رفتن به مطلب

معماری جدید مكه توسط انگلیسی‌ها


ارسال های توصیه شده

mecca.jpg

با توجه به اینكه فقط مسلمانان مجاز به ورود به این عبادتگاه بزرگ را دارند این سوال مطرح است كه آیا لرد فاستر می‌تواند پروژه ایجاد تغییرات در محوطه خانه خدا را بر عهده بگیرد.

 

اكونومیست گزارش داد: مقامات عربستان تقریبا هر ساله طی مراسم حج در پذیرایی از میلیون‌ها زائر مسلمان از سراسر جهان در مكه با مشكلاتی روبرو بوده‌اند.

 

این در حالی است كه هم اكنون صحبت از ایجاد تغییرات و طراحی‌های جدید در محوطه خانه خدا برای افزایش ظرفیت‌ مسلمانان برای زیارت طی مراسم سالانه حج به میان آمده است.

 

در حال حاضر در محوطه خانه خدا تقریبا 900 هزار عابد می‌توانند حضور داشته باشند.

 

طرح‌های جدید شامل ایجاد فضایی برای حدود 1.5 میلیون زائر در بخش اصلی می باشد .

 

 

 

 

 

 

 

با توجه به اینكه فقط مسلمانان مجاز به ورود به این عبادتگاه بزرگ را دارند این سوال مطرح است كه آیا لرد فاستر می‌تواند پروژه ایجاد تغییرات در محوطه خانه خدا را بر عهده بگیرد.

 

به گزارش الف، اكونومیست گزارش داد: مقامات عربستان تقریبا هر ساله طی مراسم حج در پذیرایی از میلیون‌ها زائر مسلمان از سراسر جهان در مكه با مشكلاتی روبرو بوده‌اند.

 

این در حالی است كه هم اكنون صحبت از ایجاد تغییرات و طراحی‌های جدید در محوطه خانه خدا برای افزایش ظرفیت‌ مسلمانان برای زیارت طی مراسم سالانه حج به میان آمده است.

 

در حال حاضر در محوطه خانه خدا تقریبا 900 هزار عابد می‌توانند حضور داشته باشند.

 

طرح‌های جدید شامل ایجاد فضایی برای حدود 1.5 میلیون زائر در بخش اصلی محوطه خانه خدا است.

 

چاین در حالی است كه طرح‌هایی نیز برای گسترش فضای صحن اصلی خانه خدا در آینده برای حضور بیش از 3 میلیون مسلمان مطرح شده است.

 

نورمن فاستر (Norman Foster) و زاها حدید (Zaha Hadid) دو آرشیتكت انگلیسی در میان معمارانی قرار دارند كه از سوی ملك عبدالله، پادشاه عربستان با پیشنهاد بر عهده گرفتن این پروژه روبرو شده‌اند.

 

این در حالی است كه حضور این دو آرشیتكت در لیست پادشاه عربستان برای ایجاد تغییرات در مكه خشم یكسری از مقامات و مردم عربستان را برانگیخته است.

 

شاید لرد فاستر توانسته جایزه برجسته معماری پریتزكر (Pritzker Architecture Prize) را دریافت كرده باشد اما او مسلمان نیست.

 

ایده این موضوع كه یك غیر مسلمان بازسازی و تغییرات جدید محوطه مهمترین و مقدس ترین عبادتگاه مسلمانان جهان را بر عهده بگیرد، نارضایتی‌هایی را در عربستان به همراه داشته است و با توجه به اینكه فقط مسلمانان مجاز به ورود به این عبادتگاه بزرگ را دارند این سوال مطرح است كه آیا لرد فاستر می‌تواند پروژه ایجاد تغییرات در محوطه خانه خدا را بر عهده بگیرد یا خیر؟

 

اگر لرد فاستر مسئولیت طراحی‌های جدید در محوطه مهمترین عبادتگاه مسلمانان جهان را بر عهده بگیرد چون نمی تواند در مكه حضور یابد، این پروژه برای وی سخت خواهد بود.

 

این اولین مرتبه نیست كه شر كت های خارجی در پروژهای ساخت و ساز مكان های حساس در خاورمیانه حضور دارند. 10 سال پیش بود كه شركت آمریكایی United Automation مسئولیت طراحی دوباره سیستم های صوتی در محوطه خانه خدا را بر عهده گرفت. كل این سیستم صوتی با موفقیت طراحی و نصب شد.

 

گفتنی است كه بازسازی بخش های عظیمی از محوطه بزرگترین و مقدس ترین عبادتگاه مسلمانان جهان بدون حضور طراحان اصلی آن در حد یك پیشنهاد می باشد و هنوز قطعی نشده است.

 

سامی انگاوی (Sami Angawi) آرشیتكت اهل عربستان كه مركز تحقیقات حج را بنیانگذاری كرده است (این مركز با هدف حفظ تاریخچه و معماری مكه و مدینه ایجاد شده است) درباره‌ی این طرح نگران است. وی معتقد است كه برای ایجاد تغییرات و طرح های جدید در مكه باید از این عبادتگاه مقدس بازدید كرد و در آن حضور داشت. انگاوی همچنین از عدم دعوت از آرشیتكت های عربستانی در این پروژه ابراز تاسف كرد.

 

حتی پیش از مطرح شدن موضوع ایجاد تغییرات و باز سازی محوطه‌ خانه خدا، اكثر مسلمانان در مورد بازسازی های آینده در این عبادتگاه بزرگ و مقدس ابراز ناخرسندی كرده بودند.

 

به نوشته اكونومیست این شهر مدرن (مكه) شباهت اندكی به شهر سنتی مكه دارد. بازدیدكنندگان از شهر مكه می‌توانند حتی برای نمونه از فروشگاه زنجیره‌ای مك دونالد خرید كنند. به علاوه اولین مدرسه اسلامی در مكه با رونق گرفتن ساخت و سازها در مكه به ویرانه ای تبدیل شده است.

 

منتقدانی همچون انگاوی آرشیتكت عربستانی نگران این موضوع هستندكه اگر این طرح‌ها رو به جلو حركت كند، صدمات بیشتری به ساختمان‌های تاریخی مكه وارد خواهد آمد. بعضی نیز این موضوع را مطرح كرده‌اند كه مقامات ارشد عربستان نگرانی زیادی در مورد حفظ بناهای تاریخی مكه ندارند .

 

پیشتر یكسری از زائران خانه خدا طی تجمع بیش از حد و هل دادن یكدیگر در تونل ها طی به جا آوردن مناسك حج كشته یا زخمی می‌شدند.

 

در حال حاضر با توجه به آسان تر شدن سفر به مكه هر ساله مسلمانان بیشتری به عربستان عزیمت می كنند. مقامات عربستان نیز با انتقاد های شدیدی در مورد ناكامی برای جلوگیری از صدمه وارد شدن به زائران روبرو بوده اند.

 

منبع: سایت تابناك

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...