رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

طراحي با نور: در هتل و زيرمجموعه‌هاي آن

ايجاد كاربري 24 ساعته، چند گانگي فعاليت‌ها و پيچيدگي فضاهايي كه ممكن است همزمان چندين نقش را داشته باشند در طراحي هتل‌ها تمهيداتي را مي‌طلبد كه يكي از مهم‌ترين آنها نورپردازي است. در تلاقي معماري و طراحي داخلي، نورپردازي جايگاه ويژه‌اي دارد كه گستره‌ي وسيعي از نيازها را پوشش مي‌دهد. اين نور است كه به ميهمانان خوشامد مي‌گويد و به آنها احساس آرامش مي‌دهد، گاهي نمودار تصاوير است، گاهي مشخص كننده‌ي موقعيت‌ها، گاهي هم حريم‌ها را از هم تفكيك مي‌كند و اختلاف كاربري‌ها را مشخص مي‌كند. ضمن آنكه به ميهمانان كمك مي‌كند تا در فضايي ناشناخته سير كنند و به كشف و شهود بپردازند. هر بخش از فضاي يك مهمان خانه يا هتل، ويژگي منحصر به فردي دارد كه با توجه به آن مي‌بايست نورپردازي خاصي صورت گيرد تا معرف آن مشخصه باشد. در ادامه به تعريف اين بخش‌ها و چگونگي طراحي آنها با نور مي‌پردازيم.

هال ورودي: تنظيم چشم‌انداز هتل

هال ورودي جايي است كه ميهمان‌ها در آن جا ثبت هويت مي‌شوند و در عين حال هتل هم براي آنها ثبت هويت مي‌شود! تصوري كه شخص از بيرون ساختمان به دست آورده، در بدو گذر از درهاي ورودي در اين نقطه تقويت يا دگرگون مي‌شود. اين محل بايد براي همه‌ي مهمانان بالقوه و بالفعل جذاب و پذيرا باشد. بايد گرم، راحت، صميمي و در برگيرنده باشد. چگونگي ادراك فضاي داخلي وابستگي زيادي به مقطع زماني دارد. نورپردازي مناسب در فضايي ثابت چنان تنظيم مي‌شود كه اين فضا براي مسافري كه صبح هنگام هتل را به مقصد فرودگاه ترك مي‌كند و تازه واردي كه نيمه‌شب وارد مي‌شود، به يك اندازه خوشايند باشد. صبح هنگام بايد همه چيز پرانرژي و تازه به نظر آيد؛ اما هنگام شب، پس از يك روز فعال، محيطي راحت و مطلوب است كه در عين حال خواب‌آور نباشد. براي اين فضا مناسب است كه در زمينه‌اي از نور محيطي، نورهاي متمركز نقطه‌اي طراحي شود كه در عين ايجاد يك بافت بصري در جهت‌يابي به ميهمانان كمك كند. با كمك نورپردازي ديد را به سمت اشياء مورد نظر و بخش‌هاي طراحي شده هدايت مي‌كنيم. چشم، ناخودآگاه به سمتي توجه مي‌كند كه نوراني‌تر است و در آن ناحيه معطوف به لبه‌ها و كنج‌ها مي‌شود پس بيشتر تاكيد را مي‌توان بر طراحي نورهاي خطي و مشخص كننده لبه‌ها گذاشت. در زمينه‌اي از نورهاي محيطي مي‌توان قسمت پذيرش را با شدت نور متفاوت يا رنگ متفاوت چنان طراحي كرد كه در فضاي هال ورودي بيشترين نظر را جلب كند.

پذيرش :قسمت پذيرش دو نقش كاربردي و دكوراتيو توامان دارد. نورپردازي در سطح كاربردي بايد چند منظور را تامين كند. نورهاي رو به پايين كه بالاي ميز كار قرار مي‌گيرند به مشتري كمك مي‌كنند كه فرم‌ها را مطالعه كند و بداند در حال امضاء و قبول چه مواردي است! در پشت ميز كار همچنين نورپردازي براي كارهاي نوشتاري و خواندني كاركنان لازم است. مسلماً در اين حالات مواد و مصالح به كار گرفته شده نبايد چنان باشند كه نور را به چشم باز بتابانند يا در موارد استفاده از كامپيوتر بازتابي روي صفحه‌ي مانيتور ايجاد كنند. فضاي اين قسمت بايد پذيرا و خوشايند باشد و در آن از نورهاي گرم و صفحات نوراني در زمينه‌ي عمودي استفاده شود. نورهاي سقفي به كمك نورهاي ميز و ديگر نورهاي محيطي بايد چنان تعديل شوند كه چهره‌هاي مراجعان و كاركنان ملايم و زيباتر جلوه كند و مخوف و هراس‌انگيز به نظر نرسد. در بيشتر هتل‌ها ميز پذيرش اولين عنصر مورد توجه است كه ممكن است با جهت رو به پايين يا بالا نورپردازي شود. در طراحي و عرضه‌ي مصالحي كه در طرح به كار مي‌رود، فيبرهاي نوري با نورافشاني رو به بالا در كف يا توام با كاتود سرد، بر حالت نمادين مجموعه تاثير بسزايي مي‌گذارد. يك نقطه نظر طراحانه اين است كه براي قسمت پذيرش گوشه‌اي بيافرينيم چون صحنه‌ي نمايشي خاموش با پيشخوان نوراني و گل‌ها يا مجسمه‌هايي شاخص يا هر چيز ساده‌ي ديگري كه جلب نظر كند و توجه مراجعان را به طور نامحسوس به خود جلب كند.

راهروها: نور راهنماي گذر

راهروها از آن دسته فضاهاي ارتباطي هستند كه اغلب توجه كمي به طراحي آنها مي‌شود. هر قدر هم كه در طراحي معماري اين قسمت‌ها سهل‌انگاري شده باشد يك طراح داخلي با نورپردازي مناسب مي‌تواند اين بخش‌هاي مرده را احياء كند. در هر هتلي حتي اگر هدف نهايي فقط اجاره‌دادن اتاق‌ها باشد بالاخره لازم است كه مسير رسيدن به اين اتاق‌ها جذاب و جالب توجه باشند. از آنجا كه معمولاً راهروها در نقاطي از ساختمان قرار دارند كه از نور روز بي‌نصيب است، بايد تمام مدت شبانه‌روز نورپردازي شوند؛ پس در اينجا هم جنبه‌هاي زيبايي‌شناسي و كاربردي مورد نظر است هم صرف انرژي. معمولاً وجود يك سيستم كنترل در راهروها ضروري است تا بدين ترتيب ميزان نور مورد نياز برحسب ساعات مختلف روز خود به خود تنظيم شود. بديهي است كه هيچ كس نور خيره‌كننده و تند را در ساعت 3 صبح يا يك نور بي‌رمق و فضاي تاريك هم زمان با آغاز روز را نمي‌پذيرد. خلق ديدهاي متنوع نيز بهانه‌ي خوبي است براي عوض كردن منابع نورپردازي در طول روز نورپردازي موضعي يا زمينه‌اي تابلوها و شماره‌ها و به كارگيري نورهاي كفي فراافكن در امتداد جداره‌هاي راهروها مي‌تواند متناوباً صحنه‌هاي نمايشي متنوعي ايجاد كند. به طور كلي نورهاي خطي، ممتد و قابل تعقيب از جمله تمهيداتي هستند كه براي مسيرهاي گذر مناسب به نظر مي‌رسند. به منظور صرفه‌جويي در مصرف انرژي در نورپردازي‌هايي كه ممكن است در راهروها شبانه روز فعال باشد cfl يا لامپ‌هاي فلورسنت فشرده توصيه مي‌شود. در بعضي از هتل‌ها فضاي ارتباطي با كيفيتي رعب‌آور طراحي شده و به هدر مي‌رود؛ به نحوي كه ساكنين هتل مايلند بي‌تامل سريعاً از آن عبور كنند. روش نورپردازي صرفاً سقفي، بيشتر به ايجاد سايه‌ها مي‌پردازد تا نورپردازي، و چون سناريويي براي طراحي نور ندارد، بي‌هيچ مزيتي تشخيص چهره‌ها و اماكن را دچار اختلال و ابهام مي‌كند. در كنار اين نوع نورپردازي، بهتر است كه جداره‌هاي عمودي نيز نوراني شود تا حس تهديد شدن و ترس از فضاي بسته را كاهش دهد. اگر راهرو طولاني باشد (كه در بيشتر موارد چنين است) لازم است كه اين فاصله در نقاطي شكسته شود و اين كار مي‌تواند به كمك تعريف واحه‌هايي از نور حجمي صورت گيرد. در هرجايي كه لازم باشد مي‌توان نور خطي را كه دنبال‌كننده‌ي مسير است با نورپردازي يك شي تزييني، درهاي عبور، لوسترهاي آويز يا ديواري قطع كرد و يك ايست بصري در ريتم ايجاد كرد.

رستوران و نوشگاه : هرچند به جهت صرفه‌جويي انرژي و نگهداري لازم به نظر مي‌رسد كه در همه‌ي قسمت‌هاي يك هتل لامپ‌ها و منابع نوري مشابه به كار گرفته شود تا هزينه‌ها كاهش يابد و راندمان عملي بالا رود، اما ضرري كه يكنواختي و كسالت بار بودن فضاها در دفع مراجعان ايجاد مي‌كند بسيار قابل توجه است. بررسي انواع هتل‌ها ثابت مي‌كند كه فضاي رستوران و قهوه‌خانه‌ها بهتر است كاملاً متفاوت و با نورپردازي ويژه طراحي شود و حتي ورودي مجزا و فضاي روان‌شناختي متفاوتي براي آنها خلق شود. در بسياري از كشورهاي جنوب آسيا كه مكان‌هاي غذاخوري در كنار هتل تعريف مي‌شوند و كمتر به رستوراني مجزا برمي‌خوريم، به صورت عرف رستوران با هويتي مستقل طراحي مي‌شود و زيرمجموعه‌اي از امكانات اقامتگاه به حساب نمي‌آيد. مهم‌ترين عامل در تجربه‌ي خوردن و آشاميدن، طبيعت اجتماعي آن است. موضوع اصلي نورپردازي اين فضاها آن است كه مردم چگونه به نظر رسند و چه احساسي داشته باشند. چهره‌ها بايد آرام و گرم به نظر رسند، پس بايد نورپردازي تعديل شده‌اي از سمت بالا و طرفين كه از پديد آمدن سايه‌هاي تيز و تيره جلوگيري مي‌كند صورت گيرد. نور بايد فضايي ملايم خلق كند و بدين منظور با در نظر گرفتن ميزان نور روز در هر ساعت يك سيستم كنترل هوشمند نور كه فضاهاي صبحانه، ناهار و شام را به درستي نورپردازي كند، ضروري مي‌نمايد. نورپردازي بايد فضاي بصري را برانگيزاند. با توجه به نوع غذايي كه در هر رستوران سرو مي‌شود مي‌توان نورپردازي را چنان تعريف كرد كه مدت زماني كه مشتري مي‌تواند در محل بماند، تعيين شود. مثلاً در رستوران‌هاي غذاي سريع يا آماده ممكن است ضمن بهره‌گيري از مصالح سرد و فلزي- انعكاسي از نورهاي تند و رنگي بهره گرفته شود كه ماندن مشتري را در زمان طولاني ميسر نسازد چون در اين گونه مكان‌ها غذا بايد سريع آماده و خورده شود و جاي تامل و نشستن طولاني نيست. اما در رستوران‌هاي مجلل كه قابليت صرف غذا براي مدت طولاني در ضمن بحث و استراحت وجود دارد تمهيدات فراواني مي‌توان انديشيد كه ماندگاري مشتري را در فضا بيشتر كند. علاوه بر نورپردازي گرم محيطي با كمك لايه‌هاي مختلفي از نور، ممكن است اشياي خاصي از جمله مجسمه‌ها و دسته‌هاي گل را مورد تاكيد قرار دارد، بخش‌هاي مختلفي از ديوار را نوراني كرد و قسمت‌هاي انتزاعي متفاوتي بر آن آفريد، نور را به صورت پوشيده در پشت ميزها و مبلمان طراحي كرد و نورهايي در سطح پايين، نورپردازي لبه‌ها و زمينه‌ي اشياء شيشه‌اي، ميله‌هاي كاتد سرد و فيبرهاي نوري به كار گرفت تا فضا را تا حد امكان مجسمه‌وار، جذاب و سه بعدي تعريف كرد. فضاهاي پذيرايي بهترين مكان‌ها براي ارايه تكنيك‌هاي نمايشي مانند نورافكن‌هاي متغير چند رنگ و رقص نور است. حتي در طرح‌هاي داخلي رسمي نيز پروژكتورهاي نور رنگي يا آبشاري مي‌توانند به عنوان عناصر پوياي تزييني به كار روند و سردي يك محيط بزرگ را به طرز موثري كاهش دهند.

