رفتن به مطلب

پروژه پارک هولم (Hulme) در شهر منچستر


ارسال های توصیه شده

مردم منطقه در توسعه پارک هولم - منطقه وسیعی از فضای سبز و امکانات ورزشی که هولم را به مرکز شهر منچستر ارتباط می دهد - دخیل شدند و این طرح توسعه توسط شرکت Landscape Projects انجام شد.

پارک 16 هکتاری جدید انرژی و سر زندگی را به منطقه هولم - که سابقاً فراموش شده و مورد غفلت قرار گرفته بود - گسترش داد و آن را دوباره وارد استخوان بندی شهر کرد و مسیری مناسب برای عابران پیاده و دوچرخه سواران به سوی مرکز شهر فراهم کرد. فضای سبز پارک به وسیله مجموعه ای تازه و سازمان یافته از وسایل ورزشی و اوقات فراغت احاطه شده است و درون لبه های واضح این فضای سبز، باغ های موضوعی، امکانات ورزش حرفه ای و قسمت های گیاهکاری شده بی قاعده و همچنین فضایی برای نمایش و یک جایگاه مخصوص قرار دارند.

طراحی پارک و تکمیل آن موفقیت در حال رشد فرآیند مشاوره عمومی را - که در طی آن تصمیم های اساسی برای طرح و محتوای پارک اتخاذ شد - تایید کرد. اشتیاق شنیدن نظریات کارفرما و تیم طراحی حس مالکیتی را ایجاد کرده است که توسط ساکنان محلی مورد تاکید قرار گرفته و ارزش و مطلوبیت آن در بالا رفتن قیمت مسکن منطقه از زمان ایجاد پارک انعکاس یافته است.

01.jpg

سایت پلان پارک

 

نوار سبز پارک حس گشودگی را انتقال می دهد که با تراکم منطقه هولم و مرکز منچستر در تضاد است و از طریق شهر به یک شبکه ارتباطی در حال رشد، مرتبط با فضاهای باز سبز منجر می گردد. پارک - که با بخشندگی توسط طیف وسیعی از تجهیزات و فعالیت ها، مناطق گذران اوقات فراغت و تفریح مجهز شده است - به خوبی مورد استفاده و توجه قرار می گیرد.

 

شرح (توصیف):

پارک که از شمال به جاده Mancunian، از جنوب به جاده Stretford منتهی می گردد و توسط خانه ها احاطه گردیده با شکلی دراز و باریک و مساحت 16 هکتار تجمع گوناگونی از فعالیت های اجتماعی و فراغت شامل مناطق بازی تجهیز شده (1700 متر مربع) مناطق مجهز ورزشی (6800 متر مربع) میدان عمومی جدید (1500 متر مربع) و فضای باز عمومی (40000 متر مربع) را شامل می شود. ساخت پارک جرقه توسعه مجدد ساختمان های مجاور مانند مرکز هنری Zionبا زیر بنای 2000 متر مربع، مرکزی برای خلاقیت در هنرهای نمایشی و کانون وکلای جوان به عنوان یک استفاده کننده معمول از امکانات ورزشی پارک بوده است.

 

02.jpg

پیاده راه طراحی شده

 

03.jpg

 

04.jpg

مرکز هنری و میدان Zion

 

05.jpg

زمین بازی کودکان

 

06.jpg

زمین بسکتبال

 

یک مرکز چمن کاری شده ممتد و باز از مرکز شمالی شهر به سمت مرکز هنرهایZion و میدان آن حرکت می کند و دیدهای طولانی را از سمت هولم و به سوی آن خلق می کند و مکانی برای بازارهای هفتگی سیار، نمایشگاه ها، سیرک ها و تاسیسات موقت دیگر فراهم می کند. یک گذرگاه منحنی، پیاده راه تفرجی، حلقه های شمالی - جنوبی، پیاده روی تفریحی را از میان باغ های موضوعی و درختان سپیدار بالغ میسر می سازد. در تضاد با آن، پیاده راه طولی پر جنب و جوشی که با یک پل عابر پیاده جدید بین پارک هولم منطقه Castlefield مرتبط است، میدان Zionدر جنوب را به چشم اندازی در شمال ارتباط می دهد. در امتداد این جاده فضاها ترکیبی از استفاده ها را میسر می سازند؛ از هنر و فراغت در جنوب، تمرین های سبک ورزشی در منطقه مرکزی تا ورزش های حرفه ای پر از جنبش در انتهای شمالی.

