رفتن به مطلب

در بازار مواد پلیمری باید در انتظار چه بود؟


*mishi*

ارسال های توصیه شده

برگردان: مهندس کاوه ساریخانی

Kaveh.sarikhani@gmail.com

در این مقاله سعی شده است تا به معرفی مواد جدید ارایه شده در سال 2008 و بعد از نمایشگاه K پرداخته شود. هر چند ارائه تمام این مواد در این صفحه نمی گنجد اما سعی شده است تا به معرفی مهمترین این ترکیبات و مواد پرداخته شود.

برگردان: مهندس کاوه ساریخانی

Kaveh.sarikhani@gmail.com

در این مقاله سعی شده است تا به معرفی مواد جدید ارایه شده در سال 2008 و بعد از نمایشگاه K پرداخته شود. هر چند ارائه تمام این مواد در این صفحه نمی گنجد اما سعی شده است تا به معرفی مهمترین این ترکیبات و مواد پرداخته شود.

 

اولین TPE بر پایه‌ی مواد زیستی

شرکت Merquinsa از اسپانیا، اولین TPV به دست آمده از منابع زیستی - کشاورزی را در جهان تولید کرده است. پلی‌ال‌های مورد استفاده برای تهیه دو گونهEco Pearl Bond و Pearl thane Eco از این سری TPV ها، همگی از منابع تجدیدپذیر مانند روغن‌های گیاهی و اسیدهای چرب تهیه شده‌اند. این شرکت، سری محصولات ECO را با محدوده‌ی میزان مواد تجدیدناپذیر از 40 تا 95 درصد را روانه بازار کرده است. گفته می‌شود که این مواد جدید خواصی معادل و در بعضی موارد بهتر از TPV های متداول در اختیار دارند. نمونه‌های اولیه این گونه‌ها فراهم شده‌اند و فعالیت برای تجاری‌سازی این محصولات در سال گذشته صورت گرفته است. از این سری از مواد، سه گونه برای قالب گیری تزریقی و پوشش‌دهی اکستروژنی در محدوده گسترده‌ای از سختی به بازار ارائه خواهند شد. کاربردهای هدف برای این مواد شامل کف کفش‌های ورزشی، قطعات الکترونیکی و خودرو است. نسبت به TPV های متداول هیچ گونه اصلاح روی فرآیند مورد نیاز نيست و قیمت این مواد نیز با مواد متداول قدیمی قابل مقایسه است.

TPE دیگری بر پایه مواد زیستی توسط شرکت Arkema فرانسه معرفی شده است. نام این ماده Pebax Renew است و گفته می‌شود که اولین TPE مهندسی ساخته شده از منابع تجدیدپذیر تجاری‌سازی شده است. این ماده یک پلی اتر –‌‌‌ آمید دسته‌اي (PEBA) با میزان 20 تا 90 درصد مواد تجدیدپذیر و بر پایه روغن کرچک است. روغن کرچک هم‌چنین ماده اصلی برای تولید محصول دیگری از Arkema به‌نام Rilsan PA 11 (نایلون 11) است. این محصولات با محدوده سختی بینD25 تا D72 برای کاربردهایی مثل قطعات ورزشی، الکترونیکی و خودرو مناسب است.

محصول جدید دیگر از Arkema، همبسپار پلی‌آمید با نام PLatamid HX 2656 Renew است که طبق گفته‌ها اولین چسب ذوبي (Hot Melt) 100 درصد بر پایه مواد زیستی است. این ماده ساخته شده از روغن گیاهی، به گونه‌ای طراحی شده است تا قابل اکسترود شدن به فیلم، ورق‌کاری یا الیاف بدون بافت برای کاربردهایی مثل چند لایه‌های داخلی خودرو و کاربردهای مشابه باشد. در پاسخ به علاقمندی صنایع خودروسازی و دیگر صنایع، شرکت BASF محصول نایلون 610 خود را پس از یک غیبت طولانی ارائه کرده است. این محصول دارای حدود 60 درصد اسید سباسیک روغن کرچک است. نایلون 610 در مقایسه با نایلون 6 دارای چگالی کمتر، چقرمگی بهتر در دمای كم، جذب آب کم‌تر و پایداری ابعادی بالاتر است. گروه Radici از ایتالیا نیز در سال گذشته تولید نایلون 610 را تولید کرده است.

در مورد بسته‌بندی‌های زیست‌تخریب‌پذیر نیز شرکت BASF یک دانه‌ی اسفنجي قابل انبساط با نام Ecovio L را ارائه کرده است که دارای 75 درصد پلی‌لاکتیک اسید (PLA) مخلوط شده با پلی‌استر زیست‌تخریب‌پذیر Ecoflex از شرکت Basf است (این ماده از مواد پتروشیمیایی بدست آمده است).

Novamont از ایتالیا نیز خبر از دو پیشرفت روی ماده بسپاری بر پایه نشاسته خود یعنی mater-Bi داده است. اول این‌که به توسعه گونه‌ای خاص برای پوشش‌دهی اکستروژنی یا لایه‌گزاری روی کاغذ با شرایط عملیاتی و ماشین‌آلات استاندارد پرداخته است. مورد دوم اینکه این شرکت Mater-Bi Nano starch را ارایه کرده است این ماده یک اصلاح کننده برای Mater-Bi است که به فیلم‌های انعطاف‌پذیر با استحکام بيشتر و ضخامت کمتر، امکان قابلیت اکسترود شدن حتی در شرایط رطوبتی پایین را می‌دهد. با این اصلاح‌کننده شفافیت فیلم‌ها نیز تا حدودی بهبود یافته است. ماده‌ی افزودنی بکار برده شده ذرات عامل‌دارشده‌ی نشاسته هستند که به طور غیر شیمیایی با ماتریس گرمانرمی مثل Mater-Bi فرآیند می‌شود. گونه‌های جدیدی از Mater-Bi با 25 تا 40 درصد نانونشاسته در سال گذشته ارائه شده‌اند.

شرکت صنایع Toray از کشور ژاپن نیز در حال کار بر روی آلیاژ های نانو می‌باشد که شامل مقادیر بسیار کمی از گرمانرم‌های مهندسی متداول در مقیاس نانو می‌باشد که در ماتریسی از زیست‌بسپاري PLA پخش شده‌اند. در سال 2005، این شرکت به منظور افزودن مقاومت حرارتی و شعله در بدنه رایانه‌های قابل حمل (Lap Lop) ، پلی‌کربنات را با PLA مخلوط کرد. سپس، Toray یک شارژ تلفن همراه از آلیاژ PLA را تولید کرد که در حال حاضر نیز بر روی بدنه تلفن ها فعالیت می کند. این شرکت نام Ecodear را برای مواد بر پایه ی PLA خود استفاده می کند.