اتاق‌ها : در حالي كه نحوه‌ي پرداختن به فرمول طراحي هتل‌هاي بين‌المللي هر روز در حال تغيير و بررسي است، فضايي كه چندان تغيير نكرده است و همچنان به صورت سنتي طراحي مي‌شود، اتاق‌هاي آن است. شايد دليل مهم اين امر، محافظه كار بودن صاحبان اين هتل‌ها باشد كه مي‌ترسند مشترياني كه براي استراحت و آرامش به اين اقامتگاه‌ها مراجعه مي‌كنند با فضايي غيره منتظره و غير متعارف مواجه شوند. طرح رنگ‌هاي يكنواخت و تلاش براي ايجاد حس تعليق با به كار بردن ميزهاي سنتي و لامپ‌هاي استاندارد از جمله عواملي است كه كماكان در اتاق‌هاي اقامتگاه‌هاي مختلف به چشم مي‌خورد. ضمن آنكه بودجه، مانع ديگري براي تغيير طرح اتاق‌هاست. فرضاً افزودن يك لامپ سقفي در بخش ورودي اتاق به معناي 300 چراغ اضافي در كل مجموعه است. به هر صورت چون اتاق پر اهميت‌ترين فضا در طول اقامت اشخاص است بايد در طراحي و نورپردازي مورد بازنگري كامل قرار گيرد. نورپردازي اتاق‌ها در واقع سخت‌ترين بخش طراحي نور است، چون معمولاً نور سه يا چهار وظيفه‌ي همزمان بر عهده دارد و هر منبع نوري حيطه‌ي درخششي دارد كه نبايد با ديگر محدوده‌ها تداخل كند. به تدريج نظر هتل‌داران به اين امر مهم جلب شده است كه كمبودهاي نورپردازي اتاق‌ها و در نظر نگرفتن چگونگي آن در روند طراحي مي‌تواند مشكل‌ساز باشد. اخيراً نورهاي شبانه‌اي طراحي شده‌اند كه با تامين حداقل نور مورد نياز، رفت و آمد شبانه بدون ايجاد مزاحمت را براي هم اتاقي‌ها آسان كرده است. نورهاي مطالعه طوري طراحي شده‌اند كه با داشتن محدوده‌ي كاملاً قابل كنترل براي خواندن كتاب يا كار با كامپيوتر دستي بدون سلب آسايش ديگران مورد استفاده قرار مي گيرند. فيبرهاي نوري كه منبع نوري قابل لمس و كنترل راحتي فراهم مي‌آورند و در مصرف انرژي صرفه‌جويي مي‌كنند با نور كاملاً متمركزي كه به وجود مي‌آورند جايگزين لامپ‌هاي كم ولتاژ هالوژن شده‌اند كه داراي نقطه‌ي انتشار بسيار داغي هستند و هرچند كه گران‌ترند ولي در طول زمان مقرون به صرفه هستند. در كنار اين موارد كاربردي، با طراحي بصري و نورپردازي مواجه مي‌شويم كه مثلاً در هتل سن مارتين لين توسط فيليپ استارك صورت گرفته است. هر چند كه ممكن است ساده به نظر رسد، ولي حتي اين حركت ساده هم براي بسياري از هتل‌داران خارج از عرف و بسيار پيشرو تلقي مي‌شود: در اتاق‌هاي اقامت به كمك سيستم نورپردازي تعاملي اين امكان به مهمان داده مي‌شود كه با تغيير رنگ نورپردازي، فضاي اتاق را به كلي دگرگون كند. چنين كنترل‌هايي تاثير بسيار مثبتي بر اشخاص گذاشته و باعث جلب توجه آنها مي‌شود. با استفاده از اين سيستم ميهمان‌ها مي‌توانند بر حسب روحيه و نياز شخصي، نور رنگي خاصي را در فضا داشته باشند كه كليدهاي معمولي چنين امكاني را نمي‌دهند. اين نور رنگي در واقع طراح اصلي داخل فضاي اتاق در شب است كه با هر فركانسي منظري نوين مي‌آفريند.

يكي از نكات كليدي كه حتي در يك اتاق سنتي هم به نظر مي‌رسد اين است كه كليدها در كجا قرار گيرند. اغلب زماني طول مي‌كشد تا بدانيد كليدها كجا قرار دارند و هركدام چه بخشي از اتاق را روشن مي‌كنند و اكثراً هم قرارگيري اين كليدها منطق مشخصي را دنبال نمي‌كند. خيلي جاها ناچار مي‌شويد در حالي كه چراغ روميزي بسيار داغ است دست خود را داخل كلاهك آن كنيد و در اطراف به دنبال كليد آن بگرديد! اينها همه روش‌هاي اشتباهي است كه بايد بازنگري شوند. هدف در اينجا آسايش و تامين نيازهاي مردم است كه هرچند همه‌ي هتل‌هاي زنجيره‌اي وعده‌ي آن را مي‌دهند، اما هنوز به طور كامل برآورده نشده است.

حمام: آب‌تني در نور

تا مدت‌ها طراحان به نورپردازي اين بخش اصلاً فكر نمي‌كردند؛ اما اكنون مي‌دانيم كه مي‌توان اين بخش را چنان طراحي كرد كه جالب‌ترين نقطه براي مسافران باشد. منابع نوري كم ولتاژ بهترين انتخاب براي اين فضا هستند؛ چون باعث مي‌شوند فضاي يك حمام جذاب‌تر به نظر رسد، برق خاصي به آن مي‌دهد كه يك طراحي قديمي هرگز به آن نمي‌داد. بدون ترديد در اين فضا آيينه نقطه‌ي اصلي تمركز است. براي توليد يك نتيجه‌ي مطلوب بدون ايجاد سايه‌هاي تند در پس اشياء، بهترين راه اين است كه آئينه از پهلو نوردهي شود تا نور ملايمي چهره را روشن كند. نور بايد حتماً گرم باشد. توام با اين نور نورهاي فروافكني نيز با دقت تعبيه مي‌شود كه نبايد درست بالاي سر باشند تا سايه‌هاي نامطلوب بر چهره بيافرينند يا طوري قرار گيرند كه انعكاس آنها از آيينه به صورت برگردد. خوب است بالاي دوش هم چراغ سقفي داشته باشيم كه بدون آن دوش يك سوراخ سياه به نظر مي‌رسد. كليدهاي روشنايي در حمام نيز بايد قابل كنترل شدت باشند. در هتل سن مارتين لين در لندن به اين مساله نيز فكر شده است؛ به طوري كه يك كليد كنترل شدت ساده دو آويز سقفي را روي دستشويي كنترل مي‌كند. اولي زماني به كار مي‌رود كه شخص رو به روي آينه در حال آرايش يا اصلاح است و يك نور شديد نياز دارد و ديگري يك نور محيطي براي روشن نگه داشتن فضاي حمام است.

لینک به دیدگاه

سالن‌هاي جشن و اتاق‌هاي چند منظوره: نورهاي رويايي

سخنراني‌ها و كنفرانس‌هاي اداري، وقايع اجتماعي، جشن‌هاي محلي و نمايش‌هاي لباس، همگي وقايعي هستند كه در نظر گرفتن تمهيدات لازم براي آنها در هتل ارزش افزوده و درآمد سرشاري را براي صاحبان آن هتل فراهم مي‌كند. رشد چشمگير اين گونه روابط اقتصادي در كنار پيشرفت تكنولوژي باعث شده كه فضاهاي انعطاف‌پذير و جذاب به خصوص در بخش طراحي نور خلق شود. پيش از اين، براي ساليان سال آويختن چند لوستر و چراغ‌هاي ديواري قابل تنظيم براي سالن‌ها كافي به نظر مي‌رسيد. بعد از آن پروژكتورها براي نورپردازي صحنه به ميان آمدند و… پيچيده‌ترين قسمت سالن‌هاي چند منظوره بخش جشن‌ها است كه علاوه بر قابليت انعطاف‌پذيري از المان‌هاي تزييني خاصي نيز بهره مي‌برد و طيف وسيعي از انواع نورپردازي را مي‌طلبد. انواع فروافكن‌ها، نورهاي حجمي، ديواري، نورهاي كاربردي، چلچراغ‌ها و فراافكن‌ها، نورهاي صحنه نمايش، فيبرهاي نوري و… در اين دسته‌بندي مي‌گنجند. طبعاً سقف شلوغ‌ترين قسمت است؛ چرا كه علاوه بر نورهاي مستقيم، تاسيسات هم در آن قرار مي‌گيرد. نور كاتد سرد براي نورهاي حجمي كه اكثراً به صورت دو يا سه رنگ قابل تعويض در كنار هم به كار مي‌روند، مناسب است. انتخاب چلچراغ‌ها بايد كاملاً به دقت و متناسب با ابعاد و نور لازم فضا صورت گيرد. اين گونه چلچراغ‌ها امروزه اكثراً با نورهاي متحرك، ليزري و ديجيتال تعويض شده‌اند. ميزها و روميزي‌ها مي‌توانند با نقاط نور ولتاژ پايين شاخص شوند. اين نورهاي چندگانه نيز طوري طراحي مي‌شوند كه براي مراسم مختلف قابل تغيير رنگ و شدت باشند. سقف‌هاي كاذب منحني، برش‌ها و قالب‌هاي توررفته و برجسته در سقف و استفاده از آينه‌ها كمك مي‌كنند كه نورهاي متمركز و خطي به طور مخفي به كار برده شوند. به كمك نورپردازي مي‌توان يك فضاي بزرگ را به جزيره‌هاي نوراني مجزا تقسيم كرد؛ به طوري كه يك فضاي نوراني بخش تجمع را تشكيل مي‌دهد و جداكننده‌ها به جاي پارتيشن و ديوار، فضاهاي منفي و تاريك است. در هر قسمت بايد لامپ‌هاي راهنما وجود داشته باشد تا بتوان تازه واردان را با روشن و خاموش كردن آنها به آن ناحيه راهنمايي كرد. اين فضا بايد مكاني خيال‌انگيز باشد كه مراجعان را جلب كند و چنان خاطره‌سازي كند كه شوق ديگران را براي استفاده از آن افزون كند.

انواع اشياء موجود در اين فضا مي‌تواند با نورپردازي از محيط حذف يا بر آن افزود شوند، هنگامي كه يك فضاي آرام ويژه‌ي غذاخوري لازم است، فضا با يك نور ملايم محيطي گرم و اشياء كاملاً نورپردازي شده به فضايي جامع و پر جزييات تبديل مي‌شود و همان فضا با نورهاي متغير نقطه‌اي و پر تحرك و رنگي، محيطي پر جنب و جوش فراهم مي‌كند كه در‌ آن اشياء و مجسمه‌هاي تزييني در تاريكي گم مي‌شوند. در قسمت صحنه و سكوي نمايش علاوه بر نورپردازي جداره‌ها و محيط. توجه به نورپردازي كف يا قراردادن حسگرهايي كه با راه رفتن بر روي كف باعث روشن و خاموش شدن لامپ‌ها مي‌شوند، لازم است. همچنين خوب است در اين بخش تمهيدي براي نورهاي آويخته از سقف يا نهفته در آن كه مي‌توانند به طور خودكار بلند و كوتاه شوند، انديشيد. *****هاي مختلف و نورهاي ليزري نيز از ديگر ابزاري هستند كه جديداً در نورپردازي فضاهاي نمايشي مطرح شده‌اند.

اتاق‌هاي ملاقات: ايستگاه‌هايي تجاري

در تمام هتل‌هاي كوچك و بزرگ چنين مكان‌هايي مي‌توانند نقش كليدي در كسب درآمد براي هتل داشته باشند. اين اتاق‌ها نيز اكثراً به منظور تمركز و استفاده از پروژكتور در جاهاي تاريك هتل واقع مي‌شوند و نورپردازي نقش مهمي در بالا بردن راندمان جلسات ايفا مي‌كند. آنچه در اين مكان‌ها در درجه‌ي اول اهميت قرار دارد، آسايش و موارد كاربردي فضا براي كساني است كه چه بسا تا 8 يا 10 ساعت در يك جا بنشينند. در اينجا نور محيطي فراگير و گرم با نورهاي متمركز و قابل كنترل دستي براي هر شخص و نورهاي قابل تنظيم براي ديدن صفحه‌هاي نوراني مانند فيلم يا پروژكتور يا صفحات غير نوراني مانند نوشتار و عكس‌هاي چاپ شده لازم است.

ممكن است ما اين نيازها را با طراحي دو يا چند سطح مختلف نور برآورده سازيم تا شركت‌كنندگان در جلسه كه ممكن است براي زمان طولاني روي مدارك مختلف تمركز كنند به كمك تنوع نوري خسته نشوند. منابع نوري لزوماً در سقف قرار نمي‌گيرند و مي‌توانند به صورت صفحات عمودي نور يا نورهاي ديواري طراحي شوند و همراه با نورهاي تنگستن در نظر گرفته شوند كه فقط هنگام صرف غذا در محل روشن مي‌شوند.

امكانات رفاهي و ورزشي : آنچه در دهه‌ي 80 به صورت محدود به عنوان امكانات جانبي هتل‌ها مطرح شد، امروزه بخش اعظم خدمات آن را شامل مي‌شود. امكاناتي شامل طيف وسيعي از فعاليت‌ها و خدمات بدن‌سازي و سلامت بخشي در قالب استخر شنا، سونا، سالن بدن‌سازي، اتاق بخار، حوضچه‌هاي آب سرد، ماساژ و سالن‌هاي زيبايي كه حوضه‌ي وسيعي از طراحي نور را در برمي‌گيرند. اكثر اين محيط‌ها به نوعي نورپردازي نياز دارند كه حضور سقف را كمرنگ كرده، وسعت بيشتري القاء كند. براي اين كار ممكن است همراه نور ملايم محيطي كه به طيف خورشيد نزديك است، نورهاي خطي به صورت باند سرتاسري در محل اتصال ديوار به سقف به كار برده شود و نورهايي براي روشن كردن تمام سطح ديوارها طراحي شوند و نورهاي متمركزي با ولتاژ كم براي تمركز بر نقاط ويژه‌اي از فضا يا تابلوها در نظر گرفته شود. در ضمن طراحي بايد توجه كرد كه نور چنان باشد كه روي مانيتورهاي دستگاه‌ها بازتاب نداشته باشد. ابزارها و دستگاه‌هاي فلزي از جمله نكات مثبت اين فضاها هستند كه با بازتاب نور بر آنها درخشش و برق خاصي ايجاد مي‌شود.

