رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ه نام خداوند بخشنده مهربان... در این پست به معرفی تاخوگرافtachograph یا همان سرعت نگار میپردازم. تاخوگراف وسیله ای است که در بیشتر کشورهای توسعه یافته با اروپا یکی از لوازم اجباری هر ماشین تجاری اعم از مسافربری یا باربری است. با نگاهی به قوانین میبینیم که آلمان دردسامبر 1952استفاده از آن را اجباری کرد و از 1985هم در اروپا اجباری شد.در ایران هم این وسیله خصوصا برای اتوبوسهای مسافربری مورد استفاده قرار میگیرد در حال حاضر پس از چند سالی بحث GPSوتاخوگراف بالاخره استفاده از تاخوگراف تصویب شد و به تازگی هم پلیس راهنمایی و رانندگی استفاده آن را برای کلیه وسایل نقلیه عمومی اجباری اعلام کرده است.اما متاسفانه هیچ آموزشی به رانندگان جهت استفاده از تاخوگراف داده نمیشود و اکثررانندگان ازمزایا و امکانات این دستگاه اطلاعاتی ندارند و حتی برخی اصلا نمیدانند چیست و در دوران کاری خود هیچ گاه از آن استفاده نمیکنند. در ادامه به تشریح وظایف و طرز کار با آن میپردازم.تاخوگرافهای فعلی که در ایران استفاده میشود از نوع آنالوگ و برای ثبت اطلاعات از یک دیسک کاغذی یا همان صفحه سرعت استفاده میکنند اما کمپانی زیمنس محصول جدیدش را به عنوان یک تاخوگراف دیجیتالی معرفی کرده که به جای دیسک از کارت های هوشمند راننده استفاده میشود و همین طور قابلیت جاپ اطلاعات روی کاغذ را نیز دارند.

تاخوگراف آنالوگ:

این دستگاه تشکیل شده است از یک جعبه به عنوان هسته مرکزی/سنسور سرعت و دیسک کاغذی.اکثرا قابلیت استفاده دو راننده را دارند. این دستگاهها میتوانند سرعت خودرو را در 24ساعت ثبت کنند.دارای 4حالت استراحت/ رانندگی/توقف و کار تعمیراتی میشود.بر روی دیسک سرعت شما/ وضعیت فعالیت شما و تعداد کیلومتری که طی میکنید ثبت میشود. دو نمونه در بازار وجود دارد که یکی همان جعبه مستقل است و دیگری در زیر صفحه کیلومتر قرار دارد نمونه اول در ولووfhونمونه دوم درایویکو یوروتک وجود دارد.

اول میپردازیم به ویژگیهای دیسک یا صفحه:دیسک های جدید در هر دو طرف مکانهایی برای ثبت اطلاعات دارند.اول میپردازم به صفحه اصلی که همان بخش ثبت سرعت است. در اطراف دایره مرکزی تعدادی علائم وجو دارد که از بالا به پایین توضیح میدهم.علامت سر و کلاه مکانی است که باید اسم خودتان را به عنوان راننده بنویسید.علامت فلش به طرف جلو برای مبداء و فلش به عقب جهت مقصد به کار میرود یا جایی که صفحه را تعویض میکنید.dataاول برای ثبت تاریخ شروع کار هنگامی که اطلاعات را مینویسید و قصد حرکت دارید و تاریخ دوم مربوط به اتمام کار است که ممکن است رسیدن به مقصد باشد یا تعویض صفحه.کلمهnoمحل ثبت شماره پلاک ماشین است.علامت های فلش در پایین به طرف جلو کیلومتر شروع حرکت را ثبت میکنیم و فلش به عقب کیلومتر پایان کار ثبت میشود.در خط آخر هم کل مسافت طی شده را اندازه گیری کرده و ثبت میکنیم.در پشت صفحه هم که متاسفانه عکسش را ندارم سه محل برای ثبت اطلاعات تعبیه شده برای رانندگانی که در طول روز ماشین خود را چندین بار تعویض میکنند مثل رانندکان رزرو که در ایران فعلا کاربردی ندارد.در مکانها باید به ترتیب ساعت تحویل ماشین جدید کیلومتر پایان/کیلومتر شروع و کل مسافت طی شده را ثبت کنید و کلمهnoهم برای ثبت شماره ماشین است.در قسمت بالای صفحه هم نموداری قرار دارد و زمانهای کاری شما در 24ساعت را ثبت میکند.

