رفتن به مطلب

پان ترکیسم!


Abolfazl_r

ارسال های توصیه شده

با عرض سلام و تبریک به مناسبت فرارسیدن نوروز باستانی به همه دوستان خوبم.

 

نمیدونم این تاپیک رو در جای خوبی مطرح کردم یا نه. چون بحث هم تاریخی هست هم در ارتباط با مسائل روز. پس هر کدوم از مدیران تشخیص دادن که این تاپیک رو به جای مناسبش منتقل کنن. :icon_gol:

 

همونطور که میدونید در میان اقوام ترک و شمال غربی کشورمون جدیدا صحبت هایی در خصوص تجزیه طلبی و زبان رسمی، تراختور و ... انجام شده که گهگاه خبرش به گوشمون میرسه.

 

و همینطور ادعاهایی راجع به ساختگی بودن مقاطعی از تاریخ ایران و دخالت یهودیان در این مورد وجود داره.

 

راستش من خودم اصالتا ترک زبانم و با زبان ترکی و اندیشه های این ملت تا حدود زیادی آشنایی دارم. هر چند که ممکنه دوستان به من خرده بگیرن که فاصله گرفتن من از اصل و نصب خودم باعث میشه با اونها منافع مشترکی نداشته باشم. ولی از قبل خدمت این دوستان باید عرض کنم درسته که از ولایتم دور شدم و مدتهاست که به این زبان صحبت نمیکنم ولی به اصالت خودم و خلق خوی خودم که نشات گرفته از همون فرهنگ و اقلیمه افتخار میکنم. پس من از شما جدا نیستم. منو به چیزی متهم نکنید. ولی یک ایرانیم و به ایرانی بودن خودم افتخار میکنم. :icon_gol::icon_gol::icon_gol:

 

بگذریم. بریم سر موضوع تاپیک. از اونجایی که اطلاعات باید مستند و قابل پذیرش باشه من چند صفحه از ویکی پدیا رو کپی میکنم اینجا تا بخونید.

 

در ادامه ازتون خواهش دارم اگر قراره بحثی با همدیگه بکنید در کمال آرامش و منطق جلو برید که خدایی نکرده تاپیک نره هوا. :icon_gol::icon_gol:

  • Like 13
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 54
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

پان‌تُرکیسم[۱][۲] حرکتی سیاسی است که از صد سال پیش برای یک واحد شدن اقوام ترکی زبان تحت حکومت یک دولت تلاش می‌کند.[۳][۴][۵] پان‌ترکیسم شبیه پان‌ژرمنیسم است که برای اتحاد ژرمنها بر پایه برتری نژادی ژرمن‌ها و پان عربیسم بر پایه برتری نژادی عرب‌ها و پان ایرانیسم بر پایه اتحاد نژادهای ایرانی تلاش می‌کند.[۶]

 

واژه پان ترکیسم از دو واژه «ترکیسم» و «پان» تشکیل یافته‌است که پان در زبان یونانی به معنی همه است.[۷]

 

پیشینه

 

اندیشه پان ترکیسم، یعنی یکی کردن همه سرزمین‌هایی که ساکنان آن به یکی از زبان‌هایی که ریشه آن‌ها به زبان‌های آلتایی می‌رسد نخستین بار از سوی یک خاورشناس مجارستانی یهودی تبار بنام آرمینیوس وامبری در دهه ۱۸۶۰ ساخته و مطرح گشت. وامبری رایزن سلطان عثمانی شده‌بود ولی در نهان برای لرد پالمرستون و دفتر امور خارجه بریتانیا کار می‌کرد. [۸] ساختن و مطرح کردن این اندیشه از سوی وامبری و بریتانیا در اصل به منظور ایجاد یک کمربند از آلتائی زبان‌ها در جنوب روسیه بود تا مانعی شود برای گسترش و رخنه روسها به مستعمرات انگلیس در هندوستان.[۸] بعدها یهودی‌ها و صهیونیست‌های دیگری کار وامبری را ادامه دادند از آن جمله نویسنده یهودی فرانسوی بنام لئون کاهون که در کتاب خود «Introduction al'Histoire de l'Asie, Turcs, et Mongols, de» به شکل‌دهی و تبلیغ پان ترکیسم پرداخت.[۸] پس از او به نویسنده یهودی انگلیسی برمی‌خوریم بنام آرتور ل. دیوید که در کتاب خود کوشید تا به ترک‌زبان‌ها حس برتری نژادی و نژادپرستانه بدهد.[۸] این ایده در اوایل سده بیستم از طریق ترکان جوان در امپراتوری عثمانی شکل گرفت.[۸]

 

 

پان ترکیسم و جعل تاریخ

 

به گفته ولادیمیر مینورسکی خاورشناس: «هر جا که پرسش حل نشده ای در زمینه فرهنگ قوم‌های شرق باستان پدید آید ترکان بی درنگ دست خود را همان جا دراز می کنند».