در سالن بدن‌سازي به نور محيطي قوي نياز نيست. نور محو زمينه براي شاخص كردن هر يك از دستگاه‌ها لازم است و بقيه نورها مي‌توانند نمايشي باشند. پس ما مي‌توانيم بر قطعاتي از دستگاه‌ها تاكيد كنيم و نورهاي زمينه‌اي رنگي يا پروژكتوري ايجاد كنيم. در استخرها كه ديد در آنها چندان حياتي نيست، نورپردازي بيشتر حسي و كمتر منطقي است. در اين جا خود استخر را مي‌توان به عنوان سطح اصلي بازتاب نور در نظر گرفت. نورپردازي سقف بايد چنان باشد كه انعكاس زيادي روي آب نداشته باشد ولي استفاده از سقف‌هاي كاذب منحني و نقش آفريني روي سقف كه در هنگام استفاده از استخر روي سقف و در هنگام عدم استفاده از آب در داخل استخر قابل رويت است مي‌تواند كارساز باشد. در اين جا نوع حباب‌هاي نوري كه در زير آب و در محيط مرطوب به كار مي‌رود، مهم است. در اتاق‌هاي سلامت بخشي دو نكته‌ي اساسي در نورپردازي نوع منابع نوري و نحوه‌ي استقرار آنها وجود دارد. هالوژن تنگستن انتخاب مناسبي براي نمايش خوب پوست بدن است و اين براي افرادي كه تلاش مي‌كنند شاداب‌تر و جوان‌تر به نظر برسند، مهم است. علاوه بر اين، در اين اتاق‌ها اكثر افراد چشم به سقف مي‌دوزند پس نقش‌آفريني در سقف و اجتناب از نور زننده در آن، لازم است ضمن آنكه بهتر است نور اصلي مكان با استفاده از صفحات نوراني در ديوارها تامين شود. در اينجا همچنين يك سيستم كنترل نور لازم است تا بتوان با استفاده از آن فضايي شاد در صبح، و فضاي ملايم و آرام در عصر پديد آورد. اگر فضايي براي بيش از يك منظور طراحي شده باشد، بايد نور با توجه به نوع فعاليت تند يا ملايمي كه در آن صورت مي‌گيرد قابل تغيير باشد.

در كل ممكن است نورها را به دسته‌هاي نور محيطي براي اتاق‌هاي مانيتوردار، نورهاي موضعي براي اتاق دستگاه‌ها، نورهاي رنگي براي قهوه‌نوشان، نورهاي نقش و نگار آفرين ملايم براي استخر، نورهاي متغير براي فضاهاي چند منظوره و نورهاي محيطي و نقطه‌اي چندگانه براي فضاهاي سلامت بخشي و تمركز تقسيم كرد.

نماي بيروني: تبليغ شهري

ممكن است برخي فكر كنند كه نورپردازي نماي ساختمان و روشن نگه داشتن آن در تمام طول شب به صرفه نيست، اما واقعيت اين است كه تاثير نمايش چهره‌ي هتل در شب به خصوص با يك نورپردازي متغير بسيار جذاب‌تر و سودآورتر از نماي ساختمان هتل در روز است. عدم نورپردازي يا يك طراحي نور بد، مي‌تواند تمام تلاش‌ها و سرمايه‌گذاري در داخل هتل را زير سوال ببرد. نورپردازي فكر شده‌ي بيرون هتل حضور آن را به صورت موثري اعلام مي‌كند و تصوير آن را به شكل دعوت‌كننده و خوشايندي در اذهان تقويت مي‌كند و ساختمان را به يك نشانه‌ي شهري تبديل مي‌كند. نورپردازي البته كاربردي هم هست. در هنگام شب ناحيه‌ي ورود و راه نزديك شدن به هتل را بايد كاملاً مشخص كرد. ناظر بايد بتواند از فاصله‌ي دور حدود هتل و راه رسيدن به آن را در شهر بيابد و در فاصله‌ي نزديك و مقياس خرد و ورودي هتل بايد خوشامدگو و راهنما باشد. امكانات نويني كه براي منظرسازي و نورپردازي به بازار آمده است، دست طراحان را براي نورپردازي باز كرده است. علاوه بر نماي عمودي هتل، طراحي فضاي سبز اطراف در روز و شب لازم است. انواع نورپردازي در مقياس وسيع با پروژكتورها و ليزرها و نورپردازي در مقياس وسيع در لابه‌لاي چمن و سنگ‌ريزه‌ها مد نظر است. علاوه بر نمايش نورهاي مختلف و جاذبه‌هاي درخشنده ايجاد احساس عميق نيز از تمهيدات مفيدي است كه در نورپردازي نماي ساختمان مي‌توان به كار برد. با نوراني كردن حدود و تاريك گذاشتن سطوح يكنواختي از جداره مي‌توان خلاء را در شب تداعي كرد و كلاً طرح هتل را دگرگون ساخت و تصوري را كه مردم از روز به ياد دارند به بازي گرفت و احساسي شاعرانه و معلق به بيننده القا كرد.

پاركينگ : طراحي پاركنيگ خودروها و راه‌هاي دسترسي از آن به داخل هتل بايد مورد توجه قرار گيرد. نمي‌توان يك ورودي شاهانه براي جلوي هتل طراحي كرد و راه ارتباطي پاركينگ به هتل را راهرويي تاريك، باريك و مخوف گذاشت. داخل پاركينگ را مي‌توان با نور محيطي محو روشن كرد و با نورهاي خطي رنگي تقسيمات را مشخص كرد. علايم بايد نوراني، رنگي و متغير باشند. يك تقرب موثر لزوماً گران يا محتاج به تكنولوژي پيشرفته‌اي نيست. جعبه‌هاي نوري رنگي و تاكيد فلورسنت‌هاي خطي و فشرده‌ي گرم‌تر براي تعريف محدوده‌ي عابر پياده مي‌تواند راه‌حلي ارزان و موثر باشد. قسمت انتظار آسانسورها مي‌تواند با جداره‌هايي منقوش يا ساده از آجر شيشه‌اي جدا شود و با نورهاي زمينه رنگي مشخص شود. در كل از توانايي نورهاي رنگي و متغير مي‌توان براي تبديل پاركينگ از يك فضاي صرف كاربردي به فضايي جذاب و داراي جلوه‌ي بصري استفاده كرد.

تمهيدات و پيشنهادات ارايه شده در اين مجموعه براي طراحي فضاهاي مختلف يك هتل با نور در كنار نگهداري و استفاده از منابع بهينه نوري علاوه بر آنكه مي‌تواند در طراحي ابتدا به ساكن يك مجموعه اقامتي مورد توجه قرار گيرد مي تواند راه‌حل مناسبي نيز براي بازسازي، بازآفريني و تحول فضاهاي بسياري از هتل‌هاي ساخته شده و قديمي باشد بي‌آنكه هزينه زيادي نسبت به ساخت و سازهاي مجدد در برداشته باشد. و البته تشخيص طراحي و چگونگي بازآفريني اين فضاها به صورتي بهتر و سودمند بر عهده معماران خلاق و آگاه است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 8 ماه بعد...

 

هتل

 

hot.jpg

طراحی هتل امروزه برای خود تخصصی ویژه به حساب می آید ، چرا که هتل جزو طراحی های پیچیده محسوب می شود ، علاوه بر آن موضوعی اقتصادی است که طراحی آن در جلب مشتری ، یکی از مهمترین نقش ها را ایفا می کند.

امروزه در جهان علاوه بر رعایت ضوابط طراحی هتل ، ابتکارات جالبی برای جذابیت هتل به کارمی برند تا هتل آنها از دیگر هتل ها متمایز بوده و مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب کند.

برای مثال : به تازگی در شهر کایزرسلاترن آلمان ، زندان معروف آلکاتراس رابه هتل تبدیل کرده اند ، و برای جذابیت چندی از اتاق های هتل را به صورت زندان نگه داشته اند تا ، اگر کسی تمایل داشت بتواند شبی احساس یک زندانی را تجربه کند. در این هتل با میله های پنجره ها و سیم خاردارهای بالای هتل ، نمایی از یک زندان را به ما نشان می دهند ، بلکه بر جذابیت های هتل افزوده تا در جلب مشتریان موفق شوند.

برای طراحی یک هتل ، باید علاوه بر اطلاع از فضاهای مورد نیاز ، نکات بسیار زیادی را مد نظر قرار داد ، چرا که هرکدام از فضاها ضوابط خاص خود را دارند و در طراحی هتل و جانمایی باید به نکات بسیار زیادی توجه داشت که موجب کارآمدی و از همه مهمتر سبب هزینه کمتری برای هتلدار گردد.

فضاهای مورد نیاز برای هتل های معمولی :

* پذیرش و پیشخوان : که باید نزدیک به ورودی و در دسترس باشد و وظیفه راهنمایی و پذیرش میهمانان هتل را بر عهده دارد.

* انبار چمدانها : که این فضاهم باید ارتباط بسیار مناسبی با ورودی داشته باشد.

* لابی : لابی هتل معرف شخصیت و تقریبا یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فضاهای هتل یا به عبارتی ویترین هتل است ، که بیشترین هزینه ها را معمولا در این فضا انجام می دهند. واحدهای تجاری ، فضاهای تفریحی و رستوران های هتل ارتباط مستقیمی با لابی دارند ، چرا که لابی مورد توجه است و این ارتباط مستقیم می تواند در جذب مسافران ، به آنها کمک کند. زیرا که همه اینها بازوهای اقتصادی و مخصوصا در شرایط فعلی ایران موجب ادامه زندگی هتل میگردند.

* قسمت اداری هتل : شامل : تلفنخانه ، رزرواسیون ، حسابداری ، مدیریت ، حراست و استراحت کارکنان می باشد .

* نمازخانه : که معمولا در طبقه همکف هتل است و باید دسترسی مطلوبی به لابی و سرویسها داشته باشد.

* سرویس : علاوه بر سرویس هایی که در اتاق های هتل است ، معمولا سرویس عمومی مجزای زنانه و مردانه در هر طبقه قرار می دهند.

* مرکز تفریحی و ورزشی : برای کودکان و بزرگسالان که باید ارتباط خوبی با لابی داشته باشد.

* سالن برگزای جلسات : که بسته به بزرگی هتل می تواند کوچک و بزرگ باشد و باید ازتباط خوبی با لابی و … داشته باشد.

* کافی نت : که امروزه در هتلها بسیار لازم و ضروریست و این قسمت هم باید ارتباط خوبی با لابی داشته باشد.

* رستوران ها و کافی شاپ های هتل که بسته به بزرگی هتل می تواند متعدد و متنوع باشد ، چرا که یک هتل باید پاسخگوی نیاز همه سلیقه ها باشد. در پلان باید یکی از بهترین نقاط مرتبط با لابی را به رستوران اختصاص داد.

* آشپزخانه رستوران : شامل قسمتهای : شستشو ، پخت و پز ، آماده سازی مواد اولیه ، سردخانه بالای صفر و زیر صفر درجه سانتیگراد.

* انبار

* بارانداز

* نگهبانی

* غذاخوری کارکنان

* فضاهای تاسیساتی

* اتاق تعمیرات و نگهداری

* رختشویخانه

* خانه داری

* اتاق ها : فضاهای اقامتی هتل که شامل اتاقها و سوئیت های معمولی و ویژه می باشد باید از هر گونه فضاهای خدماتی و جانبی هتل دور بوده و موجب راحتی و آرامش میهمانان هتل را در آنها فراهم کرد.

و تنها بخش خدماتی که در بین اتاقها وجود دارد ، بخش خانه داری است که وظیفه سرویس دهی به تعداد مشخصی اتاق را بر عهده دارد و دارای راه پله و آسانسور مجزا از میهمانان است ؛ به طوری که خدمات دهی و نظافت ، کاملا به دور از چشم مسافران انجام گیرد.

بسیاری از شرکت های گرداننده هتل معتقدند که اتاقهای خواب و دستشویی و سرویس آنها ، تاثیر به یاد ماندنی تری نسبت به هر یک از فضاخهای هتل بر میهمانان هتل می گذارد.

برگرفته شده از سایت :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

طبقه بندی هتل ها:

هتل ها بر اساس استانداردهای گوناگون از قبیل مکان، تعرفه و بازار هتل داری طبقه بندی می شوند. هتل ها به طور فردی یا بخشی از یک زنجیره طبق موازین استاندارد اداره می شوند. نواحی مسکونی هتل ها معمولا 65 تا 70

اتاق ها:

هتل خانوادگی/مهمان خانه 25>

هتل های مستقل/خانه های ییلاقی 50-80

مسافرخانه های بین راهی 80-120

هتل های ییلاقی/هتل های فرودگاهی 200-300

هتل های پاتوق/ملاقات های مکرر 150-250

هتل های لوکس/هتل های بوتیک 300-500

هتل های شهری 300-800

روستاهای یکپارچه پاتوق/ملاقات های مکرر/هتل های کازینو 500-1000+

سیستم های ملی طبقه بندی به صورت ستاره، تاج، رقم یا حرف می باشد ولی بیشتر بر اساس سازمان جهانی جهانگردی ( wto ( و الزامات ملی (محلی) هستند.

مکان ها

انتخاب مکان و تصمیم گیری در خصوص امکانات هتل بر اساس طرح های شهری و روستایی، بازار هتل داری و سرمایه گذاری است.

لینک به دیدگاه

هتل های مراکز شهری

قیمت بسیار بالای زمین در شهرها باعث محدود شدن مکان هتل های درجه یک می شود. اینگونه هتل ها معمولا ضروری است. تعداد مراکز و کلوب های تفریحی و فروشگاه در این مکان ها رو به افزایش است. هتل های دولوکس (پنج ستاره) و هتل های بوتیک دارای پارک و خیابانهای مخصوص خرید می باشند. هتل های سوئیت مورد استفاده تجار قرار می گیرند که دارای اتاق های نشیمن مجزا و آپارتمان های سرویس دار مستقل و خودکفا هستند.

هتل های حومه شهر

هتل های حومه شهر و نواحی توسعه شهری، هتل های متوسط محسوب می شوند که مورد استفاده تجار، افراد محلی و مسافران رهگذر قرار می گیرند. بهترین مکان آنها، نزدیکی به تقاطع هاست. امکانات این هتل ها نوعا شامل اتاق های استاندارد، یک یا دو رستوران، اتاق های ملاقات، سالن ورزشی و پارکینگ است.

موتور هتل

از سراهای کوچک ،مسافر خانه ها ومتل ها برای مسافرین بین راهی در بلوک های استاندارد در نزدیکی شاهراها وتقاطع های اصلی استفاده می شود .فضای پارکینگ از الزامات اصلی این نوع هتل هاست . امکانات عمومی آنها شبیه به هتل های حومه ی شهر است.

