رفتن به مطلب

میکروفن ها


ارسال های توصیه شده

قدمه: میكروفونها یا مبدلهای الكتروآكوستیكی، دستگاههایی هستند كه تغییرات انرژی آكوستیكی را به انرژی الكتریكی تبدیل می كنند. (ضمناً عكس این مطلب نیز در مورد بلندگوها صادق است). همانطور كه می دانیم انرژی صوتی از نوع انرژی مكانیكی است و با جرم، محیط الاستیك و نیرو سر و كار دارد. بنابراین حفظ و انتقال انرژی صوتی (آكوستیكی) در برد زیاد امكان پذیر نیست. فرض كنید انرژی صدای گفتگوی انسان به میزان انرژی رعد و برق (مثلاً db130) باشد، البته می دانیم كه برد انتقال این انرژی محدود است، در صورتیكه اگر این انرژی (صوتی) به انرژی الكتریكی تبدیل شود هرگونه تغییر و تبدیل روی آن براحتی امكان پذیر می شود. برای مثال، انرژی الكتریكی را می توان بهر میزان تقویت كرد و آنرا به هر نقطه در فواصل خیلی دور ارسال داشت. مثلاً بردن یك نوار ضبط صوت در هر نقطه و یا انتقال صدای گوینده ای كه در جلوی میكروفون در استودیو در یك نقطه از جهان صحبت می كند و این انرژی توسط فرستنده رادیوئی به سایر نقاط با وسعت بسیار پخش می شود. انرژی الكتریكی بوسیله9 بلندگو مجدداً به انرژی اكوستیكی تبدیل می شود. در این مطلب طرز كار این مبدلهای الكتروآكوستیكی را مورد مطالعه قرار می دهیم.

4e94uwq0jlvdv9iw3m0t.jpg

با توجه به ماهیت انرژی آكوستیكی دستگاههائی كه كار تبدیل را انجام می دهند به هر ترتیب با عمل مكانیكی سر و كار دارند و سیستمهای نوسان كننده مكانیكی مطرح می شوند. همانطور كه اگر شخصی در موقع صحبت كردن یك صفحه كاغذ را بطور كشیده در جلوی دهان خود قرار دهد، متناسب با دامنه و فركانس انرژی صوت كاغذ به ارتعاش درمی آید، ممبران میكروفون بر اثر صوت ارتعاش می نماید، با استفاده از پدیده های فیزیكی مانند پدیده های القای الكترومانیتیك، اثر پیزد الكتریك، تغییرات ظرفیت خازن و تغییرات مقاومت گردد، ذغال انرژی اكوستیكی به انرژی الكتریكی تبدیل می كند.

قبل از پیشرفت علم الكترونیك و ساختن تقویت كننده های مناسب معمولاً از شرایط نامناسب معمولاً از شرایط نامناسب میكروفون استفاده می شد، زیرا اگر بخواهیم سیگنال خروجی میكروفون بر حسب فركانس در نوار 20 تا 20000 هرتز خطی باشد راندمان میكروفون بسیار ناچیز خواهد بود. بطوریكه اگر سیگنال بلافاصله درون میكروفون تقویت نشود بر اثر ضعیف بودن دامنه سیگنال نویز بسیاری وارد شده و عملاً استفاده از سیگنال با كیفیت مناسب بدون استفاده از تقویت كننده امكان پذیر نمی باشد.

بنابراین در محاسبه میكروفون بدون استفاده از تقویت كننده سعی می شود راندمان نسبتاً بالا باشد كه موجب باریك و نماصاف شدن پاسخ فركانس می شود. مانند میكروفون ذغالی كه دارای راندمان خوب بوده ولی پهنای نوار فركانس آن كم و ناصاف می باشد. امروزه در بیشتر موارد از میكروفونهای با كیفیت خوب در امر صدابرداری در رادیو و تلوزیون و استودیوها استفاده می شود كه دارای تقویت كننده های اولیه الكترونیكی می باشد.

ضمناً میكروفونهای با كیفیت عالی برای كارهای دقیق اندازه گیری بدون نویز و بدون دیستورشن ساخته می شود و در نوار فركانس 20 تا 20000 هرتز پاسخ خطی دارند كه در آزمایشگاههای تحقیقاتی از آنها استفاده می شود.

