رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سلام به همگی
توی این تاپیک تمام مطالب مربوط به درس حقوق و قوانین شهری گذاشته میشه.
خب حقوق و قوانین شهری یه درس دو واحدی اختیاری هست که تو دوره ی لیسانس ارائه میشه که ممکنه تو بعضی دانشگاه ها ارائه نشه:ws3:
من این درس رو این ترم برداشتم و مطالبی که استاد سرکلاس بیان میکنه رو براتون جلسه به جلسه میگذارم.:ws37:
ممنون میشم دوستانی که این واحد رو گذروندن ما را در این امر خیر یاری کنند.:4chsmu1:
دوستانی که این واحد رو نگذروندند و قراره بگذرونند هم میتونند مارو یاری کنند.:ws37:
دوستانی هم که قرار نیست این واحد رو بگذرونند بیان فعالیت کنند و یاد بگیرند:w16:


سوالات و مطالبتون و جزواتتون رو هم توی همین تاپیک بذارید......ممنون میشم.:a030:

پ.ن:چه تالاریه این تالار شهرسازی.......تکه تو کل انجمن......چقدر فعالیت مفید و علمی.....چه قدر حرکاتخود انگیخته.....چه کاربران نازنین و باسوادی:ws3:

لینک به دیدگاه

سلام به همه دوستای خوبم...:icon_gol::icon_gol:

چند تا موضوع دارم که برای پروژه حقوق و قوانین ازشون استفاده کردم، شاید به درد شما هم

بخوره..

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.


برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

خب دیگه درس رو شروع میکنیم.
من کل جزوه ام رو مو به مو میذارم:a030:


سرفصل ها:
1- تعاریف و مفاهیم حقوق عمومی و خصوصی و منابع حقوق

2- قوانین و مقررات ناظر بر توسعه سکونتگاهی
_طرح کالبدی ملی
_ طرح های مجموعه شهری
_ طرح های جامع
_ طرح های تفصیلی
_طرح های هادی شهر
_طرح های ویژه
_طرح های توسعه روستایی
_طرح های آمایش سرزمین
_طرح های شهرک های مسکونی

3- قوانین و مقررات ناظر بر کنترل و نظارت بر ساخت و سازهای شهری
_کمیسیون ماده 100
_ احداث بنا در خارج از حریم شهرها

4- قوانین و مقررات حاکم بر تملک اراضی و املاک مورد نیاز طرح های توسعه ی شهری

5- قوانین و مقررات حاکم بر اداره ی شهر
_شهرداری ها
_شوراها

لینک به دیدگاه

تعاریف و مفاهیم:
قوانین و مقررات شهرسازی: حق و تکلیف را بین شهروندان و نهاد حاکمیت (در سطح ملی یا محلی ) در زمینه ی ساخت و ساز شهری تعیین می کند.
قوانین و مقررات شهری: حق و تکلیف را در زمینه ی اداره ی امور شهرها تعیین می کند.
حقوق عمومی :
1-معیار سازمانی: یک طرف حق و تکلیف حاکم یا فرمانرواست (نظام حکومتی، از سطح ملی تا محلی)
2- نابرابری حاکم است(به نفع حاکمیت برای نفع همه ی شهروندان).
3-نفع عمومی در برابر نفع شخصی قرار دارد.
حقوق خصوصی:
1- گاهی ممکن است طرف حق حاکم و یا نظام حکومتی باشد البته این مسئله گاهی رخ میدهد.
2- برابری حاکم است.



لینک به دیدگاه

 

منابع حقوق:



قوانین و مقررات در کشور ما در سطوح مختلفی قرار دارند و دو دسته قانون برایشان وجود دارد:

قانون به معنای خاص مصوبات مجلس شورای اسلامی است.

قانون به معنای عام گسترده تر است:مصوبات مجلس + مصوبات هیئت وزیران+مصوبات شوراهای قانونی(شورای عالی شهرسازی و معماری ایران+شوراهای شهر+شورای عالی اداری+شورای انقلاب فرهنگی

سلسله مراتبی بودن قوانین:قوانین پایین دست نباید با قوانین بالادست مغایر باشند.

عرف:در زمانی که قانون مسکوت است دستگاه قضایی می تواند به عرف جامعه رجوع کند.