دکمه های جعبه اصلی:

دکمه با علامت فلش مخصوص بیرون کشیدن مکان قرارگیری صفحه است که باید برای بیرون آمدنش کمی صبر کنید.برای بیرون آوردن حتما بایستی ماشین در حالت توقف باشد.دکمه 1 مخصوص راننده اول و دکمه 2 هم مخصوص راننده دوم است که باید از بین 4 حالت یکی را انتخاب کنید اگر هر دو توقف را انتخاب کنید دستگاه راننده1 را به عنوان راننده میشناسد پس حتما موقعیت خود را درست انتخاب کنید.دکمه منفی و مثبت وm هم مخصوص تنظیم ساعت و تاریخ است. تاریخ های خورشیدی را وارد نکنید چون دستگاه بعد از این سالها در میلادی ساخته شده این زمانها را به رسمیت نمیشناسد و دوباره به حالت میلادی برمیگردد.

 

نحوه کار:

ماشین را متوقف کرده و سوئیچ باز باشد.دکمه eject را زده تا درب اصلی بیرون بیاید.سپس محافظ بین دو صفحه را بالا زده و در زیر صفحه راننده2 را بگذارید و محافظ را خوابانده و در روی آن صفحه 1 را قرار دهید. دقت کنید که سوزن روی صفحه باشد و همین طور شیار قرارگیری صفحه درست باشد.سپس درب را با دست بسته و با دکمه های 1و2موقعیت خودتان انتخاب کنید.

شرح موقعیت ها: موقعیت توقف با این علامت نشان داده میشود.25r10ea.jpgاگر میخواهید رانندگی کنید خود را در موقعیت توقف قرار دهید تا به محض حرکت دستگاه شما را به عنوان راننده بشناسد هیچ گاه درهنگاه کار هردو نفر موقعیت توقف را انتخاب نکنید چرا که دستگاه در این حالت فقط راننده 1 را به عنوان راننده ثبت میکند.موقعیت بعدی استراحت در کابین است که هنگام حرکت یک نفر باید در این حالت باشد2ldk1mc.jpgموقعیت سوم کار فنی مثل تعویض لاستیک و... را نشان میدهد 5vcba0.jpgکه هنگام کار حتما انتخاب کنیدموقعیت چهارم موقعیت حرکت است که دستگاه به طور اتوماتیک راننده ای که حالت توقف را انتخاب کرده به عنوان راننده میشناسد و علامت به طور اتوماتیک ثبت میشود.بعد از 24 ساعت حتما صفحه را عوض کنید.هنگامی که ماشین خاموش باش.دستگاه به کار خود طبق تنظیمات قبلی ادامه میدهد برای تغییر تنظیم سوئیچ را باز کرده تا جریان برق برقرار شود تا بتوانید تنظیم های جدید انجام دهید.

نکاتی مهم: قبل از استفاده حتما صفحه را به امضاء و مهر پلیس راه مبداءبرسانید تا اعتبار داشته باشد در غیر اینصورت هیچ اعتباری ندارد.علامت تعجب نشانه وجود عیب در دستگاه است. به دفترچه راهنما مراجعه کنید.

C:%5CDOCUME%7E1%5CKINGOF%7E1%5CLOCALS%7E1%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_image001.gif

این دستگاهها در کشورهای غربی خصوصا اروپا از ویژگیهای زیادی برخوردارند.صفحه ای که به مهر پلیس رسیده باشد میتواند در دادگاه علیه اشتباه چشمی یا دستگاهی پلیس شهادت دهد.میتوانید حقوق خودتان را براساس ساعتهای کارکرده دریافت کنید و در آخر میتوانید همه آنها را به عنوان سند کاریتان نگه دارید تا بعدها به آن افتخار کنید.به تازگی تاخوگرافهای دیجیتالی به بازار آمده که به جای صفحه از کارت هوشمند استفاده میکنند و همین طورمیتوانید اطلاعات را چاپ کنید یا از طریق کارت حافظه(flash) به کامپیوتر انتقال دهید تا به حال از این نوع در ایران ندیده ام اما احتمالا روی محصولات جدید نصب شود.اگر فرصتی شد و توانستم دستگاه دیجیتالی را ببینم حتما مقاله ای مینویسم.اما در ایران فعلا فقط ثبت سرعت مهم است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...