میكروفونها تغییرات فشار صورت درون محیط را به تغییرات مشابهی از ولت یا جریان در داخل مدار الكتریكی كه متصل به آن است تبدیل می نمایند. كه این جریان وارد دستگاههای تقویت كننده شده و پس از عملیات مختلف توسط بلندگو به انرژی صوتی تبدیل می شود. حال در این فصل به معرفی انواع مختلف میكروفونها می پردازیم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

sxboes13hizwydki9d27.jpgتصویر میکروفن زغالی ساخته شده توسط شرکت شور

 

 

میكروفون های ذغالی تشكیل شده از یك مخزن ذرات ذغال، این ذرات ذغال ممكن است به اشكال مختلف هندسی تهیه شود. روی ذرات ذغال یك شاخكی قرار دارد كه به دیافراگم یا ممبران متصل است كه اگر در مقابل این ممبران یل دیافراگم صوت ایجاد كنیم مرتعش می گردد. ارتعاشات حاصل در ممبران، دقیقاً همان مشخصات ارتعاشات منبع صوت را دارا می باشد. و این تغییرات فشار عیناً به شاخك انتقال می یابد. تغییرات ایجاد شده در ممبران یا شاخك باعث تغییر مقدار فشردگی ذرات ذغال به یكدیگر شده كه در نتیجه مقاومت الكتریكی مجموعه مخزن تغییر می یابد. و مشاهده می كنیم كه متناسب با همان تغییرات فشار وارده روی ممبراتن جریان I كه از مدار عبور می كند تغییر می یابد. یعنی توانسته ایم تغییرات فشار صورت را تبدیل به جریان الكتریسیته نمائیم. كه این جریان متغییر را می توان بصورت فشار الكتریكی از دو سر مقاومت باز دریافت كرد.

این ساده ترین و ارزانترین میكروفون است كه از سال 1984 تا كنون از آن استفاده می شود. این میكروفون دارای بازده با راندمان زیادی است. بنابراین بدون طبقات تقویت كننده می توان از آن استفاده نمود. ولی در شرایط حرفه ای از آن استفاده نمی شود چون از نظر پهنای باند فركانسی مطلوب نمی باشد یعنی پهنای باند آن وسیع نیست و كیفیت مطلوب و خوبی را دارا نمی باشد بنابراین از آن فقط برای انتقال سخن در تلفن و در رادیو فقط در ارتباطات داخلی بین افراد استفاده می شود. در شكل زیر نمونه ای از یك پهنای باند فركانسی در یك میكروفون ذغالی با فشار ثابت دیده می شود.

میكروفون ذغالی از لحاظ پاسخی فركانسی Frequency Response دارای دو اشكال اساسی و مهم می باشد.

 

1-عرض باند آن (پهنای باند فركانسی) محدود است به این ترتیب كه هم از نظر فركانس های بالا و پایین در عبورش محدودیت دارد. پهنای باند فركانسی این میكروفون بین HZ300 تا HZ3500 نیز می باشد.

 

2-همین عرض باند نیز خطی نیست. منظور از خطی نبودن همان تغییرات سطح دامنه باند فركانسی نیز می باشد. همانطور كه بیانم شد از این میكروفون در صنعت تلفن استفاده می شود چرا كه در این جا، فقط هدف ما رساندن پیام می باشد و كیفیت صدا برای ما مطرح نیست. حتی این نوع میكروفون در دستگاههای خانگی نیز استفاده نمی شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

میكروفونهای دینامیكی تشكیل شده از یك ممبران از جنس سبك نظیر كاغذ، پلاستیك و با آلومینیوم كه یك سیم پیچ به ممبران (دیافراگم) متصل است و این سیم پیچ می تواند در داخل شكاف قطبین یك آهن ربا حركت نماید. بنابراین وقتی كه فشار صوتی روی این ممبران وارد می آید ممبران و در نتیجه سیم پیچ متصل به آن با همان ریتم تغییرات صوتی نوسان می نمایند، از حركت سیم پیچ در داخل میدان مغناطیسی یك جریان الكتریكی روی سیم پیچ القا می گردد كه ریتم تغییرات این جریان درست با ریتم تغییرات فشار وارده روی ممبران است.

 

این میكروفون، اولین خانواده میكروفونی است كه بطور حرفه ای استفاده می شود و در این میكروفون مغناطیس ثابت و سیم پیچ (Coil) متحرك و جریانی حدود دهم میلی ولت ایجاد می شود و در میكروفون های حرفه ای حدود mv2/0 است.

