رفتن به مطلب

خانه تکانی عید


Sepideh.mt

ارسال های توصیه شده

بخش اول - نظافت پنجره، شيشه، و آينه با استفاده از سركه

 

شستشو و نظافت شيشه ها بوسيله سركه به شما كمك مي كند كه پنجره هايي تميز و براق داشته باشيد و بدون اينكه از مواد شوينده شيميايي و گران استفاده كنيد در مدت زمان كوتاه به نتيجه اي مطلوب برسيد. سركه يك ماده شوينده و ضدعفوني كننده طبيعي و بسيار قوي است كه قدرت زيادي در درخشان كردن پنجره هاي شما دارد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

چرا سركه؟

 

سركه علاوه بر اينكه يك نوع چاشني لذيذ براي انواع سالادها و غذاهاست، يك ماده شوينده بسيار قوي و موثر نيز به حساب مي آيد. اسید استیک موجوددر سرکه به طور موثر مي تواند چربي ها و جرم هاي انواع سطوح را برطرف سازد و ديگر لازم نيست براي اين كار از انواع مواد شوينده شيميايي و سمي استفاده نماييد. علاوه بر این، اسید استیک هم چنين مانع از رشد کپک ها و باکتری ها مي شود و از اين رو سركه از بروز آلودگي ها نيز بر روي سطوح جلوگيري مي كند و سطوح براي مدت طولاني براق و تميز باقي مي مانند. از اين رو استفاده از سركه براي نظافت اكثر قسمت ها و سطوح ها توصيه مي شود اما پنجره ها يكي از مهم ترين قسمت هايي هستند كه با كمك سركه مي توانند بدرخشند و برق بزنند.

 

چگونه پنجره ها را با سركه تميز كنيم؟

 

1. ابتدا پنجره را گردگيري كنيد و گرد و غبار را از روي سطح پنجره حذف نماييد تا سركه بهتر بتواند اثر كند.

2. محلول سرکه خانگی را بر یک منطقه کوچک روی شیشه پنجره اسپري كنيد و اجازه دهید جند لحظه روي شيشه بماند تا اسید استیک روي شيشه اثر كند و بتوانيد معجزه آن را ببينيد.

3. روزنامه مچاله شده كه تقريبا آغشته به سركه است را روي شيشه بكشيد. براي اين كه از دستمال يا دستمال حوله اي استفاده نكنيد زيرا ممكن است پرز بر جاي بگذارد.

4. چند بار اين كار را ادامه دهيد. پنجره هاي كوچك خيلي زود تميز مي شود، اما هرچه پنجره بزرگ تر باشد ممكن است كمي زمان بيشتري نياز داشته باشد.

5. بعد از اينكه پنجره كاملا تمیز شد، با اين روزنامه خشك مچاله شده به حذف علائم باقي مانده بپردازيد و سطح را كاملا براق كنيد.

نكات مهم در اين خصوص

 

با اين روش شما مي توانيد پنجره هاي خود را براق و تميز كنيد اما براي رسيدن به نتيجه مطلوب تر با سرعت بيشتر لازم است اين نكات را مد نظر داشته باشيد:

• پنجره ها را در سايه با سركه تميز كنيد تا سركه بيش از حد سريع خشك نشود و بتواند عمل كند و تاثير بگذارد.

• اگر پنجره ها خيلي كثيف است بهتر است قبل از استفاده از روش سركه يك بار با دستمال و آب پنجره را پاك كنيد.

• پس از تميز شدن پنجره در و پنجره ها را باز بگذاريد تا بوي سركه از خانه خارج شود و در فضا باقي نماند.

استفاده از سركه براي نظافت قسمت هاي ديگر

 

همانطور كه گفتيم از سركه مي توان براي نظافت و شستشوي قسمت هاي مختلفي استفاده كرد كه در اين قسمت به تعدادي از اين قسمت ها و طريقه نظافت آن ها با سركه مي پردازيم:

• كفپوش: سركه به عنوان يك تميز كننده ارزان و طبيعي مي تواند ماده مناسبي براي نظافت و براق كردن سطوح براق و صيقلي كف باشد.