 

ترکیبات و پیشرفت های اخیر در زمینه نانو فناوری

اخیرا شرکت Lehmann & Voss از آلمان یک ترکیب با سطح لیز از PEEK را ارائه کرده است که دارای الیاف کربن، پودر گرافیت و یک افزودنی انحصاری از نانو می باشد. این ماده با نام تجاری Luvocom 1105-7373 و دارای اصطکاک و سایش به مراتب کمتری نسبت به ترکیب PEEK با 10 درصد الیاف کربن و 10 درصد تفلون (PTFE) است. کاهش اصطکاک سطح، با افزایش دما از 150 به 250 درجه سانتی گراد چشمگیرتر می شود. طبق اظهارنظر شرکت، عدم استفاده از تفلون باعث بهبود فرآیند پذیری و استحکام مکانیکی می شود. ترکیبات نانو با سطح لیز با نام تجاری Luvocom برای PPS نیز در دسترس هستند.

بسیاری از تحقیق و توسعه ها در زمینه نانو کامپوزیت ها شامل نانو تیوب های کربنی است. این نانوتیوب‌ها خواص هدایت الکتریکی فوق العاده‌ای را در درصدهای کمی از پر کننده به ماده می‌دهد. شرکت Lehman & Voss ترکیبات هادی الکتریسیته جدیدی از Peek را با استفاده از نانوتیوب‌های کربن تولید کرده است. شرکت Prenix Oy از فنلاند نیز ترکیب جدید Pre-Elec None را از پلی‌کربنات و نانوتیوب‌های کربن ارائه کرده است. این محصول از نظر فرآیندی پاک بوده و هدایت الکتریکی بسیار یکنواختی را در محدوده ی 104 تا 109 ohm/sq دارا می‌باشد.

 

نایلون های جدید

یکی از نوآوری ها در زمینه نایلون ها Ultramid high speed از BASF است. سه سال بعد از ارائه ی PBT جریان بالا، BASF همان تکنولوژی را برای افزایش 100 درصدی میزان جریان نایلون 66 و بدون از دست دادن خواص مکانیکی یا حرارتی آن بکار برده است. این امر با استفاده از افزودنی های آلی خاصی انجام می شود که در حین فرآیند ذوب می شوند اما با سرد شدن مذاب به شکل نانو ذرات جامدی در می آیند.

در حال حاضر سه ماده‌ی جدید به عنوان نمونه ارائه شده‌اند. که با 60 و 50 درصد شیشه و هم‌چنین با شیشه و پرکننده‌های معدنی پر شده‌اند. این مواد جریان یافتن را بهبود می‌دهند و مقاومت فوق العاده‌ای آنها در برابر حرارت، اجازه تولید اجزا بزرگ موتور مثل پوشش سر سیلندر را با استفاده از این مواد می‌دهد. این شرکت هم‌چنین در حال توسعه گونه‌های با جریان روان دیگری از نایلون 6 است.

یک نایلون با جریان روان از DSM نیز ارائه شده است که طبق ادعای شرکت، چرخه‌ی قالب‌گیری تزریقی برای کاربردهایی مثل لوازم خانگی را تا 20 درصد کاهش دهد. این نایلون 6 با نام تجاری Akulon ultraflow می باشد که تاب برداشتن پس از قالب‌گیری کمتری نشان می‌دهد، به راحتی رنگ می‌شود و شکل ظاهری سطحی بهتری را در نمونه‌های 50 تا 60 درصد پر شده از شیشه نشان می‌دهد.

Rhodian نیز یک سری از گونه‌های نایلون 66 بسپار پر شده با جریان روان را ارائه کرده است. گونه‌هایTechnyl Star AFX زمان چرخه را تا 15 درصد کاهش می‌دهند. در گونه‌های تا 60 درصد تقویت شده، جریان‌پذیری بسیار خوبی حاصل شده است. جریان طولانی‌تر، پر شدن راحت‌تر قالب و سطح تمام شده‌ی این ماده بسیار مناسب‌تر از نایلون 66 معمولی است. در کاربردهای خودروئي، کاربردهای این ماده شامل قاب آیینه پشت سر، اجزا دنده و اجزا ساختاری صندلی می‌باشد. شرکت Lanxess نیز گونه‌های با جریان آسان و بسیار پر شده‌ی را از نایلون 6 و نایلون 66 را ارائه کرده است. یکی از این محصولات دارای 60 درصد شیشه است که مدول کششی در دمای اتاق آن 2.76 میلیون PSI یعنی دو برابر نایلون 6 تا 30 درصد شیشه است که جریان مشابهی را دارا می‌باشد.

در مورد نایلون‌ها، مقاومت حرارتی بالا نیز یکی از زمینه‌های کاری کلیدی بوده است. برای کاربردهای پردما، DSM نسل جدید از نایلون 46 از محصول Stanyl خود را معرفی کرده است. Stanyl Diablo OCD2100 بیش از 3000 ساعت را در معرض دمای 230 درجه سانتیگراد با کاهش خواص مکانیکی کمتر از15 درصد را تحمل می کند، نایلون جدید به عنوان راه حلی برای مصرف رو به رشد موتورهای کوچک با فشارهای توربوری بالاتر و جریان مجدد خروج گاز (EGR) است.

نایلون دما بالای جدید دیگر توسط شرکت Rhodia برای کاربردهای قطعات اتومبیل است. طبق گزارش‌هات TECHnyl HP حفظ خواص بسیار خوبی را تا 200 درجه سانتیگراد دارا می باشد و می تواند جایگزین PPA شود. این ماده همچنین استحکم شکفتگی بالایی را در دماهای بالا داراست. بر خلاف نایلون 66 استاندارد و دیگر نمونه های با مقاومت حرارتی بالا Technyl HP در برابر رشد ترک‌ها در دمای 200 درجه سانتیگراد تا 1000 ساعت مقاومت می کند. این ماده در گونه‌های با 35 و 50 درصد شیشه موجود است.

 

لاستیک‌های سیلیکونی مایع جدید برای قالب گیری تزریقی

شرکت‌های Wacker Chemie و Momentive Performance Materials پیشرفت‌های جدیدی در زمینه لاستیک‌های سیلیکونی مایع (LSR) داشته‌اند. مهم‌ترین این محصولات از این خانواده تجاری از كائوچوهای کاملا فلوئورینه سیلیکونی مایع (FFSL) است. پیش از این از گونه‌های سیلیکون مایع جزئی فلورینه شده (FSL) استفاده می‌شد که به سوخت دیزلی و روغن‌های با دمای بالا مقاوم بود. نمونه‌های جدید FFSL مقاومت شیمیایی کاملی را نسبت به لاستیک‌های سیلیكونی فلوئوری گرماپخت (FVMQ) افزوده‌اند. برای مثال FFSL بر خلاف FSL مقاوم به بنزین است. در زمان یکسان، FFSL با استفاده از پلاتینيم پخت سریع‌تری را نسبت به پخت پراکسیدی FVMQ دارد. محصول جدید دارای سختی Shore A از 30 تا 70 است و شامل گونه‌های مربوط به خودرو، واشر آب‌بندی و نوارهای عایق و اتصال دهنده‌ها می باشد. گونه دیگر، طبق گزارش‌هاي اولین فلوئوروسیليکون روغن‌پس‌دهنده با سختی 40A Shore دارای کاربرد در سیم‌های کمربند و اتصالات الکتریکی است که قابلیت قرار گرفتن در معرض سوخت، روغن و گاز یا هوای گرم را دارد.ماده جدید دیگر شامل خانواده‌ای از LSR هاست که دارای کمترین میزان مانایی فشاری است.