 

علت اینكه این میكروفون ها در مصارف حرفه ای استفاده می شود داشتن عرض باند خطی وسیعی است ولی قیمت آن بسیار گران می باشد. این میكروفون ها نسبت به میكروفون ذغالی راندمان كمتری دارد ولی دارای كیفیت بهتری است و در صنایع حرفه یا مخصوصاً در صدا و سیما بنحو احسن استفاده می گردد و از این میكروفون برای ضبط گفتار استفاده می شود. ضمناً برای زیاد كردن راندمان این نوع میكروفون با قرار دادن سوراخ در پشت دیافراگم كه به فضای خارج متصل باشد و با محاسبه سطح و طول سوراخ یك مقدار از انرژی صوتی را با 180 درجه اختلاف فاز به پشت دیافراگم منتقل می نمایند این فیدبك به حركت به ممبران كمك كرده و راندمان میكروفون زیاد می شود.

 

حساسیت ولتاژ مدار باز این میكروفون با پیچك متحرك (سیم پیچ) تقریباً برابر با 5-10×4/2 ولت بر میكروبار، و یا db4/92 – دسی بل می باشد و نسبت به میكروفون خازنی كریستالی (بعداً توضیح داده می شود) از حساسیت كمتری برخوردار می باشد. امپدانس خروجی میكروفون حدود 10 اهم است كه نسبت به میكروفونهای خازنی و كریستالی خیلی ناچیز است و بوسیله ترانسفورماتور بالابرنده ولتاژ در بدنه میكروفون عمل تطبیق امپدانس را انجام میدهد. در ضمن میكروفون الكترودینامیكی بدون تقویت كننده مقدماتی استفاده می شود و می توان با كابل نسبتاً طولانی سیگنال را از آن انتقال داد.

 

پاسخ فركانس این نوع میكروفون حدود 10 تا 14 كیلوهرتز می باشد و در ضبط صدای گوینده و رپرتاژ و تئاتر و ... از آن استفاده می شود.

 

tncwfuvbd7bl3gyqxyan.jpg

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعضی از عناصر مانند بلور كوارتز، نمك راشل و دی هیدروفسفاتت آمونیم و مواد سرامیكی ریخته شده از قبیل تیتانات دوباریم، دارای خاصیت پیزوالكتریك هستند. یكی از بلورها كه در مقابل حرارت پایدار و بصورت خطی كار می نماید. بلور كوارتز می باشد كه در الكتروآكوستیك از آن برای ساختن میكروفون، بلندگو و پیكاپهای گرام استفاده می شود. نوع بلوری كه بیشتر بكار می رود بلور با برش X نامیده یم شود كه مانند شكل از بلور طبیعی بریده ایم شود.

میكروفون كریستالی، میكروفونی می باشد كه در آن از خاصیت پیزوالكتریك بعضی از كریستالها استفاده می شود بدین معنی كه تغییرات فشار وارد بر روی این نوع كریستال جریان متناوبی متناسب با فشار وارده در دو سر كریستال ایجاد می كند.

 

دو نوع میكروفون كریستالی وجود دارد، یكنوع از آن فشار صوت مستقیماً بر صفحه كریستال تأثیر می نماید كه دارای بازده بسیار كم در حدود 4/0 ولت برای هر میكروبار می باشد و نوع دوم، فشار صوت به یك ممبران فلزی وارد می شود و حركات ممبران بوسیله میله ای كه در پشت آن قرار دارد به كریستال منتقل می شود كه البته این نوع دارای بازده بیشتری در حدود یك تا دو میلی ولت بر میكروبار می باشد. از میكروفون پیزوالكتریك تا 8 سال پیش در ضبط صوتهای خانگی استفاده میشد. ولی هم اكنون دیگر استفاده نمی شود زیرا عرض باند آن حدود 7 تا 8 كیلوهرتز می باشد كه پهنای باند آن كم است.

 

در نوع دوم میكروفون كه ارتعاشات صوت توسط دیافراگم به كریستال منتقل می شود و اختلاف پتانسیل دریافتی در خروجی زیاد می شود ولی پهنای باند نوار فركانس نسبت به حالت اول كمتر می باشد.