• كانتر: چون سرکه سبب مهار رشد باکتری و کپک ها مي شود، ماده بسيار مناسبي براي نظافت و ضد عفوني كردن كانتر و سطوح داخل آشپزخانه است.

• قهوه ساز: محلول ضعیف سرکه مي تواند براحتي لكه قهوه و چاي را در خود حل و از بين ببرد.

• پاسيو: استفاده از سركه براي نظافت پاسيو نه تنها سبب تميزي و ضد عفوني شدن فضاي پاسيو مي شود بلكه از رشد علف هاي هرز نيز جلوگيري مي كند و از اين رو محيطي سالم را براي گياهان خانگي شما فراهم مي سازد.

• مس: سرکه براي نظافت سطوح مسي از بهترين گزينه هاست زيرا مي تواند درخشش و جلوه اوليه مس را به آن برگرداند.

• آينه: سركه براي نظافت آينه به همان اندازه موثر و مفيد است كه براي پنجره ها گفته شد. شما مي توانيد با همان روش از سركه براي درخشان كردن آينه ها نيز استفاده نماييد.

لینک به دیدگاه

خانه تكاني براي افرد زيادي كاري خسته كننده و كسل كننده است و از نظر افراد زيادي كاريست كه هرگز تمامي ندارد؛ از اين رو براي اين كار بسيار بي انگيزه هستند. حقيقت اين است كه خانه تكاني سخت و عذاب آورد نيست و اين خود افراد هستند كه از اين كار براي خود غول مي سازند و آن را دشوار مي كنند. در اين مطلب ايده هايي براي شما داريم كه با انجام دادن آن ها مي توانيد خود را براي يك خانه تكاني آسان و مفرح آماده سازيد:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

• قبل از اقدام به خانه تكاني و نظافت خانه ابتدا بايد از مواد شوينده مورد نياز ليستي تهيه كنيد و به فروشگاه رفته و به مقدار لازم از آن مواد خريداري كنيد. هيچ چيز خسته كننده تر و نا خوشايند تر از اين نيست كه در اواسط كار متوجه شويد كه مواد شوينده لازم را در خانه نداريد و مجبوريد براي خريد آن از خارج شويد. هم چنين به تعداد فضاهاي موجود در خانه سبدي را در نظر بگيريد و آن را پر از مواد شوينده كنيد و هر سبد را در فضايي قرار دهيد تا مجبور نباشيد مواد شوينده را مدام همراه خود از اين فضا به فضاي ديگر بكشانيد.

 

• با برنامه ريزي مكتوب شروع به نظافت هر اتاق نماييد. بنويسيد كه در هر اتاق بايد چه اقداماتي انجام دهيد و پس از انجام هر قسمت زمان را چك كنيد و ببينيد كه انجام نظافت هر قسمت چه مقدار زمان مي برد. اين مرحله مي تواند براي افرادي كه هميشه با كم آوردن زمان مواجه هستند، ايده بسيار مناسبي باشد زيرا با اين روش مي توانند راحت تر زمان خود را مديريت كنند.

 

• براي شروع خانه تكاني لباسي راحت بپوشيد. لباسي كه اگر رنگ قسمتي از آن بوسيله ريختن سفيد كننده رفت اصلا برايتان مهم نباشد. قرار نيست به مهماني برويد كه بخواهيد شيك باشيد! تا جايي كه مي توانيد از لباسي گشاد و راحت استفاده كنيد. لباسي كه هنگام بالا و پايين رفتن از چهار پايه جلوي دست و پاي شما را نگيرد. يكي ديگر از توصيه ما هنگام شروع كار اين است كه آهنگ مورد علاقه خود را بگذاريد تا طي كار موسيقي مورد علاقه شما پخش شود و بتوانيد با ريتم خوشايند موسيقي با لذت بيشتري به نظافت خانه بپردازيد.