رای وحدت رویه: زمانی که در مورد یک موضوع بین چند نهاد اختلاف نظر پیش بیاید و همه نیز بر اساس استناد به قوانین باشد دیوان عالی قضایی رای وحدت رویه صادر می کند.

 

لینک به دیدگاه

قوانین و مقررات طرح های توسعه ی شهری:
مراجع تهیه ، بررسی و تصویب :

الف:شورای عالی شهرسازی و معماری ایران
عالی ترین مرجع برنامه ریزی در کشور در این زمینه شورای شهرسازی و معماری ایران است.این شورا به ریاست وزیر مسکن و شهرسازی و عضویت وزرای کشور،جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه وترابری،رئیس سازمان مدیریت، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و یک نفر از کمیسیون عمران مجلس به عنوان ناظر تشکیل شده است.
دبیر شورامعاون معماری و شهرسازی وزارت مسکن می باشد.
اعضای بدون حق رای رئیس سازمان نظام مهندسی کشور،استاندار یا معاون عمرانی استانداری و یا رئیس مسکن و شهرسازی استانها،شهردار و عضو شورای شهر (در صورتی که موضوع بررسی طرح جامع باشد).

وظایف شورا:
این شورا 4 وظیفه ی اصلی دارد:
1-بررسی و ارائه ی پیشنهادهای لازم در مورد سیاست های کلی شهرسازی برای طرح در هیئت وزیران 2
- اظهارنظر نسبت به پیشنهاد لوایح شهرسازی و مقررات مربوط به طرح های جامع شهری

3- بررسی و تصویب نهایی طرح های جامع شهری و تغییرات آن (خارج از نقشه های تفضیلی)
4- تصویب معیارها،ضوابط و آئین نامه های شهرسازی

ب:کمیته ی فنی شورای عالی(زیرمجموعه ی شورای عالی شهرسازی)
اعضا:نمایندگان اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری
موضوع مورد بررسی ابتدا در کمیته ی فنی بررسی می شود سپس برای بررسی به شورای عالی ارسال می گردد.

لینک به دیدگاه

یکی از مهمترین درسای شهرسازی همین حقوقه ولی به قول داش میلاد خیلی بهش توجه نمیشه ولی من شنیدم توی آزمون نظام مهندسی بخش زیادی از سوالات رو به خودش اختصاص میده
در اینجا فایل طرح یک فوریتی کاداستر کشور و قوانین مرتبط با اون رو گذاشتم

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

پ) شورای برنامه ریزی و توسعه استان
قبل از شکل گیری این شورا( شورای شهرسازی استان این وظیفه را داشت که این شورا در حال حاضر منهل شده است).
اعضای شورا: ریاست شورای برنامه ریزی و توسعه ی استان به عهده ی استاندار می باشد و اعضای آن مدیران کل استان هستند.
این شورا یک زیر مجموعه نیز دارد که کارگروه معماری و شهرسازی استان است و مسایل مربوطه را تخصصی تر بررسی می کند. و موضوعات مرتبط قبل از مطرح شدن در شورای برنامه ریزی و توسعه ی استان در این کارگروه بررسی می شود.
وظایف: وظایف این شورا بررسی و تصویب طرح های سکونتگاهیی در سطح استان است.

لینک به دیدگاه

ج) کمسیون ماده پنچ:
ماده ی پنچ ماده ای است که در آن تشکیل این کمیسیون پیش بینی شده است.
دو وظیفه ی اصلی این کمیسیون: بررسی و تصویب طرح های تفضیلی شهر و تغییرات آن و تصویب تغییر کاربری های پیشنهادی
اعضا:
اعضای این کمیسیون در سایر شهرها: استاندار(رئیس کمیسیون)، رئیس مسکن و شهرسازی استان (دبیر) ، مدیر کل میراث فرهنگی استان ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی ، رئیس شورای شهرستان ، شهردار شهر مربوطه و نماینده ی مهندس مشاور شهرساز و اعضای بدون حق رای: رئیس سازمان نظام مهندسی استان، مدیر کل آب و فاضلاب
اعضای کمیسیون در تهران: نمایندگان وزرای مسکن، کشور ، نیرو، کشاورزی( در حد معاون وزیر) سرپرست سازمان حفاظت از محیط زیست ، شهردار تهران یا نماینده ی تام الاختیار شهردار ، رئیس شورای شهر تهران .شهرداری تهران(دبیرخانه).این کمیسیون در تهران رئیس ندارد و عضو بدون حق رای هم ندارد

