رفتن به مطلب

سريع تر از هر گلوله اي


محمــد

ارسال های توصیه شده

مهندسان انگليسي خود را آماده مي كنند تا طي چند ماه آينده اولين آزمايش هاي نهايي دستيابي به سرعت 1000 مايل برساعت (1600 كيلومتر بر ساعت) را انجام دهند. اين مهندسان براي اينكه ركورد سرعت زميني را از آن خود كنند، مجموعه اي از بهترين دستاوردهاي بشر در اين حوزه را در خودرويي به نام «بلاد هاوند» گرد آورده اند. اين خودرو علاوه بر آنكه يك بخش تامين نيرو دارد، يك موتور جت هواپيماي جنگنده و همچنين موتور يك خودروي «فرمول يك» دارد تا تلفيق اين سه عامل مولد نيرو، بتواند به ركوردي برسد كه هيچ راننده اي نتواند تا چندين دهه روياي شكستن ركورد آن را در سر بپروراند. «ريچارد نوبل» مدير اين طرح مي گويد ما مي خواهيم به نهايت سرعت زميني برسيم و خودرويي بسازيم كه تاكنون كسي مانند آن را نساخته بود. طراحي بدنه، موتور، سيستم سوخت رساني، انتقال نيرو، ترمز و خلاصه همه چيزهاي اين خودرو، جديد است. اين خودرو آنقدر غيرمعمول است كه براي آزمايش آن، بايد يك پيست اختصاصي فراهم كرد. كارشناسان پس از بررسي مكان هاي مختلف در كشورهاي آمريكا، انگلستان، استراليا و... در نهايت بستر خشك رودخانه اي در آفريقاي جنوبي را براي تست اين خودرو انتخاب كردند. با اين همه براي آنكه همه شرايط فراهم شود گروهي 300نفره از مردم عادي داوطلب شدند مسيري به طول 20كيلومتر را از هرگونه سنگ و كلوخ پاك كنند تا خودرو در دستيابي به اين سرعت دچار هيچ مشكلي نشود. شايد يكي از مهم ترين دشواري ها براي دستيابي به چنين سرعتي، فراهم كردن سوخت اين موشك زميني باشد. اين خودرو از مخلوطي از پيشران جامد و اكسيدكننده مايع استفاده مي كند، در نتيجه اين خودرو مي تواند به اندازه 645 خودروي سواري معمولي انرژي توليد كند. اين انرژي فراتر از تصور باعث مي شود خودرو 100 ثانيه پس از شروع حركت، هشت كيلومتر را طي كند.

هر چند هدف اصلي اين مهندسان دستيابي به ركورد سرعت است اما چندين هدف فرعي و جانبي ديگر هم دارند. آنها مي گويند با اين كارشان مي خواهند دانش آموزان را به موضوع هايي مانند علم، مهندسي، فناوري و رياضيات علاقه مند كنند، به همين دليل است كه بسياري از طراحان و كارشناسان اين خودرو به مدارس مي روند تا مشكلات پيش رو چنين هدفي را برايشان توضيح دهند و روش هاي حل اين مشكل را به آنها بياموزند يا دانش آموزان را به محل كارشان دعوت مي كنند تا از نزديك شاهد انجام مراحل كار باشند.

سابقه ثبت ركورد سرعت خودرو

شايد اولين تلاش هاي رسمي براي ثبت ركورد سرعت خودرو از سال 1927 شروع شده باشد. در آن سال يك گروه انگليسي توانست به سرعت 322 كيلومتر بر ساعت دست يابد. اما اين ركورد چندان هم دوام نداشت و در سال 1935 خودروي «بلو برد» از آمريكا توانست به سرعت بيش از 400 كيلومتر بر ساعت برسد كه در آن زمان ركورد بسيار جالب توجهي بود. اما با گذشت تنها سه سال خودرويي به نام «تاندر بولت» ظاهرشد. اين خودرو در سال 1938 توانست به سرعتي بيش از 450 كيلومتر بر ساعت برسد و از بلو برد هم پيشي گرفت.