 

• بهترين حالت اين است كه از انتهاي خانه شروع به نظافت كنيد و به قسمت هاي جلوي خانه پيش رويد. هم چنين در هر فضا نيز از بالاترين قسمت كه سقف است به پايين ترن قسمت كه كف است نظافت را انجام دهيد.

• برنامه اي كه براي يك روز خود تهيه كرده ايد و نوشته ايد را تا پايان انجام دهيد و در ميانه راه رها نسازيد. هم چنين كاري بيشتر از آنچه در ليست خود داريد نيز انجام ندهيد. هر دوي اين كارها مي توانند فرايند خانه تكاني شما را مختل نمايد.

 

 

 

• پس از انجام ليست برنامه ريزي خود ديگر به كار ادامه ندهيد و به خود استراحت دهيد و به فعاليت هايي كه دوست داريد بپردازيد تا براي كار و نظافت در روز بعد آماده شويد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

نكات مهم

 

• در پايان هر دوره نظافت يك گردگيري و جاروبرقي كلي انجام دهيد.

 

• اگر بيش از يك سرويس بهداشتي درخانه داريد مقداري بيشتر مواد شوينده خريداري كنيد و يك سبد مواد شوينده نيز براي سرويس بهداشتي هاي ديگر تدارك ببينيد.

 

• اگر فرزند كوچكي داريد سبدي كوچك و زيبا برايش در نظر بگيريد و به او بگوييد كه زباله ها و وسايل دو انداختني را داخل آن سبد قرار دهد.

لینک به دیدگاه

بيدار شدن در يك صبح زيبا و مواجه شدن با خانه اي بهم ريخته و ريخت و پاش كه قرار است خانه تكاني شود و حجم زيادي از ظروف كثيف به جا مانده از شام ديشب بسيار عذاب آور است و سبب مي شود به كلي انگيزه و روحيه خود را براي شروع خانه تكاني از دست بدهيد. در اين مطلب به شما مي گوييم كه چگونه بايد براي نظافت خانه از خواب بيدار شويد تا با انرژي و سرحال باشيد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

به مراحل زير توجه كنيد:

 

1. اگر قصد نظافت خانه را در روز بعد داريد شستشوي ظروف شام را به فردا نياندازيد. زيرا ظروف كثيف زماني كه نشسته باقي بمانند و چندين ساعت شسته نشوند سخت تر تميز مي شوند و به همين دليل صبح زماني كه مشغول به شستن ظرف هاي شام ديشب مي شويد مدت زمان زيادي را از دست مي دهيد و به دليل استرسي كه برايتان پيش مي آيد سريع خسته و كسل مي شويد.

 

2. بهترين زمان براي شستن ظروف شام معمولا بلافاصله پس از شام است. به محض این که شام را صرف كرديد و افراد از دور ميز بلند شدند، شروع به پاكسازي ظروف از غذاهاي برجامانده كنيد و آن ها را در ماشين ظرفشويي بچينيد يا به سينك منتقل كنيد و اقدام به شستشو نماييد.

 

با شستن ظروف و مرتب كردن آشپزخانه قبل از خواب مي توانيد آرامش خود را هنگام بيدار شدن از خواب تضمين كنيد زيرا دگير پس از بيدار شدن با كوهي از ظرف هاي نشسته مواجه نمي شويد و مي توانيد پس از صرف يك صبحانه لذيذ با آرامش شروع به خانه تكاني و نظافت خانه نماييد.

 

3. برخي ديگر از فعاليت هاي كه لازم است چند دقیقه قبل از رفتن به رختخواب انجام دهيد مرتب كردن برخي مناطق اصلي است. براي مثال مرتب کردن لباس مبل ها و قرار دادن كوسن ها سر جاي خود، قرار دادن اسباب بازي كودكان در اتاقشان و در جاي مخصوص و هم چنين چيدن سي دي ها و دي وي دي ها در كيف مخصوص خود. اين كار ها شايد تنها چند دقيقه از وقت شما را قبل از خواب بگيرد اما مي تواند سبب صرفه جويي در زمان شما در روز بعد باشد و به سرحال بودن و آماده بودن شما در صبح فردا براي خانه تكاني كمك كند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