 

پهنای باند نوار پاسخ فركانس میكروفون كریستالی بین 20 تا 10000 هرتز كه حدود 5 دسی بل نسبت به حساسیت متوسط تغییرات دارد. حساسیت متوسط تغییرات دارد. حساسیت متوسط میكروفون 50 دسی بل برای یك ولت در هر میكروبار است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

میکروفن نواری

این میكروفون از یك نوار كه در داخل یك میدان مغناطیسی دائم، بطور آزاد می تواند حركت كند تشكیل شده است. طرز كار آن مثل میكروفون الكترودینامیكی است فقط بجای سیم پیچ از یك نوار استفاده شده است. این میكروفون بعلت سبكی ممبران (دیافراگم)، باند فركانس خوب و حساسیت زیاد دارد و در موسیقی میتوان از آن استفاده نمود ولی راندمان آن كم است.

 

بعلت اینكه در میكروفون های نواری فشار صوت در دو طرف ممبران با فازهای مختلف برخورد می كند بنابراین اشكالی در پهنای باند فركانسی آن بوجود می آید. همانطور كه می دانیم اختلاف فاز به ابعاد نوار و طول موج صدا بستگی دارد. بدین معنی كه در طول موجهای بلند ابعاد ممبران قابل صرفنظر كردن می باشد در صورتیكه در طول موجهای كوتاه ابعاد ممبران نسبت به طول موج قابل چشم پوشی نیم باشد. بنابراین پهنای باند فركانس بطور یكنواخت عمل نكرده و در فركانسهای بالا دچار افت می گردد. در این صورت ضریب الاستیسیته را كاهش می دهند و تا حدود 10 كیلوهرتز پهنای باند ادامه دارد البته در فركانسهای پایین پاسخ فركانس حالت خطی را حفظ میكند.

 

یك نوع دیگر میكروفون نواری طراحی شده است كه بوسیله تغییراتی پهنای باند آن را افزایش داده اند. بدین صورت كه بوسیله قرار دادن موادی مانع ورود صدا به پشت ممبران می شوند. در ضمن بوسیله تعبیه شوراخ فضای پشت ممبران را به داخل متصل نموده و با فیدبك (بازگشت صدا به پشت) صدا را با اختلاف فاز لازم به فضای پشت ممبران برگشت می دهند. بطوریكه فشار صورت در هر دو طرف ممبران بطور هم فاز عمل می كند. در این حالت چون مسئله اختلاف وجود ندارد میتوان پاسخ فركانس خطی 20 تا 20000 هرتز را از میكروفون انتظار داشت. امپدانس این نوع میكروفون خیلی ناچیز است. بنابراین قراردادن ترانسفورماتور الزامی است. از این میكروفون قبل از میكروفون خازنی برای ضبط اركستر استفاده می گردید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

میكروفون خازنی، میكروفونی است كه از یك صفحه ثابت و یك صفحه متحرك كه بعنوان دو جوشن یك خازن عمل می كند تشكیل شده است. اگر در مدار خازن یك ولتاژ و یك مقاومت قرار دهیم خازن شارژ می شود حال اگر ارتعاشات صوتی به صفحه متحرك (ممبران) وارد آید فاصله دو جوشن تغییر می نماید، بنابراین ظرفیت خازن متغیر می شود، البته تغییرات این ظرفیت خازن تغییر می كند جریان در مدار تغییر می نماید. با عبور جریان از مقاومت در دو سر این مقاومت یك ولتاژ الكتریكی ظاهر می شود باین وسیله توانسته ایم تغییرات فشار صوتی را به تغییرات فشار الكتریكی تبدیل نمائیم.

میكروفون الكترواستاتیك خیلی خوب می تواند قابل مقایسه با یك میكروفون الكتروداینامیك خیلی خوب باشد وگرنه هر الكترواستاتیكی از هر الكتروداینامیكی بهتر نیست. هرگاه در عمل ضبط صدا بهترین كیفیت ممكن مورد نظر باشد، می توان از میكروفونهای الكترواستاتیكی یا الكتروكاندنستور (Condenser) استفاده نمود. چون حركت دیافراگم آن با جرم بسیار كم می تواند در برابر كوچكترین ارتعاشات پاسخ سریع (Transienty Response) بدهد. و حتی این میكروفون می تواند آنقدر سریع عمل می كند كه صدای ضربه كوچك Impulse را مانند صدای یك جرقه و یا خزیدن مار برروی برگها ر ا دریافت نماید، و این یكی از دلایل برتری میكروفون الكترواستاتیك بر الكتروداینامیك است.