اولین گونه‌ی تجاری در این خانواده Silopern است که یک محصول با سختی 30A و خود لیزشونده (Self lubricating) برای عایق‌بندی رابط‌های خودرو در محفظه‌ی موتور و کابل است. این محصول شامل 5 درصد سیال سیلیکونی است که با گذشت زمان به سطح ماده مهاجرت می‌کنند. گفته می‌شود بدون انجام عمليات پخت تكميلي، مانایی فشاری آن در دمای 175 درجه سانتیگراد و بعد از 22 ساعت تنها 10 درصد باشد.

Wacker هم‌چنین LSR های روغن‌پس‌دهنده (Oil Bleeding) را برای آب‌بندی رابط‌های خودروئي ارائه کرده است. سری Elastosil LR 384X ، نسخه‌های کنونی این محصولات را ارتقا بخشیده است. گفته می‌شود که این سری از مواد بسیار راحت‌تر فرآیند می‌شوند. با اتکا به محدوده‌ی فرآیندی وسیع، نوسانات فرآیند را تحمل می‌کند. این سری از مواد هم‌چنین استحکام پارگی و کششی بيش‌تری را نسبت به گونه‌های روغن‌پس‌دهنده‌ي قبلی دارند که باعث مقاومت برشی بالا و خطر آسیب كم‌تري در حین نصب رابط‌های لبه تیز می‌شود.

شرکت Wacker نیز یک جای‌گزین غیر معمول را برای محصولات روغن‌پس‌دهنده در آب بندی رابط‌های خودروئی ارائه داده است که یک نوع LSR بدون روغن با قابلیت ایجاد سریع سطوح با اصطکاک كم بعد از قالب‌گیری است. بنابراین قطعات با لایه‌ای از روغن پوشیده نمی‌شوند و دیگر لایه‌ي روغنی وجود ندارد تا گردو غبار را جذب کند و یا این‌که سطوح دیگر در تماس با خود را آلوده به روغن کند. محصولات ساخته شده از Elastosil LR 3065 هم‌چنين دارای استحکام کششي زياد و مانایی فشار بسیار كم هستند.

از جمله نوآوری‌های دیگر می‌توان به یکLSR قابل پخت با UV از شرکت Momentive برای تولید قطعات بزرگ، ضخیم و شفاف است. قطعات ساخته شده از این ماده باید در ابزاری از جنس شیشه یا بسپار شفاف قالب‌گیری شوند تا اجازه‌ی عبور نور UV را بدهد. با این مواد، یک قطعه 500 گرمی با ضخامت 80 میلیمتر به جای 20 دقیقه در 40 ثانیه پخت می‌شود. با استفاده از این پخت سرد، امکان استفاده از LSR برای قالب گیری دوباره بر روی گرمانرم‌های با مقاومت گرمائي کم‌تر وجود دارد. با این حال مسئله‌ی چسبندگی این لایه به لایه‌های زیرین می‌تواند یک مشکل باشد چرا که چسبندگی معمولا یک فرآیند فعال‌شونده با گرما است. شرکت BASF یک Ultramid seal-Fit جدید را ارائه کرده است تا خطر نقص قطعات الکتریکی ناشی از تماش با رطوبت با روغن را کاهش دهد. این پلی‌آمید خاص، چسبندگی خوبی به فلزات و دیگر نایلون‌ها و PBT دارد که در فرآیند قالب‌گیری تزریقی دو مرحله‌ای بکار می‌رود. تا به امروز، مواد گرمانرم بکار رفته در قاب‌ها دارای مشکلاتی از جمله محدودیت چسبندگی به فلزات و مشکلات تفاوت در انبساط گرمایی بودند که امکان استفاده از پوشش‌های چسبنده را بدون استفاده از چسب‌های سیلیکونی یا ذوبي یا پیش‌پوشش‌دهی فلز مشکل می‌ساخت. اما اکنون قطعات فلزی ابتدا با نایلون جدید پیش‌قالب‌گیری می‌شوند. از شرکت Akrema نیز Rilsan Clear G 350 در سال گذشته به بازار عرضه شده است. که نایلون شفاف طراحی شده برای قالب‌گیری تزریقی قاب‌های عینک، کفش‌های ورزشی، قاب‌های ***** عكاسي و عدسي‌ها و قاب‌های تلفن‌های همراه است. این ماده منعطف، چقرمه و مقاوم به مواد شیمیایی است.

در بین نایلون‌های قابل استفاده در قالب‌گیری دمشی، یک گونه‌ی جدید از شرکت صنایع ube به عنوان یک راه حل برای مخازن سوخت کوچک ارائه شده است که باعث جلوگیری از نفوذ سوخت می‌شود. نایلون یک uve 1030 نایلون خاص اصلاح شده است که گرانروي مذاب بيش‌تری نسبت به HDPE دارد و دارای استحکام ضربه بالاتری نسبت به نایلون 6 معمولی است. گروه ایتالیایی Radici دو نایلون 6 جدید برای قالب‌گیری دمشی دارد. گونه‌های تقویت نشده Radilan S BMX مقاومت شیمیایی بالا برای شلنگ‌هاي سوخت دارد. در حالی‌که Radilon S BMW دارای 15 تا 20 درصد شیشه برای کاربردهای قسمت‌های موتوری خودرو است. هر دوی نایلون‌ها می‌توانند خواص حرارتی ضروری برای موتورهای بنزینی و دیزلی را تامین کنند.

محدوده‌ای از نایلون‌های جدید برای جای‌گزینی با فلز، توسط EMS – Grivory معرفی شده‌اند. Grivory GVX یک PA با 50 تا 70 درصد شیشه برای قالب‌های فرمان خودرو و قطعات موتور است که مدول كشساني تا 4.2 میلیون psi و امکان قالب‌گیری تزریقی در فشار کم را دارد.

علاوه بر این، Grivory LFT یک PA با الیاف بلند جدید با انرژی جذب، مقاومت خزش و گرمائي بالا برای کاربردهای صنعتی و خودرو است. Grivory یک PPA جدید با دمای مذاب بالا (295 درجه سانتی گراد) است که دارای پایداری ابعادی بالا و خزش پایین است. یک گونه تقویت نشده دارای استحکام مذاب زياد و خواص سدگری عالی برای شیلنگ‌های سوخت اکسترود شده است.

