رفتن به مطلب

قالیچه ی پرنده


ارسال های توصیه شده

قاليچه پرنده از تورات تا تخت جمشيد

 

پس از انتشار كتاب استفن هاوكينگ به نام طرح عظيم كه در آن نظريات بخصوصي درباره خداوند ارائه شده بود، دانشمنداني كه تحقيقات مفصلي بر روي انجيل و تورات انجام داده بودند سکوت را شکستند و تحقیقات خود را یکی پس از دیگري منتشر کردند. .نخستین آن مربوط میشد به تحقیق در مورد شکافته شدن دریا توسط موسی و عبور قوم بنی اسرائیل از آن.

نتایج این تحقیق نشان میدهد درنقطه یی خاص اگربه مدت 12ساعت بادي با سرعت 100کیلومتر در ساعت بوزد میتواند کانالی به طول 5کیلومتر به مدت چهار ساعت ایجاد کند.

در مورد اینکه در این باد شدید بشود کاروانی را حرکت داد محل تردید است که دانشمندان دارندبا مدلهاي جدید سعی میکنند سرعت باد را کاهش دهند و به عدد معقولتري برسند. اما تحقیق جدیدي که در 28سپتامبر 2010، منتشر شد جهان را در بهت و حیرت و فرو برده است.این خبر آنقدر غیرمنتظره است که اگر در اول آوریل منتشر شده بود جاي این تردید وجود داشت که شاید دروغ آوریل باشد .

 

سه گروه درگیر این تحقیقات بودند.گروهی ازفیزیکدانان انستیتو نیلزبور در دانمارك، گروه کشاورزي و کانی شناسی از دانشگاه ماساچوست آمریکا و سرانجام بخش باستانشناسی دانشگاه آکسفورد انگلستان.

براي درك بهتر موضوع باید کمی به عقب برگردیم .

 

 

f1oww5ccw4awujjec.jpg

 

اندرکنش گراویتونی میان زمین و خورشید

 

آدريان پل موريس ديراك وقتي در 1926 با تلفيق مكانيك كوانتومي و نسبیت عام و خاص توانست فرمول بندي جدیدي ارائه دهد که وجود ذراتیکه بعدها به ضدذره شناخته شدند را پیشبینی میکرد گام بزرگی در را ه پیشرفت فیزیک برداشت. از آن پس دانشمندان براي حامل انرژي دنبال ذره اي ميگشتند، ذره اي به نام گراويتون Graviton كه از خانواده مزونهاست Meson ، با اسپين 2 و بار الكتروني و جرم در حال سكون صفر، به عنوان عامل جاذبه دست يافتند.

 

این ذره تا کنون آشکارسازي نشده بود .در واقع این که دو جرم همدیگر را جذب میکند به دلیل وجود این ذره است. یک گروه گراویتون یاب از دهه ي سی میلادي توسط نیلز بور در دانمارك تشکیل شد تا این ذره را پیدا کنند.

دانشمدان بزرگي از هيدكي يوكاوا ژاپني گرفته تا عبدالسلام پنجابي و ورنر هاينزبرگ آلماني، طي سالهاي طولاني در اين گروه عضو بوده اند. سرانجام این گروه نشان داد در برخی از مواد کانی ذرات گراویتون وجود دارد که در کویرهایی که درجه ي حرارت در آنها بالا برود ممکن است در دل شن ها یافت شود.

 

گروهی ازبرجسته ترین کانی شناسان در دانشگاه لوول ماساچوست به سرپرستی یکی از نوادگان کانی شناس برجسته ي فرانسوي رنه ژوست آئویی پس ازدریافت آخرین دستآوردهاي تئوریک انستیتو نیلزبور با بررسی هزاران نقشه ي ماهواره یی سه نقطه در جهان را مشخص کردند که ممکن بود داراي خاك یا شنی سرشار از ذرات گراویتون باشند.

 

صحراي سینادرمصر، ربع ا لخالی درعربستان و ریگ جن در کویر مرکزي ایرانبه همين منظور گروههایی رابه مصر و ربع ا لخالی اعزام کردند .