8xt91ht9qj77ehr0x9e0.jpg

میكروفون الكترواستاتیك (خازنی) باعث می شود كه صدای ترجمه شده یا تبدیل شده خیلی نزدیك به صدای اصلی باشد ولی میكروفون الكتروداینامیك صدا را تیره می سازد.

 

توصیه خیلی مهم در باره این میكروفونها آن است كه به دلیل نازك بودن ممبران آن، نباید در ضبط انفجارات و صداهای شدید از ان استفاده نمود. چون این عمل باعث كاهش حساسیت آن و یا پاره شدن ممبران آن می گردد.

 

بعلت امپدانس زیاد و راندمان كم میكروفونی خازنی دامنه سیگنال خروجی ضعیف است بطوریكه مدار تقویت كننده الكترونیكی در بدنه میكروفون و در میكروفونهای یقه ای دذ بیرون آن تعبیه می شود. معمولاً در طراحی میكروفون خازنی سعی می شود برای نوار وسیعی از فركانس طراحی شود. برای این منظور بایستی ضریب كشش دیافراگم را زیاد نمود و جرم آنرا كم انتخاب كرد. در نتیجه میكروفون دارای پاسخ فركانس وسیع می شود. البته راندمان آن با زیاد كردن ضریب كشش، كاهش می یابد كه بوسیله مدار تقویت كننده الكترونیكی به اندازه كافی تقویت می شود.

 

راندمان میكروفون خازنی میكروفون ذغالی است و پاسخ فركانس در پهنای نوار 20 تا 20000 هرتز خطی است و از این میكروفون برای ضبط موسیقی در استودیوها و آزمایشگاههای تحقیقاتی آكوستیك استفاده می شود. در شكل زیر نمونه ای از یك مقطع میكروفون یك جهته خازنی و نوار پاسخ فركانس میكروفون خازنی دیده می شود.

البته امروزه میكروفون خازنی بدون منبع تغذیه نیز ساخته شده بطوریكه در فاصله دو جوشن ماده ای قرار دارد كه بطور دائم بار الكتریكی در آن وجود دارد (الكتروولت) و بر اثر فشار صوت اختلاف پتانسیل در دو جوشن آن تغییر می كند.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

میكروفونهای خازنی به دو دلیل احتیاج به منبع تغذیه دارند:

1-خازن برای عملكرد احتیاج به شارژ دارد تا تغییر فاصله بین جوشنها باعث ایجاد یك جریان متغییر و این جریان متغیر در دو سر یك مقاومت تشكیل یك ولتاژ متغییر می دهد.

 

2-از آنجا كه امپدانس خروجی این میكروفون زیاد است ولتاژ بسیار ناچیزی در خورجی را بیشتر از چند میلیمتر نمی توان منتقل كرد. پس احتیاج به یك پیش تقویت كننده Pre Amplifire داریم. كه با بهترین طراحی بعد از كپسول قرار می گیرد.

 

مطلبی كه باید به آن توجه كرد آن حساسیت میكروفونهای الكترواستاتیك در مقایسه با میكروفونهای الكتروداینامیك درب رابر ارتعاشات مكانیكی زیاد است بنابراین در جایی كه باید میكروفون را حركت داد بهترین راه این است كه از میكروفونهای الكتروداینامیك استفاده كرد. مگر در مواقعی كه واقعاً احتیاج به كیفیت خوب در صدابرداری باشد. میكروفونهای الكترواستاتیك گاهی اوقات در یمك محفظه از نظر مكانیكی عایق می شوند و ارتعاشات مكانیكی به آنها منتقل نمی شود. حساسیت میكروفونهای خازنی نسبت به وزش باد خیلی بیشتر از میكروفونهای الكتروداینامیك است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برتری های میكروفون الكترواستاتیك عبارتند از:

1-وسیع بودن پهنای باند Frequency Response.

2-خطی بودن پهنای باند.

3-پاسخ سریع در برابر ارتعاشات ضربه ای Impulse.

4-سطح نویز آنها خیلی پایین است. (سطح نویز یك میكروفون ناشی از الكترونهایی است كه در اثر برخورد به یكدیگر در عنصر مورد نظر (میكروفون) ایجاد می شود).