لینک به دیدگاه

د)کمیته ی کمیسیون کار طرح تفضیلی :
اعضا:نمایندگان اعضای کمیسیون پنج + دو نفر کارشناس ذی صلاح به انتخاب کمیسیون


ذ) کمیسیون ماده 13:
آیین نامه ی احداث بنا در خارج از حریم شهرها مصوب 1355
وظایف: بررسی و اتخاذ تصمیم مقدماتی در مورد پیشنهادهای مربوط به احداث شهرک های جدید بر اساس مقتضیات و نیازهای منطقه ای .
اعضا: استاندار(ریاست) ، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی (دبیر)(در تهران نماینده ی معاونت شهرسازی و وزارت مسکن این وظیفه ا به عهده دارد.
لازم به ذکر است که برخی معتقدند که وظایف این کمیسیون به شورای برنامه ریزی و توسعه استان منتقل شده و موضوعیت ندارد.

لینک به دیدگاه

خب میرسیم به قسمت بعدی.:ws37:

_ طرح حای توسعه سکونتگاهی:
این طرح ها از بالاترین سطح با پایین توضیح داده می شوند.

- طرح آمایش سرزمین
- طرح های کالبدی ملی و منطقه ای
- طرح مجموعه ی شهری
- طرح های جامع شهری

لینک به دیدگاه

- طرح آمایش سرزمین:

این طرح در قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به مسکن و شهرسازی تعریف شده است. به عنوان بالاترین سطح طرح توسعه سرزمین.
تعریف: طرحیست شامل استفاده از زمین در قالب هدف ها و خط مشی های ملی و اقتصادی از طریق بررسی امکانات و منابع مراکز جمعیت شهری و روستایی کشور و حدود توسعه و گسترش شهرها و شهرکهای فعلی و آینده و قطب های صنعتی و کشاورزی و مراکز جهانگردی و خدماتی بوده و در اجرای برنامه ی عمرانی بخش های خصوصی و عمومی ایجاد نظم و هماهنگی می نماید.
مطابق قانون قانونا مرجع تهیه ی این طرح وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت کشاورزی اند. مرجع تصویب نیز شورای عالی معماری و شهرسازی است و اما در عمل مرجع تهیه ی آن سازمان مدیریت و مرجع تصویب آن نیز هیات وزیران می باشد.
کارکرد: با بررسی امکانات و مکان یابی ظرفیت ها آینده ی سکونتگاهها را پیش بینی می نماید( رفع نابرابری ها در توسعه ی زمین)، (تا به امروز چنین طرحی تهیه نشده است

لینک به دیدگاه

 

- طرح های کالبدی ملی و منطقه ای :



زمانی که وزارت مسکن قدرت دخالت در طرح آمایش سرزمین را از دست داد ، طرح جدیدی را پیشنهاد کرد که همان کارکرد طرح آمایش سرزمین را ایفا می کند و در قالب بررسی های توسعه ی کالبدی آینده ی سرزمین را پیش بینی می نماید.
تعریف: این طرح ها با هدف مکان یابی برای گسترش آینده ی شهرهای موجود و ایجاد شهرها و شهرک های جدید ، پیشنهاد شبکه ی شهری آینده ی کشور و چگونگی استقرار آنها در پهنه ی کشور و سلسله مراتب میان شهرها به منظور تسهیل مدیریت سرزمین و خدمات رسانی به مردم و نهایتا پیشنهاد چارچوب مقررات ساخت و ساز در اراضی کشور پیش بینی شده است.
مرجع تهیه ی این طرح وزارت مسکن و شهرسازی است و مرجع تصویب آن شورای عالی شهرسازی و معماری است.
این طرح در سال 1371 به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و یک طرح 25 ساله است.

 

لینک به دیدگاه

 

- طرح مجموعه ی شهری:



این طرح برای گروهی از شهرها تهیه می شود به خصوص کلانشهرها.
تعریف :در یک منطقه ی کلانشهری شامل شهر مرکزی و شهرهای پیرامونی(مجموعه ای از شهرها که ارتباط زیادی با هم دارند و نمی شود این مناطق را به صورت منفرد برنامه ریزی کرد باید یک طرح بالادست تهیه شود. در سایر کشورها این طرح تحت عنوان طرح منطقه ی کلانشهری شناخته می شود. در ایران در سال 1374 این بحث مطرح شد .
مرجع تهیه ی طرح وزارت مسکن و شهرسازی است و مرجع تصویب نیز شورای برنامه ریزی و توسعه استان و سپس کمیته ی فنی شورای عالی معماری و شهرسازی است.
یکی از مشکلات این طرح این است که مرجع اجرای مشخصی ندارد.

