رفتن به مطلب

معرفی علفهای هرز مهم مزارع در مراتع ایران


ارسال های توصیه شده

علفهای هرز مهم مزارع در مراتع ایران

 

قلیانک (سیلن )

گندمک

تربچه وحشی

خاکشیر

گزنه وحشی

هویج وحشی

 

 

 

قلیانک (سیلن )

 

 

 

قلیانک ، گیاهی یکساله زمستانه ، به ارتفاع 30 تا 80 سانتی متر ، با ساقه های ساده یا منشعب است . این گیاه معمولا از کرکهای نوک غده ای مواد چسبنده ، پوشیده شده است .برگهای آن نواری ، باریک با انتهای تیز وفاقد دمبرگ وچسبیده به ساقه هستند . گلهای قلیانک دارای گلبرگ متصل به هم وبا 25 تا 30 رگبرگ که به عنوان علف هرز مطرح هستند می توان : S.noctiflora و S.latiflia را نام برد.

 

قلیانک ، علف هرز و مزارع گندم ، جو ، زمین های بایر، وحاشیه جاده ها است .

 

گندمک

 

 

 

گندمک ، گیاهی است یکساله ، با ساقه های خزنده ، که در محل ریشه می کند . ساقه ها ، دارای شاخه های متعدد ، با کرکهای برجسته است و عموما بر روی زمین خزیده ، بندرت به حالت ایستاده مشاهده می شوند . برگهای زیرین گندمک دارای دمبرگ ، برگهای بالایی فاقد آن ، وکلیه برگها ودمبرگها دارای کرک هستند . گلهای آن ، ریز ، سفید رنگ وگلبرگهای آن به صورت دوتایی متصل به هم بوده ، ار کاسبرگها کوچکترند . گل آذین گندمک به صورت گرزن دوسویه ( انشعابات دوشاخه ) است . از علفهای هرز دیگر جنس گندمک می توان kotschyanum . S را نام برد . در خانواده میخک ، علاوه بر علفهای هرز جنس stellaria ، علفهای هرز جنس cerastium نیز وجود دارند که دارای تشابه زیادی با گندمک بوده ، تفاوت عمده آنها در وجود کرکهای انبوه در برگها وساقه های جنس اخیر است . از مهم ترین گونه های علف هرز جنس cerastium می توان : C.dichotomunm و C.inflaum را نام برد . گندمک ار علفهای هرز مهم مزارع گندم ، جو ، توتون ، باغهای صیفی وسبزی است .

 

تربچه وحشی

 

تربچه وحشی ، گیاهی است یکساله وایستا ، با ساقه ایی به ارتفاع 60 تا 150 سانتی متر وبرگهای طوقه ای ، به طول 8 تا 15 سانتی متر ، با حاشیه دندانه دار وبریدگی های عمیق ، برگهای بالایی تربچه وحشی ، کوچکتر وعموما فاقد بریدگی های عمیق است . گلهای آن نسبتا درشت با گلبرگهای بنفش تا سفید ، که برروی آنها رگبرگهایی به رنگ صورتی دیده می شود . بذرهای کوچک تخم مرغی شکل قرمز مایل به قهو ه ای آن در غلافهای توپر دیده می شوند . از علف هرز دیگر جنس Raphanus می توان : R.raphanistrnm را نام برد .

 

تربچه وحشی از علفهای هرز مزارع گندم ، جو ، توتون ، وسبزی وصیفی است .

 

 

 

خاکشیر

 

خاکشیر ، گیاهی است یکساله زمستانی با یکساله ، به ارتفاع 60 تا 150 سانتی متر ، با ساقه های پایینی ساده و ساقه های بالایی دارای شاخه های متعدد که در مجموع ، ظاهر بوته ای دارد .برگهای متناوب این گیاه ، بردو نوعند : برگهای بایینی ، خیلی زبر با بریدگی عمیق در حالی که برگهای بالایی تعدادش خیلی کمتر ، لطیف و فاقد بریدگی هستند . گلهای آن کوچک وبه رنگ زرد رنگ پریده ، بوده وبه صورت خوشه ای در S.sophia ، S.orientale ,S.loeselii ,S.officinalis را نام برد .

 

خاکشیر ، یکی از علفهای هرز مزارع گندم ، جو ، مراتع ، زمینه ای بایر ، وحاشیه جاده ها است .

 

گزنه وحشی

 

گزنه ، گیاهی است چند ساله با ساقه های چهار گوش با ارتفاع 30تا 140 سانتی متر ، با برگهای زبر ، متقابل و حاشیه ای دندانه دار با سطحی پوشیده از کرکهای زبر گزنده . در دوطرف محل اتصال دمبرگ به ساقه آن . زایده سوزن مانندی دیده می شود . گزنه گیاهی دو پایه است که خوشه های گلهای سبز نر وماده برروی دو گیاه متفاوت قرار دارند . این خوشه ها بروری ساقه های باریک جانبی تنه گیاه قرار گرفته اند . ازگونه دیگر گزنه U. urens را می توان نام برد .

 

زنه به خاطر داشتن مواد سوزش آور ، برای انسان ایجاد مزاحمت می کد . وبعلاوه علف هرز حاشیه جاده ها ، آبراه ها و بعضی از مزارع وباغها است .

 

هویج وحشی

 

هویج وحشی ، گیاهی دو ساله به ارتفاع 60 تا 120 سانتی متر است ، که در سال اول رویش ، حالت دسته گلی (روزت ) داشته ، دارای یک ریشه اصلی عمیق است . ساقه های آن به حالت افراشته و توخالی بوده ، اغلب منشعب هستند . برگها به صورت متناوب قرار گرفته ، به شکل قطعات بریده بریده باریک متصل به هم در آمده اند . در حاشیه برگها و رگبرگها ، کرکها کوچکی دیده می شوند . گلهای هویج وحشی ، به رنگ سفید وبه صورت چتری در انتهای ساقه گل دهنده آرایش یافته اند . هویج وحشی ، دارای میو های تخم مرغی شکل بوده ، ریشه معطر آن ، بوی هویج می دهد . این گیاه در مناطق خشک وخاکهای صخره ای نیز به وفور دیده می شود .

 

هویج وحشی از علفهای هرز باغهای سبزی وصیفی ، مزارع گندم وجو وحاشیه جاده ها به شمار می آید

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...