رفتن به مطلب

مقدمه اي بر گونه شناسي انواع موسيقي در لرستان


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

آثار وبناهاي به جا مانده از روزگاران كهن، يادبودهاي نسل توانمندي است كه به هنگام حك كردن نقشي بر سنگي و يا تراشيدن پيكره وعلم نمودن بنايي و يا ساختن وسيله اي موسيقايي و صدادار، رمز و رازي را بر ما آشكار مي نمايد.در اغلب جنگ هاي ايران ،كليه منابع موسيقي اعم از خط و مفتاح آن كه توسط اساتيد فن در كتب مختلفه مكتوب شده بود به كلي سوخت و از ميان رفت وجنبه علمي بودن خود را از دست داد، بخصوص كه پيرايه حرمت نيز بدان بسته شد و در دوره صفويه شدت يافت و طبقه ممتاز، خواه و ناخواه از آن دوري جستند. موسيقي علمي نيز جاي خود را به نحوي پسنديده در تعزيه و روضه خواني باز كرد وبه وسيله هنرمندان و هنرپروران با ذوق، سينه به سينه به دست ما و خط معمول موسيقي دنيا رسيد و همين خط مانع محو موسيقي شد. في الواقع موسيقي محلي و آوازهاي مناطق كه در قالب مقام ارايه مي گردد همواره عنصر اوليهء آشنايي بيشتر و كامل تر با موسيقي سنتي مي باشد. در سال هاي اخير تعداد علاقه مندان به موسيقي محلي بيشتر از گذشته افزايش يافته است. امروزه عده كثيري از دانشجويان اصالت را در ارزش ها و معيارهاي بومي و منطقه اي مي بينند و سعي بر آن دارند كه آن را دوباره بازسازي و احياء نمايند. مقاله حاضر بر آنست باشناخت يكي از انواع موسيقي هاي محلي ايران زمين علاقه مندان به اين موضوع را به واكاوي هر چه بيشتر اصالت گوشه هاي رديفي وادار نمايد.

 

کلمات کلیدی: رامشگران، مقام، كولي(لوطي)، لرولك، موسيقي محلي(فولك)، تال، Folklore music ،modal ،minstrels ،gypsy (generous) ،Lor and Lak ،Tall

 

نویسنده: شهرام منظمي

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...