رفتن به مطلب

درعصريخبندان، زمين ‌‌شاهد باران الماس بود


ارسال های توصیه شده

براثربرخورديک‌ستاره‌دنباله‌دار درعصريخبندان،

زمين ‌‌شاهد باران الماس بود .... :w139:

 

جام جم آنلاين: تحقيقات شيميايي جديد نشان مي دهد پس از آنکه در آسمان کانادا يک ستاره دنباله دار متلاشي شد و سراسر آمريکاي شمالي امروزي را به آتش کشيد، شرق آمريکا شاهد نابودي دستجمعي انسان ها و حيوانات و در ضمن باران الماس و فلزات قيمتي بوده است.

 

100930767793.jpg

 

به گزارش سايت لايو ساينس، تجزيه هاي جديد الماس، طلا و نقره اي که در اوهايو و ايندياناي امريکا يافت شده از اين راز پرده برمي دارد که اين مواد کاني چند هزار سال قبل از کانادا به آنجا منتقل شده است، اما سوال اين است که چرا؟

 

الن وست، کارشناس ژئوفيزيک که در اين مطالعه نقش داشته است، مي گويد در اوهايو کسي از وجود معادن طلا و نقره چيزي نشنيده است، اما اينگونه معادن در کانادا فراوان است.

 

اين کشف فرضيه پيشنهادي وست و همکارانش را تاييد مي کند که بر اساس آن در حدود 12 هزار و 900 سال قبل، يک ستاره دنباله دار در پهنه اي به وسعت سه مايل بر روي يخچال هاي طبيعي و صفحات يخي شرق کانادا به زمين اصابت کرد و موجب نابودي انسان و حيوان شد.

 

او گفت " احتمالا وضعيت شبيه به آن بوده است که در آن واحد حدود ده هزار "تونگوسکا" در آسمان رها شود. منظور او انفجاري است که يک قرن قبل در آسمان سيبري صورت گرفت و احتمالا ناشي از اصابت يک شهاب سنگ بود.

 

طبق فرضيه وست، الماس ها، طلا و نقره احتمالا در اثناي اين انفجارها با شدت در آسمان به هر سو پرتاب شدند و يا رودخانه هايي که با آب حاصل از ذوب يخچالهاي طبيعي تشکيل شده بودند، آنها را با خود منتقل کردند.

 

طبق نظريه پژوهشگران، تا چند ماه بعد از برخورد ستاره دنباله دار، از آسمان سنگها و فلزات گرانبها مي باريد و ظرف اين مدت چندين و چند تن الماس به روي زمين پاشيد.

 

وست مي گويد: برخي اين الماسها مي توانند آنقدر ريز و ذرةاي بوده باشند که انسان مي توانسته آنها را استنشاق کند ، اما برخي ديگر کاملا قابل رويت بوده و برخي ديگر مي توانند آنقدر بزرگ بوده باشند که با برخورد به جانداران باعث نابودي يا اسيب آنها مي شده است.

 

به گفته وست، به نظر مي رسد الماسهاي درشت تر به چشم غيرمسلح نيز قابل رويت بوده چند ثانيه بعد از انفجار ها مانند تگرگ به زمين باريده است.

 

اما کوچکترين الماسها ، به اندازه ويروس سرماخوردگي، هفته ها و ماهها در جو باقي مي ماندند و در نهايت مانند دانه هاي برف بسيار ريز و غيرقابل رويت، بر زمين باريدند.

 

اين کارشناس ژئوفيزيک معتقد است تکه هاي شعله ور ستاره دنباله دار که به زمين اصابت کردند جنگلها را در نقاط مختلف جهان به آتش کشيدند . به نظر او حرارت حاصل از اين انفجارها هواي زمين را نيز آتش زد و مرغزارهاي سبز شمال قاره آمريکا، خز حيوانات، مو و پوشش انسانها همه آتش گرفتند.

 

وست و همکارانش اين نظريه را ارايه داده اند که اصابت ستاره دنباله دار به نابودي نسل چندين گونه زيستي در امريکاي شمالي کمک کرد که ماموت و فيل عصر حجر امريکايي به نام "ماستودون" از جمله آنها هستند . به عقيده آنها اين رويداد بزرگ به نابودي سريع فرهنگ "کلاويس" نيز انجاميد. آنها مردماني متعلق به عصر حجر بودند که به تازگي به قاره امريکا مهاجرت کرده بودند.

 

از اين گذشته، انفجارهاي هوايي متعدد باعث شد مقادير بسيار زيادي آب شيرين به داخل اقيانوس اطلس بريزد ، موقتا جريان رودخانه ها را مختل کرد و موجب يک سرماي ناگهاني در کره زمين شد که آن را دوره "درياس جوان Younger Dryas" مي نامند.

 

کن تانکرزلي، مردم شناسي که در دانشگاه سين سيناتي مشغول کار است و در انجام اين مطالعه شرکت داشته است گفت از شواهد موجود چنين برمي آيد که تغيير هوا ي کره زمين در اواخر آخرين عصر يخ ( 12هزار و 900سال قبل) حاصل يک رويداد فوق العاده بوده است.

 

البته وست مي گويد هرچند کشفيات انجام شده در اوهايو و اينديانا با تئوري اصابت ستاره دنباله دار با زمين در اثناي آخرين عصر يخ سازگاري دارد، اما نمي توان آن را يک سند قطعي در اين مورد دانست و اثبات ارتباط مستقيم ميان اين دو رويداد ، نياز به يافتن شواهد و مدارک بيشتري دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...