07.jpg

جایگاه مخصوص

لینک به دیدگاه

فرآیند طراحی:

ارگان احیاء هولم در سال 1992 در اشتراک با AMEC و دیگران برای برنامه احیاء و توسعه مدیریت شهر هولم به وسیله شورای شهر منچستر بنیانگذاری شد. مقادیر زیادی از فضای سبزی که به طور ضعیفی استقرار یافته بود و هیچ استفاده مشخصی نداشت به زودی شناسایی شد و پارکی مرکزی که قابل دسترسی برای همگان باشد به عنوان فاز اول یک شبکه منطقی از فضای باز در سایتی در مجاورت ساختمان های کلیدی و ارگان های اجتماعی و بر روی فضای بازی که از تخریب بلوک های مسکونی متروکه حاصل شده بود، پیشنهاد شد.

در پاسخ به نیازهای جزء به جزء اساسنامه، بودجه نسبتاً اندک و سایت کشیده و باریک ، کانسپت پیشنهادی Landscape Projects فعالیت ها و کاربری ها را دور تا دور محیط پارک در نظر گرفته بود در حالی که فضاهای باز را در مرکز رها کرده بود. آنها به سرعت یک سری کارگاه ها و گروه های تمرکز را راه اندازی کردند که در نتیجه آن تغییرات اساسی حاصل گردید. یک زمین فوتبال با اندازه کامل بر طبق مقررات لیگ در امتداد یک پارک اسکیت و یک زمین بسکتبال در سایز بزرگ ایجاد گردید، شکل و موقعیت جایگاه مخصوص اجرای نمایش مجدداً طراحی شد و عناصر بازی کودکان یکجا جمع گردید و لبه های جدا کننده فضا دوباره شکل گرفتند بدون اینکه به عنوان مانع فیزیکی یا مکانیسمی محدود کننده در پارک عمل کنند.

آثار هنری در نیمه شمالی پارک توسط عناصر مجسمه سازی مثل گالری های مسقف در میدان Bentleyبه هم پیوسته بودند در حالی که آن دسته که برای نیمه جنوبی پارک پیشنهاد داده شده بود به هم متصل نشده بودند.

 

08.jpg

لبه های محدودکننده فضا

 

پس از اتمام برنامه توسعه شهری در سال 1997 و منحل شدن، HRL گروه هولم مسئولیت ادامه بازسازی منطقه را بر عهده گرفتند. پارک در سال 2000 به پایان رسید و هم اکنون توسط شورای شهر منچستر مدیریت و نگهداری می شود. یک سرمایه گذاری برای پلی جسورانه که پارک و منطقه هولم را به منطقهCastlefield مرتبط می سازد در سال 2002 انجام شد و اکنون به پایان رسیده است.

 

ارزیابی:

سیمای برجسته این پارک در ارتباط بین ساختمان های جدید و قدیمی و فضاهای باز جدید و موارد استفاده آنهاست. لبه های پارک تابع طراحی بوده و دقت زیادی برای اطمینان از ایجاد اتحاد و یکپارچگی زیاد و بالاترین حد توجه توسط ساختمان ها و کاربری های مجاور به کار رفته است. درها، بالکن ها و پنجره ها مشرف به پارک هستند. مدرسه ها در مجاورت مناطق بازی جدید مکان یابی شده اند و گروه های ورزشی چرخش هایی به سمت ساختمان های خود دارند و بسیاری از آنها هم بازسازی شده اند.

 

09.jpg

گالری های مسقف در میدان Bentley

 

حجم بالای فضای باز به وسیله ساختمان های اطراف احاطه شده است و به خصوص ساختمان های دقیق طراحی شده در گوشه ها که معمولاً یک طبقه بلندتر از سایر بلوک ها هستند ورودی های پارک را مورد تاکید قرار می دهند، همچنین جزئیاتی که توسط نورپردازی و جایگاه های نشستن همزمان با طراحی به مجموعه اضافه شده است.