5-محكم بودن دیستورشن (Distortion): هرگونه تغییر ناگهانی و ناخواسته در خروجی یك دستگاه نسبت به ورودی.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دو استاندارد برای منابع تغذیه میكروفونهای استاتیك حرفه ای بكار می رود:

 

1-استاندارد اول، استانداردی بنام فانتوم پاور Phontom system Power است. البته دلیل این اسم شكل مدار تغذیه می باشد. در این استاندارد ولتاژ مورد استفاده 48 ولت (DC) است كه ولتاژ 12 ولت (DC) نیز ساخته شده است. این سیستم، جریانی حدود چندصد میلی آمپر به سه روش زیر برای میكروفونهای مدرن بوجود می آورد:

 

روش اول:

 

در این روش از منبع تغذیه خارجی، یعنی از برق شهر استفاده می شود. در این نوع، منابع تغذیه دارای سلكتوری هستند كه ولتاژ ورودی آنها را تأمین می كنند. در عمل این منبع تغذیه یك مكعب مستطیلی است كه كف استودیو واقع می گردد و دارای ورودی in و خروجی output است. خروجی میكروفون را به input و از output بجای خروجی میكروفون استفاده می شود. پس دذر این روش منبع تغذیه بین ورودی و خروجی میكروفون سری می شود. در استودیوهای بزرگ كه ممكن است استفاده از میكروفونها زیاد باشد این واحدها را در اتاق كنترل می سازند و با برق شهر آنها را با یك كلید خاموش و روشن می كنند.

 

روش دوم:

 

در این روش از باطری جهت تغذیه مدار استفاده می شود كه این روش خود دو راه دارد:

 

I) باطری بدنه درون بدنه میكروفون جای می گیرد.

 

II) باطری درون محفظه ای قرار می گیرد كه دقیقاً مثل روش اول بین میكروفون و دستگاه ضبط قرار می گیرد. این محفظه یا در بیرون میكروفون و یا متصل به آن است.

 

روش سوم:

 

در این روش كه در استودیوهای مدرن وجود دارد تغذیه میكروفون ها توسط دستگاه میكسر انجام می گیرد كه خود تغذیه درون میكسر است.

در استاندارد فانتوم پتانسیل منفی (یا صفر DC) از طریق شیلد كابل برای میكروفون تأمین می شود اما پلارتیه مثبت 48 ولت را در استاندارد فانتوم از طریق دو هادی درون كابل كه كار آنها مدولاسیون رفت و برگشت است انتقال می دهیم. یعنی 48+ ولت رفت را در روی دو سیم یكسان می گذاریم تا نسبت به هم باز هم ولتاژ صفر داشته باشیم.

در عمل ولتاژ 48 ولت را به یكی از سرهای ترانس می توانیم بدهیم ولی هر آینه امكان وجود پتانسیلی بین دو سیم هست و تقارن خط را به هم می زنیم. در واقع در یك سر كه ولتاژ DC است، در سر دیگر سیمی وجود دارد كه آماده است تا هر نوع پتانسیلی را ایجاد كند. همچنین سیستم فانتوم خود تأكید كرده است كه باید ولتاژ بین دو سیم صفر باشد. ولی صفر كردن ولتاژ بین این دو به هر راهی باعث كوتاه شدن اتصال خروجی میكروفون می شود. برای اینكار سیستم فانتوم از دو مقاومت بسیار دقیق به مقدارهای 8/6 كیلواهم استفاده می شود.

 

از سر وسط ترانس در این حالت استفاده نمی شود. در اغلب میكسرها از استاندارد فانتوم 48+ ولت استفاده می شود كه با یك تقسیم ولتاژ توسط دو مقاومت می توان آنرا تبدیل به V12 ولت كرد ولی هر V12 را به آسانی نمی توان به V48 ولت تبدیل كرد.

 

2-استاندارد دوم، استاندارد T یا پارالل یا AB است. ولتاژ معمول این استاندارد V10 ولت (DC) است. برای فرستادن V10 ولت به میكروفون از همان سه روش استفاده می شود. ولی تنها 1/0% از میكسرها، تغذیه برای این استاندارد دارند. نام چند میز میكسر كه دارای

Schlambger 4000 سری تغذیه فانتوم دارد

Schlambger 2000 سری تغذیه ندارد

Schtuder 48V دارد تغذیه فانتوم

 

در سیستم I هم احتیاج به ارتباط اضافه نیست و از همان كابل 3 سیم استفاده می شود ولی تفاوت آن با سیستم فانتوم این است كه صفر ولت در قبل در شیلد است ولی در اینجا 10 ولت روی دو سیم است و شیلد آزاد است و هر دو سیم ما دارای پتانسیل می باشد. در سیستم فانتوم پلاریته ای بین دو سیم نیست.

