رفتن به مطلب

مردان و هم نشینی با زنان


afa

ارسال های توصیه شده

بازنشستگی یک اتفاق اجتناب ناپذیر دردوران زندگی افراد شاغل به شمار می رود. هر چند که در دنیای کنونی، بسیاری از زنان پا به پای مردان کار کرده و آنان نیز این موقعیت را درک خواهند کرد؛ اما ...

چگونه با بازنشستگی کنار بیاییم؟

بازنشستگی یک اتفاق اجتناب ناپذیر دردوران زندگی افراد شاغل به شمار می رود. هر چند که در دنیای کنونی، بسیاری از زنان پا به پای مردان کار کرده و آنان نیز این موقعیت را درک خواهند کرد؛ اما... به نظر می رسد که پدیده بازنشستگی برای مردان سخت تر بوده و در اثر رخ دادن آن با مشکلات بیشتری مواجه می شوند، چرا که زنان بعد از فراغت از کار، تازه مسئولیتها و وظایف خانوادگی شان شکل تازه ای به خود گرفته و گویی فرصت بیشتری برای کار کردن و رسیدگی به امور منزل پیدا می کنند اما این وضعیت تقریبا در مورد مردان صدق نمی کند و به واقع بازنشستگی برای آنها معادل و مساوی با بیکاری و از دست دادن کفایتها و کارآمدی های قبلی است. لذا در ادامه این یادداشت سعی خواهیم نمود تا توصیه های کلی به افراد شاغل(به خصوص مردان) ارایه دهیم تا بهتر و راحت تر بتوانند با این شرایط جدید کنار بیایند.

به نظر می رسد که پدیده بازنشستگی برای مردان سخت تر بوده و در اثر رخ دادن آن با مشکلات بیشتری مواجه می شوند

بهتر است هنگامی که سرکار هستید و هنوز بازنشسته نشده اید یک برنامه ریزی دقیق برای دوران بازنشستگی خود انجام دهید.

بسیاری از افراد به هنگام بازنشستگی با مشکلات زیادی مواجه می شوند زیرا این گونه افراد از جهات مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... وابسته به شرایط کاری و یا دوستان کاری خود هستند. بهمین دلیل بهتر است افراد شاغل از قبل خود را برای این دوران آماده کنند. تنها با کسب این آمادگی می توانید توانایی های ذهنی و ارتباطات اجتماعی خود را در این دوران در حد قابل قبولی حفظ کرده و با اعضای خانواده بویژه همسر خود رابطه ی خوبی داشته باشید.

کسب این آمادگی مستلزم پاره ای نکات است که در ادامه به آنها اشاره می شود:

1- بدانید که چه کاری می خواهید انجام دهید.

هر کس برای دوران بازنشستگی خود، برنامه ی خاصی دارد. به عنوان مثال شما ممکن است متقاضی یک کار نیمه وقت، خدمات داوطلبانه و انسان دوستانه، مسافرت رفتن(ایران گردی یا جهان گردی)، مشغول شدن به سرگرمی مورد علاقه تان که همواره آرزوی انجام آن را داشته اید و ... باشید. در هر حال قبل از هر چیز باید بدانید که چکار می خواهید انجام دهید.

2- مقدمات لازم را فراهم نمائید.

تا زمانی که شاغل هستید با دوستانتان در ارتباط باشید و با آنها درخصوص کار نیمه وقت مورد علاقه تان مشورت کنید. ممکن است بسیاری از شرکت ها خواستار استفاده از تجربیات شما باشند. همچنین ممکن است شما بتوانید به این موفقیت دست یابید که کار نیمه وقت تان همان سرگرمی مورد علاقه همیشگی تان باشد که در دوران اشتغال به کار ، فرصت انجام آن را نداشته اید بنابراین از این که دیگران بدانند دنبال کار هستید هراسی نداشته باشید و آنها را برای یافتن شغل مناسب تان بکار گیرید.

3- از فرصت های آموزشی و مهارت آموزی استفاده کنید.

در برخی از مراکز دولتی، کانون های بازنشستگی و خانه های سلامت شهرداری، دوره های آموزشی به طور رایگان یا با قیمت مناسب برای افراد بازنشسته برگزار می شود. از این فرصت برای فعال نگه داشتن مغز و حافظه خود، یاد گرفتن موضوعات جدید و تعامل با افراد مختلف استفاده نمائید.

