رفتن به مطلب

شوتوکان کاراته


ارسال های توصیه شده

شوتوکان يک هنر رزمي سنتي ژاپني است. اين هنر، سيستمي متشکل از انواع فنون دفاعي و حمله اي است و در آن همه اعضاي بدن به عنوان اسلحه و سپر دفاعي مورد استفاده قرار مي گيرند. بازوها و پاها براي سه هدف مهم کاربرد دارند و آموزش فنون در اين سبک به سه مقوله تقسيم مي شود:

1- کيهون Kihon (که در آن آموزش بدون استفاده از اسلحه انجام مي شود).

2- Kata: ( که در آن فنون دفاع و حمله به صورت کامل و يک ترکيب کامل مورد استفاده قرار مي گيرند).

3- Kumite: (که يک مقوله جداگانه محسوب مي شود و مراحل مختلف دارد).

محل تولد و شکل گيري اين رشته رزمي، جزيره اوکيناوا است که در بين جزاير ريوکيو واقع در ميان سواحل شمالي ژاپن و سواحل جنوبي چين مي باشد. ورزش کاراته بعد از سال 1372 ميلادي و همزمان با شکل گيري روابط بين چين و اوکيناوا آغاز گرديد. بين قرنهاي 15 و 16 ميلادي، اين هنر رزمي کم کم روبه فراموشي رفت زيرا تمرين و آموزش اين رشته بسيار مشکل بود و افراد از يادگيري آن سرباز مي زدند.

در ضمن کساني که اين رشته را فرا مي گرفتند، قدرت بي نظيري در مقابله با انواع حملات مسلحانه و يا غيرمسلحانه مي يافتند و همچنين کشاورزاني هم بودند که از ابراز کشاورزي خود به عنوان سلاح هاي کشنده براي حمله به دشمنانشان استفاده مي کردند.

مهم ترين اين سلاح ها، (Bo)، (Jo)، (Nunchacko)، (Tonfa) و (Sai) نام داشتند. پايه گذار رشته شوتوکان شخصي به نام گريچين فوناکشي بود. او يک شاعر، معلم و فيلسوف به شمار مي رفت. وي اشعارش را با نام شوتوا معنا مي کرد و اينگونه شد که نام شوتوکان متولد گرديد. معني شوتو يعني کاج هاي لرزان و اين به دليل قرار داشتن منزل فوناکشي در کنار يک جنگل کاج بود و واژه کان نيز تداعي کننده معناي مدرسه خانه است. در حال حاضر شوتوکان را با عنوان نمودي از متد فوناکوشي مي شناسند در سال 1936، اين ورزش به توکيو نيز راه يافت و سپس در سال 1955 خود اين رشته رزمي تأسيس گرديد. او در سال 1957 در سن 88 سالگي درگذشت و تنها استاد بزرگ اين هنر رزمي به شمار مي آمد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...