مزیتی كه سیستم فانتوم به AB دارد این است كه چون سیم ها نسبت به هم ولتاژی ندارند به راحتی می توان به یك Patch pannel (پَچ‎‏ْ پنل) میكروفون الكتروداینامیك هم وصل كرد. ولی در سیستم AB چون ولتاژی بین دو سیم هست هرگاه میكروفون داینامیك را به آنجا وصل كنیم ولتاژ وارد میكروفون می شود و آنرا تبدیل به بلندگو می كند.

 

لازم به تذكر است كه میكسر استلاوكس تغذیه 48 ولت و هم 12 ولت و هم 10 ولت دارد و میكسری است كه قابل حمل و نقل است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

میكروفونهای تمام جهته را Omni directional گویند علامت اختصاری آن، شبیه كره است. همان طور كه از اسم این نوع میكروفونها مشخص است، این میكروفونها قادرند اصوات صوتی و یا منابع صوتی را كه در اطراف خود می باشند به وضوح دریافت دارند و هیچ نقطه كوری در اطراف آن وجود نداشته و اصوات به طور یكنواخت از اطراف میكروفون، ممبران آنرا به ارتعاش وامی دارند. هرچه ابعاد میكروفون كوچكتر باشد خطای یك جهته شدن در فركانسهای بالا را كمتر دارد چون ابعاد میكروفون كمتر تشكیل سایه می دهند. چرا كه در فركانسهای بالا به علت كوچك بودن طول موج ابعاد میكروفون می تواند تولید سایه اكوستیكی بنماید. همان طور كه بیان شد تمایل به زاویه دار شدن در فركانسهای بالا نكته ای كه باید در انجام كار به آن توجه كرد چون هرگاه بخواهیم صدای دو نفر را با هم و به یك صورت و یا یك شفافیت داشته باشیم، در صورت شرایط مناسب باید میكروفون را دور از اشخاص طوری قرار دهیم كه زاویه آن هر دو شخص را در خود جا دهد.از این میكروفون در مواقعی استفاده می شود كه احتیاج به جهت خاصی در برابر منبع و یا منابع صوتی نداشته باشیم و بخواهیم صدای كل یك محوطه را داشته باشیم مانند یك ورزشگاه، كه در این حالت توانسته ایم شخصیت واقعی یك محل را حفظ نماییم.

 

حساسیت این میكروفونها بدلیل مكانیزم آنها در برابر حركت دست كم است. همچنین حساسیت این میكروفونها در برابر حركت سریع ملكولهای هوا در جلوی دیافراگم است و بهترین نوع میكروفون نسبت به جریان شدید باد و یا حركت شدید میكروفون است. ولی از آنجایی كه این میكروفونها به نویز حساس هستند حداقل استفاده می شود.

 

از میكروفون هایی كه دارای چنین حالتی هستند می توان سنایز MD211U و MD21N و نوی من U87، KN83، Akgc414 را نام برد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

میكروفون های یك جهته، میكروفونهایی هستند كه فقط ارتعاشاتی را كه از یك جهت، یعنی جهت مقابل به میكروفون وارد می شود می تواند به طور واضح عكس العمل نشان دهد و این عكس العمل در مقابل زوایای دیگر به وضوح نیست و خارج بودن منبع را از زوایای میكروفون نشان می دهد. و از این جهت به آن كاردیوئید گفته می شود كه پترن آن شبیه قلب می باشد. كه علامت اختصاری آن چنین است.

 

اگر منبع صوتی در زاویه صفر درجه قرار گیرد یعنی منبع دقیقاً روبروی میكروفون باشد صدای منبع بخوبی دریافت می شود و هنگامی كه به زاویه 180 درجه می رسیم به نقاط كورمیكروفون خواهیم رسید كه این نقاط، نقاط كور میكروفون نیستند ولی چیزی در حدود 20 دسی بل ورودی را تضعیف می كنند.

