اين ياتاقانها معمولاً از خار فولادي كه با يك لايه نازك از فلز ياتاقان مثل آلياژ قلع و سرب پوشيده شده و به طور دقيق ساخته مي شوند در بعضي مواقع وقتي بلوك سيلندر آلومينيومي است و يا پايه هاي محل قرار گرفتن ميل بادامك آلومينيومي است ميل بادامك در سطح آلومينيومي كه با ماشين كاري به اندازه خلاصي مجاز صحيح رسانيده اند كار مي كند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...