رفتن به مطلب

دانشگاه های آمریکا


ارسال های توصیه شده

ایالات متحده آمریکا با داشتن قریب به ۵٬۸۰۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی امکان تحصیلات در سطوح مختلف آموزش عالی را برای تقریباً تمامی افراد جامعه خود فراهم نموده‌است. از این تعداد، در حال حاضر ۱۲۵ دانشگاه علوم پزشکی در آمریکا مشغول فعالیت هستند.

در سال ۲۰۰۴ بیش از ۱۷ میلیون دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا مشغول به تحصیل بودند.

 

در آمریکا غالبا سه نوع دانشگاه وجود دارد:

 

  • دانشگاه‌های دولتی و ایالتی (public) مثل مثلا دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس یا دانشگاه تگزاس در آستین
  • دانشگاه‌های خصوصی غیر انتفاعی (non-profit private) مثل مثلا دانشگاه استنفورد یا ام آی تی
  • دانشگاه‌های خصوصی انتفاعی (profit private) مثل مثلا دانشگاه فینیکس یا دانشگاه دورای (که بسیاری از اینها اغلب بصورت آنلاین و از راه دور فعالیت دارند)

 

شهریه‌ها و چگونگی تامین مخارج دانشجویان

وام‌های کم بهره تضمین شده از طرف دولت فدرال (federal loans)، کمک هزینه‌های بلاعوض (grants) و انواع بورس‌های تحصیلی از مهمترین راه‌های تامین شهریه دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا محسوب می‌شوند. در سال ۲۰۰۷، ارزان‌ترین شهریه سالیانه از آن کالج ایالتی دالتون در ایالت جورجیا ( ۲٬۰۴۸ دلار شهریه دانشجوی بومی تمام وقت در سال) و گران‌ترین شهریه متعلق به دانشگاه جرج واشنگتن (۳۷٬۸۲۰ دلار در سال برای دانشجویان مقطع کارشناسی) بود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس

دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (به انگلیسی: University of California, Los Angeles) مشهور به یوسی‌ال‌ای (به انگلیسی: UCLA)، از معتبرترین دانشگاه‌های تحقیقاتی-عمومی آمریکا و جهان به شمار می‌آید. این دانشگاه در ناحیه وست وود شهر لس‌آنجلس از ایالت کالیفرنیا واقع است.

 

800px-Powell_Library.JPG

 

پیشینه

در ۱۹۱۹ بنیانگذاری شد و دومین پردیس دانشگاهی همهٔ منظورهٔ سیستم دانشگاه کالیفرنیا شد. نام آن درسال ۱۹۲۷ به دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس تغییر کرد.

 

ساختار

یو.سی.ال.ای دانشکده‌های ادبیات و علوم (دانشکدهٔ عمدهٔ دورهٔ کارشناسی) و هم چنین دانشکده‌های کارشناسی هنر و معماری؛ دانشکدهٔ موسیقی هرب آلپرت؛ دانشکدهٔ مهندسی و علوم پایهٔ هنری ساموئلی، پرستاری، تئاتر، فیلم و تلویزیون،۷ دانشکدهٔ تخصصی و ۵ دانشکدهٔ تخصصی علوم بهداشتی را در بر دارد.

در سال ۲۰۰۱، یو سی ال ای در مجموع بیش از 5200500 دانشجو نام نویسی کرده و این تعداد به طور پیوسته در افزایش بوده است

 

ایرانیان دانشگاه

در زمان پهلوی، این دانشگاه با دانشگاه تهران روابط و تبادلات فرهنگی فراوانی داشت. در سال ۱۹۷۵، تعداد ۲۶۶ ایرانی در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند.

از فارغ التحصیلان ایرانی این دانشگاه می‌توان داریوش مهرجویی، نسیم پدراد و افشین قطبی را نام برد.

این دانشگاه سالیانه فستیوال فیلم ایرانی نیز برگزار می‌کند.

 

رتبه و افتخارات علمی

مجموعاً ۱۰ نوبلیست فارغ التحصیل، عضو هیئت علمی، یا با این دانشگاه وابسته بوده‌اند. از آن جمله می‌توان به برتراند راسل و جولین شوینگر اشاره نمود.

US news دوره‌های کارشناسی یو سی ال ای را در رتبهٔ ۲۵ام در میان بهترین دانشگاه‌های ملی آمریکا در سال ۲۰۰۹ جای داده‌است که مقام سوم در میان دانشگاه‌های عمومی ایالات متحده‌است.

آکادمی رتبه بندی دانشگاه‌های جهان، به یو سی ال ای رتبه ۱۳ بین‌المللی داده‌است.

در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۸، یک تیم ریاضیدان در دانشگاه یو سی ال ای با کشف یک عدد اول ۱۳ میلیون رقمی، جایزه ۱۰۰٬۰۰۰ دلاری برای کشف جدیدترین عدد اول مرسن را از آن خود کرد.