هتل های پناهگاهی

هتل های جدید دارای امکانات تفریحی استانداردواتاقهای بزرگ ملاقات هستند .مکان این هتل در نواحی بلندوپناهگاههای کوهستانی نزدیک به دریاست .هتل های ییلاقی دارای زمین گلف ،ورزشواسب سواری وقایق سواری می باشند.

تحولات

روستاهای پناهگاهی به صورت مجموعه های یکپارچه با کلیه امکانات تفریحی از قبیل استخر در دسترس جهانگردان قرار دارد. گاهی حصار هتل ها، شیشه ای است و به صورت چهار فصل آماده پذیرایی می باشند.

روابط عملیاتی

چهار نوع ناحیه متمایز هتل ها عبارتند از: اتاق مهمان، نواحی عمومی، دفاتر اجرایی و امکانات، روابط بین این نواحی، امکان ارائه خدمات اثر بخش را بدون ایجاد هیچگونه مزاحمتی به وجود می آورد.

آرایش یا نقشه جانمایی بستگی به مکان، محیط اطراف، کونتورها، قیمت مکان، شرایط طرح ریزی، تعداد و اندازه اتاق ها و جامعیت هتل دارد. باید اتاق های مهمانان دارای بهترین چشم انداز و جهت باشد و کمترین مزاحمت و سر و صدا را فراهم سازد. وجود نور طبیعی در اتاق ها، رستوران ها، اتاق های ملاقت، سالن استراحت و سرسراها ضروری است.

لینک به دیدگاه

تخصیص فضا

تخصیص فضای ساخت هتل های بودجه (یک ستاره) تا هتل های دولوکس (پنج ستاره) کاملا مشخص است با افزایش جامعیت یک هتل، نواحی اتاق مهمان، نواحی عمومی و پشت ساختمان هتل بزرگتر می شود. مورد دوم بستگی به حیطه قوانین غیرمسکونی و میزان خدمات به ویژه رختشویخانه، آماده سازی غذا و نگهداری تاسیسات دارد. تحلیل دقیق تر فضا در دو نوع هتل شامل امکانات مختلف زیاد است که متناسب با مکان ساختمان و الزام خاص تغییر می کند.

طرح سازه ای

اتاق های مهمان بر اساس مدول های استاندارد جهت تسهیل سیستم ساخت سریع، خرید، هتل داری اثر بخش و نگه داری آسان طرح ریزی می شود. نواحی عمومی معمولا نیازمند دهانه های بزرگتر و فضای بیشتر حیاط اندرونی است. تالار پذیرایی بایستی دارای نواحی عاری از ستون و پارتیشن های متحرک باشد.

اتاق های مهمان

ابعاد اتاق های داخلی بر اساس الزامات بازار، استانداردهای هتل داری، تعداد و اندازه های تخت خواب ها و مبلمان طرح ریزی می شوند. تخت های دو قلو یا دونفره بسیار رایج هستند. ارتفاع کف تا سقف 3/2 تا 5/2 است ولی از ارتفاع 2 متر در لابی ها برای ارائه خدمات مکانیکی استفاده می شود. مهمترین اندازه مربوط به عرض اتاق است اندازه 6/3 متر جهت قرار گرفتن کمد در لابی و مبلمان در امتداد دیوار مشترک بسیار موثر است که گاهی از اندازه 4/3 متر استفاده می شود. افزایش عرض اتاق امکان آرایش تخت های اضافی یا بزرگتر را فراهم می سازد. طول اتاق انعطاف پذیری بیشتری را جهت امتداد به طرف بالکن یا پنجره زاویه دار برای چشم انداز دارد. اتاق های اجرایی دارای یک محل کار استراحت، نزدیک پنجره هستند.

حمام های سری

معمول حمام ها دارای دیوار داخلی هستند. برای حداقل عرض ساخت، حمام ها پشت سر هم ساخته می شوند. حمام های لوکس یا اتاق دوش های اقتصادی دارای دیوار خارجی می باشند. هر دو اتاق مجاور دارای کانال های عمودی مشترک است تا از انتقال صدا جلوگیری شود.

لینک به دیدگاه

مسیرهای گردش مسکونی

نواحی خالص مسیرهای گردش دارای فضای خدماتی کف و مسیر گردش نسبت به نواحی خالص اتاق ها هستند. عوامل ناخالص برای خانه ییلاقی و اقامتگاه با ورودی خارجی کمتر از 5 درصد و از 20 تا 30 درصد برای دسترسی کریدورهای دوطرفه مرکزی به آسانسور و پلکان و از 35 تا 45 درصد کریدورهای یکطرفه و ساختمان های برجی است. به عنوان یک قانون، بایستی پلکان های اضطراری فرار در نزدیکی طرفین یک کریدور باشند. طول کریدورها به واسطه فاصله حرکت محدود می شود تا پلکان های اضطراریرياف طبق کدهای ایمنی محلی محافظت شود. کریدورها با سیستم آبفشان و فرار از آتش در طرفین، دو جهت را برای فرار فراهم می سازند به طوری که حداکثر مسافت 45 تا 60 متر (با درهای دودر 30 متری) است. کریدورهای یکطرفه محدود به 6/7 متر و مسافت حرکت تا 9 متر می باشند. حداقل مدت مقاومت در برابر آتش برای پلکان ها 1 ساعت در ساختمان های 3 طبقه، 2 ساعت در ساختمان های 4 طبقه و بیشتر از آن. هتل های بزرگ دارای یک سسیستم آبفشان اتوماتیک، تهویه آتش همرا با آلارم، فعالسازی در دود و آسانسور می باشند. سیستم آلارم آتش، پانل هشداردهنده و سیستم آب و کپسول های دی اکسید کربن (برای خاموش کردن تجهیزات الکتریکی) در نواحی ضروری و مناسب قرار بگیرند.

به غیر از آسانسورهای حیاط اندرونی، آسانسورهای مهمانان در نزدیکی میز پیشین باشند. آسانسورهای مهمانان و خدمات به نسبت 2:1 ، 3:2 ، 4:3 هستند که به خاطر دلایل اقتصادی پشت به پشت هم قرار می گیرند. آسانسورهای خدمات در هر طبقه به یک لابی مجزا باز می شوند. هتل های درجه یک نیاز به تمهیدات خاص برای جا به جایی اسباب و اثاثیه مهمانان دارند.

مهمانان معلول

بایستی تمهیدات ثابتی برای تسهیل دسترسی افراد معلول به اتاق فراهم شود که معمولا 1 تا 2 درصد سطح کل را در نواحی عمومی شامل می شود. الزامات: رامپ یا سطوح شیبدار 1:20 ، کریدورها با حداقل عرض mm 915 ، درها با بازشوی mm815 با لابی هایی به عرض mm460. حمام ها نیازمند این موارد می باشند: فضای گردش مرکزی m52/1 با عرض m75/2 با لوازم و میوه های کمکی خاص. فضای mm910 بین تخت خواب ها و مبلمان، فضای زانوی mm685 و ارتفاع کلیدها در 2/1 متر ضروری است. برای آستانه یا کف پنجره، آینه ها و غیره سطح تراز چشم دارای ارتفاع 07/1 الی 37/1 متر باشد.

لینک به دیدگاه

ورودی ها

ورودی اصلی بایستی جذاب و خوشایند باشند. فضای حیاط پیشین دارای پیاده رو، فضای بدون خطر برای تردد ویلچرها و انتظار برای گروه های بزرگ توریستی باشد. در های گران یا لابی کشش هوا با درهای اتوماتیک در هتل های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. وجود یک ورودی برای اسباب و اثاثیه، دسترسی افراد معلول و فرار از آتش بسیار مهم می باشد. فضای پارک ماشین بستگی به مکان، روش حمل و نقل و پارک عمومی دارد. هتل های فرودگاه و حومه شهر و موتور هتل ها یک فضای 1/1 متری برای هر اتاق و هتل های مراکز شهری یک فضای 0.3 متری برای هر اتاق فراهم می سازند. هتل های پناهگاهی گروه های توریستی به فضایی کمتر از 0.2 متر برای اتاق به اضافه ناحیه انتظار نیاز دارند.

لابی ها ( سرسراها )

لابی اصلی یک مکان برای گردش، انتظار، ثبت نام، حسابداری و اطلاعات است که مساحت آن در هتل های بزرگ مراکز شهری در حدود 1 متر مربع برای هر اتاق با چشم اندازهای زیبا و در هتل های بودجه در حدود 0.3 متر مربع برای هر اتاق است. لاب یشامل یک میز پیشین، ناحیه انتظار یا نشیمن، تلفن عمومی، رختکن و امکانات جا به جایی اسباب و اثاثیه است. در هتل های بزرگ، از امکانات دیگر استفاده می شود.

میز پیشین در فاصله 2/1 متری مسیرهایی گردش قرار دارد که توسط دفتر پیشین مورد حمایت قرار می گیرد. محل کار حدود 5/1 الی 8/1 متر است که شامل پذیرش، صندوق و اطلاعات، تابلوی برق، پانل های هشدار دهنده ( آلارم و دستگاه های اندازه گیری است. فضای کار پشت میز 5/1 تا 2/1 متر، طول میز 3 متر برای 50 اتاق، 5/4 متر برای 100 الی 150 اتاق، 7 متر برای 200 الی 250 اتاق و 5/10 متر برای 300 الی 400 اتاق. گاهی وجود یک ناحیه مجزا برای پذیرش و اطلاعات ضروری است.

لینک به دیدگاه

رستورانها، بارها، اتاق های عملیات ( کار )

بیش از یک خروجی غذا در هتل های درجه یک همراه با رستوران اصلی، کافی شاپ، رستوران قومی، کار بار و ناحیه تفریحی فراهم می شود. بزرگترین رستوران یا کافی شاپ برای خدمات متمرکز در نظر گرفته می شود. معمولا امکانات عمومی شامل یک بار کاکتل در مجاورت با رستوران های اصلی و بار اصلی است. نوشیدنی و مواد تازه خوراکی در اتاق نشیمن / سالن استراحت لابی ارائه می شود.

نسبت تعداد صندلی های فراهم شده برای هر اتاق بستگی به تقاضا، خدمات و جا به جایی یا حرکت هر گروه دارد که معمولا در هتل های مراکز شهری 0.8 تا 2/1 صندلی برای هر اتاق 8/1 تا 2 صندلی برای هر اتاق در هتل های پناهگاهی است. در هتل های متوسط، یک رستوران در مجاورت یک بار و در هتل های کوچک ( یک ستاره ) خدمات پیش خوان صبحانه به عنوان یک واحد مجزا مرسوم است. معمولا در هتل های درجه یک، تالار ضیافت مجزا و اتاق های کار برای همایش وجود دارد. دسترسی گروه از طریق سرسراها با امکانات رختکن و خدمات مواد نوشیدنی و مواد تازه خوراکی فراهم می شود، تالارهای بزرگ پذیرایی توسط پارتیشن های متحرک ضد صدا تقسیم بندی می شوند. هر ناحیه مجزا باید دارای ناحیه دسترسی خاص، ورودی خدمات، تهویه مطبوع، روشنایی، برق، خدمات و کنترل های سمعی بصری خاص خود است.

طرح خدمات غذا در یک هتل بزرگ اغلب پیچیده است. سیستم های کنترل برای دریافت غذا و نگه داری ضروری است. آشپزخانه های اصلی و اقماری در مجاورت رستوران ها باشد. حمل غذا به خروجی ها در یک طبقه دیگر، نیازمند آسانسور است. صرف نظر از سفارش قبلی صبحانه های استاندارد، خدمات اتاق گران است و به هتل های درجه یک محدود می شود. آبدارخانه های خدمات با تجهیزات اساسی در هر طبقه در مجاورت آشپزخانه اصلی برای آماده سازی غذا و با دسترسی به آسانسورهای خدمات فراهم می شوند.

امکانات تفریحی

نواحی محصور تفریحی از جمله کلوپ تفریحی مجهز به استخر و امکانات آب معدنی بسیار مهم می باشند. در این نواحی، همواره چشم اندازها در نظر گرفته می شوند.

نواحی ساخت- هتل های شهری: 3/1 متر مربع برای هر اتاق، هتل های متوسط:0.3 متر مربع برای هر اتاق، هتل های پناهگاه: 0.3 تا 0.5 متر مربع برای هر اتاق.

لینک به دیدگاه

رختشویخانه و انبارها

جمع آوری لباس های کثیف توسط شوت یا چرخ دستی صورت می گیرد. در هتل های کوچک، لباس ها در بیرون از هتل شسته می شوند. یک رختشویخانه استاندارد برای یک هتل با 200 اتاق نیاز به 160 متر مربع دارد. مساحت انبار لباس ها و خانه داری، 80 متر مربع است. تهویه 15 تا 20 تغییر ( جا به جایی ) هوا در ساعت، روشنایی 160 لوکس، سیستم های رطوبت و ضد آتش، سطوح غیر لغزنده و انبار مواد شیمیایی ضروری است. ناحیه خانه داری در حدود 0.4 متر مربع برای هر اتاق است. نواحی جداگانه برای دوخت و دوز لباس و یونیفورم کارکنان و مستخدمین در نظر گرفته شود.

سایر انبارها

انبارهای امن جداگانه:

مبلمان ( با انبار رنگ و تعمیر )

مواد نظافت

شیشه، چینی و نقره

نوشیدنی ها – شراب قرمز ( 14 تا 16 درجه سانتی گراد )، شراب سفید ( 10 تا 12 درجه سانتی گراد )ف آبجو و نوشیدنی های غیر الکلی و غیره

ناحیه لباس - هتل درجه یک: 0.8 تا 1.2 متر مربع برای هر اتاق، هتل های کوچک: 0.3 تا 0.5 متر مربع برای هر اتاق.

امکانات کارکنان

کارکنان هر اتاق: هتل تفریحی 1.5، هتل درجه یک 0.8 تا 1، هتل متوسط 0.5 تا 0.6، هتل کوچک 0.2 تا 0.3

الزامات: ورودی کنترل شده با ثبت زمان، دفاتر پرسنلی، کمد ( یکی برای هر نفر )، اتاق تعویض لباس، دوش، توالت مردانه و زنانه

غذاخوری: با ظرفیت 1/3 پرسنل در هر نوبت

ناحیه- هتل تفریحی: 1.8 متر مربع برای هر اتاق، هتل درجه یک و متوسط: 1.1 متر مربع برای هر اتاق، هتل کوچک: 0.5 متر مربع برای هر اتاق.