 

72ehlbs1k1txxdqbkm.jpg

 

نمائی از تپه هاي ماسه در مرکز ریگ جن

 

اما به دلیل نبودن ارتباط سیاسی بین آمریکا و ایران طی پنج سال گذشته که تیم هاي اعزامی در صحراي سینا و ربع الخالی مشغول تحقیق بودند هیچ تیمی به ایران اعزام نشد و متاسفانه در آن دو نقطه هم تحقیقات به نتیجه ي مطلوب نرسيد .تا این که حدود سه سال پیش در 18دسامبر 2007 یک اتفاق کاملا تصادفی زنجیره یی از حوادث را به وجود آورد که منجر به کشفی بزرگ و حیرت ا نگیز شد .

 

كشف بزرگ

در سال 2007 زماني كه جيمز كامرون قصد داشت تا پروژه آواتار را شروع كند، تصميم داشت در اين فيلم سیاره ای را به تصویر بکشد که تخت سنگهاي بزرگ گراویتونی دارد با گراویتون یابهاي انستیتو نیلزبور تماس گرفت تا اطلاعاتی در زمینه عملکرد صخرههاي گراویتونی به دست آورد با پیگیري ماجرا به کانی شناسان ماساچوست یرسید و آنها توضیح دادند که ممکن است صخره هاي گرویتونی در روي کره ي زمین هم باشد و سه نقطه را میگویند و اضافه میکنند هنوز تحقیقات در مصر و عربستان به نتیجه نرسیده و امكان رفتن به كوير جن هم نيست .

 

ckdxl21bf3nul9wj4mky.jpg

 

کوه هاي معلق در آواتار

 

جیمز کامرون با عباس کیارستمی فیلمساز معروف ایرانی تماس میگیرد و از او میخواهد تحت پوشش فیلمسازي گروهی به منطقه اعزام شوند اما کیارستمی می گوید امکان اینکار وجود ندارد در عوض او یکی از دوستانش به نام پرفسور جندقی را به او معرفی می کند که باستانشناس و کویر شناس ایرانی ساکن انگلستان و صاحب کرسی در آکسفورد است.تماس جیمز کامرون با پرفسور جندقی و گفت وگو با او موجب میشود پروفسور جندقی با تحقیقات ماساچوستیها و دانمارکیها آشنا شود و او به جیمز کامرون میگوید در حفاريهاي تخت جمشید ابریشمی پیدا شده است که با این توصیفات شما به نوعی داراي ذرات گراویتونی هستند.

کامرون به هالیوود میرود و سرگرم ساختن فیلم خود میشود .اما سریعا دانشمندان دانشگاه ماساچوست و انستیتو نیلزبور در انگلستان جلسه ي مشترك با تیم باستانشناسی میگذارند.

 

آن ها از دولت انگلستان میخواهند که امکان رفتن تیمی تحقیقاتی به ریگ جن را فراهم آورند که دولت انگلستان از طریق اسفندیار رحیم مشایی با این شرط که منشور کوروش براي مدتی به ایران آورده شود با این سفر تحقیقاتی موافقت میکنند.

تیم اعزامی طی تحقیقات جالبی به این نتیجه میرسد که ایرانیان در زمان هخامنشی ذرات گروایتون را در کویر مرکزي ایران کشف کرده ا ند خاك و شن منطقه ي ریگ جن را طی عملیات سرندسازي خالص کرده به کاشان منتقل می کرده اند و در آنجا باغی درست کرده بودند پر از درخت توت، خاك این باغ تا عمق پنجاه و سه متر از خاك سرند شده ي ریگ جن بوده است بعد کرمهاي ابریشم از برگ این درختان تغذیه میکردند وابریشم تولیدي خاصیت گراویتونی و ضد جاذبه یی داشته است و ایرانیان با آن قالیچه ي پرنده تولید میکردند.

البته این فراینده بسیار پیچیده بوده است و یک قالیچه ي کوچک پرنده دهها سال طول میکشیده است تا درست شود . یکی از این قالیچه ها توسط کوروش که به ذوالقرنین شناخته می شود به سلیمان نبی داده می شود .