 

10.jpg

درها و پنجره ها و بالکن ها در ارتباط با پارک

 

جلو و عقب رفتگی های واضح عرصه های عمومی و خصوصی روشنی را خلق می کند که به وسیله دیوارهای کوتاه با نرده های فلزی مشخص می شود.

 

11.jpg

ساختمان های گوشه ها و تاکید بر ورودی پارک

 

جهت شمالی - جنوبی پارک اطمینان از تابش کافی و مناسب خورشید در طول روز و در طی سال را میسر می کند و فرم آن پتانسیل اشراف از خانه های مجاور را به حداکثر می رساند. دو پناهگاه سایه بان دار ساخته شده است: یکی مخصوص ناظران که از چوب متورق است و توسط لوله های مدور فلزی پشتیبانی می شود و گنجایش 10 نفر را دارد و دیگری بتنی و 20 نفره است.

 

12.jpg

نرده ها و لبه های پارک

 

حدود 50 نیمکت داخل پارک و 150 جایگاه نشستن در دیوارها و پله ها فراهم شده است. داخل و دور تا دور پارک بیشتر مناطق ساکت و آرام هستند ولی در مجاورت جاده Mancunianمنطقه پر سر و صدا تر است و مکان ورزش های گروهی به صورت هوشمندانه ای در نزدیکی آن مکان یابی شده و تا جایی که ممکن است آن را از مناطق آرام دیگر جدا می کند. به سمت شمال یک بلوار در امتداد پیچ Jackson گیاهکاری شده و یک محیط ترافیکی آرام با پیاده راه های زیاد و یک ورودی خیمه ای شکل را به داخل پارک فراهم کرده است.

 

13.jpg

سایه بان چوبی با لوله های فلزی پشتیبان

 

 

14.jpg

سایه بان بتنی

 

پارک به خوبی با شهر در ارتباط است، توسط ایستگاه های اتوبوسی به فاصله پیاده کمتر از 3 دقیقه از مرکز پارک و مسیر اتوبوس از امتداد جاده Stretford درلبه جنوبی پارک و جاده Royce می گذرد.

پارک کردن اتومبیل در خیابان های مجاور میسر است. مسیرهای واضح برای عابران پیاده این اطمینان را می دهند که تمام مناطق پارک در دسترس و قابل فهم هستند و در عین حال به پارک نقش یک جاده برای دسترسی به مرکز دهکده را می دهد. مسیرهای دوچرخه سواری به صورت جدا در نظر گرفته نشده و پارکینگ دوچرخه هم در پارک فراهم نشده و هیچ دوچرخه سواری در طول روز داخل پارک دیده نمی شود، در حالی که با احداث پل جدید بر فراز جاده Mancunian یک ارتباط دوچرخه ای مستقیم به مرکز شهر مقدور می شود.

 

15.jpg

ارتباط مناسب پارک با شهر

 

حدود 200 درخت جدید محدوده پارک را مشخص می کنند و با شاخ و برگ فراوان در حال رشد هستند تا به پارک لبه ای امن و در عین حال سبز ببخشند و این در حالی است که دیدهای باز نگهداشته شده از سمت خیابان های اطراف مناظر باز و سبزی را در اختیار خانه های مجاور قرار می دهند.

پارک علائق و کاربران فراوانی را فراهم کرده است و به توسعه و پیشرفت از طریق استفاده از مواد پایدار و موقتی و طراحی جسورانه، انعطاف پذیر و یکپارچه ادامه خواهد داد.

 

اعضای پروژه:

- سرمایه گذار فاز اول:Hulme Regeneration Ltd.

- سرمایه گذار فازهای 2 و 3: Moss Side and Hulme partnership

- سر طراح و معمار منظر فازهای 1 و 2:Landscape Projects

- کمک طراح فاز 1: Ian Simpson Architects

- مهندسان سازه فاز 1:Alan Baxter Associates

- مهندسان سازه فازهای 2 و 3: Atelier On

- پیمانکار اصلی:P Casey Ltd.

 

لیلا راوندی / دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه تهران / نشریه اینترنتی معماری منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...