رفتن به مطلب

عروس دریایی


Matin H-d

ارسال های توصیه شده

arose.2.JPG

 

ساختار عروس دریایی

این موجودات دارای ساختار زیبایی هستند، به همین جهت عروس دریایی نامیده می‌شوند. عروس دریایی ، در اعماق متوسط دریا زندگی می‌کند و بین 10 تا 20 سانتیمتر قطر دارد و بدنی چتر مانند و شفاف ژلاتینی دارد. قطر بدن در مرکز چتر و در حاشیه لبه‌ها ، نازک است و تعدادی تانتاکول در لبه دارد.

 

دهان چهار گوش در قسمت وسط بدن قرار دارد که به یک حلق لوله‌ای با مقطع 4 گوش وصل می‌شود و انتهای حلق به معده ختم می‌گردد که دارای 4 جیب شعاع است. معده چهار قسمتی است و از این قسمتها ، لوله‌های گوارشی یا معدی منشا گرفته و به صورت مجرای شعاعی حلقوی قرار گرفته و مواد غذایی را به قسمتهای مختلف می‌رسانند. در اطراف دهان 4 بازوی دهانی وجود دارد. در لبه چتر عروس دریایی ، تعداد 8 عدد برآمدگی به فواصل مناسب با هم قرار دارند که این برآمدگی‌ها دارای ساختار حسی هستند و حاوی ذرات شعاعی یا استاتولیتها بوده و نیز 2 چشم ساده در جدار عضو تعادلی خود دارند.

 

حداقل دو شبکه عصبی وجود دارد که یکی از آنها تمامی سطح روی و زیر چتر و تانتاکولها را عصب‌دار کرده و جریانات عصبی را به آرامی منتقل می‌کند و در تنظیم حرکات موضعی و متمرکزی نظیر تغذیه دخالت می‌کند. دومین شبکه عصبی ، به نواحی زیر چتر محدود شده و جریانات عصبی را به سرعت منتقل می‌کند و باعث تنظیم انقباضات چتر هنگام شنا می‌شود.

 

سیستم تناسلی و تولید مثلی در عروس دریایی

چرخه زندگی در اورلیا شامل دو مرحله جنسی و غیر جنسی است. در ضمن جنسها جدا از هم هستند. در مرحله جنسی ، غدد جنسی نعل اسبی شکل ، به تعداد 4 عدد در قسمت زیر چتر در کنار کیسه‌های معدی قرار دارند و از قسمت بیرون اورلیا می‌توان آن را دید. در مدوز نر یا اورلیای نر ، اسپرمها از غدد تناسلی آزاد شده، وارد حفره گوارشی شده و از راه دهان در آب دریا آزاد می‌شوند و در جستجوی مدوز ماده خواهند بود.

 

اسپرمها از طریق دهان اورلیای ماده ، وارد حفره گوارشی شده و در آنجا با تخمکهای آزاد شده از غدد جنسی ماده ترکیب می‌شوند. لقاح که صورت گرفت، تخمهای حاصل از لقاح ، حفره گوارشی را ترک کرده و در کیسه‌های پرورشی مخصوصی که در شیار بازوها بوجود می‌آید، جای می‌گیرند.

 

تخمها بعد از طی مراحل رشد و نمو ، هر کدام به صورت لاروی مژک‌دار درمی‌آیند و سپس این قسمت را ترک کرده و به صورت وارونه روی سطح سخت دیگر متصل می‌شوند. در این حالت لارو ، مژکها را از دست داده و ساکن می‌شود و حدود 12 سانتیمتر اندازه دارد و در این حالت به صورت پولیپ است.

 

لارو بدون مژک ممکن است برای ماهها یا سالها به این شکل باقی بماند. در اواخر پاییز و با شروع سرما ، پولیپ رشد کرده و بطور عرضی تقسیم می‌شود، قطعه قطعه شده و قطعات عمیق‌تر می‌گردند و پولیپ به صورت مجموعه‌ای از قطعات نعلبکی شکل درمی‌آید که لبه آنها دندانه‌دار است و این قطعات بوسیله لوله مرکزی با هم ارتباط دارند.

 

به تدریج قطعات از هم جدا شده و یکی پس از دیگری ، پولیپ را ترک کرده و مدوزهای تقریبا 8 لبی شناور را بوجود می‌آورند که این مدوزها رشد کرده و مدوز بالغ را ایجاد می‌کنند و هر کدام زندگی مستقل خود را به صورت یک عروس دریایی ، ادامه می‌دهند.

 

927jellyfish.jpg

 

 

 

وضعیت سلوم یا حفره عمومی بدن در عروس دریایی

هر گونه فضا یا حفره عمومی که کاملا توسط بافتهای مزودرمی و بویژه توسط پرده‌های صفاقی احاطه شده باشد، سلوم (Coelom) نام دارد. بنابراین جانوران دارای سلوم را متعلق به گروه سلوماتها ، می‌دانند. معنای اصطلاحات آسلومات و پزدوسلومات نیز به همین ترتیب روشن می‌شود. آسلوماتها جانوران فاقد سلوم و در واقع فاقد هر گونه حفره عمومی هستند. پزدوسلوماتها دارای پزدوسل یا سلوم کاذب یعنی حفره عمومی هستند که پوشش آن را مستقیما اکتودرم و آندودرم تشکیل می‌دهند نه صفاق. چنین حفره‌ای در ظاهر به سلوم واقعی می‌ماند. عروس دریایی جز آسلوماتها می‌باشد.