آغاز جنگ جهاني دوم باعث شد مسابقه سرعت براي مدت كوتاهي متوقف شود اما در سال 1947 يك بار ديگر جنون سرعت ظاهر شد و خودروي «رايلتون» به سرعت 500 كيلومتر بر ساعت دست يافت. در كمتر از يك دهه بعد سرعت خودروها به عدد سرسام آور 970 كيلومتر بر ساعت رسيد. در سال 1970 «گري گابليچ» با خودرويي به نام «شعله آبي» به سرعت باور نكردني 1002 كيلومتر بر ساعت رسيد. در سال 1983 ريچارد نوبل توانست پس از تلاشي 10ساله با خودروي «جت تراست دو» به مرز 1020 كيلومتر بر ساعت برسد. سال 1997 سال شگفتي بود. در اين سال خودروي فراصوتي «تراست اس اس سي» توانست براي اولين بار به سرعت 1228 كيلومتر بر ساعت برسد. اما اين سرعت هم جنون دوستداران سرعت را ارضا نكرد. اكنون مهندسان سرگرم آماده سازي «بلاد هاوند اس اس سي» هستند تا بتوانند حداكثر تا سال 2012 به عدد 1000 مايل بر ساعت (1609 كيلومتر بر ساعت) برسند يعني اين خودرو را سريع تر از هرتيري شليك كنند. جالب است كه بدانيم در آغاز عصر خودرو بسياري از كارشناسان حد نهايي سرعت خودرو را 100 كيلومتر بر ساعت مي دانستند و معتقد بودند بشر هيچ گاه نمي تواند خودرويي بسازد كه به چنين سرعتي برسد، در عين حال آنها مي گفتند به فرض ساخت چنين خودرويي، بدن انسان تاب تحمل سرعت 100 كيلومتر بر ساعت را ندارد و راننده در اثر فشار چنين سرعتي جان مي بازد اما امروزه روياي 1600 كيلومتر بر ساعت را در سر مي پروراند. البته هيچ بعيد نيست بشر از همان روزي كه به چنين سرعتي رسيد، تلاش براي دستيابي به 2000 كيلومتر بر ساعت را آغاز كند.

 

 

روزنامه شرق ، شماره 1203 به تاريخ 18/12/89، صفحه 16 (علم

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

 

مهندسان انگلیسی دست به ساخت خودرویی زده‌اند که می‌تواند از گلوله سریع‌تر برود.

طراحی این خودرو که «بلادهود» (کارآگاه) نام دارد سه سال به طول انجامیده و قرار است اواخر سال ۲۰۱۲ رکورد سرعت زمینی را در بستر یک دریاچه خشک‌شده در کیپ شمالی در جنوب آفریقا بشکند.

قدرت این خودروی مافوق صوت از یک موتور جت که در بالای یک موشک هیبریدی قرار دارد تامین شده که این ترکیب می‌تواند ۱۳۵ هزار اسب بخار و برابر با قدرت خودروی ۱۸۰ فرمول یک نیرو تولید کند.

مهندسان در صنایع تخصصی هوافضای همپسون در ویگان اکنون شروع به اجرای طراحی قسمت فولاد مشبک عقب خودرو کرده‌اند که موتورهای جت و موشک در آن قرار می‌گیرند.

این خودرو آزمایش‌های خود را در ماه ژانویه سال ۲۰۱۲ پیش از حرکت به سمت آفریقا برای برنامه سرعت خود آغاز خواهد کرد.

ساخت قسمت جلوی این خودرو توسط مهندسان گروه قطعات پیشرفته انجام خواهد شد. چرخ‌های این خودرو که ۹۰۰ میلی‌متر قطر خواهد داشت از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده و باید بتواند در چرخش در سرعت بیش از ۱۰ هزار دور در دقیقه دوام آورده و همزمان بتواند با آلودگی‌های برآمده از بستر دریاچه کنار بیاید.

رکورد سرعت در حال حاضر ۷۶۳ مایل در ساعت است که توسط اندی گرین با خودروی «تراست اس‌اس‌سی» در سال ۱۹۹۷ به ثبت رسیده است. گرین رانندگی این خودرو را نیز بر عهده خواهد داشت.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

n00121342-r-b-001.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...