رفتن به مطلب

خوب و بد ازدواج فامیلی


ارسال های توصیه شده

اكثریت كارشناسان معتقدند كه احتمال بروز مشكلات ژنتیكی در ازدواج‌های غیرخویشاوندی ۲ تا ۳درصد است در حالی كه این رقم برای ازدواج‌های خویشاوندی به ۴ تا ۵ درصد می‌رسد.

 

خیلی از پدر و مادرها در مورد ازدواج كردن و به قول خودشان عاقبت به خیری تمایل دارند كسی را برای دختر یا پسرشان انتخاب كنند كه بهترین باشد و چه كسی بهتر از بچه‌های خواهر و برادرشان كه هم دیده و شناخته شده هستند و هم حیف است چنین كسی با این شرایط اخلاقی خوب و امكانات تحصیلی و شغلی مناسب را از دست بدهند؟! آنها پیشنهاد می‌دهند و در ظاهر، شما را آزاد می‌گذارند كه پاسخ مثبت یا منفی بدهید اما اگر جرات دارید، بگویید نه!

 

بدری السادات بهرامی، مشاور خانواده در این باره می‌گوید: "قبل از هر ازدواجی لازم است دو طرف یكدیگر را مورد ارزیابی قرار دهند و بررسی كنند كه آیا با هم تناسب دارند یا خیر. این مورد در ازدواج‌های فامیلی نباید فراموش شود. بسیاری از مردم گمان می‌كنند چون خانواده دختر و پسر یكدیگر را می‌شناسند، پس نسبت به بررسی و ارزیابی این تناسب‌های مهم نیازی احساس نمی‌كنند. اتفاقا اكثر مشكلات هم از این طرز فكر ناشی می‌شود كه دو خانواده بی گُدار به آب می‌زنند.

 

در این جا به دلیل وجود چنین تناسب‌هایی كه با فامیل خود داریم، گمان می‌كنیم تناسب شخصیتی و عاطفی هم بین فرزندان ما برقرار است.

این باور غلط می‌تواند زمینه بی انگیزه و بی‌رغبت شدن دختر و پسر جوان یا خانواده‌های آنها شود و آنها را از ارزیابی و بررسی اینكه آیا در تناسب اخلاقی و شخصیتی با هم هستند منصرف كند.

 

بنابراین توصیه می‌كنم همه دختر و پسرها قبل از حركت به سمت عواطف و دلباخته شدن در مورد این تناسب‌ها و این كه آیا مناسب هم هستند یا نه، بررسی كنند و خانواده‌ها اجازه دهند آزادانه تصمیم بگیرند.

 

از مزایای ازدواج فامیلی می‌توان به تناسب‌های بیشتر اشاره كرد. تناسب خانوادگی و سبك تربیتی كه افراد با آن رشد كرده‌اند یكی از مهمترین موارد است.

 

تناسب دیگری كه حتما باید وجود داشته باشد، تناسب فرهنگی است. یعنی فرهنگ كه عبارت است از بایدها و نبایدها و ارزش ها و ضدارزش های ما باید با همسرمان در تناسب باشد. بایدها و نبایدهای یك دختر اهل آذربایجان با دختر یا پسری كه در شمال كشور یا جنوب بزرگ شده است، یكسان نیست. فاصله ای در این میان هست كه به تناقض می انجامد. این اختلاف فرهنگی نقطه آغازین دعواها و اختلافات آنهاست.

 

مساله دیگر، تناسب اعتقادی است. از آن جا كه اعتقادات، جنس محكمی دارند و هر فردی با هر اعتقادی چه شیعه و سنی، چه بودایی و حتی لائیك حاضر است پای عقاید خود بایستد، نداشتن تناسب اعتقادی واقعا مساله ساز است. هر كدام از ما برای خود اعتقاداتی داریم كه فقط به خودمان ربط دارد اما وقتی قرار شد در كنار هم و به عنوان زوج زندگی كنیم نمی توانید بگویید موسی به دین خود، عیسی به دین خود.

در ازدواج فامیلی جنس اعتقادات خانواده از یك نوع است و همین مساله یعنی نداشتن یك دسته از درگیری ها و مشكلات. پس تناسب اعتقادی هم منتفی می شود. "

 

* معایب ازدواج فامیلی

غلامحسین قائدی روانپزشك و استادیار دانشگاه علوم پزشكی شاهد هم در این باره می‌گوید: "مساله مهمی كه در ازدواج فامیلی مطرح است این است كه معمولا اختلاف های خانوادگی و فامیلی به زندگی زوجین كشیده می شود و بر روابط آنها تاثیر می گذارد و زندگی زناشویی آنها را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

 

از این گذشته در ازدواج‌های فامیلی، نقش حمایتی خانواده‌ها در زمان اختلاف زن و شوهر با همدیگر بیشتر است و ممكن است مشكل‌ساز شود. البته باید گفت نمی‌توان قانون كلی صادر كرد و گفت چنین حمایت‌هایی همواره اختلاف ها را بیشتر می‌كند. این موضوع رابطه مستقیم با بلوغ فكری، عاطفی زوجین و خانواده آنها دارد.

 

ممكن است بسیاری از زوجین مشكلات و مسایل خودشان را در چارچوب خانه شان حل و فصل كنند. اما باید این نكته را در نظر گرفت كه برای مسایل عاطفی و احساسی خیلی نمی توان چارچوب گذاشت و امكان دارد، اختلاف های خانوادگی یا اختلاف زن و شوهر بر یكدیگر اثر بگذارد.

بنابراین توصیه می‌شود، حتی المقدور افراد به دلیل مشكلات ژنتیكی و روانی به سمت ازدواج فامیلی نروند. اگر هم ازدواج فامیلی صورت گرفت، مشاوره ژنتیك و مشاوره روان شناسی بسیار ضروری است و حتما باید سلامت روان زن و مرد سنجیده شود و زمانی كه سلامت آنها تایید شد، به تشابهاتی كه قبلا ذكر شد حتما توجه شود تا ازدواج موفقی پیش رو داشته باشند. "

 

از همه اینها گذشته، همه كارشناسان این مساله علمی را قبول دارند كه احتمال بروز مشكلات ژنتیكی در ازدواج های غیرخویشاوندی ۲ تا ۳درصد است در حالی كه این رقم برای ازدواج های خویشاوندی به ۴ تا ۵ درصد می‌رسد. هر چند شاید به نظر این تفاوت یك درصدی اندك باشد اما با احتساب آمار موالید سالیانه عدد قابل توجهی می‌شود.

 

 

 

 

.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...