 

منتقدان و کشورهای ناخرسند از پان ترکیسم

 

کشورهای هدف اندیشهٔ پان ترکیسم و کشورهای ناخرسند از این اندیشه عبارت اند از: ارمنستان، روسیه، ایران، گرجستان، بلغارستان، قبرس، چین و یونان.[۱]

 

مصطفی کمال پاشا (آتاتورک)، یکی از منتقدان سرسخت ایدئولوژی‌های فراکشوری و جهانی مانند پان‌ترکیسم بود و ترجیح می‌داد ناسیونالیسم را در داخل مرزهای ترکیه جایگزین آن کند.[۱۰]

 

پان‌ترکیسم مشابه احساسات سایر گروه‌های ملی است، به استثنای این‌که در پی کسب نوعی آرایش سیاسی است تا به جای یک گروه ملی خاص تمامی مردم ترک تبار را در برگیرد. بنابراین، ناسیونالیسم ترکی یک جنبش فراملی است که در صدد تشکیل واحدی سیاسی مبتنی بر روابط فرهنگی مردم ترک‌تبار است. هر چند از محبوبیت این جنبش به تدریج کاسته شده و در طی تاریخ معاصر به حرکت خود ادامه داده، اما به‌طور کلی بیشترین حمایت از این جنبش، در خلال و پس از فروپاشی امپراتوری‌هایی که در محدودة مردم ترک‌تبار بودند، و به طور محسوس‌تر در جریان افول امپراتوری عثمانی و روسیه به عمل آمده‌است.

 

یکی از اولین نویسندگانی که از احتمال تشکیل جنبش ملی ترک خبر داد، شرق‌شناس آرمینیوس وامبری بود که در دهة ۱۸۶۰ نوشتن در خصوص این موضوع را آغاز کرد. با وجود این مشهورترین مدافع ناسیونالیسم ترکی اسماعیل بای گاسپرینسکی (۱۸۵۱ ـ ۱۹۱۴) [قازپیرعلی] اهل کریمه بود که خواستار وحدت ترک‌های روسیه شد و نشریة ترجمان را تإسیس کرد که در ان از زبان ساده شدة «ترکی عثمانی» استفاده می‌شد. گاسپرینسکی پیش‌بینی کرد که با ابداع زبانی که به‌راحتی هم برای «قایقران بُسفری» و هم برای یک «ساربان کاشغری» قابل درک باشد، در نهایت «اتحاد ترکی» و «اتحاد اسلام» شکل خواهد گرفت. گاسپرینسکی از تأثیر بالقوة رسانه‌های چاپی بر مردم بشدت آگاه بود و با جدیت به افزایش شمارگان روزنامه خود با هدف برقراری وحدت بیشتر میان گروه‌های متفاوت ترکان از طریق ایجاد زبانی مشترک اقدام کرد.

 

با پایان سدة نوزدهم، ترویج زبان مشترک ترکی گاسپرینسکی (زبان واحد یا زبان مشترک) توسط جنبش اصلاح‌طلب «جدیدها» مورد حمایت قرار گرفت. معهذا، این حمایت یکپارچه نبود و ابراز مخالفت از سوی برخی از گروه‌های قومی خاص نظیر قزاق‌ها که ترجیح می‌دادند زبان قزاقی متمایزی به وجود آورند مشهود بود. این شکاف در جنبش در طی «کنگرة سراسری مسلمان»، در سال ۱۹۱۷، در دوران حکومت دولت موقت در روسیه انعکاس یافت، این کنگره از بهره‌گیری زبان مشترک ترکی گاسپرینسکی به‌عنوان وسیله‌ای آموزشی در مدارس طبقات بالای اجتماع حمایت کرد. با وجود این، در مدارس ابتدایی و دبیرستان‌ها زبان ملی منطقه زبان اصلی بود؛ جایگاه زبان مشترک ترکی به موضوعی الزامی و ثانویه تنزل یافت. در جریان اغتشاشات سیاسی سال ۱۹۱۷، تحقق «جنبش ملی متحد ترک» با شکست مواجه شد: در عوض اکثر فعالیت‌های سیاسی بر هر یک از گروه‌های ملی منفرد یا بر موجودیت‌های سیاسی ازلی نظیر بخارا و خیوه متمرکز شد.

 

در جریان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، آرمان‌های ناسیونالیسم ترکی برجستگی سیاسی مجدد فروپاشی فدراسیون روسیه امید تازه‌ای برای پان‌ترکیسم به وجود آورد. با وجود این که در محدودة آسیای مرکزی جنبش‌های سیاسی خاصی نظیر حزب قزاق «آلاش» و حزب ازبک «بیرلیک» در صدد ایجاد وحدت بیشتر ترک‌ها بودند، چنین اظهاراتی از سوی دیگر گروه‌های ملی منطقه، نظیر ترکمن و قرقیز با بدبینی تلقی شد، زیرا آن‌ها بیمناک بودند که این مسأله تبدیل به وسیله‌ای برای غلبهٔ گروه‌های ملی بزرگ‌تر شود. با وجود این، فدراسیون ازهم گسیخته احتمالاً به‌دردخورتر خواهد بود و بسیاری از حکومت‌های منطقه وقتی در سال ۱۹۹۳ توافق کردند الفبای لاتین جایگزین الفبای سیرلیک شود گامی به سوی این هدف برداشتند. در حالی که ترکیه پنج حرف به الفبای خود اضافه کرد که بیانگر صداها در زبان‌های آسیای مرکزی است.

 

از میان اقوامی که امروزه ترک نام گرفته‌اند بسیاری از اقوام نام‌برده در زیر در تاریخ قدیم هیچ‌گاه خود و قوم خود را ترک نمی‌نامیدند. در مورد بخشی از این اقوام ساکن آسیای میانه تنها پس از وارد شدن نظریه پان‌ترکسیم توسط آرمینیوس وامبری و فرستاده پنهانی وزارت خارجه بریتانیا به منطقه[۱۱] این نام رفته‌رفته برای این اقوام نیز رواج یافت. این اقوام عبارتند از:

 

