رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

گزیدگی توسط موجودات دریایی

 

بیشتر این گزیدگی ها در آبهای نمکی اتفاق می افتد و برخی از آنها می تواند مرگ آور باشد.

 

علائم کلی :

 

_ درد ، سوزش ، متورم و قرمز شدن ، خونریزی.

 

علائم داخلی :

 

_ دردهای شکمی ، اسهال ، تب ، حالت تهوع ،فلج شدن عصب ها ، تعریق ، سرگیجه ، تنگی نفس.

 

 

 

کمکهای اولیه :

 

1- با دستکش موجود دریایی را اگر هنوز به بدن چسبیده جدا کنید.

 

2 - با آب نمک محل گزیدگی را بشویید.

 

3 - محل گزیدگی را در آب داغی که بیمار بتواند گرمای آنرا برای 30 تا 90 دقیقه تحمل کند بگذارید.

 

4 – برای بعضی از گزیدگی ها که در پایین توضیح می دهم از سرکه و یا محلول دیگری که بتواند محل گزیدگی را خنثی کند استفاده می شود.

 

 

 

کارهای زیر را انجام ندهید :

 

1 - به موجود دریایی بدون دستکش دست نزنید.

 

2 - محل گزش را بالاتر از قلب فرد نگه ندارید.

 

3 - بیمار حرکت نکند.

 

4 - از هیچ دارویی به جز مواردی که در زیر گفته می شود استفاده نکنید مگر به دستور پزشک.

 

اگر خون بند نمی آمد و بیمار درست نفس نمی کشید و علائم خطرناک دیگر حتما با پزشک تماس بگیرید.

 

 

 

پیشگیری :

_هنگام شنا در آبهای آزاد حتما نزدیک نجات غریق شنا کنید.

 

_به علامت های(تابلو) خطر گزیدگی در آب توجه کنید.

 

_به موجودات دریایی که نمی شناسید دست نزنید ف حتی اگر مرده باشد و آنرا قطعه نکنید چون ممکن است سمی باشد.

 

 

:w02:

لینک به دیدگاه

گزیدگی توسط گربه ماهی (Catfish) :

 

 

 

گربه ماهی در کناره های دهان سبیل برآمده دارد . اکثر مواقع در رودخانه های گلی و لجنی و سواحل گرمسیری و آبهای معتدل یافت می شود. این ماهی ها مهاجم نیستند ، افرادی توسط این موجود گزیده می شوند که هنگام شنا یا ماهیگیری روی آن پا می گذارند.

 

علائم :

 

1 - درد شدید و اتهاب در اطراف محل گزیده شده.

 

درمان :

 

2 - محل گزیده شده را در آب گرم و تمیز که گرمای آن قابل تحمل باشد فرو برید و شتشو دهید(مالش ندهید) تا درد آن کاهش یابد.

 

3 - نیش را به وسیله انبرک بردارید.

 

4 - محل گزش را نبندید.

 

5 - آنتی بیوتیک های دهانی معمولا برای زخم هایی که عفونی شده اند توصیه می شود. آنتی بیوتیک ها حداقل باید 5روز مصرف شوند حتی اگر عفونت بهبود یافته باشد و علامت های آن از بین رفته باشد.

 

6 - قبل از استفاده از هر گونه آنتی بیوتیک باید آلرژی های دارویی چک شوند. پزشک میتواند آنتی بیوتیک مناسب را تجویز کند. بعضی از آنتی بیوتیک ها می تواننند حساسیت به خورشید را باعث شوند. بنابراین یک کرم ضد آفتاب ( حداقل 15SPF ) برای استفاده با این نوع آنتی بیوتیک ها توصیه شده.

 

7 - درد حاصل از گزیدگی را می توان به وسیله 1 یا 2 عدد استامینوفن در هر 4 ساعت یکبار و یا ایبوپروفن هر 6 تا 8 ساعت یکبار کاهش داد.

