رفتن به مطلب

سوانح طبیعی و سکونت گاه های انسانی(مدیریت بحران)


Moment

ارسال های توصیه شده

من اعتراف می کنم که این درس رو توی واحدامون نداشتم به همین خاطر به کمک شما دوستان شدیدا نیاز دارم ، ولی به این موضوع خیلی علاقه دارم و سعی می کنم در حد قابل قبولی ادامش بدم.

لینک به دیدگاه

در دهه اي که گذشت بيش از 200 ميليون نفر در سال به علت بلاياي طبيعي دچار صدمات مالي و جاني شده اند، به طوري که اين رقم هفت برابر تعداد کساني است که محتمل آثار جانبي ناشي از جنگ شده اند. عوامل متعددي همچون کاربري نامناسب اراضي، ساخت و طراحي نامناسب ساختمان ها و زير ساخت هاي شهري موجب افزايش ريسک خطر سکونت گاه هاي انساني شده است.(

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

اهميت توجه به معضل بلاياي طبيعي تا حدي است که مجمع عمومي سازمان ملل متحد در دسامبر 1987 ميلادي(1368 شمسي) دهه 1990 تا 2000 را به عنوان دهه بين المللي کاهش اثرات بلاياي طبيعي اعلام نمود(عزيزي و اکبري،1386،26)

ابعادوسيع خسارات وتلفات ناشي ازبلاياي طبيعي درشهرهاي گوناگون جهان سبب شده است پژوهش هاي كاربردي گسترده اي درزمينه بهينه كردن ايمن سازي شهرها انجام گيرد. ازسوي ديگر،روشهاي مقابله بابلاياي طبيعي و ايمن سازي شهرها،افزايش كارايي روش هاي مقابله با بلاياي طبيعي وايمن سازي شهري را ضرورت بخشيده است. بنابراين آشكاراست كه پژوهش هاي كاربردي در امورمربوط به ايمن سازي شهرها دربرابربلاياي طبيعي سبب افزايش ابتكارات درطراحي ها ويافتن بهترين سياست ها و كاراترين و باصرفه ترين روش ها وفناوري ها خواهد شد.

درسالهاي اخيرايمن سازي شهرهاي كشوردربرابرحوادث وسوانح غيرمترقبه مورد توجه قرار گرفته است.مديريت شهري درسرتاسركشورناگزيراست براي كاهش اثرات بلاياي طبيعي درشهرها،از كارايي بسياربالايي برخوردار باشد و آن راباگذشت زمان افزايش دهد؛همچنين،همواره روشهاي مديريت وفناوري هاي موجود را به ويژه درمورد ايمن سازي خدمات تأسيسات وساختمان هاي شهر بهبود بخشد وبه هنگام نمايد.

به موازات توسعه فيزيکي شهرهاي ايراني، تمرکز زدايي و کاهش جمعيتي از بافت هاي حاشيه نشين و ساماندهي محلات قديمي و بافت هاي فرسوده، توسعه شبکه معابر و دسترسي ها، انتقال کاربري هاي ناسازگار، جلوگيري از دست اندازي به حرايم ممنوعه طبيعي و مصنوع همچون خطوط گاز، برق فشار قوي، مسيل ها و اراضي سبز حفاظتي، مکان يابي اصولي کاربري هاي شهري ... انجام نگرفته و از طرف ديگر توسعه کالبدي در مناطقي با سطح بالاي آب هاي زيرزميني لزوم مطالعاتي را در زمينه مديريت بحران شهري، پهنه بندي و آسيب شناسي کالبدي ناشي از بحران هاي شهري را نشان مي دهد. (حبيبي،1386،ص22)

لینک به دیدگاه

مديريت بحران، فرآيند عملكرد و برنامه ريزي مقامات دولتي و دستگاه هاي اجرايي دولتي و عمومي است كه با مشاهده و تجزيه و تحليل بحران­ها به صورت يكپارچه، جامع و هماهنگ با استفاده از ابزارهاي موجود تلاش مي­كنند از بحران­ها پيشگيري نمايند، يا در صورت بروز آنها، در جهت كاهش آثار، آمادگي لازم، امدادرساني سريع و بهبود اوضاع تا سطح وضعيت عادي تلاش نمايند (شکیب، 1382، 52).

در یک تعریف کلی، مدیریت بحران در بر گیرنده یک سری عملیات و اقدامات پیوسته و پویاست که که به طور کلی بر اساس اصول کلاسیک مدیریت شامل برنامه ریزی، سازماندهی، تشکیلات رهبری و کنترل است . از این رو در مدیریت بحران معمولاً چندین سازمان و ارگان مختلف، درگیر انجام وظایفی می­شوند که باید با هماهنگی کامل نسبت به پیشگیری از بحران، کاهش اثرات آن و آمادگی لازم جهت رویارویی با آن، اقدام نمایند (تقوایی، 1385، 94). مدیریت بحران مجموعه مفاهیم نظری و تدابیر عملی در ابعاد برنامه­ریزی جهت مقابله با سوانح هنگام، قبل و بعد از وقوع سانحه است. این اصطلاح به نحوه مدیریت های سانحه و عواقبشان نیز می­پردازد (رفیعیان، 1384).

