رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

توجه : برداشت از مطالب این تاپیک تنها با ذکر منبع آن مجاز می باشد. ( http://www.noandishaan.com )

 

 

تکنولوژی فولادسازی سبز در آینده

 

 

استفاده از فرایندهای جدید احیای مستقیم، برپایه گاز طبیعی یا زغال سنگ، پیشرفت قابل توجهی در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و مصرف انرژی به همراه داشته است. در عین حال با استفاده از تکنولوژی های جدید، امکان تولید فولاد مرغوب و مطابق نیاز بازار فراهم شده است. از دیگر مشکلات زیست محیطی صنایع تولید آهن و فولاد، برجای ماندن ضایعات و قراضه فولاد می باشد. امروزه استفاده از قراضه فولاد به عنوان ماده اولیه در بسیاری از روش های فولادسازی، امکان رسیدن به صفر درصد قراضه را فراهم ساخته است.

 

در این تاپیک به بررسی انرژی مورد نیاز و انتشار گازکربنیک برای روش های روتین آهن سازی و فولادسازی نظیر، کوره بلند/کنورتر، احیای مستقیم آهن – میدرکس/ بریکت سازی/ کوره قوس الکتریکی پرداخته و کمیت آنها با روش های جدید فولادسازی نظیر Fastmet ، ITmk3 ، Faststeel ، FastOx ، Corex و HIsmelt مقایسه می شود.

 

 

Metallurgical%20equipment%20manufacturing,%20repair,%20matching%20and%20reconstruction%20taking%20blast%20furnace%20iron%20making%20system%20as%20the%20core.jpg

لینک به دیدگاه

مصرف انرژی و انتشار گازکربنیک

 

 

برای تعیین میزان انتشار گازکربنیک در فرایندهای فولادسازی لازم است تا انتشار این گاز در هر مرحله از فرایند مورد بررسی قرار گیرد. در این قسمت اطلاعاتی در زمینه انتشار گازکربنیک و مصرف انرژی در صنایع فولادسازی، از هنگام تحویل مواد اولیه تا مذاب فولاد درون بوته، آورده شده است.

 

 

blast-furnace_q.jpg

 

 

تکنولوژی سنتی تولید فولاد بر مبنای روش BF/BOF می باشد. در عین حال نیاز روزافزون صنایع فولادسازی به تولید فولاد با کیفیت بالا، هزینه کم، بازده زیاد، ... این صنعت را از 30 سال پیش تاکنون به سوی استفاده از تکنولوژی های پیشرفته EAF هدایت کرده است. بسیاری از این تکنولوژی ها به استفاده از انرژی حاصل از واکنش های شیمیایی نظیر واکنش کربن با اکسیژن در حین تزریق آن، برای کاهش نیاز به الکتریسیته و از طرفی افزایش بازده تولید روی آورده اند.

توسعه شکل های متفاوتی از آهن تولید شده در روش های مختلف آهن سازی نظیر شمش آهن (PI:Pig Iron)، DRI، HBI، ITmk3 (PP:Pig Pellets)، مذاب داغ (Hot Metal) که برای تولید فولاد با کیفیت بالا مورد استفاده قرار می گیرد، انعطاف پذیری زیادی را در روش های فولادسازی با EAF نسبت به 10 سال گذشته ایجاد کرده است. در جدول زیر برخی از پارامترهای مطلوب برای هر کدام از محصولات آهنی شارژ شده در کوره قوس الکتریک نشان داده شده است.

 

 

w1m6wfuf1luopc414od6.jpg

 

 

 

ادامه دارد ....

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

در جدول زیر داده های مربوط به انرژی ورودی و خروجی در روش کوره بلند کنورتر نشان شده است.

 

 

Untitled-2.jpg

 

 

در جدول زیر داده های انرژی روش های مختلف فولاد سازی در کوره قوس الکتریک نشان شده است.

 

 

Untitled-1_8.jpg

 

 

در جداول زیر شرایط فرایندهای مختلف تولید فولاد در روش کوره بلند / کنورتر و همچنین کوره قوس الکتریک آورده شده است.

 

 

[ATTACH]442[/ATTACH] [ATTACH]443[/ATTACH] [ATTACH]444[/ATTACH] [ATTACH]445[/ATTACH] [ATTACH]447[/ATTACH]

 

 

 

:icon_gol:

لینک به دیدگاه

نتایج

 

شکل های زیر نتایج مربوط به ارزیابی مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای را برای روش ذکر شده در بالا نشان می دهد. این گراف شامل نیاز کل انرژی، انرژی لازم برای تبدیل آهن به فولاد (انرژی ورودی در BOF و EAF)، و انتشار گازکربنیک در طی فرایند تولید می باشد. واحد انرژی بر حسب kWh/t فولاد مذاب، و انتشار گازکربنیک بر حسب kg CO2/t می باشد.

 

Energy_and_Carbon_Emission_in_EAF_Page_08_copy.jpg

 

Energy_and_Carbon_Emission_in_EAF_Page_09_copy.jpg

 

 

نتایج نشان می دهد:

 

• برای شارژی با 80 درصد سنگ آهن، استفاده از DRI کمی انرژی بیشتری مصرف می کند، اما انتشار گازکربنیک آن نسبت به تکنولوژی کوره بلند/کنورتر کمتر است. زیراکه در این روش از گاز طبیعی برای احیای سنگ آهن استفاده می شود.

• در تولید فولاد به روش کوره قوس الکتریک، در مجموع مصرف انرژی و انتشار گازکربنیک کمتری نسبت به تکنولوژی کوره بلند/کنورتر دارد.

• برای کاهش مصرف انرژی و انتشار گازکربنیک، استفاده از قراضه باید افزایش یابد.

• در حال حاضر تولید فولاد با 100 درصد قراضه امکان پذیر نیست و باید مقداری آهن جهت افزایش کیفیت فولاد به داخل کوره قوس الکتریک شارژ کرد.

• محصولات آهنی تهیه شده به روش احیا مستقیم نظیر بریکت و گندله، مصرف انرژی و تولید گازکربنیک کمتری نسبت به شمش آهن دارند.

• تمامی روش های مذاب (HM) کمترین مصرف انرژی در کوره قوس الکتریک را دارند.

• در گروه 80 درصد شارژ محصولات آهنی در کوره قوس الکتریک، Hi C HDRI, HDRI انرژی مصرفی ر EAF و انتشار گازکربنیک کمتری دارند.

• در گروه 50 درصد شارژ محصولات آهنی در کوره قوس الکتریک، FastIron, FastSteel, BF HM کمترین انرژی مصرفی کل و انرژی مصرفی در EAF را دارند، در حالیکه Corex, BF HM، بیشترین انتشار گازکربنیک را دارند.

• در گروه 30 درصد شارژ محصولات آهنی در کوره قوس الکتریک، FastIron, FastSteel کمترین انرژی مصرفی کل و انرژی مصرفی در EAF را دارد، در حالیکه Corex, PI، بیشترین انتشار گازکربنیک را دارند.

 

 

Energy_and_Carbon_Emission_in_EAF_Page_10_copy.jpg

 

 

 

:icon_gol::icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...