لینک به دیدگاه

بخش اجرایی

شامل دفتر پیشین در مجاورت میز پذیرش، دفاتر اجرایی، حسابداری، فروش و سرویس غذا، دفاتر پرسنلی و مهندسی در مجاورت ناحیه کار، گاهی بخش اداری به صورت متمرز است.

ناحیه- هتل درجه یک: 1.6 متر مربع برای هر اتاق، هتل متوسط: 1.2 متر مربع برای هر اتاق، هتل کوچک: 1.4 متر مربع برای هر اتاق.

نواحی فنی

تمهیدات فضا به تعداد کارگاهها بستگی دارد. نگه داری و تعمیرات تخصصی به صورت پیمانی انجام می شود. تجهیزات فنی در پشت ساختمان ، پشت بام یا سقف های داخلی و خارجی قرار می گیرند.

الزامات هتل های درجه یک –دفاتر مهندسی، دفتر امنیتی، اتاق های کامپیوتر، اتاق تابلوهای برق و دستگاه های اندازه گیری، ژنراتورهای آماده کار، سیستم اعلان خبر عمومی، منابع آب، اتاق پزشک، تجهیزات پمپاژ، بویلر تاسیسات و دستگاه های خنک کننده، دستگاه تهویه مطبوع، کارگاه و انبار تجهیزات.

کل ناحیه ساخت –هتل درجه یک: 1.8 متر مربع برای هر اتاق، هتل متوسط: 1.2 متر مربع برای هر اتاق، هتل کوچک: 0.6 متر مربع برای هر اتاق.

 

این مطالب از هندبوک معماری برداشت شده.

لینک به دیدگاه

استانداردهای طراحی هتل

طراحی هتل امروزه برای خود تخصصی ویژه به حساب می آید ، چرا که هتل جزو طراحی های پیچیده محسوب می شود ، علاوه بر آن موضوعی اقتصادی است که طراحی آن در جلب مشتری ، یکی از مهمترین نقش ها را ایفا می کند.

امروزه در جهان علاوه بر رعایت ضوابط طراحی هتل ، ابتکارات جالبی برای جذابیت هتل به کارمی برند تا هتل آنها از دیگر هتل ها متمایز بوده و مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب کند.

برای مثال : به تازگی در شهر کایزرسلاترن آلمان ، زندان معروف آلکاتراس رابه هتل تبدیل کرده اند ، و برای جذابیت چندی از اتاق های هتل را به صورت زندان نگه داشته اند تا ، اگر کسی تمایل داشت بتواند شبی احساس یک زندانی را تجربه کند. در این هتل با میله های پنجره ها و سیم خاردارهای بالای هتل ، نمایی از یک زندان را به ما نشان می دهند ، بلکه بر جذابیت های هتل افزوده تا در جلب مشتریان موفق شوند.

برای طراحی یک هتل ، باید علاوه بر اطلاع از فضاهای مورد نیاز ، نکات بسیار زیادی را مد نظر قرار داد ، چرا که هرکدام از فضاها ضوابط خاص خود را دارند و در طراحی هتل و جانمایی باید به نکات بسیار زیادی توجه داشت که موجب کارآمدی و از همه مهمتر سبب هزینه کمتری برای هتلدار گردد.

 

فضاهای مورد نیاز برای هتل های معمولی :

* پذیرش و پیشخوان : که باید نزدیک به ورودی و در دسترس باشد و وظیفه راهنمایی و پذیرش میهمانان هتل را بر عهده دارد.

* انبار چمدانها : که این فضاهم باید ارتباط بسیار مناسبی با ورودی داشته باشد.

*لابی : لابی هتل معرف شخصیت و تقریبا یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فضاهای هتل یا به عبارتی ویترین هتل است ، که بیشترین هزینه ها را معمولا در این فضا انجام می دهند. واحدهای تجاری ، فضاهای تفریحی و رستوران های هتل ارتباط مستقیمی با لابی دارند ، چرا که لابی مورد توجه است و این ارتباط مستقیم می تواند در جذب مسافران ، به آنها کمک کند. زیرا که همه اینها بازوهای اقتصادی و مخصوصا در شرایط فعلی ایران موجب ادامه زندگی هتل میگردند.

* قسمت اداری هتل : شامل : تلفنخانه ، رزرواسیون ، حسابداری ، مدیریت ، حراست و استراحت کارکنان می باشد .

* نمازخانه : که معمولا در طبقه همکف هتل است و باید دسترسی مطلوبی به لابی و سرویسها داشته باشد.

* سرویس : علاوه بر سرویس هایی که در اتاق های هتل است ، معمولا سرویس عمومی مجزای زنانه و مردانه در هر طبقه قرار می دهند.

* مرکز تفریحی و ورزشی : برای کودکان و بزرگسالان که باید ارتباط خوبی با لابی داشته باشد.

* سالن برگزای جلسات : که بسته به بزرگی هتل می تواند کوچک و بزرگ باشد و باید ازتباط خوبی با لابی و ... داشته باشد.

* کافی نت : که امروزه در هتلها بسیار لازم و ضروریست و این قسمت هم باید ارتباط خوبی با لابی داشته باشد.

* رستوران ها و کافی شاپ های هتل که بسته به بزرگی هتل می تواند متعدد و متنوع باشد ، چرا که یک هتل باید پاسخگوی نیاز همه سلیقه ها باشد. در پلان باید یکی از بهترین نقاط مرتبط با لابی را به رستوران اختصاص داد.

* آشپزخانه رستوران : شامل قسمتهای : شستشو ، پخت و پز ، آماده سازی مواد اولیه ، سردخانه بالای صفر و زیر صفر درجه سانتیگراد.

* انبار

* بارانداز

* نگهبانی

* غذاخوری کارکنان

* فضاهای تاسیساتی

* اتاق تعمیرات و نگهداری

* رختشویخانه

* خانه داری

* اتاق ها : فضاهای اقامتی هتل که شامل اتاقها و سوئیت های معمولی و ویژه می باشد باید از هر گونه فضاهای خدماتی و جانبی هتل دور بوده و موجب راحتی و آرامش میهمانان هتل را در آنها فراهم کرد.

و تنها بخش خدماتی که در بین اتاقها وجود دارد ، بخش خانه داری است که وظیفه سرویس دهی به تعداد مشخصی اتاق را بر عهده دارد و دارای راه پله و آسانسور مجزا از میهمانان است ؛ به طوری که خدمات دهی و نظافت ، کاملا به دور از چشم مسافران انجام گیرد.

بسیاری از شرکت های گرداننده هتل معتقدند که اتاقهای خواب و دستشویی و سرویس آنها ، تاثیر به یاد ماندنی تری نسبت به هر یک از فضاخهای هتل بر میهمانان هتل می گذارد.

 

انواع هتل

هتل ها را مي توان با توجه به عوامل زير طبقه بندي نمود :

1- از نظر مكان

الف ) هتلهاي مركز شهر Down Town Hotel

ب ) هتلهاي حومه شهر SuburbanHotel

ج ) هتلهاي تفريحي Resort Hotel

د ) هتلهاي فرودگاهي Air port Hotel

هـ ) متل ها M otel’s

2- از نظر تعداد اتاق

الف) هتلهاي كوچك (تا 25 اتاق (

ب ) هتلهاي متوسط ( از 25 اتاق الي 100 اتاق(

ج ) هتلهاي بزرگ ( از 100 اتاق الي 300 اتاق )

د ) هتلهاي خيلي بزرگ (از 300 اتاق به بالا ) G rand Hotel

3- از نظر نوع برنامه سرويس دهي

الف ) هتل با طرح آمريكايي American Plan

ب ) هتل با طرح اروپايي E uropean Plan

ج ) هتل با طرح كنتيننتال Continental Plan

د ) هتل با طرح تعديل شده و تغيير يافته آمريكايي ModifiedAmerican Plan

4- از نظر نوع ميهمان

الف) هتل با ميهمان فاميلي و خانوادگي Family GuestHotel

ب) هتل با ميهمان تجاري Commercial Guest Hotel

ج ) هتل با ميهمان گروهي Group Guest Hotel

د) هتل با ميهمان درماني (هتل درماني) Clinical Guest Hotel

5- از نظر مدت اقامت

الف) هتل ترانزيت TransidentialHotel

ب ) هتل پانسيون ResidentialHotel

ج) هتل نيمه پانسيون Semi ResidentialHotel

6- از نظر امكانات موجود

الف) هتل اقتصادي با سرويس محدود EconomyLimited ServiceHotel

ب ) هتل نيمه اقتصادي Semi Economy Hotel

ج ) هتل تمام سوئيت All suite

د ) هتل درجه يك First Class Hotel

هـ ) هتل مجلل LuxaryHotel

هتل داخل شهر[1] :

اين نوع هتل ها در مركز شهر و يا با فاصله كمي از مراكز تجاري و اداري و تفريحي واقع شده است . قيمت اين گونه هتلها بدليل واقع بودن آنها در مركز شهر بالا ست و بيشتر مورد استفاده بازرگانان قرار مي گيرند .

هتل حومه شهر [2]

اين نوع هتلها در حومه شهر ها و در محلي آرام و ساكت واقع شده و قيمت آنها نيز نسبتاً ارزانتر مي باشد . اين هتل ها براي مسافران با بودجه كم و همچنين سازمانهايي كه مي خواهند سمينار ، كنفرانس و برنامه هاي آموزشي داشته باشند و نياز به مكاني ارام دارند بسيار مناسب است .

هتل هاي تفريحي يا ري زورت هتل

اين هتلها در كنار دريا يا در مناطق خوش آب و هوا و كوهستاني و يا نزديك چشمه هاي آب معدني قرار دارند و بيشتر محل اسكان كساني هستند كه براي گردش و گذراندن تعطيلات مسافرت مي كنند .

هتل هاي تفريحي معمولا داراي حداقل امكانات مورد نياز مي باشند و بيشتر از طرح امريكايي پيروي ميكنند . ( اتاق با سه وعده غذا، صبحانه ، نهار و شام )

هتلهاي فرودگاهي

هانطوريكه از نام اين هتلها تشخيص است در مجاورت فرودگاهها قرار دارند . وبيشتر مورد استفاده مسافران ترانزيت مي باشند زيرا اكثر اين مسافران با دقت بسيار كمي كه دارند امكان استفاده از هتل هاي داخل شهر برايشان ميسر نيست . قيمت ها در اينجا فقط براي اتاق مي باشد ( طرح اروپايي )

متل[3] :

اينها در خارج از شهر و كنار بزرگراه ها قرار دارند وبيشتر مورد استفاده مسافراني هستند كه با وسيله مسافرت مي كنند . قيمت درنظر گرفته شده فقط براي اتاق مي باشد . متل ها معمولا داراي رستوران ، سوپر ماركت و ساندويچ فروشي نيز مي باشند وسرويس آنها شباهت زيادي به سرويس هتلها دارد .

متلها داراي پمپ بنزين و فضاي سبز مناسب با وسايل تفريحي محدود نيز هستند .

مسافرخانه ها [4]

كوچك و داراي امكانات اقامتي مختصر از جمله آشپزخانه كوچك و مشترك هستند . مسافرخانه ها شكل ابتدايي هتل هاي مدرن هستند و ممكن است در داخل و يا هر جاي ديگر بيرون از شهر قرار گيرند .

2ـ طبقه بندي بر اساس تعداد اتاقها :

در اينجا ظرفيت هتل ها با توجه به تعداد اتاقها ، شاخص اندازه گيري قرار گرفته و معمولا هتلهاي با 25 اتاق يا كمتر را كوچك ، از

100ـ 25 اتاق را متوسط ، 300 ـ 101 اتاق را بزرگ و هتلهاي بيشتر از 300 اتاق را خيلي بزرگ مي نامند كه امروز از نوع آخر بسيار ديده مي شود .

3ـ طبقه بندي بر اساس نوع طرح يا برنامه [5]

طرح امريكايي[6] : قيمت در اين طرح شامل اتاق و سه وعده غذا مي باشد

طرح اروپايي : قيمت فقط شامل اتاق است و هزينه غذا بايد جداگانه پرداخت شود

طرح متعادل يا بين المللي[7] : قيمت شامل اتاق و صبحانه است

طرح تعديل يافته امريكايي[8] : قيمت شامل اتاق و دو عده غذا مي باشد .

4- طبقه بندي بر اساس نوع مهمان :

اغلب در بيان و محاوره از اصطلاحاتي مانند هتل هاي تجاري ، خانوادگي و يا هتل مخصوص گروهها استفاده مي شود ، اين نوع طبقه بندي به بستگي به نوع مهمان دارد.

- هتل هاي تجاري[9] : بيشتر به بازرگانان سرويس داده و از طرح اروپايي پيروي مي كنند .

- هتل هاي خانوادگي[10]: بيشتر در شهرهاي توريستي و تفريحي واقع شده و از طرح امريكايي تبعيت مي كنند .

- هتل هاي گروها[11]: بيشتر مورد استفاده شركت كنندگان در سمينارهاي بزرگ كنفرانس ها ، گروها و نورها مي باشند و از طرح آمريكايي الگو مي گيرند .

- هتل كلينيك[12]: طرح سازمان و نوع امكانات موجود در اين هتل ها به صورتي است كه بيشتر توسط بيماران و معلولين مورد استفاده قرار مي گيرد .

5- طبقه بندي بر اساس مدت اقامت LENGTHOF STAY

در اين طبقه بندي ، هتل ها به سه دسته تقسيم مي شوند .

-هتل هاي ترانزيت[13] : مهمانان معمولاً براي يك روز و گاهي اوقات حتي كمتر از يك روز در اين گونه هتل ها اقامت مي گزينند (مانند هتل هاي اطراف فرودگاه )

- پانسيون[14] : ميهمانان با عقد قرار داد اجاره حداقل به مدت يك ماه در آنجا اقامت مي كنند .