 

این نوع میكروفون یكی از پركاربردترین میكروفون ها در شرایط حرفه ای است چرا كه با این میكروفون می توان منبع صوتی خواسته شده رات مورد توجه قرار دهیم و منبع ناخواسته را در نقاط كور میكروفون قرار دهیم. مورد استفاده این میكروفون وقتی است كه منبع یا جهت خاصی مورد نظر جهت ضبط صوت می باشد و احتیاج به صداهای دیگری كه اطراف ما ناخواسته است، نداریم. از این میكروفون جهت ضبط كنسرت و رپرتاژ و تئاتر و نمایشنامه كه احتیاج به صداهای پشت صحنه نداریم، استفاده می كنیم.

 

میكروفونهایی كه دارای این نوع پترن هستند عبارتند از سنایزر MD414 و نوی من U87، Axc414.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

میكروفون مینی گال (Mini-Gun)

 

میكروفون گان در صدابرداری سر صحنه استفاده می شود چون این میكروفون در جاهایی كه دوربین زیاد بسته نیست و نویز هم كم است دردسر دارد یعنی با كوچكترین انحراف از نظر تمركز، صدا به اصطلاح out می گردد (به دلیل زاویه كم آن می باشد) از میكروفون دیگری به نام مینی گان كه كوچكتر از گان می باشد استفاده می كنیم چرا كه این میكروفون زاویه اش بازتر است. زاویه آن حدود 75 می باشد. و دیگر آنكه سبك تر می باشد.

از جمله این میكروفون ها MKH-416 – AKG-CK8 می باشند.

از این میكروفون هم در كار فیلم و هم در كار ویدئو در شرایط صدابرداری سر صحنه استفاده می شود. منظور آنست كه در هنگام ضبط فیلم ها و سریال ها در همان لحظات، صدایی كه از هنرپیشه ها ادا می شود، همزمان با ضبط تصاویر، ضبط گردد. علت استفاده از این میكروفون در صدابرداری سر صحنه آنست كه این میكروفون دارای زاویه (پولاپترن با زاویة بسته) می باشد كه می توان با هدف گرفتن به دهان شخص هنرپیشه، سخنان وی را ضبط كرد. همچنین از ورود نویزها به میكروفون جلوگیری می كند.

 

این میكروفون بنام تله میكروفون و یا میكروفون تفنگی (گان) است كه شكل آن به صورت زیر می باشد و دارای لوله ایست به طول 75 سانتی متر، كه در یك سمت آن نیز مشبك است.

 

بهترین نوع میكروفون از نوع خازنی می باشد. البته نوعی دیانامیكی وجود دارد كه در جاهای كم نویز استفاده می شود. البته نوع خازنی آن به دلیل آنكه نسبت به وزش باد و هر ارتعاش مكانیكی حساسیت زیادی دارد بنابراین آنها را روی یك پایه الاستیك (لرزه گیر) وصل می كنند تا با دنیای خارج ارتباط نداشته باشد. بنابراین آنها را روی یك پایه الاستیك (لرزه گیر) وصل می كنند تا با دنیای خارح ارتباط نداشته باشد. بنابراین میكروفون روی لرزه گیر و خود لرزه گیر نیز می تواند برروی بومس وار شو.د كه بوم دستی در روی پایه در استودیوها كه قابل حمل و نقل می باشد، قرار می گیرد. متعلقات یك میكروفون عبارت است از:

pege7dcc0h0i1ccviwlv.jpg

الف-لرزه گیر، ب-پایه دستی، ج-بادگیر.

مكانیزم كار این میكروفون طوری است كه عمل تغییر فاز را (phase change) برای صداهایی كه از اطراف به آن می رسد انجام می دهد. این عمل نیز توسط لولة این میكروفون صورت می گیرد چرا كه لوله می تواند صدا را هم از جلو و هم از كناره های جانبی بگیرد و وارد لوله كند. صداهایی كه از جلو وارد یم شوند هیچ اختلاف فازی ایجاد نمی نمایند و صدا همان طور می ماند. ولی در مورد صداهایی كه از كناره ها می رسند اختلاف فازی برای صداها ایجاد می كند كه اثر یكدیگر را خنثی می نمایند. (البته صداهای جانبی از شبكه كناری وارد می شود كه كارخانه جهت این اختلاف فاز، مقدار شبكه ها را محاسبه نموده است) و صدا فقط از جلو می رسد

منبعhttp://www.audio.blogfa.com

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...