رفتن به مطلب

تحولی شگرف در کنترل و راه اندازی سیستم های کامپیوتری


bme.masood

ارسال های توصیه شده

EMG.jpg

@همانطور که مطلع هستید استفاده از سیگنال EMG به عنوان یک پل ارتباطی بین انسان و سیستم های مختلف کامپیوتری و یا تجهیزات پیچیده پزشکی پدیده جدیدی نمی باشد. به عنوان نمونه می توان به استفاده از این سیگنال در برخی سیستم های توانبخشی مانند Exoskeleton اشاره نمود. همچنین می توان پروژه شگفت انگیز کنترل هواپیماهای جنگی توسط خلبانان از طریق سیستم پروازی که اساس عملکرد آن تحلیل سیگنال EMG خلبان می باشد را در نظر گرفت.

 

 

اخیرا نیز شرکت مایکروسافت در اقدامی تازه در حال سرمایه گذاری بر روی پروژه ای می باشد که این فناوری را در سیستم هایی که کاربرد بیشتری در زندگی روزمره انسان دارند، مورد استفاده قرار می دهد. این فناوری اهداف کاربردی مختلفی را دنبال می کند. یکی از مهمترین اهداف مایکروسافت، بهره گیری از این تکنولوژی برای کنترل کردن کامپیوترهای شخصی با استفاده از سیگنال های EMG می باشد. بدین ترتیب که با اتصال سنسورهایی به ساعد شخص، می توان سیگنال EMG ثبت شده را به کامپیوتر انتقال داده تا در آنجا مستقیما رمز گشایی شود و به دستورات قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل گردد. هدف اصلی استفاده از این سیگنال ها بررسی وضعیت های مختلف انگشتان دست و تعریف وظیفه ای خاص برای کامپیوتر در هر یک از این حالات می باشد. بنابراین دیگر نیازی به انجام وظایف به صورت فیزیکی نخواهد بود و فقط می توان با استفاده از تکان دادن انگشتان و تحلیل سیگنال تولید شده از انقباضات ماهیچه دست، نرم افزارهای مختلف، صفحات نمایش لمسی، موس و صفحه کلید و ... را کنترل کرد. یکی دیگر از کاربرد های جالب توجه این تکنولوژی ترجمه زبان اشاره به زبان نوشتاری می باشد. با وجود تمام این امکانات، می توان جذاب ترین جنبه این ابداع را در بازیهای کامپیوتری مشاهده کرد. بزرگترین شرکت نرم افزاری دنیا، مایکروسافت، در حال طراحی لباسی می باشد که سنسورهای بدون سیم زیادی در نقاط مختلف آن تعبیه شده است و با بهره گیری از آن می توان شخصیت های موجود در بازیها را با حرکات واقعی و بدون استفاده از Joystick کنترل کرد. می توان تصور کرد که با تلفیق این فناوری و تکنولوژی تصاویر سه بعدی، دنیای گیمر های کامپیوتری وارد فازی جدید و بسیار هیجان بر انگیز خواهد شد.

EMG2.jpg

.

.

Khat.jpg

.

.

.

.

منبع و اطلاعات بیشتر در مورد این مطلب :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
---
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

.

ترجمه : مسعود وطن دوست (دانشجوی کارشناسی مهندسی پزشکی)

.

وب سایت مهندسی پزشکی مشهد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...