رفتن به مطلب

چگونه مدیران خود را مدیریت کنید


ارسال های توصیه شده

موقعیتی را در نظر بگیرید که از هر گوشه و کنار درخواستی از شما می شود. درخواست ها و تقاضاهای مختلف شما را به حدی گم گیج کرده است که نمی دانید به کدام سو بچرخید، و به کدام نیاز پاسخ گویید. آیا اگر به یکی کمک کنید و دیگری را نادیده بگیرید کار اشتباهی مرتکب شده اید؟

 

چطور می توانید خود را با این همه کار هماهنگ کنید؟

موقعیتهای کاری مثل این واقعاً وجود دارد و برای افرادی اتفاق می افتد که مجبورند به مدیران مختلف پاسخگو باشند و گزارش بدهند. بدون هماهنگی مناسب، این مدیران ممکن است از شما درخواست هایی نابجا داشته باشند و باعث شود که کارهایتان روی هم انباشته شده و سردرگم باشید که چه کاری را باید اول انجام دهید.

باید یاد بگیرید که چطور از بروز چنین موقعیت هایی جلوگیری کنید و نگذارید که کنترل کارها از دستتان خارج شود. در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چطور به کارهای ارائه شده از جانب چند مدیر به طور همزمان رسیدگی کنید بدون این که مشکلی برایتان پیش بیاید.

 

 

● بالاترین قدرت دست کیست؟

چند سال پیش، در موقعیتی بودم که می بایست گزارشات خود را تحویل رییس شرکت می دادم. یعنی من این طور تصور می کردم. برای شش ماه او تنها کسی بود که وظایفم را مشخص می کرد و نحوه ی عملکردم را بررسی می کرد. من تصور می کردم که او رییس من است.

بعدها مشخص شد که او رییس من نبوده است. علاوه بر این وقتی رییس اصلیم متوجه قضیه شد، من را "خودسر" نامید چون از فرد دیگری تکلیف و وظیفه گرفته بودم.

در این حال من درس گرفتم که بالاتر بودن مقام فردی در شرکت دلیل بر این نیست که او رییس شماست. بستگی به موقعیت و مقام شما دارد که چه کسی باید برایتان در شرکت تکلیف تعیین کند.

 

شما هم اگر مطمئن نیستید که باید گزارشات خود را تحویل چه کسی بدهید، از رییسان خود سوال کنید تا شما هم مرتکب اشتباه من نشوید.

 

 

● وقتی دستورات متعارض دریافت می کنید

مهم نیست که باید آخر سر گزارشات خود را تحویل چه کسی بدهید، وقتی دستورالعمل ها و تقاضاهای مختلف را به طور همزمان دریافت کنید به زحمت خواهید افتاد.

وقتی تازه کار خود را به عنوان یک تحلیلگر تجاری آغاز کرده بودم، یکی از مدیران بالا دستم از من درخواست کرده بود تا راه حلی موقتی برای یک مشکل اعتباری مدیریتی که شرکت با آن مواجه شده بود، پیدا کنم. اما آن موقع من از جانب ناظر اصلیم دستور گرفته بودم که وارد هیچ پروژه جانبی نشوم چون این کار باعث خواهد شد نتوانم کارهای پروژه ی اصلی را به نحو احسن انجام دهم.

بهترین کاری که می توانید در رویارویی با این موقعیت ها انجام دهید این است که سعی کنید همه جوانب را باخبر کنید که دستورهای متعارض دریافت کرده اید و قادر به انجام همه این کارها به طور هم زمان نیستید. من این کار را کردم و هم ناظر اصلی و هم مدیر ارشد خود را از این جریان آگاه کردم. و در ادامه کار فقط دستورات ناظر اصلی خود را تبعیت کردم که قدرت اصلی بالادست من بود و وظیفه را به گردن مدیر ارشد انداختم تا ناظرم را متقاعد کند که این پروژه جانبی هم مهم است و ضرورت دارد.

نکته مهم این است که باید از هرگونه جانب گیری در چنین موقعیت هایی اجتناب کنید و تا آن جا که می توانید از دستورات رییس بالادست خودتان پیروی کنید.

 

 

● وقتی میزان آزادی متعارض داشته باشید

وقتی یکی از رییس هایتان برای انجام کاری مهلت و آزادی بیش از حد به شما می دهد، درحالی که رییس دیگرتان آزادی کمی به شما می دهد، چه باید بکنید؟

 

آیا از آن آزادی استفاده می کنید؟

نکته مهم این جا این است که مرزهای خود و رییس هایتان را به خوبی بشناسید. به طور کلی، امن ترین روش این است که از میزان آزادی استفاده کنید که سخت گیرترین رییستان در اختیار شما قرار می دهد. به خاطر داشته باشید که ممکن است موثرترین و کارآمدترین راه برای انجام کارتان نباشد. اگر برای تکمیل مسوولیت هایتان، نیاز مبرم به آزادی عمل داشته باشید، آن را به صورت یک تقاضانامه کتبی از رییستان بخواهید. موقعیت را برای او شرح دهید و اجازه بدهید او تصمیم بگیرد که چه باید بکنید.

 

 

● کنترل تقاضاهای بیش از حد

سال ها پیش که تحت آموزش های مدیریت پروژه بودم، یکی از مهم ترین نکاتی که بر آن تاکید داشتند، اهمیت تهیه یک فهرست اولویتی برای انجام کارها بود. این لیست به رییس های شما نشان خواهد داد که همه کارها را نمی توان به صورت هم زمان انجام داد و برای تحت کنترل درآوردن انتظارات و تقاضاها راهکار بسیار خوبی است.

برای این منظور، کافی است تا لیستی از کارهایی که پیش رو دارید تهیه کنید و از رییستان بخواهید به شما بگوید که کدام کارها اهمیت بیشتری دارند و باید زودتر انجام شوند. بعد آن ها را به ترتیب اولویت شماره بزنید و کارها را بر اساس این لیست انجام دهید. با گرفتن کارهای جدید آن ها را نیز به لیست اضافه کنید و اولویت مخصوص آن را بدهید.

 

 

● رازهایتان را نگاه دارید

وقتی برای چند مدیر کار انجام دهید، مطمئناً با مسائلی روبه رو خواهید شد که رییس هایتان دوست ندارند که همکارانشان از آن باخبر شوند. معمولاً مرز بسیار باریکی بین آن چه باید گفته شود و آن چه نباید وجود دارد و برای تشخیص و تمایز آن ها نیاز به کمی سیاست و قوه تعقل است.

می توانید این سیاست را تمرین کنید و حواستان باشد که در برخورد با چنین موقعیت هایی از هر گونه جانب گیری اجتناب کنید. این کار باعث خواهد شد تا توجه یکی از رییس هایتان را از دست بدهید. از این رو، اگر همیشه سکوت اختیار کنید، انگار که هیچ چیز نشنیده باشید، به نفعتان خواهد بود و دیگر کسی برای چیزی متهمتان نخواهد کرد و احترامتان حفظ خواهد شد.

 

 

● از موقعیت ها بهترین استفاده را ببرید

وقتی برای چند رییس کار می کنید، باید خیلی سیاست و کفایت داشته باشید تا بتوانید همه آن ها را از خود راضی نگاه دارید. درکارهایتان ثابت قدم و استوار باشید و مشکلاتتان را به راحتی با رییس مربوطه در میان بگذارید و از توصیه های آن ها استفاده لازم را ببرید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...