 

لینک به دیدگاه

 

طرح های جامع شهری :



این طرح سیاست های کلان را در توسعه ی شهری مشخص می کند، بعد توسط طرح های تفضیلی جزئیات بیان می شود.برای شهرهای با جمعیت بالای 50000 نفر تهیه ی می گردد.

 


استثنا: در منطقه ی کلانشهری تهران همه ی شرها می توانند طرح جامع داشته باشند.
مرجع تهیه ی این طرح در شهرستان ها سازمان مسکن و شهرسازی استان هاست و در تهرا وزارت مسکن و شهرسازی می باشد. مرجع بررسی و تصویب نیز کارگروه معماری و شهرسازی ، شورای برنامه ریزی و توسعه ی استان و کمیته ی فنی شورای عالی معماری و شهرسازی است.مرجع اجرای طرح نیز شهرداری ها هستند.
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

سلام مينا جون فكر كنم اول يكسري كليات رو توضيح بديم بهتر باشه مثلا اينكه اصلا قانون چيه و ...واسه همين يكسري كلياتي كه مهمتر بود رو نوشتم.
يكي از عواملي كه باعث ميشود طرح هاي ما اجرايي باشد اين است كه منطبق بر قوانين جامعه باشد پس ما نياز داريم با برخي قوانين آشنا بشويم.

قانون: مجموعه اي از بايد ها و نبايد ها كه در خصوص يك جامعه مشخص باير رعايت گردد.

قوه مقننه:قوه قانون گذاري كشور
قوه مقننه قانون را تصويب ميكند اما يكسري ملحقاتي را به نام آيين نامه يا آيين نامه اجرايي واگذار ميكند به مراجعي كه قانون به آن اجازه داده است(درواقع چگونه اجرا شدن را به يك مجموعه ديگر ميسپارد كه در آن مجموعي كمي تخصصي تر بررسي شود)
قانوني كه مجلس تصويب ميكند،در شوراي نگهبان بررسي ميشود كه مغاير با قانون اساسي نباشد.و بعد از آن مجلس مي تواند قانون را ابلاغ كند.يعني پيش از ابلاغ لازم الجرا نيست.
براي اجرايي شدن نيز نياز به دستورالعمل اجرايي است كه ارگان مشخص شده آن را تهييه كرده و همه موظف به اجراي آن هستند.

حقوق:مجموعه مقرراتي كه در يك دوره زماني خاص بر افراد جامعه يا كل جامعه حكومت مي كند.
1.حقوق عمومي:حقوقي كه دولت در قبال مردم پاسخگوست(براي مثال:پرداخت عوارض ساختماني)
2.حقوق خصوصي:بين مردم برقرار است،جزئي تر از حقوق عمومي است(براي مثال:جريمه كميسيون ماده 100)
-ماده100:يك نهاد شبه قضايي كه 4عضو دارد.شامل:نماينده شورا،نماينده وزارت كشور،قاضي،نماينده شهرداري(حق راي ندارد)اساس اين ماده ساخت و ساز است كه عموما تصميماتي كه ميگيرند يا جريمه است يا تخريب.(جزئي ترش رو بعدا بررسي ميكنيم)
3.حقوق ملي:حقوقي كه داخل يك ملت بر مردم حكومت مي كند.(براي مثال:تظاهرات،حق راي)
4.حقوق بين المللي:حقوقي كه بين چند كشور حكومت مي كند.(براي مثال :كشتيراني در آب هاي آزاد)
5.حقوق انتفاعي:صرفا نفع شخص مد نظر است و هر شخص منافع خودش را دارد.
6.حقوق ارتفاقي:منافع مربوط به يك نفر نيست.ميتواند 2نفر يا بيشتر باشد.
انواع قانون ها:
1.عهد نامه ها:تعهداتي كه بين 2گروه وضع مي شود(براي مثال:عهدنامه تركمانچاي)
2.آيين نامه ها:براي اجرايي كردن قانون استفاده مي شود.كه توسط قوه مجريه تصويب ميشود.(باتوجه به اينكه قانون را قوه مقننه تصويب مي كند)
3.بخش نامه ها:براي تسهيل كردن آيين نامه ها به كار مي رود و مدت دار هستند.
راجم كميسيو ماده 5 هم 1كوچولو توضيحاتتو بيشتر كردم با اجازت.
كمسيون ماده 5:
1.تصويب طرح تفضيلي:بررسي مي شود كه مغايرتي با طرح جامع نداشته باشد.
2.بررسي تغيير در طرح تفضيلي:تغيير كاربري را بررسي مي كند به شرطي كه اولا 4چوب طرح تفضيلي مصوب حفظ شود و دوما با طرح جامع مغايرت نداشته باشد.(براي مثال اگر كاربري مكاني آموزشي باشد و بخواهند آن را به كاربري مسكوني تغيير دهند)