- نيمه پاسيون[15] : داراي هر دو خصوصيات ذكر شده بالاست و مهمانان مي توانند بر حسب نياز مدت اقامت خود را تعيين كنند .

6- طبقه بندي براساس امكانات ارائه شده Feasibility & Servicing

امكانات موجود يك هتل مي تواند مهمترين ملاك براي طبقه بندي هتل باشد ، برخي از كشورها از سيستم ستاره استفاده مي كنند. مثلاً يك هتل پنج ستاره بايد داراي امكاناتي مانند اتاق هاي مفروش با حمام، دستشوئي، آب گرم و سرد، تهويه مركزي، كانال موسيقي ، كلوپ ورزشي، استخر شنا، امكانات و وسائل ورزشي، مراكز تجاري، رستورانهاي مختلف همراه با سالن پذيرايي و نوشيدني ها و آبميوه ها و كافي شاپ ، رستوران مخصوص و غيره باشد .

اينها فقط تعدادي از معيارهاي لازم به منظور كسب ستاره هستند و هر چه امكانات هتل كمتر باشد تعداد ستاره ها نيز كمتر مي شود كه ممكن است به دلايل زياد از جمله هزينه بالا و نوع فعاليت هتل باشد .

هتل ها را براساس امكانات ارائه شده مي توان به طريق زير نيز طبقه بندي كرد .

- هتل هاي اقتصادي يا با سرويس محدود[16]: اين نوع هتل ها داراي حداقل امكانات اقامتي و بهداشتي مورد نياز بوده وقيمت اتاق ها حدودا 45% از هتل هاي درجه يك كمتر مي باشد . اين هتل ها اتاق را بدون ارائه سرويس غذا و نوشابه مي فروشند و براي صرفه جويي داراي پرسنل كمتري بوده و از بل بوي و دربان استفاده نمي كنند .

- هتل هاي نيمه اقتصادي[17] : تركيبي از بافت هتل هاي فول سرويس و هتل هاي اقتصادي توام با صرفه جويي در هزينه ها بوده و داراي سالن هاي غذا خوري ، ظاهري زيبا و سرويس و امكاناتي مناسب هستند . گرانترين اتاق هاي اين نوع هتل ها داراي چشم اندازي زيبا و در مكاني راحت و آرام قرار دارند.

- تمام سوئيت[18]:در اينجا تمامي اتاق ها از نوع سوئيت مي باشند كه اتاق سوئيت بعداً شرح داده مي شود .

- هتل هاي درجه يك[19]: هتل هاي تقريبا لوكس با پرسنل كار آزموده و امكانات بسيار خوب براي صرف غذا و نوشابه مي باشند . اين هتل ها معمولا داراي سوئيت هاي لوكس ، دو يا سه رستوران و يك سالن پذيرايي با نوشيدني و آبميوه مي باشند .

- هتل هاي مجلل[20]: هتل هاي لوكس يا دو لوكس ناميده مي شوند و داراي بهترين استاندارد در كارائي ، سرويس غذا و نوشابه و راحتي مهمانان مي باشند .

لینک به دیدگاه

نکات مهم در طراحی هتل

1- مسیر حرکت مهمانان، وسایل و کارکنان باید جدا باشد.

2- به ازای هر اتاق 6 متر مربع فضای راهرو به عرض 1.50 تا 1.80 متر لازم است.

3- زباله ها باید در فضایی مسقف (برای محدود کردن سرو صدا در شب) با ارتفاع سقف 4.35 متر انباشته شود.

4- بخش سرایداری هر طبقه در امتداد راهروهای منتهی به اتاق مهمانان سازمان دهی می شود

5- برای افزایش بازده بهتر است مسیرهای بین آشپزخانهتحویل غذارستوران تا حد امکان کوتاه باشد.

6- خدمات مربوط به آماده سازی غذا و نوشیدنی در هتل سه نوع می باشد:

الف: رستورانها و بوفه های شامل فضاهای ضیافت که به آشپزخانه ی ماهواره ای شکل نزدیک هر رستوارن و اتاق ضیافت نیاز دارد و بخش های پذیرایی در اتاق مهمانان هر طبقه وجود دارد.

ب: یک یا دو رستوران و اتاق عملکردی که به یک آشپزخانه نیاز دارد تا بتواند مستقیماً رستورانها و اتاقها را سرویس دهد

ج: حداقل امکانات پذیرایی در هتل، ولی مجهز به رستورانهای جداگانه باشد.

7- در هتلها ممکن است دستگاههای فروش سکه ای یا اغذیه فروشی های شخصی نیز وجود داشته باشد.

8- طراحی آشپزخانه در 4 مرحله انجام می پذیرد:

الف: آماده کردن طرحی شامل تمام فضاهای اصلی مورد نیاز.

ب: تعیین حداقل و حداکثر تعداد کارکنان لازم برای هر قسمت.

ج: مشخص کردن تجهیزات و لوازم لازم برای هر قسمت.

د: تخصیص فضاها.

در آشپزخانه های هتلهای متوسط به ازای هر صندلی سطحی برابر یک متر مربع فضا نیاز است. این اندازه برای هتل های مجلل به 1.2 متر مربع می رسد.

9- خدمات رخت شویی هتل ها به سه طریق می باشد.

الف: کرایه ملحفه یا قرارداد با رخت شویی های بیرون از هتل.

ب: یک بخش مرکزی که در داخل هتل و توسط بخش های آن انجام می شود.

ج: رخت شوی خانه در همان مجموعه و ساختمان که توسط هتل اداره می شود.

10- اتاقها بنا به اندازه می توانند شامل فضای نشیمن با صندلیتلویزیونمیز کاریخچالمیز برای قراردادن کیف باشند.

11- ابعاد تخت:

تخت دوقلو 100× 200 سانتیمتر

تخت دونفره 150×200 سانتیمتر

تخت دو نفره بزرگ 165×200 سانتیمتر

تخت دو نفره بسیار بزرگ 200×200 سانتیمتر

12- حداقل فضای مورد نیاز برای اتاقها:

اتاق یک تخته: 4.50 × 4.10 متر

اتاق دو تخته: 4.50 × 4.50 متر

به این اتاقها فضایی به ابعاد حداقل 2.50 × 3.80 متر به عنوان حمام و توالت اضافه می شود.

مساحت / بخش زیر بنای هر طبقه (درصد)فضاهای اداری-مدیریتی و دبیرخانه

1% - 2%

فضاهای مراقبت و تعمیر

4% - 7%

فضاهای خدماتی مانند آشپزخانه-اتاقهای کارکنان-انبارها

9% - 14%

فضاهای اوقات فراغت- ورزش- فروشگاهها

2% - 10%

اتاقهاتوالت هادوشها و حمامهاراهروها و سرویسهای طبقات

50% - 60%

اتاقهای عمومیفضای پذیرش-سالنها و سرسراها

4% - 7%

فضاهای پذیرایی-رستورانها و بوفه ها-فضای مهمانان

4% - 8%

فضای ضیافت شامل اتاق سخنرانی و جلسات

4% - 12%

تسهیلاتی که باید برای معلولین در نظر گرفته شود.

این تسهیلات باید حداقل یک درصد تا دو درصد اتاقها و ترجیحاً در طبقه همکف منظور گردد.

شیبه های 20% - راهرو ها به عرض 915 میلیمتر - درها به عرض 815 میلیمتر به صورت تمام بازسرسراها 460 میلیمتر عریضتر از دردر کمد ها به صورت کشوییقفسه ها به ارتفاع 1.37 مترحمام ها با فضای باز اصلی 1.52 متر و عرض 2.75 مترمیز توالت به ارتفاع 860 میلیمتر که فضای لازم برای زانوها 685 میلیمتر و ارتفاع آینه از کف 1 مترارتفاع صندلی میز توالت 430 میلمترکلید ها در ارتفاع 1.2 مترتختها به ارتفاع 450-500 میلیمترفاصله تخت و مبل 910 میلیمتراتاقهای استاندارد به عرض 3.65 متر.

سطح چشم از صندلی چرخدار 1.07 تا 1.37 متر است بنابراین میزهای آرایش باید به همین اندازه باشد و فضایی برابر 685 میلیمتر برای زانوها داشته باشد. پنجره ها نیز تا حد امکان باید پایین باشد. میله ها و دست آویزها باید به دیوارهای حمام ها و توالت ها زده شود.

لینک به دیدگاه

طراحي با نور: در هتل وزيرمجموعه‌هاي آن

ايجاد كاربري 24 ساعته، چند گانگي فعاليت‌ها و پيچيدگي فضاهايي كه ممكن است همزمان چندين نقش را داشته باشند در طراحي هتل‌ها تمهيداتي را مي‌طلبد كه يكي از مهم‌ترين آنها نورپردازي است. در تلاقي معماري و طراحي داخلي، نورپردازي جايگاه ويژه‌اي دارد كه گستره‌ي وسيعي از نيازها را پوشش مي‌دهد. اين نور است كه به ميهمانان خوشامد مي‌گويد و به آنها احساس آرامش مي‌دهد، گاهي نمودار تصاوير است، گاهي مشخص كننده‌ي موقعيت‌ها، گاهي هم حريم‌ها را از هم تفكيك مي‌كند و اختلاف كاربري‌ها را مشخص مي‌كند. ضمن آنكه به ميهمانان كمك مي‌كند تا در فضايي ناشناخته سير كنند و به كشف و شهود بپردازند. هر بخش از فضاي يك مهمان خانه يا هتل، ويژگي منحصر به فردي دارد كه با توجه به آن مي‌بايستنورپردازي خاصي صورت گيرد تا معرف آن مشخصه باشد. در ادامه به تعريف بخش‌های

هال ورودي،پذيرش،راهروها،رستوران و نوشگاه،اتاق‌ها ،حمام،سالن‌هاي جشن و اتاق‌هاي چند منظوره، اتاق‌هاي ملاقات،امكانات رفاهي و ورزشي ،نماي بيروني ، پاركينگ و چگونگي طراحي آنها با نور مي‌پردازيم.

لینک به دیدگاه

هال ورودي: تنظيم چشم‌انداز هتل

هال ورودي جايي است كه ميهمان‌ها در آن جا ثبت هويت مي‌شوند و در عين حال هتل هم براي آنها ثبت هويت مي‌شود! تصوري كه شخص از بيرون ساختمان به دست آورده، در بدو گذر از درهاي ورودي در اين نقطه تقويت يا دگرگون مي‌شود. اين محل بايد براي همه‌ي مهمانان بالقوه و بالفعل جذاب و پذيرا باشد. بايد گرم، راحت، صميمي و در برگيرنده باشد. چگونگي ادراك فضاي داخلي وابستگي زيادي به مقطع زماني دارد. نورپردازي مناسب در فضايي ثابت چنان تنظيم مي‌شود كه اين فضا براي مسافري كه صبح هنگام هتل را به مقصد فرودگاه ترك مي‌كند و تازه واردي كه نيمه‌شب وارد مي‌شود، به يك اندازه خوشايند باشد. صبح هنگام بايد همه چيز پرانرژي و تازه به نظر آيد؛ اما هنگام شب، پس از يك روز فعال، محيطي راحت و مطلوب است كه در عين حال خواب‌آور نباشد. براي اين فضا مناسب است كه در زمينه‌اي از نور محيطي، نورهاي متمركز نقطه‌اي طراحي شود كه در عين ايجاد يك بافت بصري در جهت‌يابي به ميهمانان كمك كند. با كمك نورپردازي ديد را به سمت اشياء مورد نظر و بخش‌هاي طراحي شده هدايت مي‌كنيم. چشم، ناخودآگاه به سمتي توجه مي‌كند كه نوراني‌تر است و در آن ناحيه معطوف به لبه‌ها و كنج‌ها مي‌شود پس بيشتر تاكيد را مي‌توان بر طراحي نورهاي خطي و مشخص كننده لبه‌ها گذاشت. در زمينه‌اي از نورهاي محيطي مي‌توان قسمت پذيرش را با شدت نور متفاوت يا رنگ متفاوت چنان طراحي كرد كه در فضاي هال ورودي بيشترين نظر را جلب كند.

پذيرش :

قسمت پذيرش دو نقش كاربردي و دكوراتيو توامان دارد. نورپردازي در سطح كاربردي بايد چند منظور را تامين كند. نورهاي رو به پايين كه بالاي ميز كار قرار مي‌گيرند به مشتري كمك مي‌كنند كه فرم‌ها را مطالعه كند و بداند در حال امضاء و قبول چه مواردي است! در پشت ميز كار همچنين نورپردازي براي كارهاي نوشتاري و خواندني كاركنان لازم است. مسلماً در اين حالات مواد و مصالح به كار گرفته شده نبايد چنان باشند كه نور را به چشم باز بتابانند يا در موارد استفاده از كامپيوتر بازتابي روي صفحه‌ي مانيتور ايجاد كنند. فضاي اين قسمت بايد پذيرا و خوشايند باشد و در آن از نورهاي گرم و صفحات نوراني در زمينه‌ي عمودي استفاده شود. نورهاي سقفي به كمك نورهاي ميز و ديگر نورهاي محيطي بايد چنان تعديل شوند كه چهره‌هاي مراجعان و كاركنان ملايم و زيباتر جلوه كند و مخوف و هراس‌انگيز به نظر نرسد. در بيشتر هتل‌ها ميز پذيرش اولين عنصر مورد توجه است كه ممكن است با جهت رو به پايين يا بالا نورپردازي شود. در طراحي و عرضه‌ي مصالحي كه در طرح به كار مي‌رود، فيبرهاي نوري با نورافشاني رو به بالا در كف يا توام با كاتود سرد، بر حالت نمادين مجموعه تاثير بسزايي مي‌گذارد. يك نقطه نظر طراحانه اين است كه براي قسمت پذيرش گوشه‌اي بيافرينيم چون صحنه‌ي نمايشي خاموش با پيشخوان نوراني و گل‌ها يا مجسمه‌هايي شاخص يا هر چيز ساده‌ي ديگري كه جلب نظر كند و توجه مراجعان را به طور نامحسوس به خود جلب كند.