EMS – Grivory جریان خوب و مقاومت ضربه قاچ‌دار تا 40 kj/m2 دارد. مدول كشسان 61.2 میليون psi آن مشابه با دیگر مواد جایگزین فلز مانند PPS پر شده با شیشه و پلی‌سولفون است. بازار مصرف این ماده شامل کاربردهای صنعتی، پزشکی، دریایی، ورزشی است.

شرکت ایتالیایی Lati محدوده‌ی نایلون‌ها و آمیزه های PPS جایگزین فلز خود را در کاربردهای بهداشتی، حرارتی و سیستم لوله‌کشی آب توسعه داده است. گونه‌های جدید Latigloss و Latamid، نایلون 66 دارای حداکثر 60 درصد شیشه هستند و اظهار شده است که استحکام قابل مقایسه با آلومینیم دارند. گونه‌های Laramid PPA با الیاف شیشه یا کربن و یا پركننده‌های معدنی با هدف کاربرد در بدنه پمپ هستند، در حالی‌که آمیزه‌های Larton PPS در شیرها بکار می‌روند و دارای حداکثر 40 درصد الیاف شیشه هستند.

 

بسپارهای پركار

شرکت BASF اولین پلی فنیل سولفون (PPSU) خود را سال گذشته تحت نام تجاری ultrason 3010 به بازار ارائه کرد. این پلاستيك‌هاي گرمانرم بی‌ريخت، شفاف، پر دما، مقاوم به مواد شیمیایی و ذاتا مقاوم به شعله است و به نظر می‌رسد که خواص کلی آن مشابه با Radel R – 5000 از بسپارهای پیش‌رفته Solvay باشد، با این تفاوت که دمای HDT برای Ultrason P در 264 psi برابر با 385 درجه فارنهایت است که 20 درجه کمتر از Radel R است.

آلیاي دما بالا و دارای استحکام بالای جدیدی از شرکت Victrex که ارائه شده است که شامل victrex peek و پلی‌ایمید گرمانرم Extem از Sabic Innvative Plastics می باشد.

مجموعه max بر طبق گزارش‌ها کارایی مکانیکی عالی را در محدوده‌ی دمایی 150 تا 275 درجه سانتی‌گراد ارائه می‌دهد. گونه‌های پر نشده آن شامل M1000 غنی از PEEK و M2000 غنی از TPI است. پتانسیل‌های بازار برای این محصول شامل فرآیندهاي نفتي و گازي و نیمه رساناهاست.شرکت SABIC آمیزه‌سازی این محصول و VIctrex بازاریابی آن را به عهده دارد.

شرکت ایتالیایی Lati نیز خانواده‌ی جدیدی از تقویت‌شده‌ها با الیاف کربن را ارائه کرده است که شامل آميزه‌هايي با سختی بسیار زياد نایلونPEEK, PPS, PPA, است. بسته به نوع بسپار و میزان پرکننده مدول كشسان می‌تواند تا 7.25 میلیون psi بالا رود که در مقایسه با مدول 2.2 میلیون psi برای با الياف کربن، قابل توجه است. هدف‌های کاربرد این مواد در قطعات تحت بار هوا فضا ، خودرو و پزشکی است. شرکت آمریکایی RTP، الیاف بسیار بلند PEEK (VLF) را برای کاربردهای نظامی معرفی کرده است. محصول RTP 2299 X108 578 دارای 50 درصد الیاف شیشه و دارای مقاومت ضربه آيزود برابر با j/m 240 است که این مقدار 65 درصد بیشتر از PEEK تقویت شده با 50 درصد الیاف کوتاه شیشه است. مدول خمشی آن mpa 19306 و دمای HDT آن در 1.8 mpa برابر با 316 در جه سانتیگراد است. کاربرد این آميزه‌ي جدید در بست‌ها، فرآیندهاي نفتي و کمپرسورهاست.

شرکت بسپارهای پیشرفته‌ی Solvay،خانواده‌یSolviva را ارائه کرده است که مواد زیستی جهت کاربردهای قطعات پزشکی قابل کاشت درون بدن هستند. این مواد شامل PEEK، PPSU، پلی‌سولفون و گونه‌های پلی فنيلن خود تقویت شده برا ی اکستروژن و تزریق هستند. شرکت مواد شیمیایی Zeon در حال توسعه‌ي گونه‌ی جدید از بسپارهای الفینی حلقوی خود با نام Zeonex برای تجهیزات ضبط و آزمایش DVD های Blu – Ray با ظرفیت بالاست. Zeonex 34cr با شفافیت بالا مناسب برای عدسي‌ها و منشورهاست.

Ticana پنج استال جدید را به بازار روانه کرده است که محدوده‌ای از مشخصات خاص را فراهم می‌کنند. محصول Hostaform Anti – Crob دارای مقاومت در برابر باکتری در مقیاس مولکولی است که در برابر آب جوش نیز مقاومت بوده و دارای تاییدیه FDA برای تماس مستقیم مواد غذایی است.

در قطعات داخلی خودرو، گونه‌یHostaform جدید بدون رنگ شدن دارای ظاهر متالیک و براق است. آن‌گونه که گزارش شده است، این ماده دارای سختی بیشتری نسبت به آلیاژهای PC/ABS است. گونه‌ي جدید در دستگیره درب Honda Civic استفاده شده است.

Hostaform c9021XAP LS نیز ماده‌ی جدیدی است که برای نشانه‌گذاری لیزری کلیدها و دستگیره‌های کنترلی در قطعات داخلی وسیله نقلیه کاربرد دارد. نسل دوم استال‌های کم بو با نام Hostaform XAP است که گزارش‌ها، به مقدار قابل توجهی نسبت به گونه‌های قبلی دارای بوی کمتری است.

Hostafarom Ec140xf نیز یک استال رسانای الکتریسیته جدید از شرکتTiconn برای سامانه‌هاي سوخت خودرو می باشد. این ماده در برابر سوخت‌های دیزلی که امروزه گرم‌تر هستند دارای پایداری بیشتری است. Siemens VDO این ماده را در سیستم انتقال Ford بکار برده است.

 

واژه نامه

گونه: grade

پوشش‌دهی اکستروژنی: Extrusion Coating

گرما ذوب: Hot Melt

به آمیزه‌های گرمانرمی گفته می شود که در حالت طبیعی در دمای اتاق جامدند، اما در اثر گرما به حالت سیال در می‌آیند. از این آمیزه‌ها به عنوان چسب و پوشش استفاده می شود.

