رفتن به مطلب

عملكرد مغز در حركت و بازتواني حركتي


bme.masood

ارسال های توصیه شده

wsf.jpg

درک ارتباطات مغزی، ممكن است در آینده به بیماران ناتوانی حركتی برای بازیافتن توانایی در حرکت کمک کند. با مطالعه دقیق بر مغز و تصمیمات آن ، می توان توسط تحریک الکتریکي، ماهیچه ها را فعال کرد. اما مطالعه مغز نیاز به توانایی تفسیر فیزیولوژی پیچیده سیستم عصبی به صورت هم زمان (Real time) دارد . . .

 

 

مطالعات در UC Santa Barbara با استفاده ازتصویر برداری MRI برای درک چگونگی ارتباط بین ناحیه پیچ و خم دار سطح داخلی لوب پاریتال مغز با حرکت دست، انجام شد. نتیجه مطالعات، کشف استفاده مغز از مسیرهای مختلف برای رسیدن به هدف مشهود و غیر مشهود، مانند خاراندن پشت سر، بود.

 

دانشمندان UCSB مغز 18 فرد را مورد مطالعه قرار دادند. این افراد برای 400 حرکت مشخص، توسط اسکنر MRI بررسی شدند. دیدگاه علمی رایج بیان کننده این است که در تمامی حرکات، چه در جهت رسیدن به هدف بصری و چه در جهت بدن خود شخص، از یک مسیر در مغز استفاده می شود. اما یافته ها، خلاف این دیدگاه را نشان می دهند.

یافته ها نشان می دهد که در صورت بصری بودن هدف، کورتکس پاریتال خلفی فعال شده، در حالی که اگر حرکت در محیطی تاریک که هدف قابل دیدن نیست انجام شود، همان ناحیه از مغز اساسا از مسیر دیگری برای حرکت استفاده می کند. یعنی نقشه اول، مربوط به حرکات بصری بوده که توسط سیستم بینایی انجام می شود و نقشه دوم مربوط به مکانی است که جسم قرار دارد. این مسیر بر اساس درک موقعیت از طریق رسپتورها یا بافت حامل آنها بوده، از طریق رسپتورها به پوست، ماهیچه ها و مفاصل می رسد.

 

محققان سیگنال وابسته به سطح اکسیژن خون "Blood Oxygen Level Dependent Signal" (BOLD) را در زمان مشاهده تصاویر MRI بررسی کردند. سیگنال BOLD روشی غیر مستقیم برای مشاهده فعالیت مغز در مقیاس میلی متری است. آنها همچنین از روشی به نام «سرکوب تکراری» استفاده کردند. این روش برای تشخیص مرکز فعال در طی فعالیت مغزی استفاده می شود و بیان کننده این قانون است که در دو بار فعالیت مغزی یکسان و هم سطح، در زمان دوم مرکز فعال، سیگنال کوچکتر و ضعیف تری خواهد داشت.

این نتایج دارای دو کاربرد مهم است. یکی در روباتیک و دیگری در رابط مغز با ماشین، برای مثال می تواند در ارتقای ماشین های یاری دهنده به افراد فلج از ناحیه پا، مورد استفاده قرار گیرد.

 

.

Khat.jpg

.

منبع و اطلاعات بیشتر در مورد این مطلب :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

.

ترجمه : تکتم امان زاده (دانشجوی کارشناسی مهندسی پزشکی)

 

وب سایت مهندسی پزشکی مشهد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...