رفتن به مطلب

نامها و معناها


omid vakili

ارسال های توصیه شده

این تاپیک کپی شده اینم لینک اصلیش:

http://www.noandishaan.com/forums/showpost.php?p=455923&postcount=4671

بعد از شنیدن نام یک میدان یا مواجه شدن با تابلویی که نام یک میدان بر آن حک شده چه مفاهیمی در ذهن شهرنشینان تداعی میشود؟بازتاب اجتماعی نامگذاری خیابانها، میادین و کلا فضاهای شهری از دو جهت حائز اهمیت است. اول از حیث که دربردارنده شناسنامه فرهنگی و فرهنگ غالب آن است و دوم از حیث خصایص سیاسی ـ اجتماعی مدیریت شهری. این دو امر اما، در یک پیوند وثیق نظری و عملی در نهایت یک امر واحد را نمود میدهند؛

در بادی امر، هنگامی که یک شهرنشین در حیطه تعاملات زیست روزمره خود با نامی برخورد میکند که به نوعی یادآور گذشتهای پرشکوه یا افتخار ملی یا شخصیت تاریخی است، به خودی خود حس و تعلق خاطر به محل زیست در ذهنیت او برانگیخته میشود. این امر البته با سوگیریهای نظری گوناگونی قابل بحث و فحص است، اما از حیث روانشناسی اجتماعی، بلاشک، این نامها که بر تارک خیابانها و میادین رخ مینمایانند، این قابلیت را دارند که را به هم پیوند داده و را نضج دهند.

این البته علل دیگری را نیز برای قوام و دوام خود متصور است، اما در اینجا حوزه تحلیل ما تنها در باب یک پدیدارشناسی خرد موضوعیت دارد. از این حیث، نام یک فضای شهری، یک محسوب میشود. نام یک فضای شهری به شهرنشین هویت او را گوشزد میکند و به او یادآوری میکند که در چه فضای خاص معرفتی و ارزشی روزگار میگذراند. این شاخصها البته ایدئولوژیک نیز هستند، صبغه ایدئولوژیک آنها از منظر رفتارشناختی، برآمده از قابلیت ارزشهای جامعه است.

در واقع این ارزشها آن قدر هستند که بتوانند مفاهیم ایدئولوژیک تولید کنند و آنها را به شاخص بدل کنند.حضور پیوسته این مفاهیم در زیست روزمره یک شهرنشین چنان واجد اثر است و چنان تبعات مشخص اجتماعی و سیاسی را دربردارد که اگر مدیریت شهری در کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک ایران به آن توجه کنند، آنگاه دیگر یا اعداد گنگ و بیروح را برنمیگزینند.

از سوی دیگر، اگرمشاهده ای جامعهشناسانه را وجه همت خود قرار دهیم، درمییابیم حتی در محلات، نام کوچهها، خود بدل به یک شاخص هویتی میشوند، پس چگونه میتوان مانند گذشته با رویکردهای صوریگرایانه و دم دستی به گزینش نامها برای فضاهای عمومی دست یازید؟

● به قصد نتیجه

خصلت ویژه زیست شهری، متضمن این امر است که حتی مقولاتی که در نگاه اول صوری و روزمره بهنظر میآیند، اگر در باب آنها مداقهای جامعهشناسانه تکوین یابد، واجد صبغه معنایی و ساحت ارزشی مشخص هستند. عطف به همین امر، نامگذاری فضاهای عمومی، از آنجا که منبعث از یک ساحت ارزشی است، این قابلیت را دارد که مورد بحث و فحص جامعهشناسانه قرار گیرد و مدیریت شهری نیز باید به آن توجهی درخور کند.

این نامها میتواند عاملی باشد در جهت افزایش همبستگی اجتماعی و تعلق خاطر به محل زیست و مهمتر از همه واجد بار معنایی باشد که و شهروندی را بروز و ظهور دهد. یک شهروند دارد که در گزینش نام فضاهای عمومی مداخله داشته باشد و است که از آن نام حراست کند. در یک مدیریت شهری توسعه یافته، نامگذاری میادین و فضاهای عمومی شهری معطوف به جلب نظر شهروندان و خواستههای آنان است. بدین معنا که مدیریت شهری میکوشد از طریق تطابق نام فضاهای شهری با گستره ذهنی و اعتقادی شهروندان، تمایل آنها را برای شرکت در پروسه شهر صدچندان کند. از دیگر سو؛ نام این فضای عمومی، خود نشانگر است و از این رهگذر ایدئولوژی غالب به واسطه حضور پیوسته در متن زیست روزمره شهروندان مفاهیم خود را استمرار میدهد.

روزنامه سیاست روز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...