باشقیرها، تاتارها، ناگایباک‌ها، قزاق‌ها، قره‌قالپاق‌ها، نوقای، کرائیم، قره‌چای بالکار، کومیک، کریمچاک، آلتایی‌ها، آذربایجانی‌ها، قاجارها، شاهسون‌ها، قره‌داغ‌ها، قره‌پاپاخ، قشقایی‌ها، افشارها، خلج‌ها، گاگااوز، اورومچی‌ها، توینی، توفالارها، شورها، خاکاس‌ها، تاتارهای چولیم، ازبک‌ها، اویغورها، سالارها، اویغورهای ساری، چوواش‌ها، یاکوت‌ها، دولگان‌ها.[۱۲]

  • Like 7
لینک به دیدگاه

پان‌ایرانیسم عقیده‌ای سیاسی است مبتنی بر اتحاد کلیه اقوام و نژادهای ایرانی.[۱] شامل آذربایجانی‌ها، آسی‌ها، بلوچ‌ها، زازاها، کردها، پشتون‌ها، هزاره‌ها، تاجیک‌ها، قزلباش‌ها و به طور کلی تمامی اقوام ایرانی ساکن در فلات ایران. پان ایرانیسم بر خلاف مکتب‌های فکری دیگر که دارای پیش‌وند "پان" هستند، یک مکتب عینی (اوبژکیتو) است که واقعیت تاریخی دارد. در حالی که مکتب‌هایی مانند پان‌عربیسم، پان‌ترکیسم، پان‌ژرمنیسم و پان‌اسلاویسم، مفاهیمی ذهنی (سوبژکتیو) هستند. یعنی بیان آرزوها و خواسته‌هااند.[۲] پان ترکیسم و پان عربیسم و پان ژرمنیسم، اندیشه‌های مبتنی بر اتحادنژادی می‌باشند.[۳]

 

نام‌گذاری

 

واژه پان‌ایرانیسم برای نخستین باردر سال ۱۳۰۶، توسط محمود افشار یزدی بنیانگذار موقوفات دکتر محمود افشار یزدی، وارد فرهنگ واژگان سیاسی ایران شد.

 

احزاب

 

ا سال ۱۳۳۲ بر بنیاد اندیشه پان‌ایرانیسم سه حزب تشکیل شد. پرچمداران پان ایرانیسم به رهبری محمد مهرداد، حزب ملت ایران بر بنیاد پان ایرانیسم به رهبری داریوش فروهر و حزب پان ایرانیست به رهبری محسن پزشکپور.

 

تجزیه ایران

 

پان‌ایرانیسم معتقد است طی یک صد سال گذشته و از سال ۱۱۹۲ خورشیدی (۱۸۱۳ میلادی‌)، ایران دچار یک رشته تجزیه‌شده‌است و به دنبال هر تجزیه، باقی ماندهٔ سرزمین، نام «ایران» را نگاه داشته‌است. پان‌ایرانیست‌ها معتقد هستند که آنچه به نام ایران نامیده می‌شود، ایران نیست. باید ایران را در مفهوم واقعی آن به هم میهنان خود بشناسانیم. سبب ضعف و ناتوانی واحدی که امروز به عنوان ایران از آن نام می‌برند، واحدی که امروز به نام افغانستان از آن نام می‌برند، واحدی که امروز به نام قفقاز زیر چنگ روس‌ها افتاده، دلیل ضعف و ناتوانی مناطقی که آن‌ها را به نام جعلی «ترکستان روس» می‌نامند، این‌است که از یک دیگر جدا افتاده‌اند. پس راه نجات، رسیدن به وحدت و یگانگی است.

 

محمود افشار یزدی ایرانیسم را این‌گونه تعریف می‌کند:

 

« پان‌ایرانیسم در نظر من باید «ایده‌آل» و هدف اشتراک مساعی تمام ساکنین قلمرو زبان فارسی باشد در حفظ زبان و ادبیات مشترک باستانی. منظورم اتحاد کلیه ایرانی‌نژادان - فارس‌ها، افغان‌ها، آذری‌ها، کردها، بلوچ‌ها، تاجیک‌ها و غیره - است برای حفظ و احترام تاریخ چند هزار سال مشترک و زبان ادبی و ادبیات مشترک. هیچ وقت عقلای ایران اندیشه اینکه به خاک کشورهای دیگر تجاوز کنند را در مخیله خود نداشته‌اند. همیشه حرف این بوده‌است که ما باید از لحاظ ارضی وضع کنونی خود را نگاه داریم و استوار کنیم.پان‌ایرانیسم ما باید جنبه دفاعی و فرهنگی داشته باشد نه تهاجمی. به این معنی که در برابر «پان»های دیگر، مانند پان‌تورانیسم یا پان‌عربیسم که قصد تجاوز از حدود ارضی خود دارند، مقاومت داشته باشیم.[۴] »

حزب پان ایرانیست جنبش را اینگونه معرفی می‌کند:

 

« پان‌ایرانیسم وحدت و هماهنگی همهٴ تیره‌های ایرانی است در جهت استقرار حاکمیت ملت ایران.ملت بزرگ ایران دارای یک وطن، یک تاریخ، یک فرهنگ، و آداب و رسوم می‌باشد. پراکندگی، تفرقه و تشتت، و وضع کنونی به ملت ایران تحمیل شده‌است. پان‌ایرانیسم نهضت وحدت طلب ملت ایران است. پان‌ایرانیسم جنبشی است سازنده و خلاق. نظامی است نوین بر اساس هدف‌های پرفروز تاریخ ایرانزمین. پان‌ایرانیسم راهی است برای ملت ایران برای رهایی و وحدت.