لینک به دیدگاه

گزیدگی توسط عروس دریایی (Jellyfish ) :

 

 

 

عروس دریایی دارای چنگال هایی به بلندی 1 تا 3 متر و بدنش ژلاتین مانند می باشد. این موجود دریایی قادر به سوراخ کرن پوست بدن انسان می باشد و در تمام نقاط دنیا مضر است. نیش عروس دریایی دارای مواد مختلف می باشد که بعضی از آنها باعث واکنش آلرژی می شوند. سمی ترین آنها عروس دریایی استوایی است.

 

گاه گاهی در خبر ها میشنویم عروس دریایی جان یک کودک را گرفت.

ما كه تجربه نكرديم و خدا اون روز رو هم نیاره اما فکر این جلی فیش بد جوری مغزم رو پر کرده چون مي گن نیش بسیار دردناک عروس دريايي استراليايي كه مي‌تواند با زهر خود انسان را در كمتر از سه دقيقه از پاي در بياورد و چنگالهای بیش از سه متری آن اغلب کشنده است و قربانیان در بیشتر موارد با نیش این حیوان و قبل از رساندن خود به ساحل جان خود را از دست می‏دهند. .اين جاندار نمي‌تواند شكار خود را تعقيب كند و همچنين به علت برخورداري از اندامي ژله مانند نمي‌تواند با هيچ جانداري درگير شود و به همين علت بايد بتواند در صورت نزديك شدن شكار و يا يك جاندار مزاحم، تنها با يك تماس آن را از پاي درآورد و به همين علت به چنين سم مرگباري مجهز شده‌است.

قبل از نوشتن توصیه ها این رو اضافه کنم که بيشتر گونه‌هاي‌ آبزي‌ نواحي‌ معتدل‌ جهان‌، خطرناك‌ نيستند ولي‌ برخي‌ از گونه‌هاي‌ استوايي‌ مي‌توانند باعث‌ مسموميت‌ شديد بشوند. گهگاه‌ مرگ‌ در اثر فلج‌ عضلات‌ قفسه‌ سينه‌ و بسيار به‌ ندرت‌ در اثر آنافيلاكسي‌ رخ‌ مي‌دهد.ستاره‌ دريايي‌، مرجان‌ و شقايق‌ دریایی هم نيش‌هاي‌ دردناكي‌ دارند. زهر آنها در سلول‌هاي‌ نيشي‌ قرار دارد كه‌ به‌ پوست‌ مي‌چسبند. عروس دريايي (jellyfish) و ديگر جانوران زير شاخه‌ هيدروئيدها (Cnidaria) سلول‌هاي گزنده‌اي به نام كنيدوسيت دارند. اين سلول‌ها، رشته توخالي كوچكي را با شتابي باورنكردني به سوي هر چيزي پرتاب مي‌كنند سپس زهري را از راه آن رشته به درون هدف وارد مي‌كنند. خارتنان دريائى با خارهاى تيز پوشيده شده‌اند. اين خارها مى‌توانند بعد از تماس با پوست شکسته و در آن جايگزين شوند. در نتيجه درد شديد و مداوم ايجاد مى‌شود و زخم بعداً عفونى خواهد شد مگر اينکه خارها بيرون آورده شوند. اگر خارها در دست‌ها يا پاها فرو رفته است، اين‌کار بايد توسط يک شخص ماهر و به‌وسيلهٔ سوزن خياطى انجام شود. در صورتى‌ که فرورفتگى خار عميق باشد بايد با پزشک خود مشورت کنيد.

 

علائم :

 

1 - درد شدید در محل گزش ، تهوع ، استفراغ ، اسهال ، تورم غدد لنفاوی ، دردهای شکمی و کمری ، تب ، سرد شدن بدن و تعریق.

 

2 - علائم شدید شامل تنگی نفس ، کما ، مرگ می باشد.