چند‌لایه: Laminated

زیست‌تخریب‌پذیر: Biodegradable

آمیزه ی لیز: Lubricated Compound

جریان بالا - جریان روان: High Plow

پر دما: High Temperature:

تاب برداشتن: Warpage

مانایی فشاری: Compression set

خود‌لیزشونده: Self Lubricating

پخت تكميلي: Post Cure

حرارت فعال: Heat - Activated

پیش‌پوشش‌دهی: Pre Coating

چقرمه: Tough

قالب‌گیری دمشی: Blow Molding

قاچ‌دار: Notched

بی‌ريخت: Amorphous

ماده‌زیستی: Bio Material

روغن ‌پس‌دهنده: Oil – Bleeding

اولین TPE بر پایه‌ی مواد زیستی

شرکت Merquinsa از اسپانیا، اولین TPV به دست آمده از منابع زیستی - کشاورزی را در جهان تولید کرده است. پلی‌ال‌های مورد استفاده برای تهیه دو گونهEco Pearl Bond و Pearl thane Eco از این سری TPV ها، همگی از منابع تجدیدپذیر مانند روغن‌های گیاهی و اسیدهای چرب تهیه شده‌اند. این شرکت، سری محصولات ECO را با محدوده‌ی میزان مواد تجدیدناپذیر از 40 تا 95 درصد را روانه بازار کرده است. گفته می‌شود که این مواد جدید خواصی معادل و در بعضی موارد بهتر از TPV های متداول در اختیار دارند. نمونه‌های اولیه این گونه‌ها فراهم شده‌اند و فعالیت برای تجاری‌سازی این محصولات در سال گذشته صورت گرفته است. از این سری از مواد، سه گونه برای قالب گیری تزریقی و پوشش‌دهی اکستروژنی در محدوده گسترده‌ای از سختی به بازار ارائه خواهند شد. کاربردهای هدف برای این مواد شامل کف کفش‌های ورزشی، قطعات الکترونیکی و خودرو است. نسبت به TPV های متداول هیچ گونه اصلاح روی فرآیند مورد نیاز نيست و قیمت این مواد نیز با مواد متداول قدیمی قابل مقایسه است.

TPE دیگری بر پایه مواد زیستی توسط شرکت Arkema فرانسه معرفی شده است. نام این ماده Pebax Renew است و گفته می‌شود که اولین TPE مهندسی ساخته شده از منابع تجدیدپذیر تجاری‌سازی شده است. این ماده یک پلی اتر –‌‌‌ آمید دسته‌اي (PEBA) با میزان 20 تا 90 درصد مواد تجدیدپذیر و بر پایه روغن کرچک است. روغن کرچک هم‌چنین ماده اصلی برای تولید محصول دیگری از Arkema به‌نام Rilsan PA 11 (نایلون 11) است. این محصولات با محدوده سختی بینD25 تا D72 برای کاربردهایی مثل قطعات ورزشی، الکترونیکی و خودرو مناسب است.

محصول جدید دیگر از Arkema، همبسپار پلی‌آمید با نام PLatamid HX 2656 Renew است که طبق گفته‌ها اولین چسب ذوبي (Hot Melt) 100 درصد بر پایه مواد زیستی است. این ماده ساخته شده از روغن گیاهی، به گونه‌ای طراحی شده است تا قابل اکسترود شدن به فیلم، ورق‌کاری یا الیاف بدون بافت برای کاربردهایی مثل چند لایه‌های داخلی خودرو و کاربردهای مشابه باشد. در پاسخ به علاقمندی صنایع خودروسازی و دیگر صنایع، شرکت BASF محصول نایلون 610 خود را پس از یک غیبت طولانی ارائه کرده است. این محصول دارای حدود 60 درصد اسید سباسیک روغن کرچک است. نایلون 610 در مقایسه با نایلون 6 دارای چگالی کمتر، چقرمگی بهتر در دمای كم، جذب آب کم‌تر و پایداری ابعادی بالاتر است. گروه Radici از ایتالیا نیز در سال گذشته تولید نایلون 610 را تولید کرده است.

در مورد بسته‌بندی‌های زیست‌تخریب‌پذیر نیز شرکت BASF یک دانه‌ی اسفنجي قابل انبساط با نام Ecovio L را ارائه کرده است که دارای 75 درصد پلی‌لاکتیک اسید (PLA) مخلوط شده با پلی‌استر زیست‌تخریب‌پذیر Ecoflex از شرکت Basf است (این ماده از مواد پتروشیمیایی بدست آمده است).

Novamont از ایتالیا نیز خبر از دو پیشرفت روی ماده بسپاری بر پایه نشاسته خود یعنی mater-Bi داده است. اول این‌که به توسعه گونه‌ای خاص برای پوشش‌دهی اکستروژنی یا لایه‌گزاری روی کاغذ با شرایط عملیاتی و ماشین‌آلات استاندارد پرداخته است. مورد دوم اینکه این شرکت Mater-Bi Nano starch را ارایه کرده است این ماده یک اصلاح کننده برای Mater-Bi است که به فیلم‌های انعطاف‌پذیر با استحکام بيشتر و ضخامت کمتر، امکان قابلیت اکسترود شدن حتی در شرایط رطوبتی پایین را می‌دهد. با این اصلاح‌کننده شفافیت فیلم‌ها نیز تا حدودی بهبود یافته است. ماده‌ی افزودنی بکار برده شده ذرات عامل‌دارشده‌ی نشاسته هستند که به طور غیر شیمیایی با ماتریس گرمانرمی مثل Mater-Bi فرآیند می‌شود. گونه‌های جدیدی از Mater-Bi با 25 تا 40 درصد نانونشاسته در سال گذشته ارائه شده‌اند.

شرکت صنایع Toray از کشور ژاپن نیز در حال کار بر روی آلیاژ های نانو می‌باشد که شامل مقادیر بسیار کمی از گرمانرم‌های مهندسی متداول در مقیاس نانو می‌باشد که در ماتریسی از زیست‌بسپاري PLA پخش شده‌اند. در سال 2005، این شرکت به منظور افزودن مقاومت حرارتی و شعله در بدنه رایانه‌های قابل حمل (Lap Lop) ، پلی‌کربنات را با PLA مخلوط کرد. سپس، Toray یک شارژ تلفن همراه از آلیاژ PLA را تولید کرد که در حال حاضر نیز بر روی بدنه تلفن ها فعالیت می کند. این شرکت نام Ecodear را برای مواد بر پایه ی PLA خود استفاده می کند.

 

ترکیبات و پیشرفت های اخیر در زمینه نانو فناوری

اخیرا شرکت Lehmann & Voss از آلمان یک ترکیب با سطح لیز از PEEK را ارائه کرده است که دارای الیاف کربن، پودر گرافیت و یک افزودنی انحصاری از نانو می باشد. این ماده با نام تجاری Luvocom 1105-7373 و دارای اصطکاک و سایش به مراتب کمتری نسبت به ترکیب PEEK با 10 درصد الیاف کربن و 10 درصد تفلون (PTFE) است. کاهش اصطکاک سطح، با افزایش دما از 150 به 250 درجه سانتی گراد چشمگیرتر می شود. طبق اظهارنظر شرکت، عدم استفاده از تفلون باعث بهبود فرآیند پذیری و استحکام مکانیکی می شود. ترکیبات نانو با سطح لیز با نام تجاری Luvocom برای PPS نیز در دسترس هستند.