  • Like 8
لینک به دیدگاه
amin 202 مهمان

منبع هم ویکیمدیا!:ws3:

لینک میدادی بهتر بود....هممون کمو بیش با این قضیه آشنا هستیم....:ws38:

کلاً پان چیز خوبی نیست...اَخه....بهش نزدیک نشید...:ws3:

بابا چن سال دیگه مرزای کشورارو می خوان ور دارن....این بحثا چیه که شما می کنید؟

لینک به دیدگاه
در مورد چنین مسائل قومیتی لینک دادن از ویکیپدیای انگلیسی منطقی تره

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

In the research literature, the term "Pan-Turkism" is used to describe the idea of political, cultural and ethnic unity of all

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
people.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
is a closely related movement but a more general term than Turkism, since Turkism applies only to the Turkic peoples. However, researchers and politicians engaged in the field of Turkic ideology have used these terms interchangeably in a multitude of sources and literature.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
The term "Turkism" started to be used with a prefix "Pan" (from Greek pan = all), for a "Panturkism".
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

While the various Turkic peoples often share historical, cultural and linguistic roots, the rising of a pan-Turkic political movement is a phenomenon only of the 19th and 20th century

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
and can be seen in parallel with European developments like
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
and
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
or with Middle-Eastern
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. Proponents use the latter most often as a point of comparison as the concept of "Turkic" is not a true racial or ethnic description but more of a linguistic and cultural distinction. This is to differentiate it from the term "Turkish" which is more of an ethnic/racial term for the citizens and denizens primarily residing in Turkey. Pan-Turkic ideas and "re-unification" movements have been popular since the collapse of the
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
in Central Asian and other
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
countries.

 

 

 

 

چیزی که از اینجا میشه نتیجه گرفت اینه که پان ترکیسم هرچی هست هم خانوادی چیزی به اسم پان ایرانیسم هست :icon_gol:

:w16:

  • Like 4
لینک به دیدگاه

به نظر من هرگونه تفکره پان محکوم هست ، پان به طور خلاصه یعنی جبر ورزیدن به دیگر اقوام و نژادها توسط نژادی خاص ، این چه ایرانیسم باشه چه ترکسیم اصلا صورت خوشی نداره

 

و من شخصا ، تنها چیزی که برام مهمه حفظ فرهنگ و اصالت خودم هست ، چون در 100 سال گذشته همواره حکومت ها مرکز محور بوده ، و سعی در تخریب سایر فرهنگ ها و ذوب کردن دیگران در فرهنگ مرکزیان داشته اند ، هدف من رسیدن به آزادی برای همه ،و حفظ تمامی فرهنگ هاست ، چه فارس چه ترک چه عرب و چه کرد و ... مرزهای جغرافیایی برای من اصلا مهم نیست ، من به هیچ مرزی تعلق خاطر ندارم ، و فرهنگهای ملموس هست که برام مهمه ، همانطور که یک اصفهانی حق دارد در حفظ و تعالی فرهنگ خود بکوشد ، منه ترکه اورومیه ای هم همین حق را دارم و باید در مقابل تجاوز فرهنگی (نه تعامل فرهنگی) بایستم :icon_gol: و نباید به خاطر اورومیه (اورمیه) ، تراختور ، آزربایجان ، تورک و ... گفتنم پان ترک خوانده بشم و مورد بدترین توهین ها قرار بگیرم. من از بالاترین اخراج شدم چون 1بار گفته بودم: "آزربایجان،تراختور،تورک گفتن به معنی پان بودن نیست":w645:

  • Like 8
لینک به دیدگاه

زدن این تایپیک فکر کنم موجب مشکل بشه ، چون انقدر به ماها بی دلیلی و از روی ناآگاهی گفتن پانترک الان وقتی به پانترکیسم توهین میشه من بهم بر میخوره ، مطمئنن خیلیها خواهند آمد و شروع به فحاشی به پانترک ها (یعنی منی که وقتی میگم تراختور میگن پانترکی) خواهند کرد و سزآغاز درگیریهایی خواهد بود

 

به قول شهریار:

به نقص من چه خندی خود سراپا منقصت باشی

کاش همیشه یک بعدی نگاه نکنیم و به خودمون و دیگران با 2 چشم متفاوت نگاه نکنیم:icon_gol:

اگر پانترکیسم بده ، پان کردیسم ، پان عربیسم ، پان فارسیسم و پان ایرانیسم بد نیست؟

کاش ملاک انسانیت نژاد نبود ، ولی همه در کمال آزادی و احترام به نژاد خودشون افتخار میکردند:icon_gol:

  • Like 4
لینک به دیدگاه
به نظر من هرگونه تفکره پان محکوم هست ، پان به طور خلاصه یعنی جبر ورزیدن به دیگر اقوام و نژادها توسط نژادی خاص ، این چه ایرانیسم باشه چه ترکسیم اصلا صورت خوشی نداره

 

و من شخصا ، تنها چیزی که برام مهمه حفظ فرهنگ و اصالت خودم هست ، چون در 100 سال گذشته همواره حکومت ها مرکز محور بوده ، و سعی در تخریب سایر فرهنگ ها و ذوب کردن دیگران در فرهنگ مرکزیان داشته اند ، هدف من رسیدن به آزادی برای همه ،و حفظ تمامی فرهنگ هاست ، چه فارس چه ترک چه عرب و چه کرد و ... مرزهای جغرافیایی برای من اصلا مهم نیست ، من به هیچ مرزی تعلق خاطر ندارم ، و فرهنگهای ملموس هست که برام مهمه ، همانطور که یک اصفهانی حق دارد در حفظ و تعالی فرهنگ خود بکوشد ، منه ترکه اورومیه ای هم همین حق را دارم و باید در مقابل تجاوز فرهنگی (نه تعامل فرهنگی) بایستم :icon_gol: و نباید به خاطر اورومیه (اورمیه) ، تراختور ، آزربایجان ، تورک و ... گفتنم پان ترک خوانده بشم و مورد بدترین توهین ها قرار بگیرم. من از بالاترین اخراج شدم چون 1بار گفته بودم: "آزربایجان،تراختور،تورک گفتن به معنی پان بودن نیست":w645:

