*mishi* 11920 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 فروردین، ۱۳۹۰ آسفالت های پلیمری: کاربرد پليمر براي اصلاح خواص قيرهاي مورد استفاده در روسازي راه، در دهه هاي اخير رو به گسترش است. به طوري که متصديان راه سازي با به کارگيري قير اصلاح شده در آسفالت باعث افزايش قابل ملاحظه عمر راه ها و در نتيجه موجب افزايش عمر بهره برداري از آنها شده اند. قير به کار رفته در مخلوط هاي آسفالتي درصد وزني بسيار کمي از اين مخلوط (4 تا 6 درصد) را تشکيل مي دهد، ولي اثر قابل توجهي بر کارايي آسفالت دارد. بيشترين پليمرهايي که در اصلاح خواص قيرها کاربرد دارند. معمولا اصلاح کننده هاي پليمري شامل استيرن- بوتادي ان- استيرن (sbs) و پليمرهاي مشابه مانند لاستيک استيرن- بوتادي ان (sbr)، اتيلن- وينليل استات (eva) و پلي اتيلن (pe) هستند. پليمرها به عنوان مهم ترين خانواده اصلاح کننده قير، به منظور بهبود و افزايش کارايي به آن اضافه مي شوند. در ميان انواع پليمرهاي موجود، پليمر استيرن- بوتادي ان- استيرن (sbs) از جمله بهترين مواد اصلاح کننده قير به شمار مي رود. در اين پژوهش، پليمر sbs به عنوان يکي از اصلاح کننده هاي الاستومر گرمانرم با درصدهاي وزني مختلف (2 تا 5 درصد) با قير 60.70 پالايشگاه اصفهان مخلوط شد و اثر آن بر خواص آسفالت بررسي شده است. افزايش اين پليمر به قير باعث بهبود مقاومت مارشال نمونه هاي آسفالتي، رواني، مدول گسيختگي و درصد فضاي خالي آسفالت مي شود، اما اثر قابل توجهي بر چگالي آسفالت ندارد. هم چنين، افزودن پليمر sbs باعث افزايش عمر خستگي آسفالت مي شود. کاربرد پليمر براي اصلاح خواص قيرهاي مورد استفاده در روسازي راه، در دهه هاي اخير رو به گسترش است. به طوري که متصديان راه سازي با به کارگيري قير اصلاح شده در آسفالت باعث افزايش قابل ملاحظه عمر راه ها و در نتيجه موجب افزايش عمر بهره برداري از آنها شده اند. قير به کار رفته در مخلوط هاي آسفالتي درصد وزني بسيار کمي از اين مخلوط (4 تا 6 درصد) را تشکيل مي دهد، ولي اثر قابل توجهي بر کارايي آسفالت دارد. بيشترين پليمرهايي که در اصلاح خواص قيرها کاربرد دارند. معمولا اصلاح کننده هاي پليمري شامل استيرن- بوتادي ان- استيرن (sbs) و پليمرهاي مشابه مانند لاستيک استيرن- بوتادي ان (sbr)، اتيلن- وينليل استات (eva) و پلي اتيلن (pe) هستند. پليمرها به عنوان مهم ترين خانواده اصلاح کننده قير، به منظور بهبود و افزايش کارايي به آن اضافه مي شوند. در ميان انواع پليمرهاي موجود، پليمر استيرن- بوتادي ان- استيرن (sbs) از جمله بهترين مواد اصلاح کننده قير به شمار مي رود. در اين پژوهش، پليمر sbs به عنوان يکي از اصلاح کننده هاي الاستومر گرمانرم با درصدهاي وزني مختلف (2 تا 5 درصد) با قير 60.70 پالايشگاه اصفهان مخلوط شد و اثر آن بر خواص آسفالت بررسي شده است. افزايش اين پليمر به قير باعث بهبود مقاومت مارشال نمونه هاي آسفالتي، رواني، مدول گسيختگي و درصد فضاي خالي آسفالت مي شود، اما اثر قابل توجهي بر چگالي آسفالت ندارد. هم چنين، افزودن پليمر sbs باعث افزايش عمر خستگي آسفالت مي شود. میكنند. این گزارش حاكی است، استفاده از قیر