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

طرح های جامع شهری :این طرح ها برای شهر ها ی بالای 50000 نفر جمعیت و در جاهای مصوب شورای عالی شهرسازی تدوین می شود.
طرح های هادی شهری : این طرح ها عموما برای شهرهای با جمعیت کمتر از 50000نفر تدوین می شود و چارچوبش مانند طرح جامع است اما مرجع تدوین،تصویب و اجرایش متفاوت است.
متولی تهیه ی این طرح وزارت کشور و استانداری است و دفاتر فنی استانداری ها آن را تدوین می کنند.
مراجع بررسی و تصویب نیز کارگروه معماری و شهرسازی شورای برنامه ریزی و توسعه ی استان است(مرجع بررسی اولیه ی طرح) و شورای برنامه ریزی و توسعه ی استان مرجع تصویب نهایی است که این کار با حضور نمایندگان دفتر فنی وزارت کشور انجام می شود.
طرح های تفضیلی :
این طرح دقیقتر به مباحث می پردازد.
نمونه مسائل مورد بررسی :
_وضعیت شبکه ی معابر
_ تراکم های ساختمانی و کاربری دقیق اراضی
_ ضوابط تفکیک و ساخت و ساز
متولی تهیه ی طرح های تفضیلی سازمان مسکن و شهرسازی استان ها و متولی تصویب آن کمیسیون ماده پنج است .
اما در تهران مرجع تهیه شهرداری تهرا نو مرجع تصویب کمیسیون ماده پنج قانون تاسیس شورای عالی است.
طرح های شهرهای جدید :
مرجع تهیه :وزارت مسکن_ معاونت معماری و شهرسازی
مرجع تصویب : کمیته ی فنی شورایعالی و خود شورایعالی
(البته در شهرهای تازه ساخت به جای شهردار شهر، مدیر عامل شهر جدید در کمیسیون ماده پنج شرکت می کند)
طرح های 5 ساله ی توسعه و عمران شهر:
این طرح ها برنامه ی عملیاتی شهرداری هستند که مرجع تهیه ی این طرح ها شهرداری هاست و مرجع تصویب آن شوراهای شهر
طرح های ویژه:مثلا طرح های گردشگری


طرح های توسعه ی روستایی:
طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی که برای مجموعه ای از روستاها ی یک منطقه ی خاص تهیه می شود.
مرجع تهیه و تصویب آن بنیاد مسکن انقلاب است که قبلا شورای برنامه ریزی و توسعه ی استان ایم وظیفه را عهده دار بوده است.


طرح های هادی روستایی:
مرجع تهیه و تصویب این طرح ها بنیاد مسکن است.

لینک به دیدگاه

مبحث بعدی :
نظارت و کنترل ساخت و سازها:

این کار دو مرجع اصلی دارد
1-سیستم نظارت و کنترل در حریم شهرها:محوریت با شهرداری و کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری است.
2- سیستم نظارت و کنترل در خارج از محدوده و حریم شهرها: مراجع مختلفی وجود دارد ،مثلا در روستاها دهیاری ها و خارج از محدوده ی روستاها بخشداری ها که همه در حوزه ی کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری اند.
کمیسیون ماده 100:
این کمیسیون به تخلفات ساخت و ساز در محدوه و حریم شهرها و تغییر کاربری و تخلفات ساختمانی می پردازد.
این کمیسیون ترکیب 3 نفره دارد :
1- نماینده ی وزارت کشور (در تهرانتوسط وزیر کشور معرفی می شود و در سایر شهرها توسط استاندار)
2- یکی از قضات دادگستری (معرفی توسط رئیس قوه ی قضائیه
3- یکی از اعضای شورای شهر
+ نمایندگان شهرداری که بدون حق رای می باشند.
کمیسیون ماده 100 از مراجع خارج از دستگاه قضا می باشد(نهادهای شبه قضایی).
صلاحیت های کمیسیون ماده 100:
1- صلاحیت ذاتی :یعنی دیگر محاکم قضائی از پرداختن به آن معذورند.
2- صلاحیت محلی : هر شهری کمیسیون خاص خود را دارد.
3- صلاحیت زمانی: این کمیسیون زمانی می تواند شکل بگیرد که طرح مصوب شهری داشته باشد (یعنی به تخلفات بعد از ابلاغ طرح ها حق رسیدگی دارد).

نحوه ی رسیدگی و صدور رای :



این کمیسیون 3 عضو دارد که اگر دو عضو رای بدهند ،رای قانونی است.

حضور جمیع اعضا ضروری است.

رسیدگی بدون حضور ذی نفع صورت می گیرد.

درخواست رسیدگی نیز تسط شهرداری یا ذی نفع داده می شود.

 


مهلت ها در کمیسیون ماده صد:
1- برای قلع و قمع بنا حداکثر 2 ماه زمان
2- برای ارائه ی توضیحات و اعتراض مهلت ده روزه
3- برای اخذ تصمیم و اظهار نظر نیز کمیسیون 1 ماه فرصت دارد.


قانون تعاریف محدوده و حریم شهر،روستا،شهرک و نحوه ی تعیین آن:
محدوده ی شهر :مطابق ماده ی 1 محدوده ی شهر عبارتست از حد کالبدی شهر و توسعه ی آتی شهر در دوره ی طرح جامع و تهیه ی طرح مذکور در طرح هادی شهر که ضوابط و مقررات شهرسازی در آن لازم الاجراست.
حریم شهر:حد بلافصل محدوده است .یعنی عبارتست از قسمتی از اراضی بلافصل پیرامون محدوه ی شهر که نظارت و کنترل شهرداری در آن ظرورت دارد و از مرز تقسیمات کشوری شهرستان و بخش مربوطه تجاوز ننماید.
محدوده ی روستا: عبارتست از محدوده ای شامل بافت موجود روستا و گسترش آتی آن در دوره طرح هادی روستا،دهیاری ها مسئول کنترل هر نوع ساخت و ساز در محدوده ی روستا هستند و دهیاری ها می توانند در حریم شهرها شکل بگیرند.
نظارت و کنترل در خارج از حریم شهرها:
صدور پروانه ی ساختمانی در برخی مکان ها خارج از حریم شهرها الزامی است :
الف_ مناطق مجاور شهرهای بزرگ
ب_ مناطق بین دو شهر همجوار
پ_مناطق ساحلی
د_سایر مناطق یه پیشنهاد استاندار و تصویب کمیسیون ماده 13
رسیدگی به تخلفات :
کمیسیون ماده 8: ترکیب 5 نفره ای است ای رسیدگی به تخلفات که اعضای آن :نماینده ی استانداری ،1نفر از اداره کل مسکن و شهرسازی استان ،1نفر از اداره ی کل کشاورزی ،انفر از صنایع و معادن استان و 1نفر از شورای استان است.و اعلام تخلف عموما توسط فرمانداری ها و بخشداری ها صورت میگیرد.
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

اراضی شهری :

1_اراضی اموات:
مطابق ماده ی 27 قانون مدنی ،اراضی اموات سرزمین هایی اند که معطل مانده اند و آبادی و کشاورزی در آن نباشد و سابقه ی آبادانی در حدود 50 یا صد سال قبل نداشته باشند.
حکم فقهی در مورد این اراضی این است که هرکس آبادش کند زمین متعلق به خودش خواهد شد.
و اگر سابقه ی عمران واحیا نداشته باشد مالکیت آن با دولت است.
2_اراضی بایر :
این اراضی سابقه ی عمران و احیا داشته اند ولی به تدریج به حالت اموال برگشته و متعلق به مالک هستند ، اگر مالک نداشته باشند متعلق ب هولی فقیه خواهند بود.
3_ اراضی دایر :
زمین های آباد و احیا شده که در حال حاضر مورد بهره برداری مالک است.
که این اراضی دو دسته اند :
الف) متعلق ب هحکومتند مانند مراتع وجنگل ها
ب) مالکین شخصی دارند که آبادشان کرده است.
مرجع تشخیص نوع اراضی وزارت مسکن و شهرسازی است و این مسئله قابل اعتراض به دادگا ه نیز می باشد.