 

 

 

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

نور در هتل

 

مسأله تأمين نور هتل ، در قسمتهاي مختلف آن يكي از مسائل فني و هنري و درعين حال بسيار حسّاس وظريف است كه نياز به تأمل ودقّت و ظرافت طبع و ذوق و سليقه دارد . حتي با مسائل روحي و رواني نيز بي ارتباط نيست. و مقدار برق مصرفي و تأمين هزينه آن را هم نمي توان بي اهميّت تلقي كرد.

 

همچنين تأمين نور هتل در رفاه و آسايش مسافران و راحتي كار كاركنان تأثير به سزايي دارد. بنابراين، رعايت تمام موارد مورد نظر و اهميت آن ، ايجاب مي كند كه ترتيب خاصي ، منطبق با اصول علمي و بهداشتي در آن داده شود كه نكات لازم از هر جهت رعايت شده باشد. اين كار مستلزم آن است كه از وجود يك متخصص مجّرب و كار آزموده استفاده شود تا موضوع تآمين نور لازم به نحو شايسته عملي گردد. با این وجود از نظر روشن شدن موضوع ، موارد قابل ذكر را ياد آوري مي نمایيم:

 

هزينه تأمين روشنايي، يكي از اقلام مخارج سنگين هتل به شمار مي رود و چنانچه در مصرف برق دقت كافي به عمل نيايد، نه تنها بودجه اي را به هدر داده اند بلكه از لحاظ كيفيت بهره برداري از نور هم سودي نبرده و رفاهيّتي فراهم نساخته اند، زيرا مصرف زياد برق و تابش نورهاي شديد و خيره كننده ونصب لامپهاي پرنور، آرامش و راحتي مسافر و ميهمان را تأمين نمي كند، و در مواردي هم موجب ناراحتي اعصاب و ناخشنودي خاطر مي شود.

 

بنابراين، از لحاظ نور لازم و كافي بايد حد معمول و متعارفي را در نظر گرفت و از افراط و تفريط پرهيز كرد. و نبايد به آن فكر بود كه پرداخت هزينه زياد دليلي بر پسند مردم و نشانگر اهميت بيشتر هتل است. با اين وصف، بايد هم از نظر صرفه و صلاح مالي از مصارف و مخارج زايد براحتياج جلوگيري به عمل آيد و هم در جهت خوشايند طبيعت انسان بذل مساعي شود .

 

نكته مهمتراين كه نور بايد از نظر كمي و كيفي علاوه بر تأمين روشنايي مورد نياز، زيبايي دكور را به نحو چشمگيري افزايش دهد و آرامش روحي و جسمي و سلسله اعصاب را به وجود آورد.

 

به طور مثال نور زياده از حد ، در راهروهاي هتل به هيچ روی مقبول نيست . زيرا نور زياد در راهروها بخودي خود به زياد شدن سر و صدا كمك مي كند و خواهي نخواهي سبب مي شود كه مسافرين با هم با صداي بلندتري صحبت كنند و به اين ترتيب ، مسافريني كه در حال استراحت و رفع خستگي هستند و نياز به آرامش و سكوت نسبي دارند، ناراحت مي شوند وبا سلب آسايش، موجبات عدم رضايت وناخرسندي آنان فراهم مي آيد.

 

ولي چنانچه به راهروها نور كمتري داده شود خود به خود نوعي حالت بازدارنده ايجاد مي كند و مسافرين وادار مي شوند كه آهسته صحبت كنند وحتي الامكان سكوت را رعايت يا لااقل با صداي ملايم گفتگو نمايند. و اين همان چيزي است كه همه مسافران طالب آنند و يا از نور كم چراغها احساس راحتي و آرامش مي كنند . معمولاً در راهروهاي هتل ، در طول روز ، از نور سقف يا ديوارها، استفاده مي شود و در شب از نور ديگري كه از فاصله نيم متري به كف راهروها مي رسد برخوردار مي شوند. براي اين منظور از ارتفاع نيم متري زمين در ديوارها چراغهايي نصب مي كنند كه در داخل ديوار قرار دارد و روي آنها از طلق پوشيده مي شود و فاصله اين چراغها را تقريباً دو يا سه متر از يكديگر در نظر مي گيرند و نور شب راهروها ، از اين چراغها تاَمين مي شود و روي پله هاي هتل نيز همين منوال را خواهد داشت ، بااين روش مسافرين قادرند جلوي پاي خود را به خوبي ببينند و به راحتي عبور و مرور نمايند . ولي اتاقها بايد از نور كافي برخوردار باشد. بخصوص سلف سرويس و پيش خوان آن يا بالاي فرهاي آشپزخانه حتماً بايد نور زياد ومناسب داشته باشد. معمولاً براي اين منظور از نورافكن نيز استفاده مي كنند . ولي آيا اين نورافكن ها را در رستوران هتل نيز مي توان به كار برد؟

 

جواب خیر است، زيرا نور رستوران هتل بايد طوري باشد كه به سالن غذا خوري صفاي خاص و حالت گرم و صميمانه اي ببخشد و با زيبايي و جذابيّت جالب توجهي پذيراي ميهمانان ومسافران باشد .

لینک به دیدگاه

همان طور كه قبلاً گفته شد، نور خيره كننده به طرق مختلف باعث سلب راحتي ميهمانان مي شود ، علاوه بر اين در تأمين روشنايي رستوران هتل نكات ظريفتري نيز هست كه نبايد ناگفته بماند. مهمتر از همه اين كه هر نوري هنگام صرف غذا در رستوران هتل ، مطلوب و مناسب نيست ، به طور مثال دادن نور سبز به سالن غذا خوري بسيار نامناسب است، زيرا ضمن اين كه غذاها را بد رنگ نشان مي دهد، ميل به غذا را نيز از بين مي برد و آن را بايد اصطلاحاً » نور اشتها كور كن» نامید.

 

بالعكس در سلف سرويسها و اسنكها كه غذا را سريع سرو مي كنند، از نور زياد استفاده مي نمايند.

 

در سلف سرويسها واسنكها، از اين عمل منظور خاصي دارند و آن اين كه مشتري غذاي خود را هر چه زودتر و سريعتر ميل كند و جاي خود را براي نشستن ديگري ترك گويد و به گفته عوام: «جا خوش نكند» و باعث معطلي و ركود نشود. اين خود يكي از علل و عوامل رواني است و به همين علت است كه نور تند و خيره كننده با آرامش خيال همراه نيست.

 

اما در رستوران هتل چنين نيتي وجود ندارد و كارگردانان هتل علاقه مندند كه در شيوه تأمين نور سالن غذا خوري ، حالتي بوجود آورند كه ميل انگيز و اشتها آور باشد و وسايل راحتي و آسودگي در آن مرعي وملحوظ گردد . بنابراين، بهتر است در رستوران هتل از نور غير مستقيم استفاده شود.

 

نور غير مستقيم نوري است كه بطور غير مستقيم بتابد. يعني لامپها وفلورسنتها به خودي خود ديده نمي شود و فقط نور آنها مشاهده مي شود زيرا لامپها پشت مانعي قرار گرفته و بدون اين كه خود ديده شود نور لازم را تأمين كرده است . قبلاً اشاره شد كه هر نوري بايد با دكور و رنگ محيط و حتي با رنگ غذا هماهنگي لازم داشته باشد . به طور مثال نور صورتي رنگ، گوشت را قرمز و طبيعي نشان مي دهد و در عوض رنگ سالادها را به گونه اي نمايش مي دهد كه پسند ذوق و طبع نيست و به كاستن ميل و اشتها كمك مي كند. همچنين با نور آبي و سفيد غذاها را مي توان خوب نشان داد، اما تابش رنگ آبي و سفيد مي تواند يك اتمسفر گرم را سرد كند . پس براي تأمين نور رستوران هتل، بايد از تركيبي از نورها استفاده نمود كه علاوه بر همگوني و تناسب با محيط اطراف، موجد انبساط خاطر و سلامت حال باشد و زيبايي و دل انگيزي ، از فضا وجوانب سالن بتراود ودر نتيجه تابش ، تركيب ظريفانه اي از نورها ، همه وسايل مطبوع وبا روح و دلنشين جلوه گري كند و به عبارت ديگر سرور انگيز و شادي آفرين باشد.

 

موضوع نور پردازي در رستوران براي سرويس غذا ، يك امر فني و تخصصي است .مقدار وات و رنگ نور از لوازم ساده وكم ارزشي نيست كه صاحب رستوران به دلخواه خود آن را طرح ريزي و عملي سازد .

 

چشم وقتي كه نور را مي بيند ، اثر آن در تمام وجود انسان منعكس مي شود و حالات گوناگوني به وجود مي آورد. مقدار وات، شدت وضعف ، تندي و ملايمت و رنگهاي مختلف آن، هر يك در نوع خود عاملي است قابل تأثير و درخور توجه و اهميّت. نور وقتي مناسب و موافق طبيعت انساني است كه محيط جذابي را به وجود آورد و غذا و نوشابه و سرويس و دكور رستوران را مطبوع طبع سازد . يعني چشمها ست كه در پرتو نور جذاب، انسان را دعوت به تناول غذا مي كند و با نشان دادن فروغ دلپذير محل پذيرايي غذاها را دلپذيرتر و لذت بخش مي سازد. حتي مردم قادرند درجه هوا را هم با چشمهاي خود معين كنند.

 

نور گرم و نور سرد و اثرات آن هر يك به فراخور خود در فن و تكنيك نور پردازي جاي بحث جالب توجهي دارد و نقش آن در شناساندن زيباييها و زشتيها قابل انكار و چشم پوشی نيست . هر مشتري كه هنگام عصر وارد رستوراني مي شود ، اول منابع نور را مي بيند وبعد چراغاني را و سپس به رنگها و تغييرات نور و سايه ها متوجه مي شود ودر آخر به محل و دكوراسيون نظر مي افكند. امروزه موضوع نور پردازي در رستورانها از لحاظ نمايش غذا، سرويس، نوشابه و سالاد و غيره يك امر فني، ذوقي و قابل دقّت است. اهميّت نور در اشياء بيش از اهميتي است كه رنگ پوست بدن در جلوه گري و نمایش دادن اندام انسان دارد.

 

بنابراين، صاحبان هتل بايد در تأمين نور لازم و مناسب و موافق طبع انسان ، در رستوران هتل از صاحبان ذوق وهنر ونورپردازان متخصص استفاده نمايند و از نوازش روح وچشم مشتريان دريغ نورزند.

لینک به دیدگاه

طراحي و نورپردازي

 

شرط اصلي و بنيادين نورپردازي در هتل يا رستوران توجه به سلامت و اثربخش و مفيد بودن آن است. براي حفظ سلامت نور در هتل بايستي به عوامل مختلف توجه شود وچنانچه بدين امر مهم پرداخته نگردد بايد پذيرفت كه حفظ سلامت و تأمين رفاه وآسايش كافي ممکن نخواهد بود. وجود روشنايي بهداشتي دراتاقها و محيط داخلي يا خارج هتل مسأله اي است كه سخت مورد توجه چشم پزشكان و مهندسين وآرشيتكتها قرارگرفته است، زيرا نور عاملي است كه بر چشم و ديگراندام ها تأثير مستقيم دارد ودرنحوه و مقدار فعاليتهاي بدن مؤثر است. پراكندگي نور بر غذاها و خوراكيهايي كه سرو مي شود نيز تأثير فراوان دارد.آنگاه كه برا ي صرف شام به رستوران مي رويد واحساس آرامش مي كنيد با اندكي دقّت درخواهيد يافت كه انعكاس نورها وشيوه نورپردازي چنان است كه آرامش شما را فراهم مي آورد. سلف سرويسها كه مدت كمتري صرف پذيرايي از واردين خود مي كنند به نحوي نورپردازي مي شوند كه نورها دريكديگر انعكاس يابند و با هم بياميزند واز اين آميختگي نورها برشدت نور و تحريك كنندگي آن افزوده مي شود و ميهمانان به هيجان درآيند تا پس از صرف غذا محيط را بي درنگ ترك كنند تا سلف سرويس بتواند از مشتريان بعدي خود نيزپذيرايي نمايد. هرجا كه وجود تابشهاي نوري بيشتر لازم باشد، نبايد ازآن دريغ ورزيد ولي مكانهايي در هتل وجود دارند كه نياز به نور شديد وقوي نخواهند داشت.

 

چنانچه وسايل پذيرايي و مبلمان در يك رستوران به طرزي صحيح و زيبا مرتب و آماده باشد، خود مي تواند به صورت يك عامل تبليغي و فراخوان مشتريان معرفي گردد و اين دعوت به صرف غذا در رستوران هنگامي تكميل خواهد شد كه نورپردازي آن با دقّت و رعايت مسائل بهداشتي و رواني افراد انجام شده باشد. يك نورپردازي آرامش بخش به ميهمانان خواهد گفت كه به يك رستوران مناسب و دلپذير وارد شده اند و غذاي دلچسب و گوارايي صرف خواهند كرد.

