رفتن به مطلب

قره قاط و خواص آن


ارسال های توصیه شده

تحقيقات جديد به عمل آمده درزمينه ی پزشکی, اثرات فيزيولوژيکی وشيميايی قره قاط بر دستگاه ادراری وچگونگی تاثير نوشيدنی تهيه شده از آن را, درجلوگيری از عفونتهای دستگاه ادراری آشکار ساخته است. قره قاط حاوی پروآنتوسيانيدين هاست که ازچسبندگی باکتری ها به ويژه اشريشيا کلی به اپی تليوم دستگاه ادراری و به تبع آن، تکثير آن ها ممانعت به عمل می آورد. پيشتر تصور می شد, اسيدی شدن ادرار در نتيجه ی استفاده از قره قاط عامل رفع عفونت های ادراری است . آنتوسيانيدين ها گرچه در بسياری ديگر از ميوه های مشابه هم يافت می شوند, اما تحقيقات حکايت از آن دارد که ترکيبات آنتوسيانيدينی موجود در قره قاط, قابليت بلوکه کردن باکتری ها را دارد. گرچه عمده تحقيقات پيرامون ارتباط ضد باکتريايی قره قاط با بيماری های دستگاه ادراری انجام شده است, اما اخيرا مطالعاتی نيزدر زمينه ی تاثيرگذاری مثبت قره قاط در پيشگيری از زخم های معدی ونيز بيماری های لثه, طراحی و اجرا شده است. باکتری هليکوباکترپيلوری يکی از عوامل ايجاد زخم های معدی است که قادر به زيست در پوشش مخاطی معده و دوازدهه است, چون از طريق هيدروليز اوره, ترکيباتی راتوليد می کند که سبب خنثی کردن اسيد معده می شوند. ترکيبات موجوددر قره قاط, از چسبيدن اين باکتری به مخاط معدی جلوگيری می کنند.بيماری زخم معده از بيماری های شايع در ممالک غربی ونيز کشورهای درحال توسعه است.

گزارش های منتشر شده از انجمن دندانپزشکان آمريکا, وجود ترکيبی با وزن مولکولی بالا و غير قابل تجزيه درقره قاط را عاملی برای مبارزه با باکتری های دهانی, که مسئول ايجاد جرم دندانی وبروز بيماری های پريودونتال است, می دانند. دهان شويه های حاوی اين ماده به طورچشمگيری از ميزان تشکيل کلنی های استرپتوکوک موتانس که از عوامل ميکروبی موثر در روند پوسيدگی است , می کاهد.آنتی اکسيدان ها از ترکيباتی هستند که نقش مهمی در پيشگيری از بروزچندين بيماری به ويژه بيماری های قلبی وعروقی و انواعی از سرطان ها دارند. اين ترکيبات هم به طور طبيعی دربدن ساخته می شوند و هم ازطريق خوردن ميوه هاوسبزي ها تامين می شوند. براساس تحقيقات انجام شده , معلوم گشته است که ميزان آنتی اکسيدان های موجود در قره قاط چند برابر بيش تر از ميوه هايی است که مصرف آن ها متداول است آنتی اکسيدان ها با دادن الکترون به راديکال های آزاد باعث تثبيت آن ها شده و از فعاليت های شيميايی زيانبار آن ها جلوگيری می کنند.تحت شرايط استرس, قابليت بدن درجهت توليد آنتی اکسيدان ها کاهش می يابد و استفاده از قره قاط دراين گونه موارد می تواند به عنوان منبعی مکمل از نظر آنتی اکسيدان ها عمل کند.

فلاونوئيدها به عنوان آنتی اکسيدان های بسيار قوی, خطر ابتلا به آترواسکلروز را کاهش می دهند. قره قاط مقادير قابل توجهی از فلاوونوئيدهاوترکيبات پلی فنولی دارد که از اکسيداسيون ليپوپروتئين های کم چگال جلوگيری می کنند و به عنوان دفاع طبيعی دراين خصوص عمل می کنند.

آترواسکلروز به زبان ساده, تجمع ليپوپروتئين های کم چگال ) ) LDLيا کلسترول بد در سرخ رگ هاست که منجر به بروز اختلال در جريان خون می شود که در حالات پيشرفته سبب آنژين, ترومبوز وانفارکتوس ميوکارديال می گردد.

مقابله با عوارض سالخوردگی ازجمله کاهش تعادل و کمی حافظه از ديگرخواص قره قاط است. درمطالعات انجام شده بر روی حيوانات آزمايشگاهی,تاثير مثبت قره قاط در حفاظت از مغز در مقابل آسيب های نورولوژيکی به اثبات رسيده است. رژيم های غذايی غنی از ميوه ها و سبزي هايی که ارزش ORAC ( Oxygen radical absorbance capacity )در آن ها بالاست پيری را به تاخير می اندازند. قره قاط از نظر ارزش ORAC منحصر به فرداست. درهر 100 گرم از قره قاط ميزان 1750 واحد ORAC می باشد.با توجه به ارزش های غذايی منحصر به فردی که قره قاط داردودراين مقاله به پاره ای از آن اشاره شد, لازم است در برنامه های غذايی ازآن استفاده شود .

 

 

 

منبع: ماهنامه استاندارد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...