بسیاری از تحقیق و توسعه ها در زمینه نانو کامپوزیت ها شامل نانو تیوب های کربنی است. این نانوتیوب‌ها خواص هدایت الکتریکی فوق العاده‌ای را در درصدهای کمی از پر کننده به ماده می‌دهد. شرکت Lehman & Voss ترکیبات هادی الکتریسیته جدیدی از Peek را با استفاده از نانوتیوب‌های کربن تولید کرده است. شرکت Prenix Oy از فنلاند نیز ترکیب جدید Pre-Elec None را از پلی‌کربنات و نانوتیوب‌های کربن ارائه کرده است. این محصول از نظر فرآیندی پاک بوده و هدایت الکتریکی بسیار یکنواختی را در محدوده ی 104 تا 109 ohm/sq دارا می‌باشد.

 

نایلون های جدید

یکی از نوآوری ها در زمینه نایلون ها Ultramid high speed از BASF است. سه سال بعد از ارائه ی PBT جریان بالا، BASF همان تکنولوژی را برای افزایش 100 درصدی میزان جریان نایلون 66 و بدون از دست دادن خواص مکانیکی یا حرارتی آن بکار برده است. این امر با استفاده از افزودنی های آلی خاصی انجام می شود که در حین فرآیند ذوب می شوند اما با سرد شدن مذاب به شکل نانو ذرات جامدی در می آیند.

در حال حاضر سه ماده‌ی جدید به عنوان نمونه ارائه شده‌اند. که با 60 و 50 درصد شیشه و هم‌چنین با شیشه و پرکننده‌های معدنی پر شده‌اند. این مواد جریان یافتن را بهبود می‌دهند و مقاومت فوق العاده‌ای آنها در برابر حرارت، اجازه تولید اجزا بزرگ موتور مثل پوشش سر سیلندر را با استفاده از این مواد می‌دهد. این شرکت هم‌چنین در حال توسعه گونه‌های با جریان روان دیگری از نایلون 6 است.

یک نایلون با جریان روان از DSM نیز ارائه شده است که طبق ادعای شرکت، چرخه‌ی قالب‌گیری تزریقی برای کاربردهایی مثل لوازم خانگی را تا 20 درصد کاهش دهد. این نایلون 6 با نام تجاری Akulon ultraflow می باشد که تاب برداشتن پس از قالب‌گیری کمتری نشان می‌دهد، به راحتی رنگ می‌شود و شکل ظاهری سطحی بهتری را در نمونه‌های 50 تا 60 درصد پر شده از شیشه نشان می‌دهد.

Rhodian نیز یک سری از گونه‌های نایلون 66 بسپار پر شده با جریان روان را ارائه کرده است. گونه‌هایTechnyl Star AFX زمان چرخه را تا 15 درصد کاهش می‌دهند. در گونه‌های تا 60 درصد تقویت شده، جریان‌پذیری بسیار خوبی حاصل شده است. جریان طولانی‌تر، پر شدن راحت‌تر قالب و سطح تمام شده‌ی این ماده بسیار مناسب‌تر از نایلون 66 معمولی است. در کاربردهای خودروئي، کاربردهای این ماده شامل قاب آیینه پشت سر، اجزا دنده و اجزا ساختاری صندلی می‌باشد. شرکت Lanxess نیز گونه‌های با جریان آسان و بسیار پر شده‌ی را از نایلون 6 و نایلون 66 را ارائه کرده است. یکی از این محصولات دارای 60 درصد شیشه است که مدول کششی در دمای اتاق آن 2.76 میلیون PSI یعنی دو برابر نایلون 6 تا 30 درصد شیشه است که جریان مشابهی را دارا می‌باشد.

در مورد نایلون‌ها، مقاومت حرارتی بالا نیز یکی از زمینه‌های کاری کلیدی بوده است. برای کاربردهای پردما، DSM نسل جدید از نایلون 46 از محصول Stanyl خود را معرفی کرده است. Stanyl Diablo OCD2100 بیش از 3000 ساعت را در معرض دمای 230 درجه سانتیگراد با کاهش خواص مکانیکی کمتر از15 درصد را تحمل می کند، نایلون جدید به عنوان راه حلی برای مصرف رو به رشد موتورهای کوچک با فشارهای توربوری بالاتر و جریان مجدد خروج گاز (EGR) است.

نایلون دما بالای جدید دیگر توسط شرکت Rhodia برای کاربردهای قطعات اتومبیل است. طبق گزارش‌هات TECHnyl HP حفظ خواص بسیار خوبی را تا 200 درجه سانتیگراد دارا می باشد و می تواند جایگزین PPA شود. این ماده همچنین استحکم شکفتگی بالایی را در دماهای بالا داراست. بر خلاف نایلون 66 استاندارد و دیگر نمونه های با مقاومت حرارتی بالا Technyl HP در برابر رشد ترک‌ها در دمای 200 درجه سانتیگراد تا 1000 ساعت مقاومت می کند. این ماده در گونه‌های با 35 و 50 درصد شیشه موجود است.

 

لاستیک‌های سیلیکونی مایع جدید برای قالب گیری تزریقی

شرکت‌های Wacker Chemie و Momentive Performance Materials پیشرفت‌های جدیدی در زمینه لاستیک‌های سیلیکونی مایع (LSR) داشته‌اند. مهم‌ترین این محصولات از این خانواده تجاری از كائوچوهای کاملا فلوئورینه سیلیکونی مایع (FFSL) است. پیش از این از گونه‌های سیلیکون مایع جزئی فلورینه شده (FSL) استفاده می‌شد که به سوخت دیزلی و روغن‌های با دمای بالا مقاوم بود. نمونه‌های جدید FFSL مقاومت شیمیایی کاملی را نسبت به لاستیک‌های سیلیكونی فلوئوری گرماپخت (FVMQ) افزوده‌اند. برای مثال FFSL بر خلاف FSL مقاوم به بنزین است. در زمان یکسان، FFSL با استفاده از پلاتینيم پخت سریع‌تری را نسبت به پخت پراکسیدی FVMQ دارد. محصول جدید دارای سختی Shore A از 30 تا 70 است و شامل گونه‌های مربوط به خودرو، واشر آب‌بندی و نوارهای عایق و اتصال دهنده‌ها می باشد. گونه دیگر، طبق گزارش‌هاي اولین فلوئوروسیليکون روغن‌پس‌دهنده با سختی 40A Shore دارای کاربرد در سیم‌های کمربند و اتصالات الکتریکی است که قابلیت قرار گرفتن در معرض سوخت، روغن و گاز یا هوای گرم را دارد.ماده جدید دیگر شامل خانواده‌ای از LSR هاست که دارای کمترین میزان مانایی فشاری است.

