رفتن به مطلب

نخست‌وزیری که در امامزاده صالح دفن شده است+ عکس


اذین25

ارسال های توصیه شده

حسن پیرنیا (ملقب به مشیرالملک و بعد مشیرالدوله)، متولد ۱۲۵۱ خورشیدی در تبریز و متوفی در ۱۳۱۴ خورشیدی در تهران، سیاستمدار، تاریخدان و حقوق‌دان و چهار دوره نخست‌وزیر ایران در دوران حکومت احمد شاه قاجار بود.

hasanpirnia.jpg

میرزا حسن خان ، پسر بزرگ میرزا نصرالله ‌خان مشیرالدوله نائینی ، که بعدها نام خانوادگی پیرنیا را برای خود انتخاب کرد ، در سال ۱۲۵۱ هجری خورشیدی (۱۲۹۱ قمری) در تبریز به دنیا آمد. پس از انجام تحصیلات مقدماتی و آموختن زبان و ادبیات فارسی و عربی و دروس معمول زمان خود در تهران ، به تشویق میرزا علی اصغر خان امین السلطان ، برای ادامه تحصیل به روسیه رفت و دوره “مدرسه نظام” و “مدرسه حقوق” آن کشور را گذراند.

حسن پیرنیا، زمانی که پدرش وزیر امور خارجه شد ، به ایران بازگشت و در سفر اول مظفرالدین شاه به اروپا ، به عنوان مترجم و منشی امین‌السلطان ، جزء همراهان شاه بود.

پیرنیا در سال ۱۲۸۱، به وزیر مختاری روسیه انتخاب شد. در بیست و هشت سالگی ، با دختر میرزا احمد خان علاءالدوله (از اعضای درجه اول دربار مظفرالدین شاه) ازدواج کرد.

حسن پیرنیا پس از قتل اتابک اعظم، در کابینه مشیرالسلطنه به وزارت عدلیه رسید. او ابتدا مشیرالملک لقب داشت و بعد از فوت پدرش در ۱۳۲۵هجری و قمری، ملقب به “مشیر الدوله” شد.

در زمان مشروطه حسن پیرنیا نظامنامه مجلس یا قانون اساسی مشروطه را تدوین کرد. وی بعداز فتح تهران و تشکیل دولت جدید ، مجدداً به وزارت عدلیه انتخاب شد و از آن پس در کابینه های متوالی ، بارها وزیر شد.

پیرنیا در سال ۱۲۹۳ شمسی به نخست وزیری رسید و بعدها نیز چند دوره به این سمت انتخاب شد.

اتفاقاتی نظیر قیام شیخ محمد خیابانی و حوادث آذربایجان و ابتدای نهضت جنگل و ظهور رضا خان پهلوی ، برای به دست گیری قدرت، از جمله رویدادهای نوبت های دیگر نخست وزیری اوست.

پیرنیا چهار بار نخست ‌وزیر و بیست و چهار بار به مقام وزارت رسید. او همچنین در دوره های دوم و سوم و چهارم و پنجم و ششم ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی بود.

وی در ده سال آخر عمرش اغلب به کارهای فرهنگی و علمی اشتغال داشت و آثار با ارزشی همچون مجموعه سه جلدی ” تاریخ ایران باستان” و داستان‌های ایران قدیم و حقوق بین الملل را نوشت. کتاب تاریخ ایران باستان (در سه جلد) نخستین کتابی است که به شیوه علمی و بر اساس مستندات و کشفیات باستانشناسی درباره گذشته تاریخی ایران نگاشته شد و هنوز هم مورد توجه است.

مشیرالدوله در زمینه امور قضایی کشور ، پس از مشروطیت ، نقش مهمی داشت و بسیاری از قوانین را تهیه کرد. همچنین وی سازمان دادگستری را پی ریزی کرد و علاوه بر تشکیل دیوان کشور و دادسراها ، دو قانون اصول محاکمات حقوقی و اصول محاکمات جزایی را به تصویب رساند.

حسن پیرنیا پس از ۶۳ سال زندگی سرشار از فعالیتهای فرهنگی‌، علمی‌، سیاسی و اجتماعی که بسیاری از صفحات ‌تاریخ صدة اخیر را پر کرد، در پنجشنبه بیست و یکم (به قولی بیست و نهم‌) آبان ماه ۱۳۱۴ شمسی بر اثر سکتة قلبی، در منزل شخصی خود واقع در خیابان منوچهری تهران ‌، دیده از جهان فرو بست‌.

پیکر پیرنیا در آرامگاه خانوادگی اش، در آستانة امامزاده صالح تجریش تهران ‌، به خاک سپرده‌ شد.

لینک به دیدگاه

اینها یهودی بودن!

تو کتاب تاریخ فراماسونری ایران نوشته محمود کتیرانی سال 1343

میرزا نصرالله ‌خان مشیرالدوله نائینی از اولین فراماسونهای ایران بوده

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...