 

عروس دریایی دارای تقارن شعاعی

جانوران دارای تقارن شعاعی را از روی تقارن آنها که در تمام عمر آنها باقی می‌ماند و همچنین از اینکه بالاترین تراز ساختمانی آنها را اندام تشکیل می‌دهد، شناسایی می‌کنیم. این دسته شامل دو شاخه کیندارین‌ها و شانه داران است. کیسه تنان بیشتر دریازی هستند، بعضی در آب شیرین به سر می‌برند. بازوهایی به صورت شعاعی به اطراف می‌فرستند که کیندوبلاستهای محتوی نماتوسیست دارند. بدن کیسه مانند است و این کیسه با مجرایی به خارج باز می‌شود که هم به منزله دهان و هم مخرج است. چند شکلی دارند و شامل مدوز یا پولیپ می‌شوند. ده هزار گونه دارند.

لینک به دیدگاه
من در برنامه موجودات خطرناک دیدم که عروس دریایی را به عنوان یکی از جانداران خطرناک معرفی کرد.

 

گویا سم مهلکی از خود تولید میکنند.

 

 

 

من دیدم یک مستند بود نشون میداد که این عرسهای دریایی چه قاتل هستند

عروسند دیگه نمیشه کاریشون کرد:ws3:

من دیگه میترسم بگیرمشون تو دستم:banel_smiley_52:

لینک به دیدگاه
من در برنامه موجودات خطرناک دیدم که عروس دریایی را به عنوان یکی از جانداران خطرناک معرفی کرد.

 

گویا سم مهلکی از خود تولید میکنند.

 

چه سواله خوبی، بهمون گفته بودن که عروس دریایی برخلافه زیبایی که داره بسیار سمی هستش

 

الان یه نگاه انداختم به نتایجه خوبی رسیدم در مورده نیش های خطرناک جانوارن ابزی

مطلبه خوبیه باید جالب باشه :ws37:

 

در مورده عروس دریایی اینطور گفته

 

عروس دریایی دارای چنگال هایی به بلندی 1 تا 3 متر و بدنش ژلاتین مانند می باشد. این موجود دریایی قادر به سوراخ کرن پوست بدن انسان می باشد و در تمام نقاط دنیا مضر است. نیش عروس دریایی دارای مواد مختلف می باشد که بعضی از آنها باعث واکنش آلرژی می شوند. سمی ترین آنها عروس دریایی استوایی است.

 

نیش بسیار دردناک عروس دريايي استراليايي كه مي‌تواند با زهر خود انسان را در كمتر از سه دقيقه از پاي در بياورد و چنگالهای بیش از سه متری آن اغلب کشنده است و قربانیان در بیشتر موارد با نیش این حیوان و قبل از رساندن خود به ساحل جان خود را از دست می‏دهند. .اين جاندار نمي‌تواند شكار خود را تعقيب كند و همچنين به علت برخورداري از اندامي ژله مانند نمي‌تواند با هيچ جانداري درگير شود و به همين علت بايد بتواند در صورت نزديك شدن شكار و يا يك جاندار مزاحم، تنها با يك تماس آن را از پاي درآورد و به همين علت به چنين سم مرگباري مجهز شده‌است.

لینک به دیدگاه

دو خبر هم در مورد این جانور بشنوید :

 

1 - به گزارش اسوشيتدپرس، تكنولوژي به ياري شناگران و غواصان شتافته است. محققان امريكايي يك برنامه كامپيوتري طراحي كرده‌اند كه وجود و حركات عروس دريايي را پيش بيني مي‌كند .اين يك سيستم اينترنتي است كه از مكانهايي كه احتمال وجود عروس دريايي در انجاها هست نقشه‌اي تهيه و منطقه امن را مشخص مي‌كند .بنابراين شناگران و غواصان در خارج از محدوده آنهابه شنا و غواصي مي‌پردازند .محققان اميدوارند بتوانند موجودات سمي ديگر همچون قارچ‌هاي دريايي را كه موجودات صدفدار دريايي را مسموم مي‌كنند؛رديابي كنند.

 

2 - بر پايه‌اي آن چه كه دو نوآور آمريكايي انجام داده‌اند، به‌زودي سلول‌هاي گزنده‌ عروس دريايي را مي‌توان براي وارد كردن دارو به بدن به كار برد.اين دو نوآور بي آن كه سلول‌هاي گزنده را بكشند يا آن‌ها را به شليك كردن وادارند، با گذاشتن آن‌ها در دماي نزديك به هفتاد درجه‌ي سانتي‌گراد براي چند دقيقه، زهر آن‌ها را بيرون كشيدند. آن گاه مي‌توان سلول‌هاي خالي را براي مكيدن هر ماده شيميايي كه مي‌خواهيم به فردي تزريق كنيم، به كار گرفت.سلول‌ها را مي‌توان به صورت يك وصله پوستي روي پوست بيمار گذاشت و سپس با فشاري همراه با چند پالس الكتريكي با ولتاژ پايين، آن‌ها را به آتش كردن واداشت. آن‌ها لوله‌هاي كوچكشان را پرتاپ خواهند كرد كه به درون پوست وارد مي‌شوند و ماده‌ي شيميايي جديد را تزريق مي‌كنند. چون هيچ گونه زهري در كار نيست، تزريق بسيار تند و بي‌درد خواهد بود و رشته‌ها نيز با برداشتن وصله‌ پوستي برداشته مي‌شوند.اين دو نوآور بر اين باورند كه اين روش را مي‌توان براي درمان ناراحتي‌ها پوستي مانند جوش صورت يا تزريق داروهايي مانند انسولين به ديابتي‌ها به كار گرفت.

لینک به دیدگاه

عروس دریایی به شکل تخم مرغ نیمرو

 

در سال 89 نوعی عروس دریایی عجیب که کاملا شبیه به یک تخم مرغ نیمرو ویژه صبحانه است با موفقیت در اسارت متولد شد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...