 

مديران رستورانها خواستار آن هستند كه صورت غذاها مفصل، چشمگير واشتها آور باشد به طوري كه هر يك از اقلام خوراكيها يا نوشابه ها و دسرها را جداگانه معرفي نمايند. اينها مايل اند كه ميزهاي رستوران به صورتي باشد كه تريلي هاي آورنده غذا بتوانند به آساني عبور نمايند ولي بايد دانست كه اگر قرار باشد يك نشست شبانه در رستوران برقرار شود بايد از صندليهاي راحت استفاده كرد تا مراجعين را به ماندن و گذراندن وقت خود در رستوران تشويق كند و راحتي آنها را فراهم آورد. مديراني هم هستند كه سود بيشتر را ترجيح مي دهند و در اين صورت بايد از نيمكتهاي غير رسمي استفاده كنند. مديران هتلها و رستورانها بايداين نكته را بپذيراند كه تحمل هزينه هاي گزاف براي ايجاد تغييرات ساختماني لزومي ندارد؛ وكافي است كه وسايل و تجهيزات پذيرايي خود را به صورتي زيبا مرتب سازند و براي قشنگتر شدن محيط پذيرايي از نورپردازي مناسب استفاده كنند. به طور مثال دررستورانهايي كه سقف بلند دارند مي توان از«لوستر» هاي آبشاري شكل سود برد كه ديدگاه بيننده راكوتاهترنشان مي دهد وفضاي بلند را به طوردلچسب وخوشايند پرمي سازد. درقسمت وسط رستوران نيز می توان ميزي بصورت بوفه قرار داد و يك مركز نوراني در وسط آن تعبيه كرد. اگربخواهيم در قسمت «لابي» هتل نيز عصرانه وچاي سروكنيم بايد از صندليهايي با پشتي كوتاه و ميزهاي بلند و كوتاه استفاده كنيم تا فضاي كافي براي يك سرويس چاي يا صبحانه فراهم شود. در اين مورد لازم خواهد بود تا محلي نيز براي ساكها يا كيف دستيهاي ميهمانان در نظر گرفته شود. با اين تمهيد از ايستادن و خسته شدن ميهمانان جلوگيري مي شد و بخش لابي همان حالت توقف موقت را به واردين القاء خواهد كرد.

 

به طور كلي انجام طراحيها در هتل و رستوران به يك عامل مشخص و معين وابسته است و آن تفكر دورانديشانه همراه با توجه به جوانب كار است . درطراحيها بايد طوري عمل كرد كه با گذشت كوتاه زماني ناچار از ايجاد تغييراتي نباشیم . انجام دوباره كارها مستلزم هزينه بيشتر و فرصت اضافي خواهد بود. توجه به اين نكته كه طراحي را بايد طوري انجام داد كه خواسته واقعي مشتريان رابرآورده سازد، خواهد توانست بسياري از مشكلات را از پيش بردارد. طراحيها را نمي توان با سليقه شخصي و برداشتهاي فردي و دوراز مطالعه به انجام رسانيد. مسائلي بسيار مهم در اين زمينه وجود دارد كه رعايت آنها ضروري است و آن روان شناسي اجتماعي و محيطي است. شرح و تفصيل پيرامون خواسته هاي رواني افراد كه خود آنها هم ممكن است به وجود آن پي نبرده باشند از حوصله اين مطلب بيرون است، ولي دريك كلام بايد گفت كه طراحيها بايد ارضاء كننده خواسته هاي رواني افراد باشد و براي وقوف بر اين خواسته ها بايد به نحوه واكنشهاي مثبت يا منفي مردم توجه نمود و جنبه هاي خواستاري مثبت آن را برآورده ساخت. بر شمردن و فهرست كردن تمايلات مردم بسيار دشواراست، ولي هستند افراد با تجربه و هوشمندي كه پس از سالها مطالعه و بررسي توانسته اند اولويتهایي را بشناسند و همان موارد را در طراحيها بكار گيرند تا رضايت مشتريان فراهم شود. به طور يقين مي گوييم كه : «طرّاحي بايد آرامش بخش باشد».

لینک به دیدگاه

يك ميهمان كه دراتاق هتل اقامت كرده به رنگها ، نور ، سكوت و آرامش، منظره، دكورها و رايحه ها و … توجه خواهد داشت و همه جزئيات ديگر را نيز به نظر خواهدآورد. نيروي درك احساسي او قضاوت خواهد كرد. اين داوريها ممكن است آگاهانه يا غيرآگاهانه باشد، ولي تأثيرپذيري او ، مثبت يا منفي، انجام خواهد گرفت. چنين ميهماني با محصولي از فعاليّتهاي فكري و عملي ارائه شده روبرو مي گردد كه اگر خواسته هايش را برآورده بداند درآرامش و آسايش به سر خواهد برد و هتل يا رستوران را با خاطره اي خوش ترك خواهدكرد. صندليها، مبلها، لوازم پذيرايي و ديگر عوامل هر يك به سهم خود و در مجموع ، تأثير گذاراند ولي مهم آن است كه اين تأثير بتواند خوشايند، مطبوع و پسنديده باشد. اكنون فكركنيم به نظر ما كدام خواسته ها براي ميهمان ترجيح دارند؟ ترديدی نيست كه وسايل آسايش و راحت ازقبيل: تلفن، حمام، پاكيزگي، خوشبويي وآرامش بيشترولي عوامل ديگررا نيز بايد درنظرگرفت. عواملي كه ميهمان را تشويق به باز آمدن به هتل خواهند كرد بي آن كه ميهمان انتظار آن را داشته باشد. اين عوامل كدام اند؟ آينه هاي قدّي بلند، قفسه مناسب، فضاي كافي، نور كافي و مناسب، كشوهاي كافي، جالباسي وگيره براي لباس، همچنين محل مناسب براي قرار دادن چمدان ، پاتختي ، ميز تحرير، ميز غذاخوري و…. وسايل يك زندگي راحت را تشکیل می دهند.

 

به هرآنچه گفتيم اين مطلب رابيافراييم كه جلوه گري و چشم انداز دكورها، تابش نورها و آميزش آنها ، رنگها همه عواملي هستند كه عمق تأثير گذاري بر ميهمان را بيشتر خواهند كرد. روان انسان، فرمانرواي جسم اوست. بايد كه روان را تحت تأثير قرار داد و اين زيباييها هستند كه روان را به خود مي خوانند. اگر آسايش در روان افراد جايگزين شود، موفقيت بس بزرگي حاصل خواهد شد و طراحي ها بايد اين چنين باشند. برا ي اتاقهايي كه فضاي كمتری دارند مي توان از طراحيهاي چرخنده يا تغيير يابنده استفاده كرد. ميز و تختخواب جمع شونده مناسبتر خواهد بود كه به عنوان يك راه حل عملي مطرح مي گردد. براي توضيح، بايد بگوييم كه اتاقهاي كوچك در طول روز به ظاهريك اتاق نشيمن ديده مي شوند و در شب جدارهاي آن پايين مي آيند و به تختخوابهاي راحت تبديل مي گردند. ممكن است كاناپه هايي در چنين اتاقها قرار داد كه در روز براي پذيرايي و شبها به عنوان تخت خواب مورد استفاده قرار گيرند. اين مهم را بايد به خاطر داشت و رعايت كرد؛ در طراحيها هرگز به قرينه سازي روي نياوريد. اينك به مسائل جانبي دقيقتر همراه با ابراز نظرهايي كه نتيجه سالهاي طولاني تجربه و مطالعه و تصحيح و بررسي است مي پردازيم:

 

اگر رستوران در مجاورت استخر يا درساحل دريا واقع گرديده باشد، نورهاي پراكنده و منعكس شده از سطح آب چنان خواهدكرد كه گويي فاصله ميان آب دريا با رستوران كوتاه شده است و اين بسيار دلپذير خواهد بود.

 

اگر داخل رستوران را با رنگهايي نظير: آبي، برنزي، پرتقالي رنگ آميزي كرده باشند و سقف آن نيزآينه كاري باشد، درانعكاس نورها دستخوش نورهاي اصلي و طبيعي خواهد گرديد و در چنين رستوراني اگر يك منبع نور تيره كننده همچون رگه اي بر پهنه اي بي كران تعبيه گردد، هوش ربا خواهد بود. چنانچه در رنگ پرده ها، مبلها يا كناره پنجره ها از رنگ برنزي استفاده شود، تأثيري بسيارگرم و خوشايند خواهد داشت به ويژه كه ازشيشه هاي رنگيي مناسب نيز استفاده گردد. در چنين محيطي سبزيها، بخصوص كاهو، بسيار شاداب و تازه به نظر مي آيد، اجسام فلزي نقره اي پرجلا مي گردد ونان ها گرم بنظر مي آيد. اگر به طراحيها و ظرافتهاي مربوط به آن توجه كافي شده باشد، روميزيها، ظروف چيني و بلورين، اشياء فلزي ، متفرقه هاي سرويس، گلهاي خوشبو، همه و همه بر روان مشتريان تأثير فراموش ناشدني خواهند داشت. براي مختصر کردن کلام این كه ايجاد تركيب مناسب از دكور و نورپردازي با كمترين هزينه ، رمز اصلي موفقيت است. نور پردازي را مي بايد با توجه به برقراري تعادل ميان انواع نورهاي اصلي و فرعي و تداخل وانعكاس آنها انجام داد. اگر بپرسيم كه :«بهترين نوع نورپردازي براي يك رستوران كدام است؟ »در پاسخ به خود بايد گفت جواب ساده اي وجود ندارد. نخست بايد اهداف وبرنامه هاي تعيين شده را بررسي كرد كه اين عوامل نيز همگاني نيستند. ولي اختصاصات عمومي به كار رفته در نورپردازي را بايستي با توجه به موارد ذيل بيان نمود:

 

با دور نماها و دكورها سازگاري داشته باشد، از كار دقيق و سريع جلوگيري نكنند (تاريك كننده و كم سو نباشد)؛ زننده و خستگي آور نباشد؛ موجب كسالت و خمودگي نگردد؛ تابش نور توسط لامپهاي فلورسنت با هزينه كمتري همراه است. چهره ها ديدار آنها با اشتها و تمايل به غذا منافات دارند واين چهره ها را بايد در رابطه با سيستم نورپردازي ارزشيابي كرد. از لامپهاي فلورسنت در مواردي كه نياز به مطالعه نباشد و بيشتر در محيطهاي كم تحرّك استفاده مي گردد.

 

آباژورها را به سادگي مي توان جابجا كرد و به روي ميزها يا نقاط ديگر سالن انتقال داد، ولي ظاهر گرم آنها مي تواند مشكلاتي دررنگ ايجاد كند. اين چراغ مي تواند مردم را با نشاط و سرحال و اطراف خود را زيبا و شاد جلوه گرسازد، اما نبايد از رنگ زرد استفاده كرد به ويژه هنگامي كه نوركمي تيره باشد چرا كه رنگ گوشت و كاهو را كدر خواهد كرد. استفاده از نور صورتي رنگ مي تواند رنگ گوشت را طبيعي نشان دهد ولي سالادها را ناخوشايند و سيركننده جلوه خواهد داد.

 

غذاي سرو شده را مي توان با استفاده از نور آبي – سفيد به صورت دلپسندي نشان داد، ولي اين تركيب نور مي تواند يك فضاي گرم را به سرعت به يك اتمسفر سرد تبديل كند. بهتر آن است كه از هر دو بالانس براي گرم بودن و دلپسندي ظاهر غذاي خوب استفاده شود. نورپردازي به نسبت 70% سرد يا آبي سفيد 30% نور آباژور مي تواند نورپردازي مناسب و خوبي باشد. ولي يك رستوران بيش ازآنكه به طراحي نور احتياج داشته باشد به دكور مناسب نياز دارد و همچنين براي آشپزخانه بخصوص به منبع نور قوي احتياج خواهد بود. در نورپردازي رستوران بايد به وجود نوركافي براي كاركناني كه غذا را سرو مي كنند و همچنين براي ميهمانان كه غذا را سفارش مي دهند توجه شود.

لینک به دیدگاه

نور پردازي براي مردم

 

براي ميهماناني كه بيشتر مايل اند وضع ظاهري خود را جلوه گر سازند نورپردازي ميز از ناحيه سقف به طرف پايين مؤثرخواهد بود. اين مردم را آن طوركه مي خواهند زيبا جلوه مي دهد، ولي بايد توجه كرد كه لامپهاي بسيار قوي در آن به كار نرود چرا كه نتيجه آن ايجاد سايه هايي خواهد بود كه نمايش ناخوشايندي ميان نقاط تيره و روشن صورتها و شانه ها به وجود خواهد آمد و اين اشخاص را فرسوده و پير نشان خواهد داد. يك روميزي خوشرنگ در رستوران كه بتواند نور را به خوبي منعكس سازد. نور انعكاسي را به سمت بالا و بر چهره ميهمانان خواهد پاشيد و خواهد توانست همچون يك بالانس دهنده براي نورهايي كه از سقف مي تابند عمل نمايد و چهره ها را زيباتر نشان دهد. اين رو ميزي مي تواند نقش ملايم كننده نورها را داشته باشد.

 

براي نورپردازي درسالن غذا خوري بايد به چندين موضوع و هدف عمده انديشيد. نورهاي قوي كه با استفاده از لامپهاي با وات بالا پراكنده شوند براي نمايان ساختن قسمتهاي ديدني سقف ضروري خواهد بود. در بعضي نقاط سقف نيز بايد از لامپهايي ضعيف استفاده كرد. روي پيش خوان را بايد با نوربيشتري روشن ساخت و اين همانند سقف داراي اهميت است. براي دكورها و نور رستورانها نكاتي را توصيه واربيان مي كنيم :

 

· منبع نوري كه به ديواراست بهتراست كه نور سفيد باشد. از لامپهاي رنگي چسبيده به ديوار استفاده نشود؛

 

· وسايلي را كه به ديوار هستند بايد رنگين انتخاب كرد؛

 

· اگردر محلي لازم است كه از لامپ رنگي استفاده شود ته رنگ را نبايد قوي انتخاب كرد. قوي بودن رنگ حالت تئاتري به محيط خواهد داد؛

 

· از نورسبز رنگ نبايد استفاده كرد، اشتها را سير مي كند؛

 

· از نور دادن به ديوارهاي صاف و رنگ آميزي شده دوري كنيد؛

 

· تابش نور از يك زاويه بلند هر كمبودي را كه بر ديوار باشد آشكار خواهد كرد؛

 

· پيشخوان «اسنك ها» را بايد بطور تيره نور داد، به ويژه در مواقعي كه مردم براي صرف ناهار مراجعه كرده اند و مشتري هايي براي صرف نوشابه خود خواستار آن هستند كه در زواياي كم نور بنشينند. اين نور بايستي روي نوشابه فروشها متمركز باشد و به اطراف تابيده نشود؛

 

· بهتر است كه سرآشپز نيز نوري همانند نور رستوران در قسمت آشپزخانه را در اختيار داشته باشد تا بتواند غذا را پيش از سرو كردن مشاهده نمايد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...