رفتن به مطلب

فواید بعضی از علفهای هرز آبزی مهم


ارسال های توصیه شده

تمام علفهای هرز آبزی منابع برای کود آلی هستند . ازاین رو در کشورهایی که اقتصاد شان متکی بر کشاورزی است باید به طور مناسبی مورد استفاده قرار گیرند . همان طور که بیشتر بیان شد ، بعضی از علفهای هرز منابع خوبی برای خوراک دام یا ماهی هستند وبعضی حتی بعنوان از این گیاهان را می توان به منظور پاکسازی آبهایی که توسط مواد زائد کشاورزی ، خانگی یا صنعتی آلوده شده اند به کار برد . بااین وجود انسان فقط به تعدادی از علفهای هرز واقعا بهامی دهد وآنها را مورد استفاده قرار می دهد از این رو هر ساله منبع عظیمی از منابع طبیعی به هدر می رود . موارد استفاده تعدادی از علفهای هرز آبزی در زیر خلاصه شرح است :

 

Oryza sativa ( برنج شناور یا برنج آبهای عمیق )

 

این گیاه تنها گیاه آبزی است که در سراسر جهان به عنوان غذای انسان مورد استفاده قرار می گیرد . این برنج در نواحی که تحت پوشش سیلابها قرار می گیرند ، یک غذای عمده است . این گیاه آبی در حدود 10 درصد از اراضی برنج جهان کشت می شود و اکثرا در دره های رود خانه ها و دلتاها هند ، بنگلادش ، برمه ، تایلند ، جمهوری خمر ، ویتنام ، اندونزی ، زامبیا ، سیر الئون ، نیجر ، نیجریه و مالی توسط کشاورزان مورد کشت قرار می گیرد . همچنین در نواحی که اغلب در معرض سیل قرار دارند ، برنج شناور در مقیاس وسیعی کشت می شود. در کشورهای یاد شده این نوع برنج به طرز معمول پخته وبه عنوان یک غذای اساسی مصرف می شود.

 

Zizania aquatica ( برنج وحشی )

 

 

این گیاهان در مرداب ها ، حوض های کم عمق و سواحل رودخانه ها در جنوب کانادا وشمال غربی ایالات متحده می رودید . به مدت چندین سال وبذور مشابه برنج آن را از گیاهان وحشی با موفقیت کشت شده است . این نوع برنج ویتامین B بالایی دارد و برای افراد که دچار اختلالات معدی هستند مناسب است زیرا به آسانی قاب هضم است . برای دور کردن محصول ، سر این گیاهان را می کوبند تا بذرها جدا شوند و دریک قایق ریخته شوند . در کانادا برای برداشت خود روهای دروگر بزرگی مورد استفاده قرار می گیرند . پس از خشک کردن بذور در آفتاب به مدت 1 روز ، پوسته ها ازطریق خرمن کوبی سست وبه روش باد دادن جدا می شوند . زمانی که این برنج سبز است نیازی به پختن ندارد وفقط روی آن آب جوش می ریزند ولی برنج خشک باید به مدت 1 ساعت پخته شود تا برای مصرف انسان مناسب باشد .

 

Zizania caducifolia

 

این گیاه وابستگی نزدیکی به برنج وحشی دارد ودر ژاپن ، چین وویتنام به عنوان یک نوع از غلات برای مصرف انسان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

Colocasia esculenta ( تارو)

 

تارو یک محصول آبزی مناطق گرمسیری است و در تعداد ی از کشور ها به صورت اقتصادی مورد بهره برداری قرار می گیرد . ریشه های غده ای که توسط این گیاه تولید می شود ، طعم آجیل دارند . غده های خوراکی نشاسته ای گیاه را می توان به عنوان جایگزینی برای برنج یا سیب زمینی مصرف کرد . این گیاه یک گیاه ویژه امید بخش برای شرایط آبزی است ولی هنوز تحقیقات زیادی در مورد آن انجام نگرفته است .

 

 

 

Cyrtosperma chamissonis ( تاروی مرداب )

 

این گیاه در جنوب اقیانوس آرام ، فیلیپین و بعضی از قسمت های اندونزی می روید وکورم (پیازهای توپر ) بسیار بزرگی تولید می کند که وزن انها بیش از 100 کیلوگرم است . غده تاروی مرداب ، چوبی و غنی از نشاسته است وپیاز توپر خوراکی آن موردمصرف انسان قرار می گیرد . برای مصرف پیازهای توپر آنها را تبدیل به آرد می کند.