اولین گونه‌ی تجاری در این خانواده Silopern است که یک محصول با سختی 30A و خود لیزشونده (Self lubricating) برای عایق‌بندی رابط‌های خودرو در محفظه‌ی موتور و کابل است. این محصول شامل 5 درصد سیال سیلیکونی است که با گذشت زمان به سطح ماده مهاجرت می‌کنند. گفته می‌شود بدون انجام عمليات پخت تكميلي، مانایی فشاری آن در دمای 175 درجه سانتیگراد و بعد از 22 ساعت تنها 10 درصد باشد.

Wacker هم‌چنین LSR های روغن‌پس‌دهنده (Oil Bleeding) را برای آب‌بندی رابط‌های خودروئي ارائه کرده است. سری Elastosil LR 384X ، نسخه‌های کنونی این محصولات را ارتقا بخشیده است. گفته می‌شود که این سری از مواد بسیار راحت‌تر فرآیند می‌شوند. با اتکا به محدوده‌ی فرآیندی وسیع، نوسانات فرآیند را تحمل می‌کند. این سری از مواد هم‌چنین استحکام پارگی و کششی بيش‌تری را نسبت به گونه‌های روغن‌پس‌دهنده‌ي قبلی دارند که باعث مقاومت برشی بالا و خطر آسیب كم‌تري در حین نصب رابط‌های لبه تیز می‌شود.

شرکت Wacker نیز یک جای‌گزین غیر معمول را برای محصولات روغن‌پس‌دهنده در آب بندی رابط‌های خودروئی ارائه داده است که یک نوع LSR بدون روغن با قابلیت ایجاد سریع سطوح با اصطکاک كم بعد از قالب‌گیری است. بنابراین قطعات با لایه‌ای از روغن پوشیده نمی‌شوند و دیگر لایه‌ي روغنی وجود ندارد تا گردو غبار را جذب کند و یا این‌که سطوح دیگر در تماس با خود را آلوده به روغن کند. محصولات ساخته شده از Elastosil LR 3065 هم‌چنين دارای استحکام کششي زياد و مانایی فشار بسیار كم هستند.

از جمله نوآوری‌های دیگر می‌توان به یکLSR قابل پخت با UV از شرکت Momentive برای تولید قطعات بزرگ، ضخیم و شفاف است. قطعات ساخته شده از این ماده باید در ابزاری از جنس شیشه یا بسپار شفاف قالب‌گیری شوند تا اجازه‌ی عبور نور UV را بدهد. با این مواد، یک قطعه 500 گرمی با ضخامت 80 میلیمتر به جای 20 دقیقه در 40 ثانیه پخت می‌شود. با استفاده از این پخت سرد، امکان استفاده از LSR برای قالب گیری دوباره بر روی گرمانرم‌های با مقاومت گرمائي کم‌تر وجود دارد. با این حال مسئله‌ی چسبندگی این لایه به لایه‌های زیرین می‌تواند یک مشکل باشد چرا که چسبندگی معمولا یک فرآیند فعال‌شونده با گرما است. شرکت BASF یک Ultramid seal-Fit جدید را ارائه کرده است تا خطر نقص قطعات الکتریکی ناشی از تماش با رطوبت با روغن را کاهش دهد. این پلی‌آمید خاص، چسبندگی خوبی به فلزات و دیگر نایلون‌ها و PBT دارد که در فرآیند قالب‌گیری تزریقی دو مرحله‌ای بکار می‌رود. تا به امروز، مواد گرمانرم بکار رفته در قاب‌ها دارای مشکلاتی از جمله محدودیت چسبندگی به فلزات و مشکلات تفاوت در انبساط گرمایی بودند که امکان استفاده از پوشش‌های چسبنده را بدون استفاده از چسب‌های سیلیکونی یا ذوبي یا پیش‌پوشش‌دهی فلز مشکل می‌ساخت. اما اکنون قطعات فلزی ابتدا با نایلون جدید پیش‌قالب‌گیری می‌شوند. از شرکت Akrema نیز Rilsan Clear G 350 در سال گذشته به بازار عرضه شده است. که نایلون شفاف طراحی شده برای قالب‌گیری تزریقی قاب‌های عینک، کفش‌های ورزشی، قاب‌های ***** عكاسي و عدسي‌ها و قاب‌های تلفن‌های همراه است. این ماده منعطف، چقرمه و مقاوم به مواد شیمیایی است.

در بین نایلون‌های قابل استفاده در قالب‌گیری دمشی، یک گونه‌ی جدید از شرکت صنایع ube به عنوان یک راه حل برای مخازن سوخت کوچک ارائه شده است که باعث جلوگیری از نفوذ سوخت می‌شود. نایلون یک uve 1030 نایلون خاص اصلاح شده است که گرانروي مذاب بيش‌تری نسبت به HDPE دارد و دارای استحکام ضربه بالاتری نسبت به نایلون 6 معمولی است. گروه ایتالیایی Radici دو نایلون 6 جدید برای قالب‌گیری دمشی دارد. گونه‌های تقویت نشده Radilan S BMX مقاومت شیمیایی بالا برای شلنگ‌هاي سوخت دارد. در حالی‌که Radilon S BMW دارای 15 تا 20 درصد شیشه برای کاربردهای قسمت‌های موتوری خودرو است. هر دوی نایلون‌ها می‌توانند خواص حرارتی ضروری برای موتورهای بنزینی و دیزلی را تامین کنند.

محدوده‌ای از نایلون‌های جدید برای جای‌گزینی با فلز، توسط EMS – Grivory معرفی شده‌اند. Grivory GVX یک PA با 50 تا 70 درصد شیشه برای قالب‌های فرمان خودرو و قطعات موتور است که مدول كشساني تا 4.2 میلیون psi و امکان قالب‌گیری تزریقی در فشار کم را دارد.

علاوه بر این، Grivory LFT یک PA با الیاف بلند جدید با انرژی جذب، مقاومت خزش و گرمائي بالا برای کاربردهای صنعتی و خودرو است. Grivory یک PPA جدید با دمای مذاب بالا (295 درجه سانتی گراد) است که دارای پایداری ابعادی بالا و خزش پایین است. یک گونه تقویت نشده دارای استحکام مذاب زياد و خواص سدگری عالی برای شیلنگ‌های سوخت اکسترود شده است.

EMS – Grivory جریان خوب و مقاومت ضربه قاچ‌دار تا 40 kj/m2 دارد. مدول كشسان 61.2 میليون psi آن مشابه با دیگر مواد جایگزین فلز مانند PPS پر شده با شیشه و پلی‌سولفون است. بازار مصرف این ماده شامل کاربردهای صنعتی، پزشکی، دریایی، ورزشی است.