 

با هیچکدوم از اینها مشکلی نداشتم ولی اینجاست که برخی هموطنان پا رو فراتر گذاشته و به تخریب تاریخ ایران پرداختند. همون فیلمی که تو اون تاپبک مثال زدید. بله شما حق دارید. میتوانید دفاع کنید و برای تعالی فرهنگتان بکوشید. ولی حق ندارید تاریخ و فرهنگ سایر اقوام رو برای رسیدن به مطامع شخصی تخریب کنید و برای تحقق این هدف پا رو فراتر بزارید تا جایی که به هموطن خودتون پشت کنید و خودتون رو به دست اعراب بسپرید که از هیچ خیانتی در طول تاریخ علیه این مملکت دریغ نکردند و با آنها یکصدا شوید برای مقابله با هوطن خودتون و در بوق کرنا فریاد بزنید خلیج ع ر ب ی.

 

برای من اهمیتی نداره نام این خلیج چه باشه. و تمام نژاد ها برای من برابری میکنن. ولی نفس این عمل از طرف برخی هموطنان من زشت و قبیحه. به این میگن خیانت!

 

البته طرف صحبتم شخص شما نیست حامد جان. :icon_gol:

  • Like 4
لینک به دیدگاه
زدن این تایپیک فکر کنم موجب مشکل بشه ، چون انقدر به ماها بی دلیلی و از روی ناآگاهی گفتن پانترک الان وقتی به پانترکیسم توهین میشه من بهم بر میخوره ، مطمئنن خیلیها خواهند آمد و شروع به فحاشی به پانترک ها (یعنی منی که وقتی میگم تراختور میگن پانترکی) خواهند کرد و سزآغاز درگیریهایی خواهد بود

 

به قول شهریار:

به نقص من چه خندی خود سراپا منقصت باشی

کاش همیشه یک بعدی نگاه نکنیم و به خودمون و دیگران با 2 چشم متفاوت نگاه نکنیم:icon_gol:

اگر پانترکیسم بده ، پان کردیسم ، پان عربیسم ، پان فارسیسم و پان ایرانیسم بد نیست؟

کاش ملاک انسانیت نژاد نبود ، ولی همه در کمال آزادی و احترام به نژاد خودشون افتخار میکردند:icon_gol:

 

من هم پان بودن رو تایید نمیکنم دوست عزیز. راجع به توهین هم حق با شماست. اگر دقت کنید میبینید که پست اول رو با احتیاط کامل شروع کردم که کار به توهین از هیچ طرف کشیده نشه.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
amin 202 مهمان
من هم پان بودن رو تایید نمیکنم دوست عزیز. راجع به توهین هم حق با شماست. اگر دقت کنید میبینید که پست اول رو با احتیاط کامل شروع کردم که کار به توهین از هیچ طرف کشیده نشه.

 

یه چنبار اینجا ازین بحثا شده....ولی دست آخر تاپیک قلف شده و رفته بایگانی...ظرفیت پایینه...نمیشه کاریشم کرد!

لینک به دیدگاه
منبع هم ویکیمدیا!:ws3:

لینک میدادی بهتر بود....هممون کمو بیش با این قضیه آشنا هستیم....:ws38:

کلاً پان چیز خوبی نیست...اَخه....بهش نزدیک نشید...:ws3:

بابا چن سال دیگه مرزای کشورارو می خوان ور دارن....این بحثا چیه که شما می کنید؟

 

حامد به نکته خوبی اشاره کرد. گاهی اوقات ما نمیدونیم برای چی داریم مورد توهین قرار میگریم یا ناخواسته و بدون اینکه متوجه مقصود پشت پرده گردانندگان این جریانات باشیم وارد بحث میشیم و خودمون دست به توهین میزنیم. این تاپیک رو راه انداختم تا گفتگو کنیم. و از شما دعوت میکنم اگر منبع معتبر قابل دسترسی دارید معرفی کنید و در این تاپیک مشارکت کنید. :icon_gol:

  • Like 2
لینک به دیدگاه
با هیچکدوم از اینها مشکلی نداشتم ولی اینجاست که برخی هموطنان پا رو فراتر گذاشته و به تخریب تاریخ ایران پرداختند. همون فیلمی که تو اون تاپبک مثال زدید. بله شما حق دارید. میتوانید دفاع کنید و برای تعالی فرهنگتان بکوشید. ولی حق ندارید تاریخ و فرهنگ سایر اقوام رو برای رسیدن به مطامع شخصی تخریب کنید و برای تحقق این هدف پا رو فراتر بزارید تا جایی که به هموطن خودتون پشت کنید و خودتون رو به دست اعراب بسپرید که از هیچ خیانتی در طول تاریخ علیه این مملکت دریغ نکردند و با آنها یکصدا شوید برای مقابله با هوطن خودتون و در بوق کرنا فریاد بزنید خلیج ع ر ب ی.

 

برای من اهمیتی نداره نام این خلیج چه باشه. و تمام نژاد ها برای من برابری میکنن. ولی نفس این عمل از طرف برخی هموطنان من زشت و قبیحه. به این میگن خیانت!