4- به عضویت گروه های داوطلبی و انسان دوستانه درآئید.

چنانچه میخواهید در فعالیت های اجتماعی و مردمی مشارکت داشته باشید پیش از شروع دوره ی بازنشستگی در تماس با این مراکز باشید تا بتوانید با شناخت کاملتر و بهتر، گروه متناسب با روحیات خود را انتخاب کنید.

5- فرصت مسافرت رفتن را از دست ندهید.

از جمله فعالیت هایی که می تواند برای این دوران بسیار سرگرم کننده و مهیج باشد مسافرت رفتن است. چنانچه شما در عضویت یک گروه یا انجمن خاص باشید ضمن آنکه می توانید از تخفیف های احتمالی استفاده کنید می توانید همسفران مناسبی نیز برای خود پیدا کنید. بویژه اگر فرد بازنشسته تنها باشد (به دلیل فوت همسر و یا...) این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.

6- بدنبال انجام سرگرمی های مورد علاقه ی همیشگی تان باشید.

بسیاری از افراد همیشه آرزوی انجام کاری را داشته اند که به دلیل کمبود وقت موفق به انجام یا اتمام آن نشده اند. این گونه سرگرمی ها می تواند بخش مهمی از دوران بازنشستگی را پر کند. همچنین می توانید از سایر افراد بازنشسته که علاقمند به این دسته سرگرمی ها هستند، نیز استفاده کنید و یک گروه قوی تشکیل دهید.

7- به فعالیت های جسمانی بپردازید.

برای دور ماندن از بسیاری بیماری های جسمی و روحی در این دوران، می توانید به انجام ورزش های گروهی بپردازید. حتی ممکن است با این کار بتوانید به تناسب اندام بهتری نسبت به قبل دست پیدا کنید و یا حداقل شرایط مطلوب گذشته را حفظ کنید. انتخاب نوع و سطح ورزش در دوران بازنشستگی باید قبل از شروع این دوره آغاز شود تا به شکل یک عادت و نیاز در زندگی تان مطرح شود وگرنه به زودی آن را فراموش خواهید کرد و زمان آن را به کارهای غیرضروری دیگری اختصاص خواهید داد.

8- تقویم کاری و زمانی داشته باشید.

سعی کنید قبل از شروع دوران بازنشستگی فهرستی از کارهایی که میخواهید انجام دهید تهیه کرده و زمان انجام و یا اولویت بندی آنها را فراهم کنید. منظور از این کار این نیست که باید تک تک ساعات خود را بر طبق این جدول سپری کنید و دوباره شبیه دوران اشتغال به کار، خود را گرفتار استرس و یکنواختی کنید؛ بلکه این روش به شما کمک خواهد کرد که فعالیت هایتان هدفمندتر باشد و نتایج آن برای خود و اطرافیانتان ملموس تر باشد.

سعی کنید قبل از شروع دوران بازنشستگی فهرستی از کارهایی که میخواهید انجام دهید تهیه کنید؛ این روش به شما کمک خواهد کرد که فعالیت هایتان هدفمندتر شده و نتایج آن برای خود و اطرافیانتان ملموس تر باشد

در انتها عنوان کردن این مطلب ضروری به نظر می رسد که، بسیاری از مردان در دوران اشتغال خود آن قدر درگیر مشکلات و مشغله های کاری خود می گردند که تقریبا خانواده و همسر خود را فراموش می کنند. لذا به شما بازنشسته گرامی و یا شما که در آستانه بازنشستگی هستید،

توصیه می شود که در این دوران توجه بیشتری به همسر و تفریحات وی داشته باشید و این دوران را تمام و کمال اختصاص به کار تمام وقت جدی یا دوستان و هم دوره ای های خود نکنید. مسلما با شروع بازنشستگی، فصل جدیدی در زندگی شما رقم می خورد، شاید در این شرایط فرزندان شما ازدواج کرده باشند و حتی شما و همسرتان والدین خود را از دست داده باشید، لذا در حال حاضرتنها شما و همسرتان مونس و همدم دایمی هم هستید. لذا این اوقات را غنیمت شمرده و برای همسرتان اهمیت بیشتری قایل شده و زمان بیشتری را صرف وی و خواسته هایش کنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...