شرکت ایتالیایی Lati محدوده‌ی نایلون‌ها و آمیزه های PPS جایگزین فلز خود را در کاربردهای بهداشتی، حرارتی و سیستم لوله‌کشی آب توسعه داده است. گونه‌های جدید Latigloss و Latamid، نایلون 66 دارای حداکثر 60 درصد شیشه هستند و اظهار شده است که استحکام قابل مقایسه با آلومینیم دارند. گونه‌های Laramid PPA با الیاف شیشه یا کربن و یا پركننده‌های معدنی با هدف کاربرد در بدنه پمپ هستند، در حالی‌که آمیزه‌های Larton PPS در شیرها بکار می‌روند و دارای حداکثر 40 درصد الیاف شیشه هستند.

 

بسپارهای پركار

شرکت BASF اولین پلی فنیل سولفون (PPSU) خود را سال گذشته تحت نام تجاری ultrason 3010 به بازار ارائه کرد. این پلاستيك‌هاي گرمانرم بی‌ريخت، شفاف، پر دما، مقاوم به مواد شیمیایی و ذاتا مقاوم به شعله است و به نظر می‌رسد که خواص کلی آن مشابه با Radel R – 5000 از بسپارهای پیش‌رفته Solvay باشد، با این تفاوت که دمای HDT برای Ultrason P در 264 psi برابر با 385 درجه فارنهایت است که 20 درجه کمتر از Radel R است.

آلیاي دما بالا و دارای استحکام بالای جدیدی از شرکت Victrex که ارائه شده است که شامل victrex peek و پلی‌ایمید گرمانرم Extem از Sabic Innvative Plastics می باشد.

مجموعه max بر طبق گزارش‌ها کارایی مکانیکی عالی را در محدوده‌ی دمایی 150 تا 275 درجه سانتی‌گراد ارائه می‌دهد. گونه‌های پر نشده آن شامل M1000 غنی از PEEK و M2000 غنی از TPI است. پتانسیل‌های بازار برای این محصول شامل فرآیندهاي نفتي و گازي و نیمه رساناهاست.شرکت SABIC آمیزه‌سازی این محصول و VIctrex بازاریابی آن را به عهده دارد.

شرکت ایتالیایی Lati نیز خانواده‌ی جدیدی از تقویت‌شده‌ها با الیاف کربن را ارائه کرده است که شامل آميزه‌هايي با سختی بسیار زياد نایلونPEEK, PPS, PPA, است. بسته به نوع بسپار و میزان پرکننده مدول كشسان می‌تواند تا 7.25 میلیون psi بالا رود که در مقایسه با مدول 2.2 میلیون psi برای با الياف کربن، قابل توجه است. هدف‌های کاربرد این مواد در قطعات تحت بار هوا فضا ، خودرو و پزشکی است. شرکت آمریکایی RTP، الیاف بسیار بلند PEEK (VLF) را برای کاربردهای نظامی معرفی کرده است. محصول RTP 2299 X108 578 دارای 50 درصد الیاف شیشه و دارای مقاومت ضربه آيزود برابر با j/m 240 است که این مقدار 65 درصد بیشتر از PEEK تقویت شده با 50 درصد الیاف کوتاه شیشه است. مدول خمشی آن mpa 19306 و دمای HDT آن در 1.8 mpa برابر با 316 در جه سانتیگراد است. کاربرد این آميزه‌ي جدید در بست‌ها، فرآیندهاي نفتي و کمپرسورهاست.

شرکت بسپارهای پیشرفته‌ی Solvay،خانواده‌یSolviva را ارائه کرده است که مواد زیستی جهت کاربردهای قطعات پزشکی قابل کاشت درون بدن هستند. این مواد شامل PEEK، PPSU، پلی‌سولفون و گونه‌های پلی فنيلن خود تقویت شده برا ی اکستروژن و تزریق هستند. شرکت مواد شیمیایی Zeon در حال توسعه‌ي گونه‌ی جدید از بسپارهای الفینی حلقوی خود با نام Zeonex برای تجهیزات ضبط و آزمایش DVD های Blu – Ray با ظرفیت بالاست. Zeonex 34cr با شفافیت بالا مناسب برای عدسي‌ها و منشورهاست.

Ticana پنج استال جدید را به بازار روانه کرده است که محدوده‌ای از مشخصات خاص را فراهم می‌کنند. محصول Hostaform Anti – Crob دارای مقاومت در برابر باکتری در مقیاس مولکولی است که در برابر آب جوش نیز مقاومت بوده و دارای تاییدیه FDA برای تماس مستقیم مواد غذایی است.

در قطعات داخلی خودرو، گونه‌یHostaform جدید بدون رنگ شدن دارای ظاهر متالیک و براق است. آن‌گونه که گزارش شده است، این ماده دارای سختی بیشتری نسبت به آلیاژهای PC/ABS است. گونه‌ي جدید در دستگیره درب Honda Civic استفاده شده است.

Hostaform c9021XAP LS نیز ماده‌ی جدیدی است که برای نشانه‌گذاری لیزری کلیدها و دستگیره‌های کنترلی در قطعات داخلی وسیله نقلیه کاربرد دارد. نسل دوم استال‌های کم بو با نام Hostaform XAP است که گزارش‌ها، به مقدار قابل توجهی نسبت به گونه‌های قبلی دارای بوی کمتری است.

Hostafarom Ec140xf نیز یک استال رسانای الکتریسیته جدید از شرکتTiconn برای سامانه‌هاي سوخت خودرو می باشد. این ماده در برابر سوخت‌های دیزلی که امروزه گرم‌تر هستند دارای پایداری بیشتری است. Siemens VDO این ماده را در سیستم انتقال Ford بکار برده است.

 

واژه نامه

گونه: grade

پوشش‌دهی اکستروژنی: Extrusion Coating

گرما ذوب: Hot Melt

به آمیزه‌های گرمانرمی گفته می شود که در حالت طبیعی در دمای اتاق جامدند، اما در اثر گرما به حالت سیال در می‌آیند. از این آمیزه‌ها به عنوان چسب و پوشش استفاده می شود.

چند‌لایه: Laminated

زیست‌تخریب‌پذیر: Biodegradable

آمیزه ی لیز: Lubricated Compound

جریان بالا - جریان روان: High Plow

پر دما: High Temperature:

تاب برداشتن: Warpage

مانایی فشاری: Compression set

خود‌لیزشونده: Self Lubricating

پخت تكميلي: Post Cure

حرارت فعال: Heat - Activated

پیش‌پوشش‌دهی: Pre Coating

چقرمه: Tough

قالب‌گیری دمشی: Blow Molding

قاچ‌دار: Notched

بی‌ريخت: Amorphous

ماده‌زیستی: Bio Material

روغن ‌پس‌دهنده: Oil – Bleeding

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...