799px-Janss_Steps%2C_Royce_Hall_in_background%2C_UCLA.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دانشگاه تکزاس در آستین

 

 

دانشگاه تکزاس در آستین (به انگلیسی: University of Texas at Austin) یا یوتی (UT)، یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های آمریکا است و یکی از اعضای لیگ آیوی عمومی و انجمن دانشگاه‌های آمریکاییتکزاس بوده و پنجمین دانشگاه بزرگ آمریکا است. است که با بیش از ۴۹٬۰۰۰ دانشجو مشغول به فعالیت است. این دانشگاه یک دانشگاه ایالتی

این دانشگاه بیش از ۴۵۰٬۰۰۰ فارغ التحصیل تولید کرده و امروزه دارای بیش از ۹۰۰ انجمن و تشکل دانشجویی می‌باشد.

یوتی در شمال مرکز شهر آستین قرار دارد و تا ساختمان مجلس ایالتی تگزاس چند دقیقه پیاده روی بیشتر نیست.

 

 

رشته ها

این دانشگاه در ۱۷۰ رشتهٔ مدارج کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهد. دانشگاه تگزاس در آستین فاقد رشته‌های علوم پزشکی است. اما با اینحال این دانشگاه همکاری نزدیکی با مرکز علوم درمانی دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو و شاخه پزشکی دانشگاه تگزاس دارد.

 

 

پیشینه

این دانشگاه پس از دانشگاه تگزاس A&M با قدمت‌ترین دانشگاه تگزاس است. این دانشگاه از بدو تاسیس، از زنان نیز ثبت نام بعمل می‌آورد، که در زمان خود عملی پیشتاز محسوب می‌گردید.

در سال ۱۹۳۷ ساختمان مرکزی دانشگاه تگزاس در آستین ساخته شد که ۹۴ متر ارتفاع داشت. در اول اوت ۱۹۶۶، چارلز ویتمن از بالای این برج با یک تفنگ شکاری دوربرد موفق به کشتن ۱۴ نفر از روی این برج گردید.

 

 

ایرانیان دانشگاه تگزاس در آستین

دکترای زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه ارائه می‌گردد. پروژه تاسیس برنامه‌های فرهنگ و ادبیات زبان فارسی در این دانشگاه در سال ۱۹۶۲ و توسط محمدعلی جزایری انجام گرفت. جزایری خود از برندگان جایزه فولبرایت (به انگلیسی: Fulbright scholarship) بود که در سال ۱۹۵۱ از دانشگاه تهران پای به این دانشگاه گذاشت و نخستین ایرانی شد که از این موسسه دکترا دریافت کرد.

مصطفی چمران و مهرداد یزدانی دانش آموخته این دانشگاه بودند.

 

 

دانش آموختگان

بیش از ۱۵ سناتور در سنای ایالات متحده آمریکا از این دانشگاه تحصیلات دارند.

از مشاهیر این دانشگاه می‌توان دنتون کولی، مهرداد یزدانی، ران کرک، جیمز بیکر، کی بایلی هاچینسون، لورا ولش بوش، استیون واینبرگ، مایکل دل (بنیانگذار شرکت دل کامپیوترز) و جان ویلر (ابداع کننده واژه «سیاهچال») را نام برد.

 

 

جوایز نوبل

۹ برندهٔ جایزه نوبل تا کنون یا عضو هیئت علمی این دانشگاه بوده‌اند، یا دانش آموخته آن. این ۹ نفر عبارتند از:

 

  • آلوا مردال
  • جان ماکسول کوئتزه
  • دانل توماس
  • هرمن جوزف مولر
  • فین کیدلند
  • جرج دیویس اسنل
  • ایلیا پریگوگین
  • استیون واینبرگ
  • گونار مردال

از اساتید مشهور دیگر این دانشگاه می‌توان جان ویلر را نام برد.

 

 

UT-Tower-in-Orange.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دانشگاه استنفورد

 

دانشگاه استنفورد (به انگلیسی: Stanford University) دانشگاهی است در استنفورد در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا در کشور آمریکا. این دانشگاه در سال ۱۸۸۵ به دست فرماندار استنفورد و لنالد استنفورد و همسرش ساخته شد. این زوج دانشگاه را به یاد پسرشان که در ۱۶ سالگی بر اثر تیفوئید درگذشته بود، ساختند. لنالد استنفورد زمین‌های کشاورزی خود را برای این کار اختصاص داد تا ایالت کالیفرنیا مرکز دانشگاهی بزرگی داشته باشد.

این دانشگاه هر ساله حدود ۶۷۰۰ نفر دانشجوی ثبت نام شده و حدود ۸۰۰۰ دانشجوی فارغ التحصیل از ایالات متحده و سایر نقاط جهان دارد و دارای دانشکده‌های بازرگانی، حقوق، پزشکی و مهندسی است.

 

 

تأثیر در فن آوری اطلاعات

دانشگاه استنفورد در منطقه دره سیلیکون در ایالت کالیفرنیا واقع است، و بسیاری از شرکت‌های معتبر در زمینه فن‌آوری اطلاعات توسط فارغ‌التحصیلان این دانشگاه تاسیس شده‌اند. از مشهورترین این شرکت‌ها می‌توان به سان مایکروسیستمز، هیولت پاکارد، یاهو، گوگل، الکترونیک آرتز و سیسکو اشاره کرد. از برجسته‌ترین چهره‌های ایرانی تحصیل کرده در این دانشگاه می‌توان علی حاجیمیری استاد دانشگاه کلتک را نام برد.