یا اینکه به عنوان سبزی می پزند . در شرایط خوب می توان پیازهای توپر رابه مدت 1 ماه در انبار سرد وخشک نگهداری کرد درصورتی که این پیازهای توپر با آب گرم شسته ، ریز ریز ودر نور آفتاب خشک شوند می توان آنها را به مدت چندین ماه انبار کرد. پیاز تو پر خام سوزش آور است و ازاین رو مصرف آن بدون پختن توصیه نمی شود وقبل از اینکه با اطمینان مورد مصرف قرار گیرد باید پوست آنرا گرفت وآنرا به خوبی پخت . برای مصرف پیازهای توپر باید پخته یا سرخ شوند .

 

Sagittaria trfolia ( تیر کمان آبی )

 

این گیاه در مرداب های سرتاسر مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا به طور وحشی یا نیم وحشی یا نیم کشت می روید وپیازهای توپر خوراکی تولید می کند که غنی از هیدرات های کربن هستند. ترکیب پیازهای توپر این امر را القا می کند که این محصول باید درسطح و سیعتری بیش از مصرف امرزوی آن مورد مصرف قرار گیرد . میزان پروتئین در این پیازهای توپر 7-5 در صد است . که بسیار بیشتر از میزان پروتئین موجود در سیب زمینی ، یام وتاور است . در بسیاری از کشورها از جمله بنگلادش ، چین ، هنگ کنگ ، کره ، ژاپن ، فیلپین ، تایوان ، تایلند وویتنام ، تیرکمان آبی به عنوان یک علف هرز به طور گسترده می روید و می تواند در فراهم سازی غذا ومواد غذایی در آن کشورها سهیم باشد . متداول در بسیار از خوراک های گوشتی ژاپنی وچینی هستند.

 

Eleocharis dulcis ( شاه بلوط آبی چینی )

 

در سراسرمشرق زمین ، این گیاه به عنوان یک سبزی لذیذ مورد مصرف قرار می گیرد. پیازهای توپر این گیاه در تجارت بین المللی ، با اهمیت است . پیازهای توپر سفت و سفید رنگ این گیاه می توانند تردی و بافت سیب مانند خود راحتی پس از پخته شدن نیز حفظ کنند. در چین آنها را همانند میوه تازه مصرف می کنند . همچنین این پیازهای توپر یکی از اجزای متداول در chopsuey و خوراک های گوشت و ماهی چینی است . در تایوان ، ، هنگ کنگ و جمهوری خلق چین ، پیازهای توپر را پوست می کنند وسپس ، کنسرو وصادر می کنند .میزان هیدرات کربن در آنها بالا ( 30 درصد ) و میزان پروتئین پایین (5/1درصد ) است .

 

 

 

Ipomoea aquatica ( اسفناج آبی )

 

این گیاه در هند ، بنگلادش و جنوب شرقی آسیا ، تایوان و جنوب چین متداول است . این گیاه آبزی کشت می شود وبرگ ها وساقه ها ی تازه و جوان آن به عنوان سبزی به صورت پخته ویا سرخ شده در روغن مورد استفاده قرار می گیردند . همچنین در تهیه ترشی نیز مورد مصرف قرار می گیرد. این گیاه آبزی در هنگ کنگ بسیار مورد پسند مردم است . اسفناج آبی در مالزی نیز میروید وبه عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد . در بنگلادش این گیاه مورد مصرف انسان قرار می گیرد ولی آن را کشت نمی کنند .

 

Nelumbium speciosum یا Nelumbo uncifera ( لوتوس متبرک )

 

در مشرق زمین این گیاه در سطح وسیعی کشت می شود و بذرها و ریزوم های ان در انواع مختلفی از خوراک ها به صورت پخته و یا نپخته مورد مصرف قرار می گیرند . مصریان قدیم بذرهای این گیاه را به صورت خام مصرف می کردند و نیز این بذرها را به آرد تبدیل و از آن نان درست می کردند . ریزومها ، به صورت تازه ، خشک شده ، کنسروشده ویا حتی به صورت پودری نرم به بازار عرضه می شوند وآنها را در کاری (چاشی هندی ) و یا در سایر خوراکهای شرقی مورد استفاده قرار می دهند . درمیان مردم چین همواره تقاضای ثبتی برای ریزوم لوتوس وجود دارد وریزومهای خشک شده وکنسرو شده هر دو به قیمت بالایی به فروش می رسند.

 

بذور به صورت خام ، پخته آرد شده ویا کنسرو شده پس از خذف پوست وگیاهک تلخ مورد مصرف قرار می گیرند .در بعضی از بخش های هند دمگل ها ومیوه های جوان را نیز مصرف می کنند . گلبرگها به عنوان یک داروی مقوی قلب مورد توجه هستند و گفته می شود که اثری آرام کنندخ دارند .لوتوس به عنوان یک گیاه زینتی در بسیاری از کشورها کشت می شود واز هند تاژاپن و همچنین در هاوایی در استخر ها می روید .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...