اصلاح شده توسط SBS از حدود 15سال قبل در كشورهای پیشرفته به كار گرفته شده و موجب ارتقای كیفیت آسفالت و مقاومت آن در برابر سرما و گرما شده و در نهایت منجر به صرفهجویی قابلتوجهی شده است. به تازگی در ایران نیز وزارت راه و ترابری و شهرداری استفاده از قیر اصلاحشده توسط SBS را مورد توجه قرار دادهاند. قیر ماده نرمی است كه تا حد زیادی نسبت به تغییر آسیبپذیر است و فشار بهوجود آمده توسط حجم ترافیك و شرایط جوی باعث فرسودگی زودرس و بروز شكافهایی در سطح آسفالت میشود. مشاور تكنولوژی شركت ناور لاستیك می گوید: مقاومت كم قیر در برابر شكافها و سخت شدن آن به علت چسبندگی كم و دمای بالا تغییرشكل دائمی در سطح جاده به وجود آمده و این امر هزینه نگهداری آسفالت را افزایش میدهد. وی با بیان اینكه آسفالت اصلاحشده توسط پلیمر منجر به رفع اشكالات مذكور میشود خاطرنشان كرد: این امر همچنین منجر به حفظ امنیت وسایل در حال حركت میشود. وی با بیان اینكه SBS دارای خواص الاستومری بالا بوده افزود: این خواص در نتیجه اتصال شبكهای موجود در ساختمان مولكولی حاصل گردیده است و این امر در نهایت باعث بهرهگیری از قیر اصلاح شده توسط پلیمر در سختترین شرایط جوی و بهبود خواص قیر میگردد. به گفته وی، افزایش خواص مكانیكی مخلوط قیر با پلیمر بهخصوص در حالت چسبندگی آن به بتون، گیرایی و چسبندگی بالا در سطح، قدرت حفظ خصوصیات و اثرات قابلملاحظه در عمر قیر به كار گرفته شده، استقامت در مقابل از دست دادن شكل اولیه و دوام بیشتر آسفالت (Ageng) از دیگر خواص SBS هستند. وی در تشریح روش تهیه قیر اصلاح شده با پلیمر گفت: ابتدا قیر را در 180درجه سانتیگراد حرارت داده و نوع پلیمر انتخابشده را وزن نموده و به دستگاه میكسر قیر اضافه مینماییم، همچنین برای مصارف جادهای نوع پلیمر EUROPRENE SOL T در محدوده بین 4 تا 6درصد وزن قیر محاسبه و اضافه میگردد.به گفته وی، افزایش زمان در میكسر جهت مخلوط باعث بهتر شدن پلیمر و یكنواخت بودن مخلوط و لیكن كاهش در میزان بعضی از خواص قیر اصلاح شده خواهد بود. بنابراین گزارش، برای نخستینبار در كشور تكنولوژی جدید صنعت آسفالت از سوی شهرداری تهران در منطقه 5 تهران به كار گرفته شد. این گزارش حاكی است، به كارگیری این تكنولوژی كیفیت و دوام بیشتر، افزایش ایمنی و سرعت عملیات روكش آسفالت معابر شهری را به دنبال خواهد داشت. به گفته سیدمسعود نصر آزادانی مدیرعامل سازمان مهندسی عمران شهر تهران طی سخنانی خبر استفاده از آسفالتهای نازك 5/2سانتیمتری پلیمری را در معابر و خیابانهای پایتخت اعلام كرد. مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران گفت: استفاده از این نوع آسفالت در كشورهای توسعهیافته سابقه 15ساله دارد و از تمام استانداردهای روز دنیا برخوردار است. وی كیفیت مطلوب، هزینه كمتر و سرعت در اجرا را از مزایای این نوع آسفالت دانست و ادامه داد: در یك نوبت كاری امكان آسفالت 15هزار متر مربع باند بزرگراهی فراهم است، ضمن اینكه ایمنی و تردد روان بدون تركخوردگی معابر و چاله و فراز و نشیب برای شهروندان در معابر شهری فراهم خواهد شد. 4 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده