رفتن به مطلب

خدمات Bluetooth و 802,11 به همراه هم!


peyman sadeghian

ارسال های توصیه شده

SIC برنامه‌هایی را جهت تلفیق فرصت‌های بی‌سیم ارائه کرده است. Bluetooth SIG معتقد است که اکنون وقت خوبی برای از میان برداشتن موانع میان تکنولوژی Bluetooth و Wi-Fi است؛ تکنولوژی Bluetooth سرعت پایینی دارد و از لحاظ مکانی نیز محدود است اما 802.11که عموماً با عنوان Wi-Fi نیز شناخته می‌شود محدودة مکانی وسیع‌تری را تحت پوشش قرار می‌دهد و البته سرعت بیشتری هم دارد.

کوین کیتینگ، مدیر ارشد بازاریابی Bluetooth SIG گفته است: "البته این دو تکنولوژی از نظر ما هنوز، موارد مصرف متفاوتی با یکدیگر دارند؛ با تکنولوژی Wi-Fi رقابت کنیم و یا برعکس".

از سوی دیگر، از زمانی که تجهیزات چندگانه، امکان استفاده از هر دو تکنولوژی را ایجاد کرده‌اند، SIG امکاناتی را با عنوان "جایگزین MAC/PHY" ارایه داده است که به تجهیزات مجهز به هر دو تکنولوژی امکان می‌دهد که به منظور افزایش سرعت انتقال اطلاعات، از یک تکنولوژی به تکنولوژی دیگر تغییر حالت دهند.

کیتینگ همچنین افزود: "ما این امکان را فراهم کرده‌ایم که امواجBluetooth به امواج Wi-Fi تبدیل شوند تا بدین وسیله فایل‌هایی که حجم زیادی دارند به راحتی ارسال شوند؛ برای مثال برای دریافت محتواهای سرگرمی، محتواهای تصویری و مانند آنها، به سرعت بالایی نیاز است که با سرعت‌هایی که اکنون در اختیار ما است نمی‌توان به راحتی این فایل‌ها را ارسال و دریافت کرد. با وجود این قابلیت، زمانی که در حال انتقال اطلاعات هستند، دستگاه به حالت Bluetooth بازمی‌گردد بنابراین مجبور نیستید که از توان باطری به میزان زیاد استفاده کنید و نیاز به وجود باطری با عمر زیاد نیز در این موارد دیگر از بین می‌رود. سازمان Bluetooth امیدوار است که تا پایان سال 2008، شاهد مدل‌های جدید کانال‌های پرسرعت مجهز به 802.11 (Wi-Fi) باشد، و ویژگی‌هایی آن نیز تا سال 2009 منتشر شود و در پایان سال 2009، این محصولات تولید شود.

وی همچنین اذعان داشت: "ایجاد چنین امکاناتی، تحول مهمی از لحاظ سرعت ایجاد می‌کند." وی با اشاره به این نکته که Bluetooth عموماً در یک فاصلة مکانی خیلی کوتاه، قادر است با سرعت نهایتاً Mbps3 اطلاعات ارسال و یا دریافت کند، در حالی که Wi-Fi می‌تواند با سرعت Mbps24 در گسترة مکانی بسیار وسیع‌تر به ارسال و یا دریافت محتواها بپردازد.

او گفت: "زمانی که شما در حال استفاده از Bluetooth خود هستید، این تکنولوژی باید به اندازه‌ای هوشمند باشد که تشخیص دهد شما در حال انتقال حجم زیادی از محتوا هستید و بنابراین تکنولوژی تشخیص می‌دهد که این کار باید به وسیلة شبکة 802.11 انجام شود بنابراین انجام این کار به عهدة 802.11 گذاشته می‌شود و 802.11 آن اطلاعات را منتقل می‌کند. تمام این کارها بدون وقفه برای کاربر انجام می‌شود."

کیتینگ افزود، با وجود این که باید پذیرفت 802.11 یک مکانیسم انتقالی بی‌سیم مومفق و کارآمد است اما Bluetooth SIG برنامه‌های پرسرعت خود پیرامون فرا باند وسیع را متوقف نخواهد کرد.

وی گفت: بازار این تکنولوژی بسیار سریع‌تر از آنچه ما برای 802.11 پیش‌بینی کرده بودیم، رشد کرده است؛ البته هنوز گروه‌ها و تجهیزاتی در بازار وجود دارند که هنوز سعی نکرده‌اند از سودآوری و مزایای این تکنولوژی جدید بهره ببرند و از فرصت‌های ایجاد شده در بازار استفاده کنند. ما از فرا باند وسیع ناامید نشده‌ایم و هنوز در حال کارکردن روی آن هستیم. به نظر من هر شخصی نیاز به پیشرفت و بهره‌وری از مزایای بازاری که اکنون به وجود آمده را درک می‌کند اما ما همچنان به برنامة فرا باند وسیع خود نیز ادامه می‌دهیم."

اتحادیة WiMAX، برنامه‌هایی را پیرامون طیف 700 مگاهرتز ارائه می‌دهد:

این سازمان کار روی تقاضای بازار را در اولویت بالا قرار داده است.

اگر میلیاردها دلار هزینه اختصاص داده شده برای مزایده طیفی که سازمان رگولاتوری آمریکا ترتیب داده، تاییدکنندة این مطلب نباشد که طیف 700 مگاهرتز طیف مهم و قابل توجهی است، برنامه‌های اتحادیة WiMAX، پیرامون توسعة طرح کلی ویژگی‌های طیف 700 مگاهرتز، به خوبی مؤکد این مطلب است.

اتحادیة WiMAX که در گذشته مصرانه از تغییر ویژگی‌های طیف‌های بین‌المللی پذیرفته شده مانند 2.3، 2.5 و 3.5 گیگاهرتز ممانعت می‌کرد، در تغییر موضعی تعجب آور اعلام کرده است که باند فرکانسی 700 مگاهرتز، عامل مهمی در طرح کلی این تکنولوژی است.

تیم هویت، رییس گروه قانون‌گذاری این اتحادیه اظهار داشت:"اخیراً تقاضای بازار به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، این افزایش تا حدی بوده است که هیأت مدیره تصمیم‌ گرفته است این موضوع را در اولویت بالایی برای بررسی قرار دهد و این اتحادیه در همایش‌ جهانی ارتباطات سیار که در بارسلون اجرا شد عنوان کرد که ما قصد داریم به شدت روی ویژگی‌های فنی این باند، کار و تحقیق و بررسی کنیم."

با وجود این که این اتحادیه ویژگی‌های پایینی را برای باند 700 مگاهرتز در نظر گرفته است اما به گفته هویت:"ما نه مرحله را در نظر گرفته‌ایم که در طی این نه مرحله ویژگی‌های خاصی را برای این باند، عنوان خواهیم کرد." مرحلة بعد، مرحلة اعلام ویژگی‌هایی برای این طیف است که بتواند TDD و FDD را نیز پشتیبانی کند. که البته انجام این کار، به معنی تغییر اندکی در حوزة توجهات این سازمان است زیرا TDD اخیراً کار این سازمان را تحت تاثیر قرار داده است. هویت در این باره می‌گوید:"فشار زیادی از سمت بازار در این باره وجود دارد زیرا آنها خواهان این سیستم‌های TDD هستند."

اکنون بازارچه در آمریکا و چه خارج آن، بیشتر خواهان تلفیق FDD و TDD برای کار در طیف 700 مگاهرتز هستند که سازمان رگولاتوری آمریکا این طیف را در معرض مزایده قرار داده است.

هویت همچنین افزود:"در جهان مایلی که از اهمیت یکسانی با این امر برخوردار هستند، در حال ظهور هستند زیرا ITU در همایش رادیویی اخیر آن چه را که ما با عنوان digital dividend Spectrum می‌شناسیم، مشخص کرد و اظهار داشت که این طیف، طیف UHF، به زودی در بسیاری از کشورها با دیجیتالی شدن تلویزیون در دسترسی قرار خواهد گرفت و این طیف، نزدیک طیف 700 مگاهرتز است."

این اتحادیه همچنین از منظری کمی متفاوت‌تر به WiMAX نگاه کرده است. در حالی که کارهایی که اخیراً در زمینة WiMAX سیار یا ثابت انجام شده در استانداردهایd 802.16 IEEE بوده است، کار در طیف 700 مگاهرتز فقط e 802.11 و اختصاصاً سیار خواهد بود.

وی همچنین افزود:"ما ویژگی‌های خاصی را برای ارتباطات سیار ایجاد کرده‌ایم و اپراتورها می‌توانند در موارد مورد نیاز از آنها استفاده کنند. به نظر من، اپراتورها هم می‌توانند از این ویژگی‌ها برای تحرک‌پذیری استفاده کنند. بنابراین این امر موقعیت را برای استفاده از e 802.16 فراهم می‌کند و مشوقی برای این امر به حساب می‌آید."

در حالی که جدول زمانی خاصی برای ویژگی‌های MHZ WiMAX 700 وجود ندارد، هویت عنوان کرد که نوعی ضرورت ایجاد شده است زیرا "بازیکنان فعال در بازار، سازندگان تجهیزات، اپراتورها اکنون پیام‌هایی برای ما فرستاده‌اند که عنوان کرده‌اند طیف 700 مگاهرتز خیلی مهم است و تقاضای زیادی برای WiMAX، به‌وجود آمده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...