ایرانیان بسیار دقت کرده بودند که استفاده از این قالیچه ها علنی نشود اما سلیمان استفاده ي گسترده یی می کند و این قالیچه به قالیچه ي سلیمان مشهور میشود. گویا اسکندر براي به دست آوردن همین قالیچه به ایران حمله میکند وایرانیان براي این که تکنولوژي دست یونانیان نیفتد آن باغ را آتش میزنند و دو قالیچه ي باقیمانده در تحت جمشید هم در آتش سوزي تخت جمشید کاملا از بین میرود و فقط چند تار از آن در اكتشافات ارنست اميل هرتسفيلد باستان شناس آلماني كه توسط موسسه خاور شناسي دانشگاه شيكاگو در 1931 به دست آمد که اکنون توسط این دانشگاه به تیم تحقیقاتی متشکل از اعضاي از تمام گروهاي درگیر به وجود آمده است قرار گرفته است در 28 سپتامبر 2010ساعت 10صبح به وقت ماساچوست نتيجه این تحقیقات طی بیانیه یی منتشر شد. البته بیانیه‌ی مذبور بسیار تخصصی است که در اینجا شما خلاصه‌یی از آن را به زبان غیرحرفه‌یی خواندید. به‌زودی حتما مطالب متنوعی در این مورد منتشر می‌شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

A000001_1_l.jpg

 

- كشف شواهد مستند از وجود قالیچه های پرنده در ایران

 

- خلفای اموی و عباسی در سركوب تكنولوژی ساخت قالیچه های پرنده نقش اساسی را ایفا كردند

نیما ملك محمدی : قرن ها پس از آن كه قالیچه های پرنده تنها یك افسانه هزار و یك شبی تصور می شد، هنری بك، كاشف فرانسوی، شواهد مستند از وجود قالیچه های پرنده در ایران یافته است.

 

هنری بك در سرداب های زیرزمینی قلعه الموت، در نزدیكی دریای خزر، طومارهایی یافته است كه شواهد جدیدی در مورد قالیچه های پرنده به دست می دهد.این طومارها كه به طرز خارق العاده ای سالم مانده اند، در اوایل قرن سیزدهم میلادی توسط یك محقق یهودی به نام اسحاق بن شریره نوشته شده است.

پس از آن كه پروفسور جی. دی . سپتیموس، زبان شناس مشهور، این متون را از زبان فارسی به انگلیسی ترجمه كرد، این دست نوشته ها باعث جنجال های زیادی در جامعه علمی جهان شدند. مدت كوتاهی پس از انتشار ترجمه این متون، كنفرانسی با حضور كارشناسان برجسته بین المللی در مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی لندن برگزار شد. بسیاری از مورخان با حمله به بك، این دست نوشته ها را جعلی خواندن. اما پروفسور سپتیموس كه به خاطر عدم شركت بك در این كنفرانس به خاطر تولد فرزندش دفاع از او را به عهده داشت، گفت كه این متون باید به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرند.

قدمت این دست نوشته ها اكنون در انستیتوی لئوناردو داوینچی شهر تریست، به كم روش رادیو كربن در حال تعیین است.

بنا بر نوشته های بن شریره، حكام مسلمان متعصب آن زمان قالیچه های پرنده را وسیله ای شیطانی می دانسته اند و به همین خاطر دانش و سازندگان آن را سركوب كرده اند و ردپای آن را از تاریخ به دقت پاك كرده اند.هر چند قالیچه های پرنده تا اواخر قرن سیزدهم میلادی بافته و فروخته می شده اند، اما استفاده از آن در انحصار افراد خاصی بوده است.

بنابر یادداشت های بن شریره، نخستین اشارات به قالیچه های باستانی در دو متن باستانی صورت گرفته است. یكی از این كتاب ها، مجموعه ای از ضرب المثل ها است كه توسط شامشاد، وزیر نبوكدنزر پادشاه بابلی جمع آوری شده است و منبع دیگر، مجموعه ای از گفتگوهای باستانی است كه توسط شخصی به نام ژوزفوس نگاشته شده است.