 

البته طرف صحبتم شخص شما نیست حامد جان. :icon_gol:

من تاریخی که تنها سند اثبات اون گفته های یک باستان شناس غربی هست هرگز قبول ندارم برام مهم نیست تاریخ ایران باشه یا آذربایجان یا هرکجا، برام ثابت شده صهیون جماعت هرگز کاری که به نفعش نباشه نمیکنه ، اون فیلم هم ساخته شده ترک ها نیست و برگرفته از گفته های تاریخشناسی به اسم پورپیرا هست که ترک هم نیست ، من هم گفتم ممکنه فیلم اشتباه باشه ولی خواهش می کنم ببینید ، دلایلس مستنده داره نشون میده که یهودی ها برای ما تاریخ سازی کردن ؛ به چه دلیل نمیدونم

ولی بازهم میگم امکان اشباه بودن فیلم 0 نیست و من ازش دفاع نمیکنم چون برام مهم نیست.

من شخصا از خلیج عربی هیچوقت حمایت نکردم همونطور که از خلیج فارس نکردم ، وقتی ایرانی ها اسم ترکی "خزر" رو برداشتن و جاش "مازندران" گذاشتن (البته بعد از اوج گرفتن مسئله خلیج فارس-عربیه کم و بیش برگشتن به اسم خزر) انتظار نداشته باش من خودمو واسه خلیج فارس جر بدم! :rose:

  • Like 3
لینک به دیدگاه

امیدوارم گفته هام توهین به دوستان فارس محسوب نشه ، من در ناحقی هایی که برای اقوام ایران روا شده نقش حکومت رو خیلی بیشتر از مردم میدونم ، دوستان خیلی خوبی از هر قومیتی مخصوصا فارس ها دارم ، گفته های این تایپیک صرفا جنبه درد و دل داره:w72: امیدوارم دوستی ها لطمه نبینه ، دوستی ها با ارزشتر از نژاد و رنگ و عقیده هستند:icon_gol:

  • Like 2
لینک به دیدگاه

به به

بحث زیبای پان

امیدوارم حداقل تو نوشتن واظهارنظر صرفا علایق ودلبستگیها ووابستگیهامونو منظور نکنیم

ایران کشوری ملوک الطوایفی ودارای تکثرقومیتی خاصی هست

هرکدوم ازاونها هم بنا به گواهی واستناد ازتاریخ وقانون خواسته های برحقی دارند که نمیشه منشا اونارو درظهورپدیده هایی مانند پان نادیده گرفت

کلا هرمسئله اجتماعی که دچارافراط بشه سرمنشا مشکل هست وپان هم ازاین مسئله مستثنی نیست

من خودم یه ترک هستم ولی پان نیستم...به فرهنگ وتاریخ وقومیتم افتخارمیکنم وبهش دلبستگی دارم ولی ایرانی بودن خودم رو هیچ زمانی انکارنمیکنم...بسیاری ازدوستان رو با دیدگاههای افراطی وتفریطی میبینم ومشکل اصلی رو درعدم اجرای صحیح قوانین وبرخوردیکسان با قومیت ها(حالا هرقومیتی میخواد باشه) میدونم ودرضمن من اذری نیستم(شاید بخاطر سکونت درمنطقه اذربایجان یابقولی اذرابادگان بشه این مسئله رو عنوان کرد ولی ما چیزی بنام قوم اذری نداریم ونداشته ایم!)

حالا هم امیدوارم دوستان بحث رو به جایی نبرن که مجبوربشم قفل کنم

خوشحال میشم ازنظرات دوستان بهره ببرم وبا افکاروایده ها بهتراشنابشم

موفق باشیم:icon_gol:

  • Like 5
لینک به دیدگاه
ودرضمن من اذری نیستم(شاید بخاطر سکونت درمنطقه اذربایجان یابقولی اذرابادگان بشه این مسئله رو عنوان کرد ولی ما چیزی بنام قوم اذری نداریم ونداشته ایم!)

احسنت ؛ بدترین چیزی که منو عذاب میده با منظور مخاطب قرار دادن من با کلمه آذری (نه به عنوان ساکن سرزمینه آذربایجان که به عنوان قوم آذری) هست، در مورد بقیه گفته های دوست خوبمون spow (شرمنده که اسمتو نمیدونم) کاملا موافقم ، ما همه در رادیکال شدنه همدیگه موثر و مسئولیم

  • Like 3
لینک به دیدگاه

هیچ نژادی بر نژاد دیگه ای برتری نداره!

خودم به شخصه این جمله که هنر نزد ایرانیان است و بس را نمی پسندم و بیشتر به جمله ی هنر نزد ایرانیان است و هم اقوام دیگر اعتقاد دارم.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

پان=افراط / تعصب بي مورد / تهرنگ نژادپرستي -------> دروغ

من خودم تركم اصالتا؛ با اينكه تركي زياد بلد نيستم و تو شهراي ترك زبانم زندگي نكردم هيچوقت، ولي به اصالت خودم دلبستگي زيادي دارم

از طرف ديگه ملي گرا هم هستم و ايرانو با تمام قوميتهاش دوست دارم

ولي با تمام اينها هيچ نژادي هيچ قومي هيچ رنگي به نظر من برتري نمياره؛ تعصب + افراط هم در هر موردي كه باشه، نشانه خام بودن هست و كوته نگري

به اضافه اينكه من به خودم نميتونم دروغ بگم؛ و چيزي كه رو دروغ بنا بشه، نتيجه خوبي نخواهد داشت

يه جاهايي تو تاريخ ايران كاملا تيره و تاره... و چيزايي هم كه نوشته شده از ذهن خلاق نويسنده كه باستانشناس يا مورخ هست معمولا، نشأت گرفته؛ در مورد اين نقاط تاريك بايد سكوت كرد قاعدتا... ولي كسي كه قصد تحريف داشته باشه، از همين نقاط مبهم شروع ميكنه و به نفع خودش.....

