رفتن به مطلب

زلزله درتهران!


spow

ارسال های توصیه شده

اشتباه تاریخی انتخاب تهران به عنوان پایتخت

 

در مقابل این نظر کارشناسان دیگر بر غیرعلمی بودن این نظر تاکید داشتند که از آن جمله می توان به گفته های دکتر بهرام عکاشه رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اشاره کرد. وی در گفتگو با خبرنگار مهر، ایجاد اولین پایگاه لرزه نگاری در کشور را مربوط به سال 1960 دانست و گفت: اولین پایگاه در امیرآباد شمالی نصب و راه اندازی شد و با توجه به اینکه در آن موقع امیرآباد شمالی خارج شهر بود از این رو با افزایش بزرگ نمایی دستگاه امکان ثبت زلزله ها فراهم شد. این پایگاه در مطالعات مربوط به یافتن کانونهای زلزله در کشور بسیار موثر بود.

 

وی به افزایش تعداد ایستگاههای لرزه نگاری در کشور اشاره کرد و افزود: در سالهای 1962 تا 64 به منظور شناخت کره زمین، برنامه جهانی اجرا شد که در این راستا در ایران سه پایگاه لرزه نگاری در شهرهای تبریز، شیراز، مشهد و در کل جهان 120 پایگاه مستقر شد که تاکنون نیز این پایگاهها فعال هستند. با ایجاد مثلث شیراز، مشهد و تبریز توانستیم زلزله های بزرگتر از چهار ریشتر را ثبت کنیم.

 

عکاشه، تاسیس اولین پایگاه لرزه نگاری بزرگ در منطقه جنوب غرب تهران را مربوط به سالهای 1973 و 74 دانست و اظهار داشت: موسسه ژئوفیزیک با استفاده از این تجهیزات توانست کوچکترین زلزله را ثبت کند و با تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده متوجه شد که تهران فوق العاده زلزله خیز است.

 

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه تهران به اشتباه به عنوان پایتخت معرفی شده است، اضافه کرد: پیش از این شهر ری پایتخت کشور بود که بارها بر اثر زلزله تخریب شده بود و با مهاجرت مردم به تهران و انتقال پایتخت به آن، تهران آن قدر رشد کرد که پدیده حاشیه نشینی را ایجاد کرد. حاشیه نشینی یعنی ساختن خانه های غیر مقاوم و موقتی و جمعیت زیاد با فرهنگهای مختلف که اعتقادی به زلزله ندارند.

به نظرتون احتمال وقوع زلزله درتهران هست؟ایا گفته های اولیه وتکذیب گفته های دکتر عکاشه مستدل هست؟

لینک به دیدگاه

جام جم آنلاین: بهرام عکاشه پدر زلزله شناسی ایران با تاکید بر احتمال وقوع زمین لرزه در تهران و تبدیل این حادثه به بزرگترین فاجعه تاریخ گفت: به عقیده من برای کاهش خسارات و تلفات انسانی این فاجعه باید با اتخاذ سیاست های عاقلانه و منطقی و به دور از احساس ، تهران را تخلیه کرد.

پدر زلزله شناسی ایران با اشاره به وقوع زلزله در هائیتی و بررسی ابعاد این حادثه در مقیاس تهران به مهر گفت: هیچ راهی نداریم جز اینکه مکان دیگری را به عنوان پایتخت جدید انتخاب کنیم.

موضوع انتقال پایتخت برای اولین بار در سال ۱۳۶۴ و همزمان با دویستمین سال پایتختی تهران مطرح شد و پس از جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۸ بار دیگر این طرح به طور جدی تر مطرح شد. طرحی که با تصمیم دولتمردان وقت مبنی بر ارجحیت ساماندهی تهران کنار گذاشته شد. این موضوع در سالهای نخستین دهه ۷۰ نیز مطرح شد که پیگیری آن بی نتیجه ماند.

 

عکاشه با عنوان این مطلب که انتقال پایتخت از تهران باید در طولانی مدت صورت بگیرد و با این امید که در این مدت اتفاقی نیفتد ، گفت: باید به تدریج صنایع، دانشگاهها، سفارتخانه ها و… از تهران خارج شود.

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد تهران شمال با تاکید بر اینکه انتخاب پایتخت باید با سیاستگذاری های حساب شده صورت بگیرد ، افزود: انتقال پایتخت تنها برای ایران موضوعیت ندارد بلکه در حدود ۱۰ کشور دیگر این کار انجام شده و نتیجه هم داده است.