 

 

مرکز هنری کانتور

مرکز هنری کانتور (به انگلیسی: Cantor Arts Center) یک موزه هنری در پردیس دانشگاه استنفورد است. آثار هنری این موزه در ۲۴ گالری در معرض نمایش عموم قرار دارد. این نمایشگاه دارای بزرگترین مجموعه آثار تجسمی آگوست رودن خارج از شهر پاریس در فرانسه می‌باشد.

 

 

800px-Stanford_University_campus_from_above.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

موسسه فناوری ماساچوست

 

موسسه فناوری ماساچوست (انستیتو تکنولوژی ماساچوست) (به انگلیسی: Massachusetts Institute of Technology) مشهور به ام آی تی، یک دانشگاه خصوصی واقع در شهر کمبریج، در ایالت ماساچوستآمریکا است، که دارای پنج دانشکده اصلی، یک کالج و ۳۲ زیر گروه آموزشی می‌باشد. این دانشگاه معمولاً به نام اختصاری آن یعنی ام‌آی‌تی (MIT) شناخته می‌شود.

ویلیام بارتون راجرز در سال ۱۸۶۱ آن را ایجاد کرد.

این دانشگاه یکی از مهم‌ترین مراکز علمی-تحقیقاتی در آمریکا و جهان به شمار می‌رود. در سال ۲۰۰۸ طی الگوی تحقیقاتی انجام شده توسط موسسهٔ QS برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، دانشگاه «ام‌آی‌تی» در رده نهم قرار گرفت.

مساحت پردیس دانشگاه در شهر کمبریج ۰٫۷ کیلومتر مربع می‌باشد که مقابل فاصله حدود یک مایلی رود معروف «چارلز» واقع شده است. پردیس دانشگاه توسط خیابان «ماساچوست» به دو قسمت تقسیم می‌شود و پل «هاروارد» به آن متصل است.

ریاست فعلی این دانشگاه به عهده خانم دکتر سوزان هاکفیلد می‌باشد.

 

دانشکده ها

دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از:

 

  • دانشکده علوم
  • دانشکده فنی مهندسی
  • دانشکده طراحی و معماری
  • دانشکده مدیریت
  • دانشکده علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی

این دانشگاه دارای دانشکده پزشکی و حقوق نیست اما یک کالج به نام «کالج فنی و علوم پزشکی وایتِیکِر» می‌باشد.

 

دانش آموختگان

این دانشگاه تاکنون ۷۳ بار در رشته‌های مختلف موفق به دریافت جایزه جهانی نوبل و ۴۷ مدال ملی آمریکا توسط پژوهشگران خود شده است.

مفاخر این دانشگاه تاکنون در تأسیس و یا راه اندازی شرکت‌های معروفی همچون اینتل، شرکت 3Com و شرکت هواپیماسازی مک‌دونال داگلاس نقش اصلی داشته‌اند.

از چهره‌های معروف جهانی تحصیل کرده در این دانشگاه می‌توان به کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل متحد اشاره کرد.

از برجسته‌ترین چهره‌های ایرانی تحصیل کرده در این دانشگاه می‌توان سید حسین نصر استاد دانشگاه جرج واشنگتن و مؤسس انجمن حکمت و فلسفه ایران، محمد علی نجفی استاد دانشگاه صنعتی شریف و رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت سید محمد خاتمی، علی‌اکبر صالحی، سرپرست فعلی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سید خطیب‌الاسلام صدرنژاد ریاست سابق و استاد دانشگاه صنعتی شریف را نام برد.

 

 

800px-MITAncientRome25June07.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...
  • 11 ماه بعد...

والا انقدر که بد ویزا میدند منر برای apply فرستادم اصلا راه نداره تازه الان که تحریم شدیم وضع بدتر شده منم بی خیالش شدم اون هم آمریکا که دوستم پذیرش شد ویزا ندادند !!!!! یعنی اصولا سر کاریم :icon_pf (34):

لینک به دیدگاه

دانشگاه نیومکزیکو (به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: University of New Mexico) تاسیس ۱۸۸۹ یکی از دانشگاه‌های
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در شهر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است.

مقاطع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را در زمینه‌های هنر، علوم و مهندسی ارائه می‌دهد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اصلی آن در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در مساحتی بالغ بر ۱۴۴۰ کیلومترمربع می‌باشد و پردیس‌های شعبه‌ای آن در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و حومهٔ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ست.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از برندگان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
۱۹۶۹ در زمینه تحقیقات بر روی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، مشغول به تدریس دراین دانشگاه است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از دانش آموختگان این موسسه‌اند. دانشگاه نیو مکزیکو از چندین استاد و دانشمند ایرانی نیز بهره مند است که از آن جمله می توان به مجید حیات، روزبه الله وردی، نادر ابراهیمی، مانی حسین زاده، پیمان زرکش ها، منصورشیخ بهایی، یاسمین موستوفی و عسل ناصری اشاره نمود.

 

vfiles6397.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...