رفتن به مطلب

ده توصیه برای ترکیب بندی در عکاسی از مناظر


Afsaneh.M

ارسال های توصیه شده

در هنگام عکاسی از مناظر برای ترکیب بندی بهتر به چه نکاتی توجه کنیم ؟

ترکیب بندی خوب در زیبایی عکس تاثیر به سزایی دارد و عکسی که از ترکیب بندی خوبی برخوردار نباشد هر چقدر هم که به لحاظ سایر مسایل فنی قوی باشد باز هم نمی تواند مخاطب را بخود جذب کند. توانایی ترکیب بندی در اثر تجربه و با تمرین زیاد، دیدن و الگو برداری از عکس های خوب و همچنین مطالعه و فراگیری اصول آن حاصل می شود. در زیر ده توصیه برای ترکیب بندی در عکاسی از مناظر را مرور می کنیم :

 

1- قانون یک سوم را بخاطر داشته باشید :

 

این را همیشه بیاد داشته باشید که چشمان انسان همیشه به نقاطی با فاصله یک سوم از بالا، پایین ، چپ و راست عکس جذب می شود(برای توضیحات بیشتر به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ر همین وبسایت مراجعه کنید) و شما باید سعی کنید سوژه اصلی در یکی از این نقاط عکس قرار بگیرد.

 

 

2- فضاهای خالی همیشه در عکس زاید نیستند :

در عکاسی از مناظر سعی نکنید عکستان را با سوژه اصلی پر کنید. سعی کنید از نماهای باز و گسترده استفاده کنید حتی اگر چیزی به جز یک فضای خالی وجود نداشته باشد.

 

22.jpg

 

 

3- استفاده از ساختارهای هندسی

چشم هایتان را عادت دهید که در منظره ها به دنبال خطوط ، نقش ها و اشکال محو شده در دل منظره باشند، اینگونه عناصر هستند که به عکس شما ساختار می دهند، سعی کنید در ترکیب بندی طوری عمل کنید که این عناصر چشم بیننده را به سمت سوژه اصلی هدایت کند.

 

33.jpg

 

 

4- قاب های طبیعی :

استفاده از چارچوب های موجود در منظره در پیش زمینه تصویر چشم بیننده را مستقیم به سمت سوژه اصلی هدایت می کند، به دنبال چارچوب هایی با شکل ها و اندازه های متفاوت باشید حالا حتما لازم نیست که یک پنجره یا دروازه باشد بلکه همانطوری که در عکس می بینید می تواند ردیفی از درختان باشد.

 

44.jpg

 

 

 

5- خط افق را در وسط کادر قرار ندهید

همیشه سعی کنید خط افق در وسط کادر قرار نگیرد بلکه اگر آسمان برایتان مهم است خط افق را پایین کادربگیرید و اگر زمین برایتان مهم تر است آن را در بالای کادر بگیرید.

 

55.jpg

 

 

6- زندگی را به عکستان تزریق کنید

سعی کنید در عکستان موجودات زنده حضور داشته باشند. این کار حس خوبی را به بیننده منتقل

میکند.

 

 

.66.jpg

 

 

7- از منطبق شدن لبه ها بر یکدیگر اجنتاب کنید

هنگامی که خطی بر خطی دیگر از المان دیگری منطبق می شود باعث منحرف شدن نگاه شده و ترکیب بندی را خراب می کند. سعی کنید با امتحان زوایای مختلف از روی دادن چنین چیزی جلوگیری کنید. در عکس زیر مشاهده می کنید که از منطبق شدن خط لبه سقف کلبه و خط افق اجتناب شده . حال تصور کنید اگر این دو خط بر هم منطبق بودند چقدر از زیبایی عکس کاسته می شد.

 

77.jpg

 

 

8- سوژه های تک جذب کننده هستند

سوژه های تکی و جدا افتاده مثل تک درخت ها، حیوانی در میان دشت، کلبه ای در میان مزرعه و این قبیل سوژه ها ترکیب بندی زیبا و جذابی را در عکس ایجاد می کنند .

 

88.jpg

 

 

9- اندازه ها را انتقال دهید

سعی کنید در عکستان المانی وجود داشته باشد که بیننده بتواند از آن به عنوان میزانی برای تصور اندازه سایر المان ها استفاده کند. انسان ها، حیوانات و خودروها المان های خوبی برای این منظور هستند.

 

99.jpg

 

 

10- قبل از فشردن شاتر دقت کنید

قبل از گرفتن عکس یکبار دیگر کادر خود را با دقت بررسی کنید، اگر شی ناخواسته ای در کادر وجود دارد سعی کنید با تغییر زاویه و محل ایستادن خود و یا در صورت امکان جابجا کردن آن شی این مشکل را برطرف کنید تا ترکیب بندی بی نقصی داشته باشید.

 

1010.jpg

 

 

با رعایت همین نکات ساده می توانید عکس های زیبایی از مناظر تهیه کنید...

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...