رفتن به مطلب

معرفی ورزش اسلم بال


MOJTABA 77

ارسال های توصیه شده

اسلم بال

 

اسلم بال یک ورزش تیمی 4 نفره است که تقریباً شبیه به بسکتبال می باشد . این ورزش در یک زمین ترکیبی با حرکاتی مرکب از پرش از روی ترامبولین ، هاکی روی یخ و حرکاتی از بسکتبال به ویژه به تاب به توپ انجام می شود .

در اطراف یک زمین بسکتبال که روی سطح آن با تشک پوشانده شده است و در هر دو انتهای آن تخته بسکتبال وجود دارد . یک ضربه سرویس دارای سه امتیاز است . ضربات دیگر فقط دارای دو امتیاز می باشند . ما به استثنای دو دقیقه آخربازی که در آن مدت ضربات خارج از ترامبولین و روی خط زمین هم دارای سه امتیاز می باشن . نگه داشتن کامل و مسدود کردن مسیر ضربه تیم حریف یک (استاپ) نامیده می شود .

بازیهای حرفه ای اسم بال از طرق شبکه تلویزیونی spike Tv در دو فصل سالهای 2002 تا 2003 پخش شد.

 

slamball1.jpg

تاریخچه :

ورزش اسلم بال توسط فردی به نام مسیون گوردن ابداع شد زیرا او قصد داشت یک ورزش ترکیبی بوجود بیاورد که شباهت بسیاری به بازیهای ویدئویی به شکل واقعی داشته باشد . در مسیر توسعه این ورزش او با فردی به نام ما یک تتولین که یک تولیدکننده فیلم و برنامه های تلویزیونی بوده آشنا شد . او پس از مدتی پیشنهاد همکاری با گوردن را پذیرفت . اندیشه خلاق آنها صرف توسعه این بارز می گردید . در این مسیر تمام زوایا از قبیل ساختار و اوت و تیم مورد توجه قرار گرفت . شش ماه بعد پس از اولین ملاقات آخر با هم در یک انبار واقع در شرق لوس آنجلس زمین این بازی تاسیس گردید .

پس از آن گوردن سعی کرد تا بازیکنان خیابانی بسکتبال را راضی کند که ایده جدید او را امتحان کنند ، او قصد داشت تا بازیکنان ماهرو قوی را بیانک می توانند همزمان با پرش از روی ترامپولین با تیم حریف رقابت کنند و در میان هوا توپ را پرتاب کنند .

پنج عضو جدید با نامهای جیمزویلیس ، سین جکسون ، دیوید ردموند ، مایکل گلومن و جف شریدان با گوردن تمرین می کردند تا اولین تیم اسلم بال شکل بگیرد . بزودی بازیکنان بیشتری به این تیم ملحق شدند که شامل کسانی همچون استان فلچر ، راب ویلسون و دایان منیز

می شدند .

 

اولین بازی که در شهر لوس آنجلس ایالت کالیفرنیا انجامشد مورد توجه بازیکنان خیابانی بسکتبال قرار گرفت . ظرف مدت یکسال 400 نفر بعنوان بازیکنان مستعد در این ورزش ثبت نام کردند . مسابقات اولیه انجام گروه گزینش بازیکنان بر اساس توانایی ورزشی ، کنترل بودن و آگاهی از شرایط زمین بازی صورت پذیرفت . در سال 2002 اسلم بال به صحنه تلویزیون کشیده شده بر روی شبکه ملی (شبکه spike Tv) پخش می شود .

در سال 2007 رقابت قدرتی اسلم بال در شهر هوپ سیتی در مرحله رقابتهای چهارم نهایی آتلانتا برگزار گردید .

در 16 جولای سال 2007 رقابتهای اسلم بال در شبکه (ایتالیک) پخش شد و مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفت .

 

قوانین و مقررات :

هیچ هیات بین المللی داوری ورزششی برای اسلم بال وجود ندارد . امروزه تلاش بر این است که این بازی به صحنه رقابتهای بین المللی در اروپا و خاورمیانه کشیده شود . هدف از انجام این بازی ، مغلوب کردن حریفتن با استفاده از مجموعه ای از شوتها و سرویسهاست در حالی که حریفان هم در حال دفاع و ممانعت از این شوتها می باشند . اگر توپ بدون اینکه بازیکن مهاجم حلقه را لمس کند به داخل حلقه پرتاپ شود دو امتیاز به تیم پرتاب کننده تعلق می گیرد . اگر توپ بدون اینکه بازیکن مهاجم حلقه را لمس کند به داخل حلقه پرتاب شود دو امتیاز به تیم پرتاب کننده تعلق می گیرد . سرویسهای معمولی در اسلم بال که درون سبد می افتند سه امتیاز می گیرند . در دو دقیقه پایانی بازی تمام شوتها و ضربه های خارج و بالای ترامپولین و در محدوده خط کناری ترامپولین ، سه امتیاز می گیرند .

slamball2.jpgمقررات بازی کردن :

این قوانین اصول بازی را منعکس می کنند . بازی در دو نیمه هشت دقیقه ای انجام می شود . هر نیمه با یک ضربه آزاد آغاز می شود که بر عکس ضربات آهسته انجام می شود . در هر نقطه ای که بازیکنان افراد تیم حریف را زیر نظر می گیرند توپ باید بدون برخورد به نقطه اوج خود برسد . زمان استراحت بین دو نیمه 10 دقیقه می باشد و تنها زمانهای اضافه ای که به بازی دادن می شود در دو دقیقه آخر یک بازی معمولی است . مدت زمان زدن شدت یا ضربه 15 ثانیه است و در صورتی که در این زمان ضربه ای زده نشود . توپ به تیم حریف داده می شود . در نیم دوم تیمها جای خود را تعویض می کند . در صورت برایر شدن امتیاز هر دو تیم وقت اضافه به آن تعلق نمی گیرد بلکه در یک بازی ویژه با نام (فیس آف) نتیجه بازی معلوم می شود که در آن هر کدام از تیمها سه بازیکن را انتخاب می کنند که با آنها به رقابت بپردازند .

 

تجهیزات :

یک زمین معمولی بازی اسلم بال به اندازه 5/30 متر در 19 متر می باشد . این نوع زمین بازی پیشرفته ترین شکل از زمینهای ژمیناستیک می باشد . سطح فنری زمین بر روی دو مجموعه متشکل از 4 ترامپولین تعبیه شده است که در انتهای هر کدام از نیمه های زمین قرار گرفته

است . اندازه هر کدام از ترامپولینها 1/2 متر در 2/4 متر می باشد. در بین ترامپو اینها محدوده های محافظی قرار گرفته است که سطح کلی آنها به اندازه 4/2 متر و از جنس شیشه قابل انعطاف می باشد که بسیار شبیه به سطح زمین هاکی می باشد . بازیکنان کلاهها و تجهیزات محافظ استفاده می کنند تا بدین وسیله از اعضای بدنشان محافظ کنند . این تجهیزات شامل محافظهای زانو و آرنج و یک نوع خاص از کلاه ایمنی سبک می باشند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...