 

3 - قرمزی دائم و خارش بعد از 2 یا 3 روز می تواند علائم عفونت میکربی محل گزیده شده باشد.

 

در موردگزيدگى توسط مرجانها و شقايقهاى دريائي، دستورالعملهاى ذکرشده براى عروس دريائى را اجراء کنيد.

لینک به دیدگاه

درمان :

1 – در نواحی ساحلی سریعا از نجات غریق یا مامورین گارد ساحلی کمک بخواهید و برای تقاضای امبولانس در استرالیا به 000 زنگ بزنید و سعی کنید شرايط‌ انتقال‌ به‌ بيمارستان‌ شخص آسیب دیده را فراهم کنید زیرا در موارد حاد گزیدگی منجر به قطع تنفس , افزایش شدید فشار خون یا ایست قلبی میگردد.

 

2 – شخص آسیب دیده را در صورتیکه خطر دیگری متوجه او نباشد از محل دور کنید و به‌ فرد حادثه‌ ديده‌ اطمينان‌ بخشيد و او را تشويق‌ كنيد كه‌ آرام باشد و بنشينيد يا دراز بكشد. درصورت‌ شديد بودن‌ آسيب‌ با وجود واكنش‌ خطرناك‌، با مركز اورژانس‌ تماس‌ بگيريد و آمبولانس‌ درخواست‌ كنيد.

 

3 – گرچه محل گزیدگی خارش فراوان دارد اما باید از خاراندن آن شدیداً احتراز نمود. به‌ مدت‌ 10 دقيقه‌ از يك‌ يخ‌ يا كمپرس‌ سرد ، بر روي‌ پوست‌ استفاده‌ كنيد تا درد و تورم‌ تسكين‌ پيدا كند؛ قسمت‌ آسيب‌ ديده‌ را بلند كنيد. با يك‌ بانداژ رولي‌، اندام‌ را در بالاي‌ محل‌ نيش‌ به‌ آرامي‌ ببنديد و اندام‌ آسيب‌ ديده‌ را بي‌حركت‌ كنيد.

 

روى گزیدگی را مطلقا مالش ندهيد زيرا اين عمل باعث تحريک ترشح توسط نماتوسيت‌هاى باقى مانده مى‌شود. در گزیدگی با ستاره‌ دريايي‌ استوايي‌ مقادير فراواني‌ از سركه‌ خانگی يا آب‌ دريا را روي‌ ناحيه‌ آسيب‌ ديده‌ بريزيد تا سلول‌هاي‌ نيشي‌ (nematocysts) از توان‌ بيفتند. استفاده از الکل يا جوش‌شيرين هم مفید خواهد . در آمريکا ماليدن مواد نرم‌کننده گوشت (حاوى پاپائين) روى پوست مبتلا رايج است.

 

 

در گزيدگى‌هاى شديد موضع را خيس کنيد و آن را با جوش‌شيرين به مدت ۲۰ دقيقه بپوشانيد. سپس جوش‌شيرين بيشترى روى موضع بگذاريد و بعد از مدتى براى برداشته شدن سلول‌هاى گزنده روى پوست را با چاقو بتراشيد. بعد آن را در آب فرو بريد، خشک کنيد و از پماد هيدروکورتيزون (cortaid) استفاده کنيد.

 

4 - اگر علائم عمومى که در بالا ذکر شد بروز کرد، يا مخصوصاً درد شديد بود، بيمار بايد به مرکز فوريت‌ها براى دريافت داروهاى مخدر، اکسيژن، اپى‌نفرين و انجام اقدامات حمايتى قلبى و تنفسي، انتقال يابد.

 

5 - اگر چشم گزیده شده با 1 یا 2 گالن(78/3 لیتر) آب تازه آب بکشید.

 

6 – اگر دهان گزیده شده باشد باید با سرکه 4/1 قوی شستشو دهید. اگر دهان متورم شده و یا قورت دادن مشکل بود از سرکه استفاده نکنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...