نكته مهم

 

• به تك تك اعضاي خانواده خود مسئوليت هايي در دوران خانه تكاني بسپاريد و آن ها را توجيه كنيد كه حداقل كار مربوط به خود را خودشان انجام دهند. براي مثال پس از صرف غذا ظرف خود را خودشان به آشپزخانه ببرند. خانه تكاني اكر توام با همكاري و تعاون افراد خانواده باشد و هر فردي حتي كمترين كمكي كه از دستش بر مي آيد انجام دهد مي تواند كاري بسيار مفرح و راحت باشد

لینک به دیدگاه

هميشه راه بر طرف كردن لكه از پارچه ابريشم خيساندن پارچه در آب گرم نيست. براي مثال اگر پارچه ابريشمي كه با جوهر لك شده است را در آب بخيسانيم نه تنها به از بين رفتن لكه كمكي نمي كند بلكه آن را تشديد مي كند. در اين مطلب روش پاك كردن لكه جوهر را از پارچه ابريشمي را به شما آموزش مي دهيم:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

يادگيري چگونگي بر طرف كردن لكه جوهر از پارجه ابريشم به شما كمك مي كند كه لباس ابريشمي گران قيمت خود را پس از اينكه دچار چنين مشكلي شد به راحتي مشكل را بر طرف سازيد و زيبايي را مجددا به آن بازگردانيد. زماني كه جوهر روي پارچه ابريشمي مي ريزد اولين قدم حفظ خونسردي است. نبايد هول شويد، نگران نباشيد اگر زود اقدام كنيد مي توانيد پاكي و زيبايي اوليه را به لباس خود برگردانيد.

 

1. اول از همه بايد بدانيد كه هرچه سريع تر اقدام كنيد زورتر و بهتر جواب مي گيريد. پس از لك شدن لباس توسط جوهر بايد ابتدا از پخش شدن بيشتر آن جلوكيري كنيد. براي اين كار لباس را براي دقايقي در آب سرد بخيسانيد و سپس روي كانتر يا يك ميز حوله اي پهن كنيد و لباس را روي آب قرار دهيد و چند دستمال كاغذي را مستقيما روي محل لكه قرار دهيد تا مقداري از جوهر توسط دستمال كاغذي جذب شود و ديگر در پارچه پخش نگردد. اگر لازم بود اين كار را تكرار كنيد.

 

2. اگر همچنان لكه سماجت كرد از روش اسپري مو استفاده نماييد. همانطور كه هنوز لباس خيس است روي لكه اسپري مو را اسپري كنيد و سپس بار ديگر با فشردن دستمال كاغذي روي لكه جوهر را به دستمال كاغذي جذب و از روي پارچه حذف كنيد. پس از اينكه اين كار را چند بار انجام داديد لباس را در آبي ولرم به همراه شوينده بشوييد.

 

3. اگر لكه جوهر توسط اسپري مو كامل برطرف نشد، قدم بعدي استفاده از محلول آب و سركه است. اجازه دهيد لباس خشك شود. سپس محلولي به نسبت هاي مساوي آب و سركه تهيه كنيد و قسمت لك را در آن قرار دهيد و با يك مسواك تميز و نرم روي قسمت لك بكشيد. اين كار را تا آنجا ادامه دهيد كه لكه محو گردد. سپس لباس را بشوييد و خشك نماييد.

لینک به دیدگاه

يكي از مقدمات استقبال از بهار و سال نو، خانه‌تكاني است كه گاهي هم بسيار سخت و مشكل به نظر مي‌رسد. حتي ممكن است مقدار زيادي از وقت‌تان را بگيرد و نتوانيد از آخرين روزهاي فصل زمستان لذت ببريد و با آرامش خاطر، خود را براي فصل زيباي بهار آماده كنيد. در اينجا توصيه‌ها و نكاتي را طرح كرده‌ايم تا كارهاي مربوط به خانه‌تكاني را برايتان آسان‌تر و سرعت پيشرفت كار را بيشتر كند. براي اينكه بتوانيد از لحظات خود بيشتر لذت ببريد با ما همراه شويد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تميز كردن كاغذ ديواري‌

 

• براي رفع گرد و غبار از روي كاغذ ديواري‌ها، يك پارچه مخصوص گردگيري را روي جاروي دسته بلند نصب كنيد و جارو را از بالا به پايين روي ديوار بكشيد.