پیش از این نیز کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس با اشاره به انتخاب گزینه هایی برای انتقال پایتخت از تهران به نقطه ای دیگر ، گفته بود که «پایتخت باید به محلی انتقال داده شود که مشکلات قبلی در آن وجود نداشته باشد. همچنین تمایل به گسترش در محدوده شهری و مشکلات شهرهای بزرگ را نداشته باشد بر این اساس شاهرود گزینه ای مناسب در این زمینه است».

عکاشه با انتقاد از اینکه انتخاب تهران به عنوان پایتخت تنها به دلیل خوش آب و هوایی این منطقه بوده است ، افزود: آن موقع که تهران به عنوان پایتخت انتخاب شد کسی به فکر گسلهای این منطقه نبود.

رئیس پیشین مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: معتقدم دولتمردان بایستی خیلی جدی به فکر موضوع انتقال پایتخت از تهران به نقطه ای دیگر باشند چون اگر اتفاقی رخ دهد تهران برای سالهای متمادی تعطیل خواهد شد.

لینک به دیدگاه

ببینین این حرفهایی که زده شده همش بر پایه علم و تحقیقات بوده

نظریه ها و تحقیقات مفصل دیگه ای هم انجام شده

بله احتمال اینکه تو تهران یه زلزله ویرانگر بیاد خیلی زیاده ولی نمیدونم چرا هیچکس موضوع به این مهمی رو جدی نمیگیره

هیچ راه حلی هم واسه این بحران در نظر گرفته نشده البته به جز انتقال که فک نکنم با جدیت دنبال بشه

هیچ پیشنهاد و راهکار مفیدی هم داده نشده چون جدی گرفته نشده

نمیدونم مسئولین ما چرا بعد از اتفاق فاجعه بیدار میشن...

لینک به دیدگاه

داشتم bbc رو می دیدم از زلزله ژاپن می گفت

از دیدن فیلما و اینکه ساختمونا نریختن پایین

از دیدن اینکه با این فاجعه هنوز پشت چراغ قرمز می ایستن تا سبز شه بعد برن

با دیدن اینکه هیچ کس خودش رو گم نکرد

با دیدن اینکه رئیس جمهورش می گفت پالایشگاه نفتشون آتش گرفت اما سیستم خودکارشون اونو مهار کرد

دلم خیلی به حال خودمون سوخت!! گریم گرفت!!

 

چون اینو خوندم!!:

کمیته اضطراری فجایع طبیعی (DEC) هشدار داد: جهان باید برای 3 تا 5 فاجعه بزرگ شهری در طی ده سال آینده آماده باشد.

این سازمان اعلام کرده است که از هم‌اکنون باید برای مقابله با این فجایع آماده بود و اقدامات پیشگیرانه را انجام داد. در این بیش‌ترین نگرانی‌ها در مورد وقوع زلزله در شهرهای بزرگ جهان از جمله تهران در کشور ایران، استانبول در ترکیه و کاتماندو در نپال است.

این گزارش بعد از وقوع فاجعه زلزله در هائیتی در سال گذشته آماده شده است که در طی آن بیش از 300 هزار نفر جان خود را از دست دادند.

در این گزارش آمده است همکاری کردن با تاجران، انجمن‌ها، بازرگانان محلی و دولت بعد از وقوع این فجایع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

هم‌چنین پیشنهاد می‌شود به جای آن‌که تمرکز بر ساخت اردوگاه‌ها و فراهم کردن پناهگاه‌های موقتی در مناطق زلزله زده باشد، بهتر است نسبت به ساخت پناهگاه‌های دائمی در همسایگی مناطق در معرض خطر توجه بیش‌تری صورت گیرد. در حال حاضر نزدیک به 950 میلیون نفر در مناطق فقیرنشین زندگی می‌کنند و این افراد به خصوص در هنگام بروز فجایع طبیعی در معرض خطر جدی قرار دهند.

در گزارش DEC هم‌چنین این طور نتیجه گرفته شده که بهتر است تمرکز بیش‌تری روی روش‌های طولانی‌ مدت و موثرتر در مواجه با فجایع طبیعی صورت بگیرد تا بهتر بتوان بعد از بروز آن‌ها، وضعیت را مدیریت کرد.

یکی از نکاتی که پس از وقوع فجایع طبیعی به آن توجه ویژه‌ای شده است همکاری کردن با تاجران و کاسبان محلی است تا به این شکل بتوان سریع‌تر،سرویس‌ها و خدمات مورد نیاز مردم را فراهم کرده تا به این ترتیب روند بازگشت نجات یافتگان به محل زندگی قبلی خود با سرعت بیش‌تری صورت بگیرد.