تو بحث پان هم اين زياد ديده ميشه... هم پان ايرانيسم هم پان تركيسم و هم احتمالا پانهاي ديگه

ديگر اينكه ادبيات پانتركيسم متأسفانه فاجعه ست (بقيه پانها رو نميدونم) دو تا مقاله از يه آقايي كه مثلا دكتراي افتخاري از جمهوري آذربايجان داشت، خوندم... دريغ از ذره اي عفت كلام... نتيجه اي كه گرفتم : حتما چيزي در چنته نداره!

پان ایرانیسم بر خلاف مکتب‌های فکری دیگر که دارای پیش‌وند "پان" هستند، یک مکتب عینی (اوبژکیتو) است که واقعیت تاریخی دارد. در حالی که مکتب‌هایی مانند پان‌عربیسم، پان‌ترکیسم، پان‌ژرمنیسم و پان‌اسلاویسم، مفاهیمی ذهنی (سوبژکتیو) هستند. یعنی بیان آرزوها و خواسته‌هااند.
اينم نميشه ناديده گرفت؛ اون چيزي كه پان ايران ها ميگن، يه زماني واقعيت داشته

با توجه به اين اگه تأكيد روي مرزهاي فرهنگي باشه، و نه سيا30، اتحاد فرهنگي خيلي هم خوبه و شايد بشه پان (تمام پانها رو) رو به چيز خوبي تبديل كرد... اگر اغراض سيا30 پشت قضيه نباشه، تحريف و دروغ نباشه، و بجاي جابجا كردن مرزهاي سيا30، مرزهاي فرهنگي گسترده بشه، و اون افراط تعديل بشه... چيز خوبي ازش درمياد و ديگه اسمش پان نخواهد بود... ولي اگر اين اگرا بشه كه فكر نميكنم بشه :ws52:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
من تاریخی که تنها سند اثبات اون گفته های یک باستان شناس غربی هست هرگز قبول ندارم برام مهم نیست تاریخ ایران باشه یا آذربایجان یا هرکجا، برام ثابت شده صهیون جماعت هرگز کاری که به نفعش نباشه نمیکنه ، اون فیلم هم ساخته شده ترک ها نیست و برگرفته از گفته های تاریخشناسی به اسم پورپیرا هست که ترک هم نیست ، من هم گفتم ممکنه فیلم اشتباه باشه ولی خواهش می کنم ببینید ، دلایلس مستنده داره نشون میده که یهودی ها برای ما تاریخ سازی کردن ؛ به چه دلیل نمیدونم

ولی بازهم میگم امکان اشباه بودن فیلم 0 نیست و من ازش دفاع نمیکنم چون برام مهم نیست.

من شخصا از خلیج عربی هیچوقت حمایت نکردم همونطور که از خلیج فارس نکردم ، وقتی ایرانی ها اسم ترکی "خزر" رو برداشتن و جاش "مازندران" گذاشتن (البته بعد از اوج گرفتن مسئله خلیج فارس-عربیه کم و بیش برگشتن به اسم خزر) انتظار نداشته باش من خودمو واسه خلیج فارس جر بدم! :rose:

در مورد پورپيرار

هرچند ظاهرا براتون مهم نيست، ولي در موردش همين بس كه كتاب و مقاله و سايتها و وبلاگهايي در جواب تناقضاتي كه داره نوشته شده، و ايشونم تا جايي كه ميدونم جوابي نداده به اونها؛ مثلا كتاب دوازده قرن شكوه يا وبلاگ حق و صبر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
...

بهرحال پورپيرار ادعاي بزرگي داره نميشه براحتي پذيرفتش! ميشه؟! يا بايد خودتون رو تاريخ تسلط داشته باشين، يا اينكه نقداي وارد بهش رو بخونيد... اونوقت معلوم ميشه كه قابل استناد هست يا نه

چون براتون مهم نيست، چيز بيشتري نميگم

اما در مورد درياي شمال ايران... اولا كه اين قسمت از فرمايشات خودتون:

من در ناحقی هایی که برای اقوام ایران روا شده نقش حکومت رو خیلی بیشتر از مردم میدونم

و اينجا مردم نقشي ندارن

همونطور كه تو بحث خليج فارسم مردم هرچقدر حمايت كنن و امضا كنن و... در نهايت اين حكومت هست كه بايد قاطع برخورد كنه و مردم نقش چنداني ندارن

پس نگيد كه ایرانی ها اسم ترکی "خزر" رو برداشتن و جاش "مازندران" گذاشتن

و بعد هم اينكه من تا حالا حتي از يه نفر نشنيدم بگه درياي مازندران و همون خزر گفته ميشه (مثل ميدان نقش جهان كه اكثرا به همون اسم شناخته ميشه ولي اسمش ميدان امامه)

من شخصا با اين اسم عوض كردنا موافق نيستم چونكه هر اسمي يه ريشه اي داشته بهرحال

به اضافه اينكه با اين اسم سهم گيلان چي ميشه پس؟! :دي

و ضمنا از نظر تاريخي اصيل ترين و قديمي ترين اسم براي اون دريا، درياي كاسپي يا كاسپين هست

هیف که نمی خوام دوباره اخراج شم.....:ws3:

وگرنه بحث رو ادامه می دادم......:167:

يعني من اخراج خواهم شد؟! :sad0: :hanghead:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
در مورد پورپيرار

هرچند ظاهرا براتون مهم نيست، ولي در موردش همين بس كه كتاب و مقاله و سايتها و وبلاگهايي در جواب تناقضاتي كه داره نوشته شده، و ايشونم تا جايي كه ميدونم جوابي نداده به اونها؛ مثلا كتاب دوازده قرن شكوه يا وبلاگ حق و صبر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
...

