رفتن به مطلب

مخترع جعبه سیاه هواپیما در سن 85 سالگی درگذشت


spow

ارسال های توصیه شده

دیود وارن مخترعی که در سال 1958 با اختراع جعبه سیاه توانست تحولی در امنیت هواپیماها ایجاد کند در سن 85 سالگی در اثر یک ناخوشی ناگهانی درگذشت.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، جعبه سیاه تحولی در سیستمهای امنیت هواپیماها ایجاد کرد. این جعبه کوچک حافظه الکترونیکی موجب شد تا رازهای حوادث اسرارآمیز هوایی فاش شود.

 

جعبه سیاه می تواند تمام مراحل پرواز، نقصهای فنی هواپیما و مکالمات میان خلبانها در کابین را ثبت کند. این جعبه می تواند در مقابل فشار و دماهای بسیار بالا یا پایین مقاومت کند و اطلاعات را به خوبی حفظ کند.

 

دیوید وارن، دانشمندی استرالیایی که پدر این دستگاه الکترونیکی است با اختراع خود کمک کرد که خطرات سفرهای هوایی کاهش یابد.

 

این دانشمند بزرگ در سن 85 سالگی در سیدنی و در اثر یک ناخوشی ناگهانی دار فانی را وداع گفت. وی در سال 1925 در "گروت ایلنت" در شمال استرالیا متولد شد. این دانشمند بزرگ دارای چهار فرزند و 7 نوه بود. در سال 1934 پدر خود را در اثر یک سانحه هوایی از دست داد و همین مسئله وی را برآن داشت تا به دنبال روشی باشد که به کمک آن بتوان علت سقوط هواپیما را فهمید.

 

در سال 1953 و در پی درخواستی درباره کشف علت سقوط اولین هواپیمای تجاری توربین دار به نام "ستاره دنباله دار" تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرد و سرانجام در سال 1958 اختراع خود را ارائه کرد.

 

وارن در آن دوره یک محقق هوانوردی بود و پس از مورد سقوط هواپیمای "ستاره دنباله دار" تلاشهای بی وقفه ای را برای ساخت دستگاهی که بتواند صداها و اطلاعات و مشکلات پرواز را ثبت کند انجام داد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در سال 1956 اولین نمونه آزمایشی یک دستگاه ضبط صدا را که می تواند به مدت چهار ساعت تمام اطلاعات مربوط به صدا و دستگاههای پرواز را ثبت کند ساخت و آن را به آژانس امنیت پرواز در استرالیا معرفی کرد.

 

اما مقامات این سازمان این پروژه را مورد حمایت قرار ندادند و آن را مختومه کردند. پس از گذشت سه سال وارن اختراع خود را به سازمان امنیت پرواز انگلیس ارائه کرد و این بار انگلیسیها تصمیم گرفتند برای ساخت آن بودجه ای را اختصاص دهند.

 

در سال 1963 استرالیاییها نیز تازه به اهمیت این اختراع پی بردند و استفاده از آن را در هواپیماها اجباری کردند. امروزه "جعبه سیاه" در تمام پروازهای تجاری سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. با گذشت سالها، جعبه سیاه نوآورانه تر و غنی از پتانسیلهای جدید شده است.

 

این جعبه از دو دستگاه تشکیل شده که در دو نقطه مختلف هواپیما گذاشته می شوند. اولی، یک ثبت کننده اطلاعات پرواز است که اطلاعات عددی 25 ساعت آخر پرواز به خصوص اطلاعات مربوط به سرعت، ارتفاع، موقعیت هواپیما، شتاب، موقعیت فرمان، موقعیت سطوح متحرک و پارامترهای موتور را جمع آوری و ذخیره می کند.

 

به طور معمول، این دستگاه در روی دم هواپیما و به روشی که بهترین مقاومت را نسبت به برخوردها داشته باشد قرار می گیرد.

 

دستگاه دوم یک ثبت کننده صوتی به نام "سی. وی. آر" (ضبط کننده صدای کابین خلبان) است که در نزدیکی کابین خلبان قرار می گیرد و صداها و مکالمات میان خلبانها و کادر پرواز و یا هواپیما و برج مراقبت را در دو ساعت آخر پرواز ضبط می کند.

لینک به دیدگاه
پس چرا جعبش سیاه نیست!

 

خب جعبه سیاه یک اصطلاح هست وربطی به سیاه بودن خودش نداره:ws3:

شاید چون مقاوم ترین قسمتی هست که درطراحی قطعات درنظرگرفته میشه وامنیت مکالمات ضبط شده رو تامین میکنه به این اسم خوانده میشه

لینک به دیدگاه
  • 11 ماه بعد...

خدایش بیامرزد...

که اگر نبود معلوم نبود که نبود که نبود که نبود که خیلی از این هواپیما ها نقص های فنی از چه چیز ها دارند و ...

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...