• براي پاك كردن لكه‌هاي مداد يا لكه‌هاي غير روغني از كاغذ ديواري‌هاي غيرقابل شستشو، از يك برش نان سبوس‌دار استفاده كنيد.

• براي پاك كردن لكه‌هاي چرب و روغني مثل لكه‌هاي غذا بر روي كاغذ ديواري، از تركيب يك مايع شوينده و خاك‌رس لكه‌بر استفاده كنيد. اين مواد را روي سطح بماليد، بگذاريد خشك شود و دوباره تكرار كنيد. اين كار را آنقدر تكرار كنيد تا لكه از بين برود، سپس سطح را با يك دستمال مرطوب و در نهايت با يك دستمال خشك تميز كنيد.

• براي پاك كردن جاي دست از روي كاغذ ديواري، ابتدا با دستمال مرطوب روي لكه بكشيد. سپس مقداري خاك رس لكه‌بر روي قسمت مرطوب شده بپاشيد و بگذاريد خشك شود. بعد آن را با دستمالي پاك كنيد.

• براي اينكه از كثيف شدن كاغذ ديواري‌ها هنگام تميز كردن سقف و كف اتاق جلوگيري شود، مي‌توانيد روي ديوارها را با پلاستيك‌هاي ضخيم بپوشانيد.

 

تميز كردن فرش

 

• پيش از تميز كردن فرش، حتما آن را خوب جارو بزنيد تا گردوغبار آن گرفته شود.

• با مقداري ماست، لكه‌هايي را كه تازه روي فرش به وجود آمده پاك كنيد. براي اين منظور ماست را روي لكه بريزيد و با يك قاشق جمع كنيد. سپس با دستمال تميز خوب خشك كنيد.

• گردوخاك لبه‌هاي قالي را با يك برس دستي پاك كنيد و سپس جاروبرقي بكشيد. براي تميز كردن اين قسمت مي‌توانيد از مخلوط آب و پودر لباسشويي و يك فرچه نرم كمك بگيريد؛ اما مواظب باشيد اين مخلوط به فرش آسيب نرساند. سپس اين قسمت را با دستمال خشك كنيد و هنگام پهن كردن، زير فرش را كاغذ يا دستمال سفيد قرار دهيد تا نم فرش گرفته شود.

• صابون لباسشويي و شامپوي فرش كه خاصيت قليايي كمي دارند، شوينده‌هاي خوبي براي فرش هستند. اگر شامپو فرش نداريد، يك قاشق چاي‌خوري مايع ظرفشويي و دو قاشق چايخوري نمك را در يك ليتر آب حل كنيد. آن را خوب به هم بزنيد تا كف كند. كف را با يك تور كه زياد آب جذب نمي‌كند روي سطح فرش بماليد و با دستمال حوله‌اي خشك كنيد.

 

تميز كردن لوازم خانگي

 

• براي از بين بردن زردي لوازم خانگي سفيد از جمله ماشين لباسشويي، يخچال، آبميوه‌گيري و... محلولي متشكل از نصف پيمانه مايع سفيدكننده، نصف پيمانه جوش شيرين و چهار پيمانه آب گرم را با اسفنج روي سطح موردنظر بكشيد. پس از ده دقيقه، در صورت امكان محل را آبكشي يا با دستمال مرطوب تميز كنيد. قسمت بيروني و ديواره‌هاي وسايل برقي را بعد از پاك كردن با دستمال مرطوب، با پنبه آغشته به الكل صنعتي براق و تميز كنيد.