بهرحال پورپيرار ادعاي بزرگي داره نميشه براحتي پذيرفتش! ميشه؟! يا بايد خودتون رو تاريخ تسلط داشته باشين، يا اينكه نقداي وارد بهش رو بخونيد... اونوقت معلوم ميشه كه قابل استناد هست يا نه

چون براتون مهم نيست، چيز بيشتري نميگم

اما در مورد درياي شمال ايران... اولا كه اين قسمت از فرمايشات خودتون:

من در ناحقی هایی که برای اقوام ایران روا شده نقش حکومت رو خیلی بیشتر از مردم میدونم

و اينجا مردم نقشي ندارن

همونطور كه تو بحث خليج فارسم مردم هرچقدر حمايت كنن و امضا كنن و... در نهايت اين حكومت هست كه بايد قاطع برخورد كنه و مردم نقش چنداني ندارن

پس نگيد كه ایرانی ها اسم ترکی "خزر" رو برداشتن و جاش "مازندران" گذاشتن

و بعد هم اينكه من تا حالا حتي از يه نفر نشنيدم بگه درياي مازندران و همون خزر گفته ميشه (مثل ميدان نقش جهان كه اكثرا به همون اسم شناخته ميشه ولي اسمش ميدان امامه)

من شخصا با اين اسم عوض كردنا موافق نيستم چونكه هر اسمي يه ريشه اي داشته بهرحال

به اضافه اينكه با اين اسم سهم گيلان چي ميشه پس؟! :دي

و ضمنا از نظر تاريخي اصيل ترين و قديمي ترين اسم براي اون دريا، درياي كاسپي يا كاسپين هست

 

يعني من اخراج خواهم شد؟! :sad0: :hanghead:

 

خواهش میکنم دقت بکنید ویکی پدیای فارسی و آذری و ترکی منبع به حساب نمیاد در این موردٰ، لطفا از انگلیسی لینک و مطلب بذارین ، هرچند اون رو هم نمیشه 100٪ معتبر دونست

 

من کلا تاریخ رو احمقانه میدونم ، برام اصلا مهم نیست اجدادم 5000 سال پیش کجا بودن ، چیکار میکردن ، چون مطمئنن بین منه امروزی با اونها از همه لحاظ کمترین شباهتها موجوده ، من نمیخوام به کسی توهین بکنم ولی این احمقانست که تمام دنیا داره پیشرفت میکنه ، روز به روز دارن برای مردم خودشون زندگی بهتری تدارک میبینن ، اونوقت عده ای نشستن اینجا ، میگن عربا فلانن ، ترکا بهمانن‌، افغانیه فلان کارس ، پاکیه چیزه، آمریکا تمدن نداره ، ایتالیا برده دار بودن ، ما تمدن 7000 ساله داریم ، یه عده دیگه هم که تو 1400 پیش دارن سیر میکنن

بیخیال تمدن ، تمدن واسه کی نون آب شده؟ بهتر نیست یه فکری برای الانمون بکنیم؟ الان کجای دنیاییم؟ الان تمدن 7000 ساله ما با شکوه تره یا نیوزلاندی که چند صد ساله کشف شده؟

تا زمانی که ما با ساده لوحانه و مغرورانه خودمون رو برتر از همه دنیا بدونیم ، زندگیمون همینه

عربه سوسمار خور (به قول خیلیا) داره از شر دیکتاتوری هاشون خلاص میشه ، ایرانیه نواده کوروشه کبیر با 7000 سال تمدن صف کشیده جلو بانک برای پول یارانش

 

-------------------------------

ببین شما توقعتون همیشه اینه همه چیز به نفع خودتون باشه، خلیج فارس ساکنین 3 طرفش عربن شما دارین میگین باید خلیج فارس باشه ، دریای خزر رو هم با این منطق که یک گوشش(فکر کنم کمتر از 10٪ سواحلش) گیلکی های محترم ساکن هستن میگین سهم اونا چی؟

چرا عادت کردیم از حقوق خودمون با جان و دل دفاع بکنیم اما حقوق بقیه رو مثل آب خوردن زیر پا بزاریم؟

------------------------------

 

اگر به ادبیات باشه که ترکستیزی و توهین به ترکها با خون و گوشته عده ای در آمیخته ، مشهورترینشم فردوسی که نژادپرستانه به همه نژادها تاخته غیر از ایرانی ، توهین کننده در هر 2 طرف هست ، مهم کشف منبع این توهین هاست

باز هم خواهش میکنم واقع بین باشیم و همینطور که دیگران رو زیر ذره بین داریم به خودمون هم نگاهی بیاندازیم

-----------------------------

 

در مورد پورپیرا هم که گفتم من نظری ندارم ؛ اصلا نمیشناسمش ؛ مستند رو برای یکی از دوستانم دانلود کرده بودم که خودم هم دیدمش ، برداشت شخصیم این بوده که پورپیرا ضد تاریخ باستان ایران نیست ، فقط میخواد تاریخ درست شناسونده بشه ، مثلا در بخشی از مستند کاملا شفاف نشون میده که کتیبه های روی کعبه زرتشت بعدا نوشته شده ، بهتر نیست تحقیق کنیم ببینیم چه کسانی با چه اهدافی روی یک بنای تاریخی بعدها اومدن کتیبه نوشتن تا اینکه کلا قضیه رو رد کنیم؟ سئوالی بود از علاقه مندان به تاریخ

  • Like 1
لینک به دیدگاه
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.

×
×
  • اضافه کردن...