برندان گرملی مدیر اجرایی DEC در این باره گفت: زلزله هائیتی یکی از چالش‌برانگیزترین حوادثی بود که من در طی 30 سال فعالیت خود در سازمان‌های بشردوستانه با آن روبه رو شدم. این زلزله اهمیت اتخاذ تدابیر لازم قبل از وقوع زلزله یا دیگر بلایای طبیعی را نشان می‌دهد که می‌تواند به کاهش قابل توجه تعداد قربانیان بینجامد.

ما به دنبال بهبود دائمی خدمات خود هستیم و مرتب از خود می‌پرسیم در مواقع اضطراری باید چه تصمیماتی بگیریم و چه روش‌هایی را انتخاب کنیم تا به بهترین شکل بتوان به نجات قربانیان این گونه حوادث پرداخت.

در تاریخ 12 ژانویه سال 2010، زلزله‌ای به قدت 7 ریشتر هائیتی را لرزاند. نزدیک به 3 میلیون نفر در بدترین قسمت‌های هائیتی زندگی می‌کردند که حداقل 220 هزار نفر از آن‌ها تا چند روز بعد از وقوع زلزله جان خود را از دست دادند. یک و نیم میلیون نفر خانه‌های خود را از دست داده و بیش از 300 هزار نفر هم مجروح شدند. این فاجعه شدیدترین زلزله‌ای بود که در طول 200 سال گذشته در هائیتی رخ داده بود.

در سال 2009 نیز سه فاجعه طبیعی جنوب شرق آسیا را تحت تاثیر قرار داد که از جمله آن‌ها می‌توان به بروز طوفان در کشورهای فیلیپین و ویتنام همراه با آسیب‌های بسیار اشاره کرد. در تاریخ 30 سپتامبر 2009 نیز زلزله‌ای با شدت 7.6 ریشتر در بخش غربی اندونزی اتفاق افتاد. بر اثر این حوادث نزدیک به 2.5 میلیون نفر در فیلیپین و 1 میلیون نفر در ویتنام در اثر خرابی‌ها و آسیب‌های وارد شده تحت تاثیر قرار گرفتند.

لینک به دیدگاه

عجب گیری افتادیما !!!!!!

 

مگه چه هیزم تری فروختیم که با زلزله باید عذاب بشیم.

 

من شنیدم خیلی ها گفته اند بعد از ژاپن نوبت ایرانه،چون ایران در حال تبدیل شدن به ژاپن اسلامیه.

لینک به دیدگاه
عجب گیری افتادیما !!!!!!

 

مگه چه هیزم تری فروختیم که با زلزله باید عذاب بشیم.

 

من شنیدم خیلی ها گفته اند بعد از ژاپن نوبت ایرانه،چون ایران در حال تبدیل شدن به ژاپن اسلامیه.

 

من حاضرم تو زلزله بمیرم ولی ایران بشه ژاپن اسلامی هم بود بود!!:ws3:

 

یه نکته مفید داره یه نسلی هم با من میمیرن!!

لینک به دیدگاه

با زلزله ی قریب الوقوع تهران بزرگترین فاجعه ی بشری خاورمیانه اتفاق خواهد افتاد.

 

در مرحله ی اول با تخریب خانه های غیرمقاوم حداقل 2 میلیون نفر کشته خواهند شد.

بعد از اون چندین هزار نفر به علت انفجار های ناشی از لوله های گاز و تاسیسات فرسوده از بین خواهند رفت.

سپس نوبت به حمله ی موشهای تهران به انسان ها و جنازه خواری که به سبب زلزله به روی زمین تشریف آوردن میرسد.

بسیاری از آدمها نیز توسط آدمهای دیگر کشته می شوند (فرض کن یه نفر داره دنبال مادرش میگرده زیر آوار یکی دیگه رو میبینه با بیل داره پدرشو نجات میده، میره یارو رو میکشه بیلشو ورداره!!!)

علاوه بر اون موج بیماریهای واگیردار فرا میرسد!

 

اما زلزله ی تهران در واقع زلزله در کل ایران است. چون تمامی امکانات اصلی و مراکز مدیریت کشور توی تهران مرکزیت یافته اند.

 

با زلزه ی تهران ، ایران به هم خواهد ریخت.

 

نتیجه گیری اخلاقی: به حرف محمود گوش بدین تهرونو ول کنین بی بصیرتا! دی:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...