• ممكن است بخش‌هاي قابل شستشوي آبميوه‌گيري در اثر استفاده زياد رنگ گرفته باشند. براي پاك كردن و نيز جلوگيري از رنگ گرفتن آنها، يك دوم فنجان مايع سفيدكننده، يك چهارم فنجان جوش شيرين و چهار فنجان آب گرم را با هم مخلوط كنيد و با اسفنج روي قسمت‌هاي موردنظر بكشيد. همچنين مي‌توانيد به مدت ده دقيقه آنها را در اين مايع بگذاريد، سپس بشوييد و كاملا خشك كنيد.

• اثر انگشت بچه‌ها بر صفحه تلويزيون منظره زيبايي به وجود نمي‌آورد. ابتدا تلويزيون را خاموش كنيد و با يك دستمال خشك غبار آن را بگيريد. سپس با پنبه آغشته به محلول آب و الكل صفحه تلويزيون را تميز كنيد. الكل لكه‌هاي چرب و اثر انگشت را برطرف مي‌كند. توصيه مي‌شود از دستمال حوله‌اي و پرزدار استفاده نكنيد. ديواره‌هاي غيرشيشه‌اي تلويزيون را نيز مي‌توانيد با پارافين مايع براق كنيد و با دستمال خشك، چربي اضافي را بگيريد و براق كنيد. اين روش براي تميز كردن ضبط صوت و ويدئو هم كه رنگ تيره دارند، مناسب است.

سينك ظرفشويي

 

سينك ظرفشويي معمولا از جنس استيل است. بهتر است از مواد سفيدكننده قوي براي تميز كردن استفاده نكنيد، زيرا رنگ استيل كدر مي‌شود.

• پارچه‌اي را به سركه سفيد آغشته كنيد و بر سطح ظرفشويي بكشيد.

• جوش‌شيرين براي تميز كردن سينك‌هاي استيل، عالي عمل مي‌كند. اين ماده را به عنوان پودر تميزكننده استفاده كنيد.

• نمك ماده طبيعي مناسب براي ضدعفوني كردن سينك است. براي اين منظور نمك خشك را روي سطح آن بپاشيد و پس از نيم ساعت بشوييد.

• براي تميز كردن سينك‌هاي آلومينيومي و چيني، محلول پودر ماشين لباسشويي توصيه مي‌شود. بعد از آبكشي، با روزنامه مچاله شده سينك را برق بياندازيد.

• براى از بين بردن لكه‌ها و رسوبات آب روى سينك، پارچه‌اى را به سركه سفيد آغشته كنيد و بر روى سطح بكشيد.

 

تميز كردن گاز

 

• اگر اجاق گاز با غذاهاي مختلف كثيف شده و تميز كردن آن برايتان مشكل است، كافي است مقداري رب گوجه‌فرنگي را روي لكه‌ها بماليد و بگذاريد تا چند ساعت بماند. سپس با استفاده از يك اسفنج يا ابر نرم و مقداري آب گرم و صابون، لكه‌ها را پاك كنيد.

• اگر مي‌خواهيد اجاق‌ گاز خود را تميز و شفاف‌ كنيد، كافي‌ است‌ شب و ‌پس‌ از اتمام‌ كارتان همه قسمت‌هاي‌ داخل‌ و سطح‌ روي‌ اجاق‌ را با پنبه ‌آغشته‌ به‌ آمونياك‌ مرطوب‌ كنيد و شب ‌تا صبح‌ آن‌ را به‌ همان‌ حال‌ بگذاريد. صبح‌ پارچه‌ تميزي‌ را با نمك ‌و آمونياك‌ آغشته‌ كنيد و تمام‌ قسمت‌ها را با آن پاك‌ كنيد. سپس با يك‌ دستمال خشك‌، همه‌جا را خشك‌ كنيد، به اين ترتيب اجاق‌گاز شما شفاف‌ خواهد شد.

• براي‌ تميزي‌ حفاظ‌هاي ‌روي‌ شعله‌ بهتراست از محلول‌ وايتكس ‌استفاده‌ كنيد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...