ستاد حوادث غیر مترقبه کشور مديريت بحران را فرآيند پيش بيني و پيشگيري از وقوع بحران، برخورد و مداخله در بحران و سالم سازي بعد از وقوع بحران تعریف می­کند (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
). و در تعریفی جامع­تر، مدیریت بحران علمي كاربردي است كه به وسيله مشاهده سيستماتيك بحرانها و تجزيه و تحليل آنها در جستجوي يافتن

ابزاري است كه بوسيله آنها بتوان از بروز بحران ها پيشگيري نمود و يا در صورت بروز آن، در خصوص كاهش اثرات آن آمادگي لازم امداد رساني سريع و بهبودي اوضاع اقدام نمود (فیضی، 1387، 20).

لینک به دیدگاه

بلاياي طبيعي عواقبي دارند كه در اغلب موارد از تأثير آني و فوري آنها فراتر رفته و فرآيند توسعه اقتصادي را سالها به تأخير مي اندازد. اين وظيفه خطير، نياز به استراتژيهاي خاصي دارد كه بايد براي ارتقاء آگاهي عمومي نسبت به توان بالقوه جهت كاهش بلايا و تخصيص منابع به گونه اي كه تخفيف آثار مخرب بلاياي طبيعي را به طور كامل در برنامه ريزي توسعه تلفيق مي كند، تمركز داشته باشد. توسعه و تقويت امكانات ملي مخصوصاً منابع انساني براي كاهش تأثير بلاياي طبيعي كاملاً ضروري به نظر مي رسد. يكي از جنبه هاي مهم و قابل توجه در برنامه ريزي توسعه، تأكيد و توجه به آسيب پذيري كشور و مهم تر از همه، آسيب پذيري شهرها در مقابل بلاياي طبيعي است. زيرا در شهرها با توجه به حجم بالاي سرمايه گذاري و مكان گزيني بسياري از تأسيسات و ابزارهاي اقتصادي و اجتماعي جامعه، توجه بيشتري را طلب مي نمايد، چراكه در صورت بروز اين حوادث، تلفات جاني و مالي زيادي را به دنبال خواهد داشت.(عبدالهي، 1382، ص64)

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

رييس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با بيان اينكه مديريت بحران فعاليتي جمعي است، گفت: ستادهاي مديريت بحران مناطق فرصت و زمينه‌ايست تا هماهنگي سازمان‌ها و نهادهاي منطقه با يكديگر در شرايط عادي و شرايط وقوع حوادث ارتقا يابد و اقدامات پيشگيرانه و آمادگي افزايش يابد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران ، عزيزالله رجب زاده در نشست اعضاي ستاد مديريت بحران منطقه 14تاكيد كرد: مديريت بحران، فعاليتي محدود به يك سازمان و نهاد نيست بلكه تمامي تشكيلات دخيل در مديريت شهري و خدمات اضطراري در اين امر دخيل هستند.

او با اشاره به مشكلات موجود از جمله فرسودگي شريان‌هاي حمايتي و فرسودگي و ريزدانگي واحدهاي مسكوني و زمانبر بودن غلبه بر تمامي اين مسائل، گفت: متاسفانه هنوز احتمال وقوع زلزله را جدي نگرفته‌ايم و زمين لرزه تهران را باور نداريم و نشانه آن ضعف‌هاي موجود در ساخت و سازها، عدم آموزش مردم و كافي نبودن ميزان تلاش‌ها در اين حوزه نسبت به مخاطره موجود است.

او افزود: ‌البته نوسازي، ايمن سازي و مقاوم سازي ابنيه زمانبر است، اما آموزش مردم با راه‌هاي ارتقاي آمادگي در كوتاه مدت امكانپذير است و متاسفانه 80 درصد مردم هنوز آموزش‌هاي لازم در حوزه مواجهه با زلزله را فرا نگرفته‌اند.

رجب زاده گفت: ‌در سال آينده 13 اولويت كاري تعريف شده است كه از جمله آنها ايجاد و فعال ساختن ستادهاي مديريت بحران تا سطح محلات 374 گانه، اطلاع رساني و آموزش شهروندان، تهيه نقشه تخليه امن و تامين اسكان اضطراري محلات، تشكيل و تجهيز 135 تيم حرفه‌اي در نواحي و ايجاد ساختار مديريت بحران در اماكن عمومي شامل مجتمع‌هاي مسكوني، اداري و تجاري است.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...