لینک به دیدگاه

 

 

مالکیت اراضی :

 















- حق انحصار: صرفا مالک حق انتفاع و استفاد ه از مال خود را دارد و دیگران بدون اجازه ی او از چنین حقی بر خوردار نیستند.


























ب) تامین اعتبار : در دستگاه مربوطه اعتبار لازم برای انتقال ملک مورد نظر موجود باشد.
د)رعایت قانونی زمانی این کار ممکن است که برنامه ی تملک نا 5 سال آینده وجو دداشته باشد.










شرایط لازم برای این نوع تملک: _ ضرورت اجرای طرح و اسکان وامکا نضرر غیر قابل جبران

_ حضور مالک یا مقامات قضایی _ ضمانت اجرای عدم پرداخت
تفاوت های افراز و تفکیک :
1- در افراز مالکیت مشاعی د ویا چند نفر وجود دارند ،ردر حالی که در تفکیک لزومی به وجود مالکین متعدد نیست.
2- در افراز حالت اشاعه (ملک مشاعی ) از بین می رود اما در تفکیک لزوما این مسئله رخ نمیدهد.
3- در افراز تصمیم واحد ثبتی قابل اعتراض در دادگاه است اما در تفکیک خیر

تملک اراضی مورد نیاز شهر:

مالکیت: حق بهره وری و انتقال یک چیز ب ههر صورت مگر اینکه قانون استثناء کرده باشد.
حق مالکیت دارای 3 ویژگی است:
1- اطلاق: مالک در نحوه ی استفاده از مایملک خود آزاد است.
3- دائمی بودن: این حق مقید به زمان نیست.
اقعره ی اضرار به غیر یا لحاظ نفع اجتماعی :
مالکیت تا جایی که موجب ضرر دیگران نشود ازاد است.
از اصلی ترین مقررات سلب کننده ی حقوق مالکیت ،حقوق و قوانین شهسازی است(غقب نشینی، اجرای توسعه ی شهری ،کاربری اراضی ، تراکم ساختمانی، اجرای طرح های توسعه ی شهری ، طرح های عمران شهری)
تملک :
الف) اختیاری: مالک قادر به فروختن یا نفروختن است.
ب) تملک قهری: سلب اختیار مالک در انتقال اموالش که تابع قوانین است.
انتقال ملک:
توافق: که با توافق طرفین انجام می شود.
عدم توافق: در این حالت شهرداری یا نهاد دولتی مطابق قانون به قیمت روز بهای ملک مور نظر را پرداخت می کند.
قیمت روز را 3 نفر از کارشناسان خبره تعیین می کنند.( یک نفر مالک، یک نفر نماینده ی شهرداری یا دستگاه دولتی، یک نفر مرضی الطرفین)
شرایط و تشریفا تملک قهری:
الف) وجود طرح مصوب و نیاز دستگاه اجرایی
ج) عدم وجود اراضی ملی و دولتی جایگزین که البته در طرح های توسعه ی شهری شهرسازان باید وتجه شود.
ه) اعلام به مالک: که این کار از طرق زیر انجام می شود.
1- نامه ی اداری
2- انتشار در روزنامه ی کثیر الانتشار
3-آگهی در محل
4-در صورت مجهول بودن مالک ،دادگاه به نمایندگی مالک قیمت ملک را وصول می کند و در زمان یافت مالک آن را پرداخت می کند.
وجه دیگر مالکیت:
تصرف ملک قبل از تملک: در شرایطی که ضرورت انجام کار . فوریت ایجاب می کند(مخصوصا در زمان حوادث غیر مترقبه) این اتفاق رخ می دهد ،البته دستگاه مربوطه تا 3 ماه مهلت دارد تا مبلغ را بپردازد.
_ موافقت بالاترین مقام دستگاه اجرایی

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...