بر اساس نوشته های بن شریره، قالیچه های پرنده ای كه می توانستند چند متر بر فراز زمین شناور باشند، نخستین بار توسط كیمیاگران و صنعت گران دربار ملكه صبا ساخته شد و ملكه صبا آن را به نشانه عشق خود برای حضرت سلیمان فرستاد. اما وقتی ملكه صبا خبر برخورد سرد حضرت سلیمان را با هدیه اش شنید، دل شكسته شد و صنعت گران خود را از دربار بیرون كرد. این صنعت گران در نهایت در ناحیه بین النهرین و در نزدیكی شهر بغداد ساكن شدند و كسب و كار خود را ادامه دادند.

 

بن شریره در یادداشت های خود به توضیح چگونگی كار این قالیچه های پرنده می پردازد، اما متأسفانه اكثر اصطلاحات و عبارات فنی به كار رفته در این قسمت قابل فهم نیست. اما از قسمت های قابل خواندن متن چنین بر می آید كه قالیچه های پرنده هم مانند قالیچه های معمولی روی دار بافته می شده اند و تفاوت آنها با قالیچه های معمولی در مرحله رنگرزی بوده است. صنعتگران دربار ملكه صبا گل مخصوصی ?به دست آمده از چشمه های كوهستان? كشف كرده بودند كه هنگامی كه در معرض حرارت شدید، ?داغ تر از آتش حلقه هفتم جهنم? در ظرفی محتوی روغن یونانی قرار می گرفت، خاصیت ضد مغناطیسی پیدا می كرد. با توجه به مغناطیس بودن كره زمین، وجود میلیون ها محور مغناطیسی كه از قطب جنوب تا قطب شمال كشیده شده اند، قالیچه هایی كه الیافشان به این گل آغشته می شد می توانستند از سطح زمین فاصله بگیرند. این فاصله با توجه به غلظت و میزان گل به كار رفته، از یك متر تا چند ده متر می رسید. محورهای مغناطیسی مانند ریل های هوایی عمل می كردند و قالیچه می توانست در امتداد این محورها پیش رود.

براساس یادداشت های بن شریره، كتابخانه اسكندریه تعداد زیادی از این قالیچه های پرنده را در اختیار داشته است و آن را برای گردش میان قفسه های مملو از پاپیروس كتابخانه، در اختیار مراجعه كنندگان به كتابخانه می گذاشته است. این كتابخانه كه در یك زیگورات قرار داشته است، بیش از 40 هزار طومار خطی در اختیار داشته است كه توسط سیصد نسل از كاتبان نگاشته شده بود. سقف این كتابخانه آن قدر بلند بوده است كه بسیاری از مراجعه كنندگان ترجیح می داده اند به حالت شناور در هوا و روی قالیچه های پرنده مطالعه كند. براساس یادداشت های بن شریره، ساخت قالیچه های پرنده در سرزمین های اسلامی به دو دلیل سركوب شد.

نخست این كه حكام متعصب مسلمان می گفتند بشر قرار نیست پرواز كند و قالیچه های پرنده باعث به هم خوردن نظم امور می شوند. دلیل دوم بیشتر اقتصادی بود. بسیاری از اشراف و ثروتمندان عرب ثروت خود را مدیون گله های شتر و اسب خود بودند و دلشان نمی خواست چند صنعتگر فقیر و بی چیز با ساخت قالیچه های پرنده كسب و كار آنها را نابود كنند.

قالیچه های پرنده در زمان حكومت خلفای اموی و عباسی به شدت سركوب شدند و در نهایت در سال 1226 میلادی و با حمله مغول به آسیای مركزی، در هرات و بلخ و بخارا حمام خون به راه افتاد. مغول در جریان غارت و تاراج خود، چند قالیچه پرنده هم پیدا كردند و هنگامی كه مردی به آنها گفت این قالیچه ها تیزروتر از اسب های پاكوتاه مغول هستند، چنگیرخان چنان از این توهین برآشفته شد كه سر مرد را از تنش جدا كرد و دستور داد تمام قالیچه های پرنده قلمروی وسیعش را جمع آوری و نابود كنند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...